Jump to content
Naga

Naga's Daimler Double Six (1995)

Recommended Posts

Naga    6

Zoals beloofd, een nieuw topic over de toekomstige avonturen van mij en mijn nieuwe aankoop: een Daimler Double Six uit 1995. Het aankooptraject kunnen jullie hier lezen:

https://www.jaguarforum.nl/forum/topic/10934-naga-zoekt-een-xj-tussen-97-en-2000/

Dinsdag 5 januari 2016 heb ik om 10.00 uur afgesproken bij G&G Autoservice voor een "Geheel Nazien" afspraak. Perfecte propositie vind ik. Sluit in ieder geval geheel aan op mijn wens: een goed beeld krijgen van de technische staat van de auto en een plan opstellen om de auto in technische topconditie te krijgen of te houden. Ik denk dat mijn Daimler er goed voor staat. In de basis is er weinig mis met de auto, zo in het dagelijks gebruik. Hij klinkt en voelt goed. Wel heb ik een lijst van zaken die mij opvallen als defect of minder optimaal.

• Voortrein bonkt bij het nemen van hobbels en onregelmatigheden in het wegdek. Veren? Schokdempers? Stabilisatiestang? Ik ben benieuwd naar het advies van Raymond. Ik ben sowieso best te porren voor andere/betere veren. Beter stuurgedrag kan geen kwaad. De Daimler heeft de neiging behoorlijk te zwalken.
  • Memory seat controls en spiegelverstelling is kapot (palletje afgebroken). Die moet vervangen worden en ik ben ook benieuwd of de memory functie goed werkt? Ik kan er nu geen touw aan vast knopen in ieder geval. Ik snap gewoon niet hoe het werkt. Dus nu elke keer als ik instap moet ik opnieuw mn stoel en stuur instellen. Best een beetje irritant :)
  • banden lopen leeg behalve links voor. Ja, drie banden die leeglopen? Het kunnen natuurlijk 3 lekke banden zijn, maar dat gevoel heb ik niet. Het wordt ook niet erger. Ik vermoed dus dat de velgen lek zijn. Op zich vervelend, maar volgens mij wel te repareren met een spulletje dat je aan de binnenkant van de velg opsmeert? Tegelijkertijd zou ik het best mooi vinden 18/19" onder de daimler te leggen. Echter vind ik het best lastig een mooi stoere velg te verzinnen die recht doet even goed nog aan het imago/uitstraling van de Daimler. XJR velgen vind ik super mooi. Maar die zijn 17". Zou mooi zijn als ze nog iets groter werden. Maar ook daar hoor ik graag adviezen in. (en jullie raden het al: ik ben niet persé een "origineel is beter" type rijder. Meer een: "mooier, stijlvol en beter" type. Ik vind de Daimler prachtig, dus dat moet blijven. Tegelijkertijd zijn er dingen die echt beter kunnen dan 20 jaar geleden.)
  • schuifkanteldak steekt iets uit op het dak aan de rechterzijde. Het lekt niet en werkt perfect. Alleen het hoort niet.
  • Achtertuitscherm rolt niet op. En dat is lastig omdat ik het zicht gewoon plezieriger vind zonder. Nu licht het dus quasi opgerold op de hoedenplank. Niet echt mooi.
  • Wieldoppen vervangen? Mocht ik deze velgen wel houden: de veldkappen zijn versleten (of kwijt bij een wiel). Ik heb er een vervangen omdat die ook kwijt was. En die zit er nu zo mooi uit, dat de rest ook maar vervangen moet worden.
  • Auto ruikt erg muf (Airco of de lamswollen matjes?). Het is echt een beetje een oude mannen auto door die lucht. Er is niet gerookt in de auto volgens mij. Maar de auto was van een dame die paard rijdt. En volgens mij ruik je dat. (of er is wel gerookt in de auto en was dat verhaal niet waar :)). Volgens mij komt het uit de airco. Die is ook wat dampig als je start. Dus daar moet wel iets mee. De airco werkt overigens wel gewoon.
  • Matjes zijn versleten. Aan de achterkant, zoals bij de meesten hier. Ik zou ze op zich wel willen laten maken? Of lig erg goed reinigen. Maar ik durf niet zo goed. De matjes doen nogal teer aan nl...
  • Klokje hapert. Moet het gewoon doen.
  • Cd wisselaar doet het niet. De geluidsinstallatie vind ik niet echt goed. Ik hou echt van mooi geluid. Als ik deze auto echt blijf rijden, dan wil ik op multimedia gebied wel 2016 in de auto introduceren. Dat zou betekenen dat ik een nieuwe installatie en boxen wil installeren. inclusief aux ingang, en bluetooth carkit. Bluetooth muziekstreamen is niet nodig. Als je dan toch goed geluid in je auto zet, dan is een bekabelde aansluiting met de muziekbron wel het minste dat je kunt regelen.
  • Deurpanelen zitten los. En dat is een beetje irritant. En makkelijk te verhelpen lijkt me
  • Benzinemeter onbetrouwbaar. Hij is of volledig vol, of half leeg. Daar tussen zit niets. Van half naar leeg doet ie het wel (9 van de 10 keer).
  • Hij zuipt echt benzine. En ik weet uiteraard dat de V12 niet bekend staat om zuinigheid. Maar 250 km op een volle tank? Vind ik wel exceptioneel slecht? Of....? Het maakt ook erg weinig uit of ik heel gretig rij, of heel beheerst. Het blijft een beetje 250/300 km op een tank. Kan ook zijn dat ik de tank niet goed afgevuld krijg. De laatste 10 liter moet ik bijna de tank in druppelen, anders slaat de pomp af. best raar. Herkennen jullie dat?
  • Achterklep vering kapot. En die klep is behoorlijk zwaar. Die wil je niet in je nek krijgen. Dus dit moet echt gemaakt.
  • Af en toe niet starten omdat versnelling niet goed staat? Ik moet dan even morrelen in P, en dan start ie gewoon. Zal wel vies zijn of versleten?
  • Voorruitverwarming werkt volgens mij niet. Ik zie weinig gebeuren nl.
  • Linker gordel blijft een beetje hangen. Moet je echt helpen om geheel op te rollen.
  • koplamp links voor zit niet goed vast. Ik heb daar de lamp vervangen, maar het palletje dat de lamp vasthoudt, klikt niet goed vast. Was overigens wel erg verheugd weer eens een auto te rijden waar ik de lamp zelf van kon vervangen :). Zo was dat vroeger hè ;). Overigens sta ik wel open (op enig moment in tijd) om Xenon te installeren. Is een stuk beter dan halogeen.
  • De ruitenwisser is aan vervanging toe. Geen idee of er Aero bladen bestaan voor Daimler? Die zijn erg goed!
  • hemelbekleding achter komt los. Geen ramp, maar wel iets dat op enig moment gemaakt moet worden.
  • tafeltje rechtsachter is kapot
  • Houder iPhone: kwestie van doen, zodra ik weet of de Daimler blijft.
  • Leer van stoelen en interieur mogen wel echt gereinigd (en wellicht geverfd) worden.
  • De afstandsbedieningen van de deur/alarm hebben hun batterijklepje verloren Ziet er een beetje raar uit zo. Kijken of die vervangen kunnen worden.
  • Alarm: piept soms 2x als is het alarm erop zet, soms maar 1x. Geen idee waarom? Bug or feature?
En dan nog een paar foto's om te zien waar we het over hebben.

Na dinsdag laat ik weten wat de uitslag is! Spannend!

-Naga

post-6622-0-95571800-1451844293_thumb.jpgpost-6622-0-45612600-1451844304_thumb.jpgpost-6622-0-72679300-1451844316_thumb.jpg

exlid1    3

Drie leeglopende banden...ventielen?

Dat gepiel met de J-gate pook: Niks aan doen, is een switch die af een toe blijft plakken door lange stilstand, gaat vanzelf over bij regelmatig gebruik.

Je kunt 'm ook in N starten, maar heb je mogelijk hetzelfde tijdelijke probleem.

Zonnescherm achter: Zitten veertjes in de rol, even openmaken en weer goed spannen/oprollen denk ik.

Met een volle tank moet je zo'n 400 km kunnen rijden. In ieder geval even injectoren reinigen bij Raymond.

Airco zal wel aan servicebeurt toe zijn, kan ook bij Raymond meteen. Sowieso handig om dat minimaal 1 x per twee jaar te doen, in verband met smering van je compressor. De smeerolie wordt dan namelijk ook meteen vervangen en dat is vast al geruime tijd niet meer gebeurd met het oog op verkoop of stilstand.

Klokje heeft Keesh voor je, is de flatcable, inruil oude module en je betaalt een paar tientjes.

Als het aan de contactjes op de printplaat ligt kun je het zelf repareren, zijn het de contactjes op het display moet er een nieuwe flatcable op.

Benzinemeter waarschijnlijk ook door lange stilstand, steeds even goed volgetankt houden, zit een geleidertje in je tank die door de benzine gesmeerd moet worden.

Vulpistool even in andere positie proberen als vullen moeilijk gaat.

Voorruitverwarming: Als er sterretjes gerepareerd zijn met verhitting zoals de professionele maatschappijen dat doen, zijn de draadjes in je voorruit waarschijnlijk onderbroken en werkt het hooguit nog gedeeltelijk.

Die klikpennetjes van de koplamp zijn verstelbaar, misschien moet je die ene ietsje uitdraaien.

Cassettebandje met kabeltje had je al gekocht, toch? Al geprobeerd?

keesh    885

Klokje heeft Keesh voor je, inruil oude module en je betaalt een paar tientjes.

Jammer, al uitverkocht. Er zijn er die hun klokje zelf hebben vernield en dan een hele module nodig hebben. ;)

Maar Harro D6 neemt de handel wel over als hij weer in Nederland is :)

exlid1    3

Jammer, al uitverkocht. Er zijn er die hun klokje zelf hebben vernield en dan een hele module nodig hebben. ;)

Maar Harro D6 neemt de handel wel over als hij weer in Nederland is :)

Ja, prutsers, Keesh, ondanks een sublieme handleiding, maar je kunt toch ook die van hem repareren en terugzenden, Keeshio? Komt op hetzelfde neer. :wink:

Ik ga daar niet mijn beroep van maken. :wink:

keesh    885

Ik ga daar niet mijn beroep van maken. :wink:

Ik ook niet, geeft een hoop gezeik wanneer je een klokje krijgt wat al naar de sodemieter geholpen is. Winst gepakt en kappen.

exlid1    3

Ik ook niet, geeft een hoop gezeik wanneer je een klokje krijgt wat al naar de sodemieter geholpen is. Winst gepakt en kappen.

Of je gelijk hebt! :wink:

Naga    6

@ Harro: super bedankt voor alle knowhow weer.

400 km heb ik volgens mij nog nooit gered.

Airco: zou super fijn zijn als dat dinsdag de oorzaak (en oplossing) blijkt te zijn voor de mufheid in de auto. Verhoogt het plezier enorm!

Klokje: ik hoop dat Raymond kan helpen

Vooruit is nog intakt. Maar ik heb evengoed het idee dat de verwarming het niet doet. Zou een van de weinige dingen zijn die het niet doet.

Cassettebandje: kwaliteit is niet goed vind ik. Ik gebruik het zeker wel, maar in vergelijking met een eigentijdse 320 bitrate mp3 over B&O of Harman Kardon is het echt niet te doen. Dat moet echt beter!

Pizzaman    703

Weet je wel dat je zo'n ding heel goed "zakelijk" kan rijden? 

35% bijtelling over de tweedehands waarde... en de rest: arbeid, onderdelen, brandstof heel de handel,

heten "zakelijke kosten" en kan je ook nog eens de BTW van terugvangen. En daarna als kosten aftrekken van de winst.

RedCat    89

... En daarna als kosten aftrekken van de winst.

Bijna juist

Opbrengst (omzet) minus kosten is resultaat, dat fiscaal vertaald heet winst, waarover je belasting betaalt.

Een wrak restaureren is geen zakelijke beslissing en kan heel duur uitpakken.

Pizzaman    703

Bijna juist

Opbrengst (omzet) minus kosten is resultaat, dat fiscaal vertaald heet winst, waarover je belasting betaalt.

Een wrak restaureren is geen zakelijke beslissing en kan heel duur uitpakken.

Klopt,een wrak restaureren kan duur uitpakken.

Echter geld over de balk gooien aan de heren Rutte en Samsom

vind ik dan weer een minder goed doel dan een Jag restaureren.

Ik noem dat dan "een investering in een mooiere toekomst".

RedCat    89

Wat ik bedoel duidelijk te maken is dat als de zakelijkheid niet wordt geaccepteerd, het zomaar dubbel zo duur wordt

En dubbel afdragen aan het illustere duo zal menigeen helemaal grijze haren bezorgen.

Bij mij valt het altijd netto goed uit :wink:

Pizzaman    703

Wat ik bedoel duidelijk te maken is dat als de zakelijkheid niet wordt geaccepteerd, het zomaar dubbel zo duur wordt

En dubbel afdragen aan het illustere duo zal menigeen helemaal grijze haren bezorgen.

Bij mij valt het altijd netto goed uit :wink:

Voor zover ik weet, is het geen zaak van de roverheid om te bepalen wat jij voor auto rijdt.

Zolang je de bijtelling privégebruik betaalt zal het ook allemaal worst wezen.

ik zie ze met de raarste zooi rondkarren, dus het zal wel loslopen.

RedCat    89

Voor zover ik weet, is het geen zaak van de roverheid om te bepalen wat jij voor auto rijdt.

.....

Google maar eens op tandarts / Cessna

Juist daarom kan je soms een rare pijp roken

Het is echt wel een op zakelijkheid te beoordelen keuze

#backontopic

Naga    6

Om me op praktische wijze in de discussie te mengen: los van of zakelijkheid wel of niet wordt getoetst (ik ging uit van niet, maar weet het gewoon niet zeker), is daar bij mij geen issue.

Ik rijd de auto zakelijk. Ik ga niets restaureren. Ofwel de auto is goed en ik rij hem zakelijk (en privé, vandaar de bijtelling). Ofwel de auto heeft zoveel investering nodig dat ik hem van de hand doe, en een andere ga halen.

Ik kan mij vergissen, maar ik denk dus dat de hypothetische kwestie bij mij niet speelt.

exlid1    3

Pizza en Cat hebben allebei gelijk maar praten langs elkaar heen.

De fiscus mag zich niet mengen in WAT voor auto jij rijdt, dat is een keuze van de ondernemer.

Als die bijvoorbeeld denkt dat hij met een Bentley meer klanten binnen haalt of betere zaken kan doen bijvoorbeeld, dan is dat een inschatting waar de fiscus zich niet in mag mengen.

Deel van het ondernemerschap.

Als je echter dingen gaat doen die niks met de onderneming zelf van doen hebben, bijvoorbeeld een aardappelboer die een E-type gaat restaureren of een bananenpeller die met zijn Cessna de bollenvelden van Lisse gaat bekijken, dan kan dat als volledig privé aangemerkt worden en dus ook als zodanig gecorrigeerd worden, inclusief max. 100% boete (meestal verlaagd tot 25%).

Maar je hebt natuurlijk ook ondernemingen waarbinnen het uitstekend past om een series te restaureren of een S-type om te bouwen, en dat kan dan wel weer gewoon zakelijk zijn... :wink:

Het speelt dus inderdaad niet bij Naga.

RedCat    89

Harro jongen, ook hier zit je fout.

Je weet niet half hoe ver de bevoegdheid van een inspecteur gaat

Maar gelukkig heeft TS het prima voor elkaar

Hij wel.

exlid1    3

Harro jongen, ook hier zit je fout.

Je weet niet half hoe ver de bevoegdheid van een inspecteur gaat

Maar gelukkig heeft TS het prima voor elkaar

Hij wel.

Ach, het is slechts mijn vak, mijn waarde, ik heb ze gegeten, die inspecteurs.

Opgeleid zelfs.

Oud-belastingpikken in dienst gehad ook.

En ze zijn gewoon, net als iedereen, aan regels en jurisprudentie gebonden, hoe eigenwijs ook.

​Bovendien hebben ze nooit het laatste woord natuurlijk, mochten ze toch onverhoopt uit de bocht vliegen.

Kun je gewoon terecht bij het gerechtshof, of bij de directeur der belastingen.

Van de zomer ook nog gedaan en werd de inspecteur gewoon teruggefloten, tot twee keer toe.

Zijn gewoon ondergeschikten die, net als meneer pastoor en de schoolmeester, allang niet meer op een voetstuk staan, jongeman.

Overigens, die andere zaak waar jij op doelt, die loopt nog steeds hoor en zie ik met veel vertrouwen tegemoet.

Zullen we die uitspraak gewoon eerst even afwachten dan? :wink: Mooi.

Praten we daarna weer verder.

Naga    6

Nou ik ben er hoor in Heinkenzand...as we speak. Was er vanochtend om 10 uur. Proefritje, op de brug en allemaal bemoedigende geluiden van Raymond. Heel fijn! De auto is in hele goede staat. Heel veel (ook dure) reparaties aan gedaan reeds. En allemaal met origineel Jaguar spullen. Ook zaken op orde die meestal worden vergeten, aldus de meester. Zo fijn om te horen!!

Dus Raymond is aan de slag gegaan met de dingen aan onderhoud die wel aandacht behoeven. En ik met mijn nieuwsgierige kop overal bovenop. En als er even niets gebeurt, dan zit ik lekker te werken op het wifi van de garage. Bakje koffie, bammetje en als Raymond weer wat aan de auto aan het doen is, lekker kijken. Helemaal leuk!

Tussenstandje, leuk om te geven. Einduitslag volgt!

• Like 3

Naga    6

De auto is in topvorm, dat was toch wel de eindconclusie van mijn bezoek aan Heinkenszand. Super fijn om te horen natuurlijk. Raymond heeft het volgende aan de auto gedaan:

• airco geserviced
  • olie en filters ververst 
  • luchtfilters vervangen
  • remolie bijgevuld en leidingen geschrobd
  • Uitgelijnd (met een zeer futuristisch apparaat)
  • Velgen gedicht en gebalanceerd 
  • en een nieuwe undertray aan de voorkant (miste). 

Verder blijken er Koni schokdempers onder te zitten aan de achterkant, zijn er veel onderhoudswerkzaamheden aan de auto reeds verricht met allemaal Jaguar originele spullen, en is er geen roest gevonden. De bak en stuurhuis hoeven nog niet geflusht te worden, aangezien het eigenlijk allemaal super loopt. Het kan altijd beter, maar Raymond vond het beter daar nog even mee te wachten. Onnodig onderhoud en geld uitgeven is niet helemaal zijn ding (erg plezierig!)

Wat er nog moet:

• het gebonk in de voortrein komt door de rubbers die daar in de ophanging helemaal versleten zijn. Die rubbertjes kosten zelf niet veel, maar er zit wel een dag werk aan vast om het te vervangen.
  • de veren van de achterbak moeten worden besteld, zodat de klep weer gewoon netjes open blijft staan
  • flushen van bak en stuurhuis.... moet dus nog
  • de steun van de transmissie is stuk en moet vervangen worden.

That's it! Best een lekker gevoel om te weten dat je een goede koop hebt gedaan. Nu snel een tweede afspraak maken met Raymond, zodat de auto nog beter gaat rijden. De rubbers vervangen gaat daar enorm aan bijdragen.

Nu dat ik weet dat de auto in topstaat verkeerd, ga ik mij langzaam oriënteren op:

• een nieuwe car entertainment
  • XJR 18" velgen (voor de zomerbanden, dan gaan de bestaande 16" voor de winter)
  • Ik denk er over om bij Raymond de parkeersensoren aan de achterkant te laten installeren. Met die grote bak in Amsterdam is dat wel echt heerlijk
  • er zit een kale plek in de lak op de motorkap, erosie door vogelpoep (zo zonde!). Dat moet wel gespoten worden eigenlijk. Dan ook meteen de parkeersensoren meespuiten
  • Als de lak er goed opzit, dan details, zodat ie er weer als nieuw uitziet
  • Interieur ook reinigen, met name het leer. Wellicht ook op munten laten bijverven

Iemand nog tips over een knappe radio/mp3/bluetooth handsfree oplossing?