Jump to content

Welke Xenonset voor X-Type

Alfriedel
 Share

Recommended Posts

Hallo forumleden, de lichtopbrengst van mijn X'je uit 2002 vind ik beneden peil tijdens deze donkere dagen ondanks dat het lampenglas (eh plastic) mooi helder doorschijnend is.

Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van een Xenon set? En welke dan er zijn er zoveel.

Bij voorbaat mijn dank.

Volgens mij kun je er een gewone after market set in bouwen. Op het moment zijn deze ook niet zo duur meer ( voor 100 euro heb je al een goede set). Ze zijn ook goedkoper als de hooglicht functie er niet in zit, en dat is bij de x-type niet nodig omdat hoog licht in de binnenste lampen zit.

Je zou ook kunnen proberen een originele set inclusief behuizing kunnen kopen of bij Alkema onderdelen kunnen proberen te kopen.

Maar.... slechte lichtopbrengst? Ik vind het wel meevallen met de halogeen verlichting die er in zit.

Doorgaans vind ik aftermarket-sets echt afschuwelijk. Ze geven een storend lichtbeeld omdat de verkeerde lens word gebruikt en met wat pech heb je ook nog van dat akelige blauwe licht. Volgens mij zijn er wel redelijke sets te koop van Pilot....maar die zijn niet goedkoop.

Heb je al eens van die night-vision lampen geprobeerd ? Dat is ook al een hele verbetering tov de standaard pitjes.

Doorgaans vind ik aftermarket-sets echt afschuwelijk. Ze geven een storend lichtbeeld omdat de verkeerde lens word gebruikt en met wat pech heb je ook nog van dat akelige blauwe licht. Volgens mij zijn er wel redelijke sets te koop van Pilot....maar die zijn niet goedkoop.

Heb je al eens van die night-vision lampen geprobeerd ? Dat is ook al een hele verbetering tov de standaard pitjes.

Dat was de set wat ik bedoelde (ik wilde geen reclame maken) ik heb hem in 6000K en dat is nog wit helder licht wat ook standaard in de betere merken wordt gemonteerd. Hoe hoger de waarde voor de k hoe blauwer het wordt.

Verschillende K-waarden ombouwset en vervangingslampen

• 3000k (gold retro look)
  • 4300K (gelig)
  • 5000K (super white)
  • 6000K (wit)
  • 8000K (wit - blauw)
  • 10000K (blauwig)
  • 12000K (paarsachtig)
  • 14000K (violet)

Advies: 6000K is het witte licht! Dit ziet het mooiste uit en geeft optimaal licht.

xenon-color-chart-small.jpg

En na de 8000k kan de politie moeilijk doen.

Ik ben met deze set ook al 2 x door de APK gekomen.

Als je aan aftermarket Xenon begint moet je eigenlijk projectoren in je koplamp units laten plaatsen.

Alleen dan krijg je een correct lichtbeeld wat ook altijd bij de APK goed zit.

Ik heb in de koplamp units van mijn Chevrolet Avalanche projectoren laten plaatsen door Retrofitlab https://www.retrofitlab.com/ nadat de Avalanche afgekeurd werd op het lichtbeeld door de Xenon.

Ik had zelf al een Xenonset 6000k van Pilot geïnstalleerd en die werkt nu na jaren nog steeds perfect.

Verder is een xenonset in NIET heldere koplampen plaatsen echt not done, je krijgt nooit een goed lichtbeeld.

Altijd alleen xenon plaatsen in heldere koplampen.

post-885-0-70425300-1445450986_thumb.jpg post-885-0-15740800-1445451012_thumb.jpg

Op deze foto kan je zien wat de projectoren doen.

Ze creëren een duidelijke scheidingslijn tussen licht en donker waardoor je het licht zeer precies kan projecteren waar je het hebben wilt.

Zo voorkom je verblinding.

Op deze foto waren mijn koplampen nog veel te laag afgesteld maar je je kan wel goed zien wat de projectoren doen.

post-885-0-83330300-1445451030_thumb.jpg

Appels en peren, ....

Een bron die meer rondschijnt dan de originele heeft een afscherming nodig om in combinatie met de originele reflector / spiegel een juist beeld te geven.

De scherpe lijn in het lichtbeeld is het resultaat van én een gerichte bron én een vlakke plaat in de armatuur. Die vlakke plaat is veelal beweegbaar voor geval je aan de andere kant van de weg wilt gaan rijden.

Waar heb je die gescoord? Ik loop met hetzelfde rond en ik zag dat die x-tremes iets van 3 a 4 tientjes voor een setje doen. Klinkt als een goede oplossing. Is het verschil echt goed zichtbaar?

Ja, die maken echt verschil met de standaard lampjes van €5 of zo.

• 2 months later...

Alfriedel, ik heb deze week juist een setje xenon verlichting in mijn dimlicht koplampen van mijn x-type ingebouwd.

Ik had hetzelfde probleem met te weinig licht van de originele lampen, heb al verschillende andere lampen gehad.

Het probleem is dat hoe helderder de halogeen lamp wordt hoe korter de brandtijd zal zijn. Daar zijn op het internet verscheidene artikelen over te vinden.

Nadat ik in een 6 mnd tijd 3 keer een lamp heb gewisseld vond ik het genoeg. Ik heb mij uitvoerig laten informeren bij een tuning bedrijf over het inbouwen van xenon.

De x-type bezit al een lens in de koplamp en ook is het glas (plastic) geheel glad. beide zorgen voor een helder beeld zonder verstrooiing.

​Mijn x-type is uit 2004 en bezit geen canbus aansluitingen, wat inhoud dat je dus gewoon een xenon set (zonder problemen) kan inbouwen.

Ik heb echter wel een setje met canbus gekocht, reden is dat de spanning afgevlakt wordt en dus continu is en daardoor de levensduur ook langer is.

Mijn setje is er 1 van 6000K, dit op advies van de verkoper, dit zou een helder wit licht geven, net als de originele inbouw xenon.  

De gehele inbouw (bodemplaat losmaken, bumper los maken, lampen uitbouwen, xenon plaatsen en dan omgekeerd weer inbouwen) heeft mij ongeveer 45 minuten geduurd.

De xenon aansluiten is een kwestie van de massa en plus draad van de originele lamp over zetten op de 2 draden van de xenon, daarna de balast en canbus aansluiten.

Het kan allemaal maar op 1 manier aangesloten worden dus het moet geen probleem zijn. De set kosten mij € 70,00 in de aanbieding en normaal kost die € 139,00.

Het effect is geweldig je hebt echt het idee dat je daarvoor gewoon altijd in het donker hebt gereden. 

• Like 1