Mkickert Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Hallo iedereen! Na al een paar vragen te hebben gesteld dacht ik: ik maak maar eens een wat officieler bericht aan. Ik ben Marnix, en al sinds ik mag rijden heb ik altijd een oldtimer gehad. Na een aantal DAF 55s (waarvan ik nog steeds een coupe uit 1971 heb), besloot ik maar eens wat ruimer te rijden. Ik heb een paar jaar een Mercedes 220SE uit 1964 naar volle tevredenheid gereden, maar de lok van de Jaguar bleek te sterk te zijn. Sinds een paar maanden ben ik de eigenaar van een XJ6 uit 1971 (sorry voor de donkere foto's). Zijn vroege jaren in het zonovergoten Californie betekenen niet alleen dat de Jag voorzien is van de meeste opties (airco, zonnedak, sperdifferentieel, elektrische ramen, zonneband), maar ook van wat mindere details als de zijstrippen, side markers, emissiecarburateurs en de sealed beam koplampen. Allerbelangrijkste is een relatief roestvrije body. Zoals je kunt zien is de auto in rough but ready state. Sinds de aankoop heb ik vooral gewerkt om de wagen door de keuring te krijgen. Stap 1 was de electra die ooit door Stevie Wonder zijn aangelegd. Stap 2 was het laten lopen van de motor. Dit ging niet omdat de carburateurs in een doos er naast lagen. Dit alles is vervangen voor een set SU's met bijbehorend spruitstuk en gasmengstukken. De auto loopt nu goed op LPG, volgende stap is het laten werken van het benzine systeem (waarvan de pompen in dezelfde doos liggen als de carburateurs). Het interieur is in ruige staat, het is nu prioriteit om er achter te komen waar het lek vandaan komt. Ik vermoed de bak van het ventilatie systeem. Ook het stuurhuis en alle kogels zijn vervangen. Als bekroning heeft de Jag een nieuwe APK, en heb ik eindelijk wat langer kunnen rijden. Wat een droom van een wagen! Rijd soepel, snel en stil. En simpelweg zo'n speciale plek om je in te bevinden. Vergeleken met de 64er Mercedes een veel verfijndere auto. Het is echter verbazend hoe weinig interieurruimte de wagen biedt. Ik zit bijvoorbeeld erg snel met mijn hoofd tegen het dak wat erg vervelend is. Blij dat de wagen nu voor de deur kan staan en de rest van de werkzaamheden kunnen beginnen. Het is een aardige waslijst voorlopig nog op drie belangrijke vlakken: Grace -Vinden en monteren van de juiste wielen. -Juiste spiegels monteren. -Verwijderen van trekhaak. -Overspuiten en verwijderen van side marker en sierstrippen. -Nieuwe kentekenplaten monteren Space -Werkend krijgen van temperatuurmeter en oliedruklampje -Waterlek vinden en elimineren -Monteren van chromen klokken met Km/h aanduiding (heb ze al!) -Netjes krijgen van interieur. -Hangende headliner fixen. -Werkend krijgen van achterste ramen. -Liefst een rood interieur ergens vandaan halen Pace -Werkend krijgen van laadsysteem -Sporing opnieuw doen -Benzinesysteem werkend krijgen -Kickdownkabel aansluiten en afstellen -Vervangen seals van differentieel. Voorlopig is het nu eerst zaak het laadprobleem op te lossen, de sporing goed te hebben, en te zorgen dat de Jag goed loopt en start (hij start op LPG zeer lastig). Zien jullie je voltmeter ook teruglopen zodra je verbruikers (lichten, blowers, ruitenwissers) aanzet? Kortweg een hoop te doen maar daar is het hobby voor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Beste Marnix, je kan je lederen interieur ook gewoon (laten) spuiten, danwel reviseren. Dat scheelt je zoekwerk en je heb meteen ook alles 100%. Qua kosten kon je wel eens goedkoper uit zijn ook. Mooie wagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Leuk. Je hebt een auto die heel mooi kan worden met een paar kleine aanpassingen zoals het verwijderen van de strips en andere wielen. Ga je je koplampen ook nog uitwisselen voor 7''? Ik zou ook prioriteit geven aan het water probleem. Als je motor niet goed loopt zou je eigenlijk een compressietest kunnen doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Leuk verhaal, mooie auto Marnix! Succes! P.s, heb je het tapijt er al uitgehad? Water kan rare dingen doen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Treffers Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Hoi Marnix, Mooi man weer een serie 1 erbij!! En ik ben nieuwsgierig wat voor een handeltje is dat links onder het dashboard met die ronde knop? Succes met het sleutelen en vele kilometers toegewenst. Leon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diederik Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Beste Marnix, je kan je lederen interieur ook gewoon (laten) spuiten, danwel reviseren. Dat scheelt je zoekwerk en je heb meteen ook alles 100%. Qua kosten kon je wel eens goedkoper uit zijn ook. Mooie wagen. Ja, als je je stoelen even met leerspray inspuit ben je wel van de lekkage af... Mooie auto. Elektra kan een ramp zijn na 40 jaar gekloot door vorige eigenaars. Dit heeft mij doen besluiten alles er tot op de laatste draad uit te trekken, en ik ben momenteel een compleet nieuwe bedrading nu aan het aanleggen. Op de ruitenwisser na is dit klaar. Is het overwegen waard omdat je dan niet de gedachtenkronkels van anderen uit hoeft te vissen. Succes ermee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Tja een aquarium met lederen stoelen daar heb je weinig aan maar dat weet ie vast zelf ook wel. Een wagen uit de USA dat zal wel ergens een verdroogd stuk rubber (of meerdere) zijn dat daar debet aan is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mkickert Posted January 17, 2016 Author Share Posted January 17, 2016 Dank jullie voor het warme welkom! Het is altijd fijn om onder gelijkgestemden te zijn. Het lekken is inderdaad stierlijk vervelend. Als het niet meer vriest maar eens de tuinslang opzetten en kijken waar het binnenkomt. Ik kijk er een beetje tegenop om het hele dash uit elkaar te halen mocht het verwarmingssysteem de boosdoener zijn. Voorruitrubber lijkt het in ieder geval niet te zijn, het schuifdak heeft voorlopig al een behandeling gehad met de originele Jaguar leakproofing kit (zwart ducttape). Wanneer dat voor elkaar is kan de rest van het interieur aangepakt worden. Motor draait (wanneer warm) erg soepel rond en goed, compressie is keurig en geen witte rook. Dus dat is een opsteker. Moet alleen de ontsteking nog vervangen voor de juiste die bij de HS8's hoort en dan is het goed. Uiteraard gelijk een beurt gegeven, wat ook helpt. De bakolie is ook nog keurig rood en hij schakelt soepel op. De kickdownkabel was al geknapt, dus hij schakelt een stuk te vroeg op vooralsnog. Bij het nieuwe gaslinkage zat niet de hardware om de kabel ook aan te sluiten en de diagrammen van SNG helpen ook niet. Mocht iemand een goede foto hebben van hoe het hoort: graag! Ook de koplampen zullen uiteindelijk vervangen worden voor 7" van een S3 hopelijk. H4 halogeen heeft toch een beduidend betere lichtopbrengst dan de sealed beams. En het ziet er een stuk beter uit. Het hendeltje links is van de choke. De USA versie is geleverd met Strombergs die geen AED hadden maar een handbediende choke. De kabel ligt nog in de motorruimte. Het lampje links onder de snelheidsmeter is ook het verklikkerlampje voor de choke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mkickert Posted January 17, 2016 Author Share Posted January 17, 2016 Weet iemand overigens ook waar het beklede profiel te koop is waarmee het hemeltje aan de deursponningen vastzit? Bij mij zijn deze deels defect en deels ontbrekend wat niet alleen slordig er uit ziet maar bij instappen ook erg stoort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diederik Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 dit is een stalen strip met schuim erover heen, en bekleed met stof. Ik heb dit geheel gedemonteerd, en de vervolgens uit schuim een nieuw profiel gesneden en opnieuw bekleed. Kost vrijwel niets, en is een leuk klusje. ik heb verder geen idee of dit nog te koop is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertJaguar Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Wat betreft de waterlekkage kun je als eerste kijken naar de luchtkast onder de voorruit. Je kunt dit makkelijk inspecteren door het roostertje met de ruitensproeiers weg te nemen (naar boven wegtrekken). Dan kun je zien of daar roestgaten zitten. Een andere mogelijkheid voor lekkage is als het schutbord bij de remkrachtversterker niet dicht is. Dan loopt water vanaf de voorruit via het spatbord naar binnen naar het schutbord om vervolgens bij de voetenruimte uit te komen. Succes ermee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mkickert Posted January 20, 2016 Author Share Posted January 20, 2016 Heb gisteren inderdaad de luchkast geinspecteerd, ziet er goed uit. Volgende hoofdverdachte is het voorruitrubber. De ruit moet toch vervangen worden (hij delamineert), dus dat kan dan gelijk. Heeft iemand nog favoriete rubbers die hij gebruikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Eerst kijken welke je hebt, en of die nog te krijgen is. Had begrepen dat bepaalde typen voorruitrubber zeldzaam zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommie_jag Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Er zijn twee soorten voorruit rubbers. Diegene met een brede chromen rand(vroege serie) , die volledig over het rubber valt. En een rubber die past bij het smalle chromen strip. De vroege serie Is moeilijker te krijgen. Geef dit goed door. Bij mij heeft sgnbarrat de verkeerde gestuurd. Hierdoor stond de auto bijna vier weken bij de garage, dat was wat minder. Aangezien hij ook buiten moest staan. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik weet niet of de ruiten anders zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diederik Posted January 21, 2016 Share Posted January 21, 2016 Jij heb een 71-er, dus kan je de rubbers bestellen die nog goed verkrijgbaar zijn voor normaal geld (dacht 30 euro ongeveer). Die zijn gewoon goed leverbaar nog bijvoorbeeld bij SNG of Hurxkens. Het rubber bestaat wel uit 2 delen, dus bestel die wel beide. De voorruiten zijn allemaal eigenlijk gelijk, al is er licht verschil in dikte maar het past allemaal gewoon. Een notoire roestplek, en veroorzaker van water in het interieur is het punt waar je voordeur, spatbord en de hoek van de motorkap bij elkaar komen. Het rot hier snel door, en dan loopt er water in je A-stijl, wat dan vanzelf de weg vind naar je interieur. Uiteindelijk loopt het door in je dorpels, dus meestal zit je dan ook dat die dan vooraan ook rot zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted January 21, 2016 Share Posted January 21, 2016 De voor en achterramen van de series 1 en 2 zijn gelijk, de zijramen ook maar let wel op swb of lwb. Alleen de zijramen van de coupe wijken af om duidelijke redenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mkickert Posted January 29, 2016 Author Share Posted January 29, 2016 Net even langs Agin in Rotterdam geweest om de LPG installatie af te laten stellen. Hij loopt beduidend beter nu, eerst stond hij veel te rijk bij hogere toerentallen. Rijdt weer soepel en zoals hij hoort. De missie om het lek te vinden is nog voortdurende, ik kan bij het raamrubber niks vinden. Gek genoeg blijft de auto nu weer droog, zul je altijd zien De Jag heeft gelukkig besloten dat de bestuurdersdeur niet meer van binnenuit open wilt, dus morgen het deurpaneel er af om het bedieningsstangetje weer goed in te haken. Hij schiet soms wel eens los. Tevens op zoek naar de reden waarom de wagen niet meer goed bijlaadt. Tijdens het rijden blijft hij stabiel op iets meer dan 13 volt staan maar bij stationair schiet hij bijna richting het rood. Het zou een goede kans zijn gelijk een wat zwaardere dynamo te monteren, maar eerst maar eens kijken of het niet een aardeprobleem of de spanningsregelaar is! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Net even langs Agin in Rotterdam geweest om de LPG installatie af te laten stellen. Hij loopt beduidend beter nu, eerst stond hij veel te rijk bij hogere toerentallen. Rijdt weer soepel en zoals hij hoort. De missie om het lek te vinden is nog voortdurende, ik kan bij het raamrubber niks vinden. Gek genoeg blijft de auto nu weer droog, zul je altijd zien De Jag heeft gelukkig besloten dat de bestuurdersdeur niet meer van binnenuit open wilt, dus morgen het deurpaneel er af om het bedieningsstangetje weer goed in te haken. Hij schiet soms wel eens los. Tevens op zoek naar de reden waarom de wagen niet meer goed bijlaadt. Tijdens het rijden blijft hij stabiel op iets meer dan 13 volt staan maar bij stationair schiet hij bijna richting het rood. Het zou een goede kans zijn gelijk een wat zwaardere dynamo te monteren, maar eerst maar eens kijken of het niet een aardeprobleem of de spanningsregelaar is! Hoi Kickert, (Marnix:-)) meet eens of de dunne draad op je dynamo 12 V krijgt als je de contactsleutel omzet. Je kun die draad het best even van de dynamo afhalen voordat je meet. Als die draad geen of wisselvallig contact geeft zul je idd een niet werkende dynamo hebben op momenten dat de dunne draad geen 12 v aan de dynamo afgeeft. Spanning loopt volgens mij via de schutbord doorvoer plug achter de accu (bij LHDrive) waar heel veel problemen vandaan komen..... succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mkickert Posted January 29, 2016 Author Share Posted January 29, 2016 Dank je voor de tip, ik zal het morgen gelijk checken! En noem me gerust Marnix hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mkickert Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Zoals beloofd wat betere foto's van de Jag. In afwachting van de nieuwe dynamo (ga voor een 45A 18ACR in plaats van de defecte 11AC, dus ben gelijk twee storingsgevoelige kastjes kwijt) heb ik hem maar eens fatsoenlijk gepoetst. Tevens heb ik laatst bij Springkat (Han) wat delen gehaald uit zijn indrukwekkende magazijn! Onder andere lampen, wat interieurdelen en vooral de juiste stalen velgen. Erg leuk een mede Jagger te zien, bedankt nog Han! De Pepperpots die er nu op zitten zijn in perfecte staat (liefhebbers mogen zich melden), maar passen niet bij de wagen. Ik heb nu het originele staal gehaald met ringen en doppen, en gelijk van een laklaagje voorzien totdat de nieuwe banden er op komen. Het plan is iets af te wijken van origineel door de doppen ook te spuiten. Origineel is het zo: Wat niet bij de kleur van de auto past en in mijn optiek te veel chroom is. Het plan is daarom de velgen zo te spuiten: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Appart, maar mistaat zeker niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Misstaat zeker niet. En daarbij, ieder z,n ding. Persoonlijk vind ik origineel meestal net wat mooier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Ik vind die vroege series 1 wielen het best bij de auto passen in de originele kleur, maar dat is puur smaak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Leuk Marnix, hoe meer series hoe beter! En idd., original steel vind ik ook mooier dan pepperpots. Al vind ik je kleurstelling wel ietwat gewaagd, maar lekker wat jij wilt. Dezekertochwatbehoudende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Lijkt me mooi op jouw series 1! Heeft een beetje rolls-royce uitstraling. Ik ben benieuwd naar het totaal plaatje. Ben zelf ook bezig met een enigsinds gewaagde velgenset voor mijn series 2 XJC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts