Jump to content

Recommended Posts

Mkickert    66

Gisteren eindelijk weer wat kunnen knutselen.

Heb de wielen van nieuwe banden laten voorzien en gemonteerd, voorlopig nog met de doppen in standaardvorm. Eerst maar eens kijken of dat went.

post-6670-0-97864900-1456659782_thumb.jpg

Wat je niet op de foto kan zien is dat ik beide klokken van een chromen ring voorzien heb (van www.autoelectricalspares.co.uk). Ziet er weer keurig uit, precies als origineel! Heb nog een ring over zelfs, dus mocht iemand er een zoeken be my guest.

Ook niet te zien is de nieuwe Lucas dynamo, en de uitlijning die gefixt is. 

Al met al rijdt de Jag nu veel beter, zeker wetende dat er geen uitgedroogde banden meer onder zitten. We komen er wel!

Zowel de toerenteller als de kilometerteller hebben aardig last van een dansende naald, wat op zich interessant er uit ziet maar niet echt praktisch is. Iemand tips om dit te verhelpen? Mij lijkt het een kwestie van mechaniek en kabels langsgaan en smeren.

• Like 1

Iksjeezesel    505

Dynamo was dus toch stuk Marnix?

Was bij mij ook, ze gaan als stuk las je de accu loskoppelt als de motor loopt:-(

Goed bezig.

p.s is de jouwe een US uitvoering met die verlichting op de zijkant?

• Like 1

Mkickert    66

Dynamo was inderdaad overleden, en aangezien een nieuwe 60 euro kost ging ik niet kloten met revisiekitjes. Gereviseerde 18ACR er in en klaar. De auto had al een 18ACR er in in plaats van de originele. Zit een erg creatieve dradenbende in die ook nog de externe spanningsregelaar gebruikt, is dus een kwestie van een keer netjes herbedraden.

Het is inderdaad een US versie, met sidemarkers, sealed beams en wat andere details die verschillen.

• 4 weeks later...
Mkickert    66

Zo, gaandeweg weer steeds meer kleinere dingen aan de Jag gedaan.

Kleine electrazaken, ontsteking vernieuwen, en een probleem met het lopen verhelpen.

Hij pakt bij lage toerentallen en weinig gas slecht op, dan gaat hij stotteren. Bij meer gas geven pakt hij hem wel goed.

Ik vermoedde dat het de olie in de dashpots was, die ik wel vaker bij moet vullen (met 20W). Ik denk dat een nieuw setje pakkingen de SU's goed zal doen, tenzij jullie nog suggesties hebben?

Nog een vraag: zijn serie 3 stoelen hoger dan S1? Mijn voorstoelen (biscuit) zijn zeer vermoeid en gescheurd, en aan de bekleding te zien is het late S2/S3 leer (brede niet geperforeerde banen). Mijn achterbank is wel S1 en nog aardig.

Ik heb nu de kans een compleet S3 interieur te kopen in nette staat, wat dit probleem zou verhelpen. Ik zit een beetje in dubio:

Nette S1 voorstoelen vinden (maar waar? Heeft iemand nog wat?)
Compleet S3 overbouwen.

Ik zit echter al nu vrijwel met mijn hoofd tegen het dak (het helpt niet dat ik een schuifdak heb), dus ik wil beslist geen hogere stoelen......

Vlerk    11

Ik vind het geweldig dat je die prachtige wagen in leven houdt!

Veel plezier (en 'n beetje geluk :wink: ) ermee.

Met vriendelijke groeten, Alex

XJeej    276

De stoelen van de series 3 hebben andere bevestiging als het goed is, ze lijken niet hoger of anders dan s1 maar wil nog wel ff controleren bij mijn auto's? Misschien kun je alles overzetten op het S1 frame maar daar kan ik nog niets over zeggen. 

Ik zou in ieder geval s1 stoelen zoeken als je achterbank nog goed is. Minste werk, beste resultaat en het hoeft niet duur te zijn. 

reneb    12

dat zal niet makkelijk meer zijn, ik heb ze hier in Nederland en Belgie moeten opscharrelen. met veel zoek werk zoveel zijn er niet meer.

Als iemand nog een paar nette S1 stoelen weet hou ik me zeer warm aanbevolen :)

• 2 weeks later...
Mkickert    66

De saga gaat verder!

Heb net een goed interieur geregeld wat volgens de verkoper een serie 3 interieur was.

Hoe langer ik kijk hoe meer ik echter twijfel of het niet van een latere (XJ40?) is. Ik hoop niet dat ik toch net een miskoop heb gedaan......

Wie o wie weet het zeker?

post-6670-0-05876100-1459972925_thumb.jpg

XJeej    276

De stoelen van de series 1 hebben schroefdraad aan de onderkant, series 3 en XJ40 stoelen hebben dat niet. Ik ben 60% zeker dat je daar een XJ40 interieur hebt, elektrische motoren komen voor op de series 3, maar leeslampjes voor zo ver ik weet niet. Ik heb een set XJ40 stoelen + bank en dit lijkt als twee druppels water. De stoelen zijn te hoog voor de series 1, tenminste voor mij want ik zit tegen het dak aan, de achterste zitting past wel maar de leuning van de achterbank kon ik er niet in krijgen. 

Misschien kun je het leer overzetten op het frame van je series 1 stoelen? De zitting til je er zo uit, of zit met 1 schroefje vast. 

• 2 weeks later...
Mkickert    66

Heb het interieur maar weer te koop aangeboden, hopen dat ik uiteindelijk toch nog het juiste ergens vandaan kan halen.

Heb een nieuwe furflex set van SNG gemonteerd zodat de hemel niet meer in mijn gezicht zit steeds. Wat een immense rotklus maar het is geklaard! Het interieur begint langzaam ergens op te lijken.

post-6670-0-46829000-1460820185_thumb.jpg post-6670-0-58988500-1460820216_thumb.jpg

Gelukkig start de Jag niet meer anders had ik er daadwerkelijk van kunnen genieten....

Pizzaman    771

Heb het interieur maar weer te koop aangeboden, hopen dat ik uiteindelijk toch nog het juiste ergens vandaan kan halen.

Heb een nieuwe furflex set van SNG gemonteerd zodat de hemel niet meer in mijn gezicht zit steeds. Wat een immense rotklus maar het is geklaard! Het interieur begint langzaam ergens op te lijken.

attachicon.gifWP_20160416_14_33_05_Pro.jpg attachicon.gifWP_20160416_14_33_17_Pro.jpg

Gelukkig start de Jag niet meer anders had ik er daadwerkelijk van kunnen genieten....

Volgens mij zoekt Marco nog een interieur. 

• Like 1

XJeej    276

Ik heb al een XJ40 interieur. Ik ben wel op zoek naar interieurdelen: Langs de deuren lopen snorren en die zijn hier en daar opgeschuurd van het instappen, dat soort dingen. De stoelen zet ik weer terug zoals ze waren. 

• 3 weeks later...
Mkickert    66

De jag liep nooit echt heel goed, had een vermoeden dat het de ontsteking was. Heb net de puntjes vervangen voor een Powerspark elektronische module met bijbehorende Lucas gold bobine en bougiekabels. Dag en nacht verschil. Pakt goed op bij lage toeren, start makkelijker. Goedkoop maar goed! Aanrader! Oude bobine was ook goed op, olie lekte er lichtjes uit

• 1 month later...
Mkickert    66

Vandaag weer wat kleinere dingen weten te doen aan de XJ.

Heb de deuren opengemaakt om de van Springkat gekochte clips te monteren. Alle sloten doen het weer. Tevens de elektrische ramen en geleiders gesmeerd dus dat werkt ook weer goed.

Van buiten heb ik de voorbumper aangepakt.

Eerst hing hij zo:

post-6670-0-51203200-1467470536_thumb.jpg

Hij hing scheef naar links en de plaat was ietwat verkreukeld. Tevens zaten de rozetten verkeerd om.

Hem recht krijgen was nog een missie. Blijkbaar heeft de bumper ooit wat lichte tikken gekregen waardoor hij teveel naar achteren heeft gestaan. Hierdoor is lak verdwenen van de motorkap (grrr).

De remedie van de vorige eigenaar was hem uitvullen met 20 sluitringen wat overduidelijk niet werkte.

Ik heb de bumper verwijderd en direct gezien dat de schade aan de aangelaste steunen zat binnen in de bumper. Een sessie met een vuistje en een bankschroef later en alles was weer toonbaar.

Tevens heb ik de wat nettere Amerikaanse plaat gemonteerd die er bij zat.

Het resultaat is prima te noemen, echt supernetjes zal de bumper nooit worden, er zit al wat roest aan.

post-6670-0-50428200-1467471009_thumb.jpg

Als laatste heb ik geluk gehad en een complete set SU's met spruitstuk van een Rover 2000TC gevonden voor weinig. Zoals deze:

post-885-0-17668000-1467474127_thumb.jpg

De Rover gebruikt dezelfde HS8's als de Jag (maar dan twee linkse), met als belangrijke verschil dat er een handmatige choke op zit.

Ik heb de heveltjes al overgebouwd op de set van mijn Jag, en doordat de originele Strombergs van mijn XJ al een handchoke hadden, is het een eenvoudige ombouw met de originele kabel naar handchoke. Alles past 1 op 1.

Scheelt in koude starten en het vermijdt de toch wat problematische AED. Binnenkort afmaken dus!

Heb je dan de complete carburateurs om gezet of alleen het choke deel? Bij wisselen carburateurs zul je er ook andere naalden in moeten zetten denk ik of niet. Klinkt wel goed geen aed

Pizzaman    771

Ik denk dat dat goed gaat,allen die naalden inderdaad.

Neem ook gelijk nieuwe sproeiers, die slijten vaak in op de naalden.

• 1 month later...
Mkickert    66

Weer wat stappen gemaakt aan de Jag. Alle smeernippels langsgelopen, de geknapte kickdownkabel vervangen en afgesteld, ontsteking en LPG bijgesteld. Rijdt heerlijk en snel nu, zoals het hoort.

Er lijkt alleen een wat vervelende trilling ergens te zijn bij circa 120 km/h. Toen ik onder de auto zat zag ik daarbij dat de versnellingsbaksteun voor mijn gevoel wat laag en scheef hangt. Is dit problematisch of vrij gebruikelijk? Om de veer en wat rubbers te vervangen is ook het werk niet namelijk.

post-6670-0-47494300-1471854626_thumb.jpg

Pizzaman    771

Ik zou die rubbers en veer vervangen,

maar die trilling kan heel goed bij je banden weg komen.

Gewoon balanceren daar haal je de trilling mee weg bij 80-100,

maar doe OOK de achterwielen, en doe 'fijnbalanceren'.