Jump to content

retro radio's

arie-jag
 Share

Recommended Posts

Mijn Jag rijd helemaal nog niet en moet nog veel doen eer het zover is maar intussen met mindere urgente (lees leuke)dingen bezighouden is ook een groot deel van de hobby.

De radio!

Mijn XJ6 serie 2 is behoorlijk orgineel en dus uitgevoerd met de orginele Phillips radio met cassette speller.

post-5683-0-44570900-1442853135_thumb.jpg

Leuk, nostalgisch maar mijn cassette verzameling is niet zo schokkend groot + dat diverse vals zijn als je ze afspeeld.

Het bandje met digitale zender vind ik te rommelig dus wil eigenlijk een andere radio en de oude gewoon bewaren voor weet ik veel.

Ik wil geen modern radio met pop-up fatscreens enz.

Maar sd-card/usb is toch fijn.

In mijn ander klassieke auto heb ik een Retrosound radio, prachtig handig din, ideaal om in te bouwen op plekken met weinig ruimte.

Front en draaiknoppen zijn allemaal zelf samen te stellen uit een selectie van heel veel opties!

Maar wel enigzins prijzig, het dubbeldwars waard en staat zeker goed in een xj6 dash. 

Orgineel:

post-5683-0-08204100-1442853224_thumb.jpg

Intussen ook nog wat verder gekeken en de Caliber Retroradio's gezien en eigenlijk zijn die wel intressant.

Ook in diverse uitvoeringen en opties en daarom in verschillende prijzen te krijgen.

Beste keuze voor mij lijkt de Caliber Rcd120BT: 4x75W, sd/usb/zelfs cd!! maar nog beter:  Bluetooth, niet alleen voor muziek maar ook voor handsfree bellen (zit ook klein microfoontje bijgeleverd).

Lijkt mij heel handig om via de radio/geluids installatie te kunnen bellen en geen raar parrot ding te moeten inbouwen.

Iemand ervaring met deze radio en de handsfree-bel kwaliteit?

post-5683-0-45320000-1442853260_thumb.jpg

post-5683-0-00146900-1442853296_thumb.jpg

post-5683-0-81672600-1442853485_thumb.jpg

Volgende punt: chrome is leuk maar hoort eigenlijk weer niet bij mijn seventies XJ6 dus zit nu te denken aan de zwarte uitvoering die daardoor meer op de originele radio lijkt.

orgineel:

post-5683-0-87117300-1442853865_thumb.jpg

Dan lijkt deze wel redelijk:

post-5683-0-45427100-1442853334_thumb.jpg

Iemand deze al geplaatst in een serie 2 of andere Jaguar/Daimler en een foto beschikbaar en tips/ervaringen?

Kijk ook eens op de site van oldtimer auto radio deze heeft originele blaupunkt radio's met aansluiting voor mp3 speler of telefoon

Heb ik ook in mijn series 2 gewoon ouderwets radio geluid maar wel aan kunnen sluiten op de telefoon dit gebeurd met eenverlengkabel welke achter in de radio zit (die ronde stekker) en ik heb hem uit laten komen in de asbak welke gewoon nog dicht kan. Dus je ziet er niets van en hoeft niets aan te passen tevens passen op deze radio's enorm veel design frontjes

Grappig he. Ik wil juist een oud ding terug aangezien iemand die ooit heeft vervangen. Heb al eerder van die Caliber's gelezen....mss toch een optie, met wat luxe...

Had indertijd voor de XJ40 tig cassettebandjes gekocht via Marktplaats, allemaal originele. Heb ze helaas met de XJ40 meegegeven toen ik hem verkocht (en meer van dat soort ondoordachte acties....)

Overigens kun je bij die winkel waar je niet gek voor moet zijn (voor hen die geen reclames zien: Mediamark) nog gewoon onbespeelde cassettes kopen en dus zelf opnemen.

Hey Rob, leuke site die oldtimer radio.

Even gekeken naar vergelijkbaar spul en zag dat bijna dezelfde Phillips radio in mijn Jag daar zo'n € 200,-- kost, altijd goed om te weten.  :buba:

Ben vanwege dat telefoon gebeuren nu toch wel voor die Caliber radio.

Net contact gehad met de leverancier en gevraagd hoe het telefoon gebeuren werkt.

Geluid is goed en helder, afhankelijk van de boxen maar die wil ik ook gelijk vervangen (rechtsvoor klinkt al heer erg krakend/ruisend).

Je kan er dus prima mee bellen en gebeld worden echter je telefoonboek kan niet over zoals met een Parrot.

Vind ik voor de jag niet boeiend, is toch niet mijn werkauto en klik gewoon wel nummer aan als ik iemand wil bellen.

Eric, is misschien voor jou wel belangerijk die telefoonboek optie?

Robbert, misschien is dit wel het begin? misschien ook niet... :sarcastichand:

Dave, lege bandjes heb ik zelf ook nog, in plastic nog wel!!  maar ga echt niet meer met cassettespeler radio luisteren en liedjes opnemen en proberen zoveel mogelijk geen DJ-gel*l door het liedje te hebben. :sarcastichand:

Heb wel online cassetebandjes shop gevonden waar je nog goeie gebruikte bandjes kan bestellen.

http://euroshop1.nl/muziek-cassettes/

Weet iemand hoe het radio consol er uit ziet als je de radio monteert, is het gewoon een rechthoekig gat of is het nog met ronde gaten voor de knoppen?

Iemand nogeen foto'tje van leeg radiopaneel?

Dat plaatje is te demonteren door de twee draaiknoppen (temp en luchtstroomstand) eraf te trekken, ik had hier twee moertjes op zitten om vervolgens de radio eruit te halen. 

De radio bleef aan de plaat zitten, het was een vierkant gat waar je het over hebt. 

Voldoende ruimte achter de radio voor een partijtje stekkers/kabels.

Heb hier een Judas Priest cas.bandje , mooi man

Voor de x 300 die je niet hebt maar toch, you never know.

Hier je foto ik dacht dat het raamwerk er ook inzit.

Bij de armsteun beginnen , magneet los schroeven , asbakhouder eruit, net voor de asbak zitten twee vleugelmoeren die moeten los dan pak je voorzichtig het hout eruit.

De rest wijst zich vanzelf.

Laat maar weten hoe het klinkt.

Grtzzz

post-5793-0-37474400-1442955470_thumb.jpg

Eric, toevallig vandaag en morgen een X 300 te leen maar laat de radio daar wel voor wat het is.

Wel even gezocht naar fototje van radio panel maar dan zonder radio, moet zo te zien makkelijk passen.

post-5683-0-45511900-1443260046_thumb.jpg

Radio intussen besteld, het is inderdaad de zwarte geworden.

Inbouwen zal nog wel even duren daar ik de body eerst af wil hebben klaar voor de spuiter.

Dan terugbouwen van hele koelsysteem, nieuwe hemeltje er in.

Maar zodra alles is ingebouwd zullen de foto's en bevindingen volgen.

Arie, je kan je telefoon ook als "parrot" gebruikenhoor, eenmaalop de bluetooth

kan je het scherm scrollen en als je dan tikt gaat ie gewoon via de carkit bellen.

Bovendien kan je 'm ook nog als routeplanner misbruiken.

Moet je 'm gewoon op je dashboard plakken. Natuurlijk wel zo, dat het niet opvaklt dus geen hele "staketsels".

Ik gebruik deze: http://www.pdashop.nl/product/369253/nite-ize-steelie-car-mount.html

(ook veel goedkoper te koop, het heet een "steelie")

Dan frut je 'm dus gewoon ergens neer en zit ie vast, en telefonie verloopt via bluetooth - maar gebruikt het scherm van je telefoon..

Hey Rob, dat is nu net niet wat ik wilde horen... toch de zaag/vijl in het radio panel?

Nouja wat moet dat moet... :dwarf:

Mario, ik heb nog geen smartphone maar een classic Nokia :buba:  die overigens wel via blue tooth werkt met een carkit.

Ben ook niet zo'n beller maar lijkt me toch makkelijk wanneer op pad met de Jag toch een gesprek te kunnen starten zonder kans op een bekeuring/aanrijding.

Ik heb onlangs zo'n calliber radio, een zilveren van marktplaaats, in mijn serie 2 gezet. Het radiopaneel was al groter gemaakt voor een vorige radio. Eigenlijk zelfs iets te groot. Nu heb ik nog wel een origineel onverzaagd paneel maar die laat ik nog maar even liggen. De bijgevoegde foto is niet briljant maar geeft wel een idee.

post-2689-0-22845000-1443459348_thumb.jpeg

Hey Rob, dat is nu net niet wat ik wilde horen... toch de zaag/vijl in het radio panel?

Nouja wat moet dat moet... :dwarf:

Mario, ik heb nog geen smartphone maar een classic Nokia :buba:  die overigens wel via blue tooth werkt met een carkit.

Ben ook niet zo'n beller maar lijkt me toch makkelijk wanneer op pad met de Jag toch een gesprek te kunnen starten zonder kans op een bekeuring/aanrijding.

Nou dan ben je wel erg classic Arie... Maar in een echte Classic moet je dan ook maar niet bellen...

Ik heb wel een smartfoon maar bel zelf eigenlijk nooit, tenzij ik stil sta voor een stoplicht of zo.

Vind het namelijk maar geklooi. Gebeld WORDEN kan dan natuurlijk wel.

NB op die Nokia kan je wel SNELTOETSEN instellen.

BV 1 vasthouden --> vrouw bellen

2 vasthouden --> vriendin bellen....

Mario, ben niet zo zeer Classic, meer "old scool".  :buba:

Naast mijn vrouw ook nog een vriendin kan ik gewoon niet veroorloven, het zakgeld gaat nu naar de autotjes.  :sarcastichand:

JWT67, dankje voor de foto, had al een idee dat het goed zou staan maar weet het nu zeker nu ik de jouwe zie.

Lijkt door belichting net of jouw chrome eigenlijk zwart is, is daarom voor mij een hele goeie foto.

Zit nu nog met 1 dingetje eigenlijk, de ouwe radio heeft zo'n oude draaiknop om zenders te zoeken en vastzet, deze is niet stroomgevoelig om de zender te bewaren.

Intussen heb ik ook een massa schakelaar ingebouwd om bij langer niet rijden de accu uit te schakelen en te voorkomen dat deze zachtjes leeg raakt (door klokje enz.).

Met de nieuwe Caliber radio ben ik natuurlijk alle zenders kwijt zodra ik de massa schakelaar overhaal... :wizard:

Ach, doe nu hetzelfde met de MG alleen is daar het makkelijke dat de antenne het toch niet doet dus ik automatisch altijd gelijk naar de SDkaart ga.

Vind de veiligheid van een massa schakelaar belangerijker.

Je hebt ook van die massa=schakelaars daar loopt nog 1 dun draadje omheen ment een zekering.

Die had ik ook bij m'n Mini - als anti-jat maatregel.

Er kan dan nog een KLEIN stroompje lopen.

BV voor het alarm of voor een radio-geheugen, maar verder eigenlijk niks.

Zoiets: https://www.conrad.nl/nl/bi-automotive-accu-stop-6-tot-24-v-854888.html?WT.mc_id=gshop&gclid=CjwKEAjw7aiwBRCPgdu70arX70wSJADK6iDDVBmW25OoB4sZ7lQePFVGHNW_bovPlOyKcpfAdxMwGxoCpRDw_wcB&WT.srch=1

Mario, ik heb een ander type massa schakelaar:

post-5683-0-68682400-1443590386_thumb.jpg

Voordeel van deze is dat deze makkelijk aan en uitte schakelen is als je deze binnen handbereik van de bestuurder plaatst.

Bij elke stop doe ik eigenlijk altijd automatisch ook de schakelaar uit, is gewoonte geworden.

"Jouw" schakelaar heeft het voordeel van het zij-stroompje maar je moet wel elke keer bij de accu komen(motorkap open enz) en dat met mijn ietwat autistische trekje :twitch:  om graag de stroom af te sluiten zodra ik niet meer rijd.  

Dan moet je gewoon alleen dat ene korte draadje aanleggen met die zekering,

die dan buiten jouw schakelaar om loopt.

Koop je bij de Brezan een stukje draad, 2 stekkertjes en een zwevende zekering van 2 ampere.

Dat moet voldoende zijn voor je radio en klok... anders wordt het rechtstreeks een draad trekken van je radio naar de accu.

• 3 months later...