Jump to content
Skelter

Voorste remschijven en blokken vervangen

Recommended Posts

Skelter    6

Er zijn verschillende remsystemen gemonteerd op de S-types. Ik had nog remblokken liggen van onze vorige auto (een S-type II) en die passen niet op de type I die we nu hebben. Zie foto. De onderste past en die gaan we nu monteren.

post-5008-0-61088600-1440340369_thumb.jpg

Eerst de wielbouten loszetten, dan de auto opkrikken, de wielbouten verwijderen en dan het wiel verwijderen.

post-5008-0-62779100-1440340544_thumb.jpg

De remklauw bestaat uit twee delen: de klauw waarin de remblokken gemonteerd zitten en het zuigerblok, waarin twee hydraulische remzuigers de remblokken tijdens het remmen tegen de schijf drukken.

Als eerste de twee M10 bouten (sleutel 15) die de remklauw vasthouden loszetten. Dat gaat lastig, want ze zitten (gelukkig) erg vast en de bovenste zit in een bus van de draagarm verwerkt. Nog niet helemaal losdraaien.

post-5008-0-21715800-1440341649_thumb.jpg

Vervolgens de twee M7 bouten (sleutel 12) die het zuigerblok vasthouden demonteren. Je herkent ze aan het rubber dat er achter zit.

post-5008-0-92141100-1440341756_thumb.jpg

Nu kun je het zuigerblok loshalen en ophangen. Niet los laten bungelen, want dan kan je remslang en/of ABS kabel beschadigen.

post-5008-0-42445500-1440341906_thumb.jpg

De remklauw kun je nu helemaal losmaken en de oude remblokken verwijderen.

post-5008-0-17509000-1440342017_thumb.jpg

De oude remschijf is nu los en die kun je weghalen.

post-5008-0-57241900-1440342175_thumb.jpg

De nieuwe remblokken worden geleverd met losse veren die je er op moet klikken en nieuwe M7 bouten om het zuigerblok terug te monteren.

post-5008-0-36912600-1440342287_thumb.jpg

De nieuwe remschijf monteren en vooraf ontvetten met remmenreiniger.

post-5008-0-70973300-1440342486_thumb.jpg

post-5008-0-23530200-1440342459_thumb.jpg

De nieuwe remblokken aan de zijkanten (ter hoogte van de remgeleiders) invetten met kopervet, zodat ze niet vast komen te zitten.

Nu kan de remklauw met de nieuwe blokken terug gemonteerd worden met de M10 bouten.

post-5008-0-60802100-1440342603_thumb.jpg

Vervolgens moet je, om het zuigerblok terug te kunnen monteren, de zuigers indrukken. Ik heb daarvoor een simpel "remzuiger terugstel gereedschap", maar ik ken ook mensen die dat met een lijmtang of zelfs met een waterpomptang doen. Lijkt mij persoonlijk niet geweldig werken, maar het schijnt te kunnen.

post-5008-0-19120200-1440342851_thumb.gif

post-5008-0-49580700-1440342919_thumb.jpg

Als de zuigers ingedrukt staan, kan het zuigerblok gemonteerd worden met de nieuwe M7 bouten. Je moet de oude vervangen omdat het rekbouten zijn, die niet meer betrouwbaar zijn als ze een keer gedemonteerd zijn.

Wiel weer terug plaatsen, auto laten zakken, wielbouten aan zetten en.... nog niet klaar, want er is nog een andere kant die moet gebeuren. :sarcastichand:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...