Jump to content

mengsel Stromberg carbs

HG_E-type
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Hoewel de motor van mijn E-type S2 goed start en loopt blijven de bougies erg wit van kleur (na zo'n 300 mijl gereden te hebben).

De carbs zijn 2x Stromberg. Nu dacht ik het mengsel rijker te kunnen zetten door de sproeier omlaag te draaien.

Maar later zag ik dat ik alleen de "Jet assembly" omlaag heb gedraaid. De positie van de sproeier blijft hetzelfde.

Volgens het Haynes boek mag je deze eigenlijk niet veranderen.

Weet iemand of bij dit type carb. het mengsel rijker gezet kan worden?

Aannemende dat dit moet gezien de kleur van de bougies.

Wat is de goede positie van de Jet assembly?

Bijgaand wat foto's om het wat te verduidelijken.

Alvast bedankt.

Harrie

post-5849-0-07804900-1452196305_thumb.jpg

post-5849-0-94801200-1452196317_thumb.jpg

post-5849-0-12972900-1452196329_thumb.jpg

post-5849-0-77369300-1452196342_thumb.jpg

post-5849-0-43603500-1452196350_thumb.jpg

• Replies 12
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hallo als je bij google deze site opent staat er een heel item over deze carbarateurs, www.buckeyetriumphs.org/technical

Bij de su zit er aan de onderkant een stelschroef om de naald rijker of armer te stellen dit is bij deze carbs een plug die niet kan draaien maar moet drukken

Ik heb er zelf ook veel aangehad er zit aan de onderkant eeen float chamber plug die je omhoog en omlaag kan stellen.

Bij de ene carb kan je hem met de schroevendraaier omhoog draaien en met een andere versie heb je een speciale tool nodig ,

omhoog of omlaag tikken met de hamer kan ook maar dat is niet goed te controleren.

www.buckeyetriumphs.org/technical

Proberen maar .

je kan hem ook gelijk door google laten vertalen leest wat makkelijker

Hallo Harrie,

Ik ben zelf in het bezit van een xj-12 met 4 Stromberg carbs type 175 cd2. Deze carbs hebben een vaste sproeier, het mengsel moet je dan ook afstellen door de naald omhoog (rijker) dan wel omlaag (armer) te draaien.

Hiervoor is een speciale tool (S.353) maar met een beetje hobbyen kan je er ook zelf een maken.

De procedure is dan eerst de borgschroef in de zuiger losdraaien, alles weer monteren en vervolgens met draaiende motor de CO waarde afstellen. Bij mijn auto moet de CO waarde tussen de 4.0% en 6.0% zijn. Niet goed voor het milieu wel goed voor de kleur van de bougies. Zaak is wel als je 1 uitlaat hebt bij beide carberateurs met dezelfde uitgangspositie te starten en ook deze gelijk houden! Je wilt geen b.v. 4% CO bereiken door 1 carb met 7,5 % en de ander met 0,5 %........

Wat sowieso goed moet zijn is het olie niveau en de juiste olie (clean engine oil) in de dempers. Zonder deze olie of b.v. te dunne olie (ATF) krijg je ook een te arm mengsel.

Ik heb dit geschreven op basis van mijn auto maar ik gok dat dit voor jouw auto/carbs niet heel anders is. Ik kijk vanavond nog even of ik fabrieksdocumentatie heb van jouw auto.

Groeten,

Jan-Willem

Nog even goed gekeken maar jij hebt echt een ander type Stromberg  dan ik heb (175-CD2), waarschijnlijk heb jij de CD of CDS

In het buckeyetriumph doc wordt dezelfde carburateur beschreven als ik hierboven heb gedaan, het is overigens een goed stuk wat ik ook veel heb gebruikt.

Ik heb nog even in mijn Jaguar (e type) documentatie gezocht maar alleen de SU en de Stromberg (175-CD2) teruggevonden.

Echter in de Haynes carburetor manual staan wel diverse types Stromberg beschreven, dus ook met verstelbare jet assembly zoals jij hebt. Dit Stromberg deel heb ik eruit geknipt en jou een PB gestuurd.

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent, succes!

Groeten,

Jan-Willem

Vond onderstaande op de Engelse Jag forum. Naald afstellen zoals JW beschrijft; vergeet het maar! Bij deze carbs zitten ook geen verstelbare naalden in. Kijk ff naar de link Needle guide en zoek de juiste....:wink:

Denk dat Rolf je wel verder kan helpen met de juiste naald! Kundig manneke.

Stromberg Overhaul Guide (74 pages!): http://dl.dropbox.com/u/8496016/Buckeye%20Stromberg2.pdf
Stromberg manual (Leyland): http://dl.dropbox.com/u/8496016/Stromberg%20Leyland.pdf
Stromberg Needle guide: http://dl.dropbox.com/u/8496016/stromberg_needle.xls
Stromberg Strip down by David Lacey: http://dl.dropbox.com/u/8496016/Stromberg%20strip%20down.pdf

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de reacties. Voorlopig heb genoeg leesvoer voor de lange winteravonden (als die nog komen).

Mijn type carb. is Stromberg 175 CD2. Dus toch dezelfde als bij de XJ-12 van JW.

Ik begrijp dat het mengsel van dit type afgeregeld kan worden met een speciaal tooltje (Allen key).

Rolf heeft dit ook bevestigd. Dus die ga ik eerst maar eens aanschaffen.

Groeten,

Harrie

Je kunt het mengsel op twee manieren rijker maken. Ten eerste door het vlotternivo iets te verhogen, wel bij beide carburateurs gelijk. Ten tweede kun je een rijkere naald plaatsen. Vraag dit na bij de diverse leveranciers of zoek het op in een carburateurboek, daarin staat meestal voor ieder type carburateur en/of auto aangegeven welke drie naalden kunnen worden toegapast, een arme, een middel en een rijke.

Als je de naald in de zuiger hoger plaatst heb je ook een rijker mengsel, in principe over het hele toerengebied, maar meestal krijg je de motor dan stationair niet fijn afgesteld omdat hij dan te rijk loopt. Dat merk je niet bij het toerengebied boven stationair maar juist wel bij stationair.

Nog een oplossing is het plaatsen van een dubbele of sterkere veer in de carburateur die de zuiger naar beneden drukt, maar deze methode is het minst controleerbaar.

Ik zou beginnen met controle van het vlotternivo, dit eventueel iets hoger zetten, en dan rijkere naalden.

succes ermee.

Henk,

Je hebt gelijk. Mijn demperbuizen zijn ook dicht. Dus zo'n "Allen key" zal niets doen.

Raar dat in de documentatie van de 175 CD2 het wel genoemd wordt.

Dus toch andere naalden.

Het blijven rare dingen die Strombergs.

Groeten,

Harrie

De naald en de sproeiers kunnen wel degelijk fiks slijten.

Bij de SU en Stromberg carburateur wordt via het membraan de stroming geregeld,

dit gebeurt dmv de naald die door het motor vacuum dan beweegt.

Het is jullie dus al bekend dat je er ook verschillende naalden voor kunt krijgen.

Dit moest ik bv doen toen ik mijn Mini ging opvoeren (SU HIF44).

Ik heb daar nu een naald in die heeft een ander "karakter" - haalden bijna 0%CO bij de APK.

Maar omdat ie een andere vorm heeft geeft ie WEL veel meer benzine als je gas geeft.

Tegenwoordig rij je heel "anders" met zo'n auto dan vroeger.

Een experts zou je zeker wel een naald kunnen aanraden - vervang dan ook de sproeier, want die slijt het meest van alles.

NB een dubbele carburateur moet je eigenlijk een vaccummeter bij hebben, om te zorgen dat ie hetzelfde staat.

Anders heb je inderdaad 0,5% op de ene en 75,% op de andere, en gemiddeld 4. 

Hoewel ik het zelf goed te doen vind "op het gehoor", maar da's bij een Mini.

(plus die hebben een "piston lifting pin" da's eigenlijk valsspelen).

• 3 months later...

Hallo,

Het heeft even geduurd (de hobby gaat niet altijd voor) maar ik heb bij BCCP een conversie kitje voor de Strombergs gekocht.

Het blijkt dat voor de amerikaanse markt Strombergs gelevert zijn met "fixed jets and fixed needles".

Met het conversie kitje heb je de mogelijkheid om de sproeier te verstellen.

Ook heb ik andere naalden aangeschaft B1E i.p.v. B1AR (die er in zaten).

Bijgaand een foto na het uitpersen van de vaste sproeiers met de conversie set.

Ook nog een vergelijk tussen de naalden B1AR en B1E.

Heb er al een paar keer in gereden en de bougies beginnen al wat donkerder te worden.

Dus al met al weer een stap verder.

Nogmaals bedankt voor de adviezen en reacties

Harrie

post-5849-0-95550000-1461181551_thumb.jpgpost-5849-0-97524100-1461181561_thumb.jpg

Goed bezig Harrie. Heb je zo'n doorstroommeter? 

Dan kan het nu eigenlijk niet meer mis gaan, tenzij je nog andere naalden moet hebben.

Bij BCCP weten ze echter donders goed wat ongeveer zal passen dus kan er niet ver naast zitten.