Jump to content

Trekhaak onder een Serie 3

Recommended Posts

Joost kro    1

Ik heb een trekhaak gemaakt voor mijn Jag (eigenlijk een daimler) omdat ik een oldtimer caravan wil gaan trekken. Helaas kon ik nergens iets origineels vinden dus dan maar zelf ontworpen.

Ik moet de boel nog aflassen en lakken , binnenkort zal ik een foto plaatsen als ie klaar is.

post-2654-0-77685500-1451472273_thumb.jpg

Er zijn toch echt standaard trekhaken voor een xj series 1,2 en 3. Han heeft er bijvoorbeeld 1 onder zitten. Hij zit in ieder geval vast aan de bodem en als ik mij niet vergis ook aan het carrosserie deel achter de bumper. Als hij alleen maar aan de bodemplaat is trek je binnen de kortste keren de bouten door het plaatwerk heen. Bij de standaard trekhaak zitten er ook verzwaringsstrippen voor aan de binnenzijde van de kofferbak.

Han    556

Mijn trekhaak heeft Max Tailleur er onder laten zetten toen de auto nieuw was en dat is een gekeurde.

Hij zit vast net als deze, met bouten en moeren door de kofferbakbodem, maar helemaal een beide zijkanten. Dan zit er een vierkante balk onder de bumper en die zit met twee zware strippen staal vast aan dezelfde punten als waar de bumper aan vast zit aan de achterzijde.

RedCat    90

Eisen aan de trekhaak

De eisen die aan een trekhaak worden gesteld zijn de volgende:

• De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag de aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan de trekkende auto op dat moment weegt.
  • De trekhaak mag de kentekenplaat van de auto niet afdekken. Bij een -gedeeltelijke- afdekking zul je de kentekenplaat moeten verplaatsen en de kentekenplaatverlichting aanpassen. Als alternatief kun je gebruikmaken van een trekhaak met afneembare kogel.
  • De auto moet bij het trekken van een aanhangwagen aan de zijkant voorzien zijn van richtingaanwijzers.

Bron anwb

Ik zou ook even de voorwaarden bij de autoverzekering nalopen

hansvh    519

Op tekening ziet hij er zo uit. Dat lange hoekijzer zit bevestigd tussen bumper en carrosserie, dat deel rechtsboven zit bevestigd aan de bodem van de kuip waar het reservewiel in zit.

Pizzaman    790

Onder de s type ook moeilijk te vinden en anders zijn ze schreeuwend duur

GJ Werkman effe bellen. Ja ze zijn niet supergoedkoop,

maar voor m'n busje kostte het ook zoveel. Daar is een reden voor:

Inbouw elektronische reut die er bij hoort. Vroeger was het gewoon een stuk ijzer en een paar kabeltjes.

Nu dus niet meer... 

julian    96

GJ Werkman effe bellen. Ja ze zijn niet supergoedkoop,

maar voor m'n busje kostte het ook zoveel. Daar is een reden voor:

Inbouw elektronische reut die er bij hoort. Vroeger was het gewoon een stuk ijzer en een paar kabeltjes.

Nu dus niet meer...

Nee dat klopt pizzaman.maar voor een jag betaal jeecht de hoofdprijs

Pizzaman    790

Ik vond het hard meevallen. Mijn busje is een Citroentje, kostte NET ZO VEEL.

Gezien die dingen 10x zo vaak verkocht zullen worden als een trekhaak voor een Jag... 

Pizzaman    790

Mjaaaaaa omdat je bij de benen wordt genomen. 

Bij de Jumpy kostte de trekhaak 150 euro, inclusief montage.

Het kastje erbij voor de stroomreut kostte 200 euro. 

Dan moet dat er nog in... en de auto er op aangepast (aan de computer...).

Wat ze aangeven is die 150 euro. Ja LOL!!

XJeej    302

Mario ik heb bij een Citroen garage stage gelopen en daar mocht ik op mijn laatste dag het riool schoonmaken en een aantal keren meehelpen met het monteren van een trekhaak. Er is zelfs een computer voor de achterlichten en als je een trekhaak er op zet wordt dat kastje vervangen of geopereerd en er wordt iets toegevoegd, weet het niet meer zeker. Het kastje zal zijn om aan te geven wanneer er een lamp stuk is, weet ik niet zeker. Het is in ieder geval erg ingewikkeld.

Pizzaman    790

Ja ik weet het, bij mij zijn ze er een halve dag mee aan het klooien geweest.

Bij de S-type is dat ook zo. Maar die Jaguar kastjes zijn (net als het stuk ijzer) duurder, want zeldzamer.

Dan mag je nog blij zijn als je zo'n goeie ouwe NIET elektronische Jag hebt als een Serie 1,2 of 3.

• 2 weeks later...
Joost kro    1

Ik moet wel lachen, de trekhaak zou bestaan maar niemand heeft de fotos behalve de brinkhaak. Die ik niet meer kan krijgen. Ik kan jullie zeggen dat die van mij veeeel steviger is en ook met strip in de kofferbak bovenzijde geklemd bevestigd en ook aan de bumper bevestigingen. Gebruikte strip daar 12 mm en rest is 8 mm en 6mm. Ik heb m gisteren even getest met caravan van 600 kg :-), helemaal fijn. Ik begrijp dat deze niet gekeurd hoeft te worden omdat deze niet de 750kg overtreft.

moet nog wel iets aan de electronica veranderen van het gewone achtrlicht. Die zit nu aan 1 zijde maar deeld de spanning over 3 lampen. Vreemd genoeg lijkt er een maximale toelever stroom aanwezig. In plaats van dat de vraag van lampen bepaald hoeveel stroom er gaat lopen. Mijn prive c3 heeft daar geen last van. Dus ik ga tekeningen eens openen en anders een relais plaatsen met rechtstreeks van de accu en aparte zekering.

groetennnnnnn,

joost

Iksjeezesel    749

Ik moet wel lachen, de trekhaak zou bestaan maar niemand heeft de fotos behalve de brinkhaak. Die ik niet meer kan krijgen. Ik kan jullie zeggen dat die van mij veeeel steviger is en ook met strip in de kofferbak bovenzijde geklemd bevestigd en ook aan de bumper bevestigingen. Gebruikte strip daar 12 mm en rest is 8 mm en 6mm. Ik heb m gisteren even getest met caravan van 600 kg :-), helemaal fijn. Ik begrijp dat deze niet gekeurd hoeft te worden omdat deze niet de 750kg overtreft.

moet nog wel iets aan de electronica veranderen van het gewone achtrlicht. Die zit nu aan 1 zijde maar deeld de spanning over 3 lampen. Vreemd genoeg lijkt er een maximale toelever stroom aanwezig. In plaats van dat de vraag van lampen bepaald hoeveel stroom er gaat lopen. Mijn prive c3 heeft daar geen last van. Dus ik ga tekeningen eens openen en anders een relais plaatsen met rechtstreeks van de accu en aparte zekering.

groetennnnnnn,

joost

Tuurlijk doet ie ut.

Misschien dat het bij de apk een dingetje is...?

Maar hij is er zo weer af toch?

Vwb elektrisch toestand, ergens slecht contact van een massa...denk ik.

Pizzaman    790

Nee bij de APK is dat ook geen dingetje. Bij de verzekering wel, als je meer dan 750kg aan de trekhaak hebt.

Overigens: GEEN twijfel aan je vakmanschap, dat ziet er puik uit hoor.

Joost kro    1

Ja, de massa zou je denken, ik zal dat idd toch maar even goed nalopen , dat scheelt veel werk en ik dacht ook dat het zo moest kunnen. Maar als ie zijn massa niet kwijt kan gaat ie natuurlijk ook minder branden. Zullen we maar mee starten dan.

RMelchers    79

Nee bij de APK is dat ook geen dingetje. Bij de verzekering wel, als je meer dan 750kg aan de trekhaak hebt.

Overigens: GEEN twijfel aan je vakmanschap, dat ziet er puik uit hoor.

Op het kentekenbewijs moet het ook staan, anders mag het niet. Dan moet je naar het RDW.

keesh    1,664

Op het kentekenbewijs moet het ook staan, anders mag het niet. Dan moet je naar het RDW.

Een trekhaak hoeft volgens mij niet geregistreerd te staan op het kentekenbewijs of het moet pas veranderd zijn. Op het kentekenbewijs moet wel staan wat de auto geremd of ongeremd mag trekken.