Jump to content

Hoe moet een 123ignition type GB-6-R-V afgesteld worden?

Recommended Posts

autoresto    4

Heeft er hier iemand ervaring met een 123ignition van het type GB-6-R-V? Het gaat dan specifiek over de uitvoering die de instelling van de curves aan de onderkant heeft zitten.

Die zou statisch in eerste instantie afgesteld moeten worden bij 0 graden BDP. De handleiding doet het voorkomen dat je dan vervolgens eventueel met de stroboscooplamp alleen nog maar een paar graden moet 'fine tunen' maar dat de boel zo grotendeels op tijd staat. Huh..,dit kan toch niet kloppen?! Het ontstekingstijdstip moet stationair toch een graad of 10 voor BDP zijn?

Het type JAG-6-R-V moet volgens de handleiding wel bij 10 graden BDP worden afgesteld. Dat klinkt een stuk logischer of zit er ergens een grote aap op zolder?

Ooit had de fabrikant van de 123ignition een forum waar je dit soort vragen kon stellen. Dat krijg ik nergens meer gevonden. Wel kom ik een forum van een NL leverancier tegen waar een soortgelijke vraag gesteld wordt. Helaas beantwoord de leverancier deze vraag niet echt maar kletst er een beetje omheen.

Ook met een eventueel foutief afgestelde ontsteking rijdt de auto al wel. Het is alleen dat de temperatuur onder de motorkap (met name van de uitlaatspruitstukken) gruwelijk hoog oploopt. Daarom is op dit moment nog even alles verdacht :)

Alvast bedankt!

Cees

arie-jag    657

Beste Cees,

Is dat het type dat 16 voorkeur settings heeft of diegene zonder die preset keuzes(maar met USB aansluiting?)?

Helaas kan ik je niet helpen maar denk zelf sterk ook een in mijn 78er 4.2ltr te plaatsen maar wil dan (op advies van derde) gaan voor degene zonder de preset keuzes.

Ik zal jouw onderwerp hierdoor met intresse blijven volgen.

XJeej    302

Glibbo heeft een complete restauratie gedaan en heeft ook zo'n ontsteking er op gezet. Misschien kun je hem vragen? 

Het staat bij mij ook nog op het lijstje, maar ik heb op het moment meer te doen. 

RMelchers    79

Wil ik ook, maar ga niks vervangen voordat het kapot is of storing oplevert. 

Als hier nu een stappenplan komt dan hebben we er allemaal veel aan.

Tenzij Arie het goed kan dan kom ik wel even naar de Kust. De ZuidHollandse Kust

Ben even de naam van die beste man uit Rosmalen kwijt met de grijze Serie 1, hij heeft het spul erin zitten en werkt super op LPG, die van mij tzt ook hopelijk.

reneb    12

hallo

heel simpel, ontsteking op stand 2,krukas poelie op nul,  roter wijst naar cilinder 1. , ontsteking draaien

tot dat het lampje brand onder de roter . en dan nog fijn afstellen. 

heb er zelf een op mijn serie 1  2.8 . 1971,  moet er nu weer af. de ontsteking heeft al drie bobine kappen opgevreten.  

Barrett gebeld om te vragen of het normaal is dat er zoveel spelling op de as zit. Roel heeft er een uit het magazijn gepakt en gekeken.

nee dus mag niet . ik moet hem opsturen naar Barrett. en word dan opgestuurd, om gemaakt te worden.

reneb    12

we gaan het zien, we denken dat de lagers kapot zijn. nieuwe lagers er in .het gaat onder gesloten beurs dus

ze kijken maar.

autoresto    4

Ok heren, bedankt voor de reacties tot zover.

@reneb

Jij schrijft: 'tot dat het lampje brand onder de roter . en dan nog fijn afstellen'.

Over het fijn afstellen gaat eigenlijk mijn vraag. Ik neem aan dat je dit met een stroboscooplamp hebt gedaan?

Heb je daarmee het ontstekingstijdstip, zoals in het werkplaatshandboek is voorgeschreven, afgesteld op zo'n 10 graden voor BDP?

Of bestond het fijn afstellen uit het op het gehoor (of gevoel) een tikkie vroeger of later zetten van de ontsteking? 

reneb    12

hallo

kan op gehoor, als je weet hoe de moter moet lopen. wel listig kan je zuigers kosten  dus beter even de lamp er bij, 10 bdp kan zelfs 12 graden

ik hoop dat je hier wat aan heb.

groeten rene

jaguar38s    108

Er is wel een 123 forum:

http://www.leenapk.nl/123_ignition.html

Waarom heb je eigenlijk de GB uitvoering en niet de JAG versie.

Deze laatste is geoptimaliseerd voor een XK motor.

Heb zowel in mijn S-type uit 1967 als in mijn  Xk150 uit 1961 de JAG versie zitten.

Standje 1 bleek het beste te werken voor bijde auto's ( bijde een 3.8 uitvoering )

groeten,

Peter Jan

autoresto    4

Bedankt nog voor de aanvullingen. Die handleiding van Hebels was ik nog niet tegengekomen.

Voorlopig heb ik de originele ontsteking maar teruggezet omdat de vacuumvervroeging van

de 123 GB niet goed lijkt te werken. Ik ploeter verder...

Iksjeezesel    749

Bedankt nog voor de aanvullingen. Die handleiding van Hebels was ik nog niet tegengekomen.

Voorlopig heb ik de originele ontsteking maar teruggezet omdat de vacuumvervroeging van

de 123 GB niet goed lijkt te werken. Ik ploeter verder...

Ken nog wel iemand die een 123 ontsteking voor een 4.2 kan gebruiken...

Pizzaman    790

Dan is ie inderdaad stuk. Je zou in ieder geval IETS moeten meten.

Zelf ga ik meestal voor de lumenition ontsteking.

Zit ook op m'n Fiat 500. Tweepitter, doet ie het niet goed is het gelijk 50%.

Echter hij doet het ZO goed het ding knalt niet eens meer in de uitlaat bij gas los.

arie-jag    657

Echter hij doet het ZO goed het ding knalt niet eens meer in de uitlaat bij gas los.

Jammer das juist leuk die plofjes en knalletjes.

Daarom zijn moderne auto's zo saaaaaaiiiiiiii, geen geluid: geen beleving.

Daarom denk ik ook dat die electra auto's het niet zijn voor mij ondanks het fenomenale optrekken van deze wagens.

Pizzaman    790

Nou een puur elektra auto zoals een Tesla is een "beleving op zich", en ook mooi.

Maar inderdaad, ik mis de knallen en plofjes. 

Dat was toch wel leuk hoor, zo RRRrrrrrrr plof plof plof....

jaguar38s    108

Hallo,

Helaas dat zuigen aan het slangetje werkt niet bij een 123.

Dit is een digitale ontsteking, het slangetje is verbonden aan een vacuum switchje.

Kan zijn dat het switch defect/vies is.

groeten,

Peter Jan

autoresto    4

Hallo Peter Jan,

Ik heb er eerst zelf aan gelurkt en dat maakte  geen verschil in toerental. Daarna heb ik er zo'n pompje waarmee

wijnflessen vacuum worden getrokken (Vacuvin) op losgelaten. Dit gaf ook geen verschil terwijl het pompje zondermeer

voldoende vacuum maakt om een conventionele vacuumvervroeging te bedienen.

Een 'switch' is voor zover ik begrepen heb onderbroken of doorverbonden en 'meet' verder geen tussenwaardes.

Is dit wat er in de 123 zit of zit er toch een sensor in die ook tussenliggende waardes 'meet'?

Groeten,

Cees

• 1 month later...
Joost kro    1

Als de vacuumslang van het inlaatspruitstuk komt moet ie los gekoppeld worden en op de carburateur worden geplaatst, want op het inlaatspruitstuk staat altijd vacuum. De vervroeging van de 123 is ongeveer 10 Graden en is meetbaar. De 123-Tune  werkt overigens beter voor deze auto's . ( info 123Ignition-conversions)