Jump to content
badhuis

Weer een 420 op de Nederlandse wegen

Recommended Posts

badhuis    13

Hoi,

 

wat maanden rondgeneusd en "ingelezen" omtrent mijn nieuwe projekt.

 

Mei vorig jaar heb ik een Jaguar 420 gekocht. Auto is uit 1967, en tien jaar geleden uit de USA naar NL gekomen.

 

In zijn Nederlandse periode is er het een en ander aan de auto gebeurd. De vorige eigenaar, die hem heeft geimporteerd, heeft nog een sloop Daimler Sovereign erbij gehad. Een overzicht wat er aan gedaan is:

 

* opnieuw gespoten in de originele kleur (lichtgroen), omdat de lak oud en gebarsten was;

* LPG ingebouwd (staat op kenteken). Hiervoor is helaas de airconditioningunit onder de hoedenplank verwijderd. Vulnippel netjes weggewerkt onder rechter tankklepje.

* cilinderkop vervangen door het Daimler exemplaar, na inzetten geharde klepzetels;

* remmen rondom "vernieuwd"

 

Helaas was de vorige eigenaar niet erg technisch en kon hij op mijn gerichte vragen vaak niet echt duidelijk antwoord geven. Bijvoorbeeld de remmen: wist alleen dat de rekening 800 euro betrof, en twee jaar later weer 600 euro.

Afgelopen zaterdag een berg onderdelen uit de stalling gehaald. Allemaal spullen van de Daimler: voor en achterbumper, voorklep, achterklep, deuren, dash (RHD), stoelen, banken, complete voortrein, compleet achtersubframe, 5 spaakwielen plus nog veel klein spul. Twee nieuwe Lucas European koplampen, leuk. Ik had een aanhangertje met huif gehuurd bij de Praxis, maar daar kon het niet allemaal in. Gelukkig was de trekauto een busje en kon ik alles in een keer meenemen. We gaan het eens goed bekijken in de komende dagen.

Als iemand erg verlegen zit om iets: laat maar weten.

 

Auto staat nu nog in een stalling, waar hij weg moet. Ik ga hem ophalen, en was eigenlijk van plan dit gewoon rijdend te doen. Een half jaar geleden is een proefrit gemaakt, en de auto remt, schakelt (automaat) en stuurt goed.

Natuurlijk zit er geen APK op, maar die gok neem ik voor dat ene ritje wel. Verzekering wordt natuurlijk wel geregeld.

 

De huidige staat is ongeveer als volgt. Mooie lak, een roestpuntje bij de achterwielopening. Chroomwerk is redelijk netjes. Bekleding is minder goed, in de USA zijn de voorstoelenbekleding en de achterbankzittingbekleding vervangen door skai. Vloerbedekking is vies.

Spaakwielen, chroom nog netjes. LPG is niet aangesloten, de verdamper zit er los bij. Er zit iets van een choke hendel onder het dashboard wat me verbaasde want ik lees dat er een aparte startcarburateur aanwezig zou moeten zijn die automatisch (koelwatertemp onder 35 gr) zou moeten functioneren.

 

Slecht nieuws is dat de auto vorige week niet startte. Na inspuiten van starthulp (ether) door het luchtfilter wel heel even. Er komt dus geen benzine door. De SU pompen achter maakten ook geen geluid bij aanzetten van het contact.

Eerst maar eens kijken of ze wel spanning krijgen, ik zag dat de benzinemeters ook al niets aangaven. Misschien een zekering?

 

Nou ja, we zien wel. Eerst maar eens de eerste elementaire zaken ophalen bij SNG Barratt (filters, bougies, ruitewisserblaadjes, rotor, condensor, contact set).

 

2348457680_a09e126ecf.jpg

 

Reakties welkom!

 

Wordt vervolgd....

 

Dion

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    13

Een eerste vraag.

Er moet een nieuwe accu gekocht worden.

Wie weet wat de max. afmetingen mogen zijn van de accu?

Te hoog - polen kunnen contact maken met motorkap.

Breedte / lengte?

Iemand een tip waar / welk merk / type?

 

Dank

Dion

Share this post


Link to post
Share on other sites
jagger    18

ik gebruik regel 2 van image om de foto te laten zien;

wil men een groter beeld hoeft men alleen te klikken op de foto.

 

aparte kleur.......laat eens wat meer zien binnen, onder de motorkap

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een eerste vraag.

Er moet een nieuwe accu gekocht worden.

Wie weet wat de max. afmetingen mogen zijn van de accu?

Te hoog - polen kunnen contact maken met motorkap.

Breedte / lengte?

Iemand een tip waar / welk merk / type?

 

Dank

Dion

 

Wilco accu's in Rotterdam heeft de ouderwetse "tar top" accu's, ongeveer 140 euro.

 

Heb je per ongeluk nog een rechter voorstoelbekleding van de Daimler over (liefst rood maar een andere kleur is ook goed)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    13

Wilco accu's in Rotterdam heeft de ouderwetse "tar top" accu's, ongeveer 140 euro.

 

Da's mooi! Weten zij daar ook, zonder de auto bij me te hebben, welke maat ik moet hebben?

 

Heb je per ongeluk nog een rechter voorstoelbekleding van de Daimler over (liefst rood maar een andere kleur is ook goed)?

 

Bekleding is lichtgrijs, en de rechtervoorstoel is de minst mooie. De sloper was een RHD, vandaar. Ter info: die donkerblauwe sloper had kenteken DL-41-02. Niet meer bekend bij de RDW online. Pakweg 1994 ingevoerd?

 

Overigens ga ik pas beslissen over de bekleding (of deze weg kan) als ik de auto thuis heb gehaald. De bekleding in mijn auto is niet de fraaiste.

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    13
ik gebruik regel 2 van image om de foto te laten zien;

wil men een groter beeld hoeft men alleen te klikken op de foto.

 

Mmmmm. Ik heb exact het voorbeeld gevolgd zoals dat staat bij "Hoe plaats ik een foto op het forum?"

 

aparte kleur.......laat eens wat meer zien binnen, onder de motorkap

 

Meer foto's volgen, als ik de auto ga halen....

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    13

Hi Alex, Interessant om te horen dat ook iemand anders mijn auto, toen hij te koop stond, bekeken heeft.

De verkoper had een flinke vraagprijs, mijn bod was iets meer dan een derde daarvan.

Blijkbaar zijn er weinig mensen die zin hebben in een auto waar wat werk aan zit.

Goed dat je je oude 420 weer terug kon kopen.

 

Mijn auto heeft volgens de verkoper een motorrevisie gehad. Wat precies wist de verkoper niet te vertellen dus ik ga maar uit van het minste. Als gevolg van die "revisie" zijn in ieder geval de kleppendeksels van een Daimler gemonteerd. Waarom, geen idee, maar ik probeer toch maar weer Jaguar kleppendeksels te vinden - heeft iemand toevallig nog een set? Te koop of voor mijn part ruilen voor Daimler deksels!

Zijn deze kleppendeksels ook te vinden op de eerste XJ6en? Of zit daar verschil in?

 

Eindelijk heb ik de auto opgehaald, twee maanden later dan verwacht door een overlijden in de familie.

Eerste indruk is .... dat er heel wat aan gedaan moet worden!

Motor werd te heet doordat de koelfan tegen het huis aanliep. Dat beschermschild boven de radiator was wat verbogen, terugbuigen en hopen dat de visco-koppeling het zou doen - gelukkig wel! Toen ik mijn weg wilde vervolgen bleek dat er een waterslang gescheurd was. Slecht nieuws want:

het gebeurde langs de snelweg;

de wegenwacht mag niet repareren op de vluchtstrook;

auto is een achterwielaangedreven icm automaat en kan dus niet gesleept worden of met een lepelwagen ergens verderop gebracht worden ter noodreparatie;

Dit alles betekende dat de Jag op transport gesteld moest worden.

Goed, hij staat nu eindelijk in mijn garage.

2348441552_c5a8b4577c.jpg

 

2348441314_5ecc4b8d39.jpg

 

Nieuwe slangen staan dus nu ook op het lijstje.

 

De motor wil vanuit koude toestand erg slecht aanslaan. Eenmaal warm loopt ie erg netjes. Vermoeden is dat de startcarburateur het niet doet, misschien de solenoid of de thermosensor. Of de draad van sensor naar solenoid.

 

Sowieso hangen er her en der wat losse stekkertjes. De auto had/heeft LPG en heel erg netjes is dat, qua bedrading, allemaal niet gedaan. Tank zit onder de hoedenplank, vulmond is fraai achter de rechterbenzineklep gemonteerd, en de leidingen liggen er nog evenals de benzineafsluiter. Ik heb er los een Impco mengstuk/filter bij en een verdamper. Dat Impco is nieuw voor mij, ik ben mengstukjes gewend tussen luchtfilter en SU carb. Hoe dit mengstuk gemonteerd moet worden moet ik nog bekijken.

 

Dion

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    13

Niet echt veel aan de Jag kunnen doen sinds het ophalen.

Doorspitten van de auto en onderdelenboek om te kijken wat ik zoal nodig heb. Wordt toch meer als in het begin verwacht...

 

vacuumklepjes

Verschil tussen onderdelenboek en de auto: er zitten op het rechterbinnenscherm twee vacuumklepjes, beide verbonden aan het inlaatspruitstuk. De voorste gaat naar het reservoir en naar het bedieningspaneel zoals op de tekening, vanuit de achterste gaat er ook een leiding naar het schutbord. Maar die leiding kan ik niet terugvinden in het onderdelenboek. Waar gaat deze naar toe?

 

massakabels

Nog iets. Ik vond een losliggende massakabel van motor naar accupool. Ook was er een massakabeltje van schutbord naar accupool, deze lijkt me minder "origineel" als de motorkabel. Welke kabel moet er standaard naar de min pool? Ik neem aan de motorkabel, logischer gezien de stroomkring bij het starten.

Ongetwijfeld zal er ook een massakabel lopen vanaf motor naar carosserie - waar vind ik deze?

 

achterruitchroomstrip

De achterruit mist de chroomstrip. Die heb ik er wel los bij. Wie weet of deze aangebracht kan worden als de ruit met rubber al of nog in de auto zit? Dat zal best lastig zijn want het rubber is natuurlijk niet meer zo flexibel. Toch is het niet in slechte staat, geen scheurtjes te zien (maar misschien hoop ik dat ook alleen maar. Handige tips?

 

wordt vervolgd....

Share this post


Link to post
Share on other sites
python    0

Ik kan hier weinig aan toebrengen maar knappe wagen in deze kleur en spaakwielen .

Raar hoe een mens kan evolueren zeg maar ,een 420 was tot voor kort niet zo men ding maar als ik de laatste tijd wagens zoals deze zie word ik meer en meer aangetrokken tot dit model .

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    523

Could be my words, maar toch niet helemaal. Heb de 420 altijd wel mooi gevonden, als XJ voorloper, maar raak de laatste tijd echt steeds gekker op het model. Mk 1 en 2, fantastisch. S-type iets minder, beetje unbalanced, vanwege de dikke IRS kont op de ranke Mk voorkant. X-420 weer prachtig, XJ natuurlijk ook. Moet zeggen dat zaken als elektrische ramen mij ook zeer aanspreken, lekker zoeven zonder airco met dakje en beide achterramen ietsje open, 'n waar genot!

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    13

Update.

Vanavond voor het eerst een echt een flink stuk gereden met de auto. Heerlijk!

 

Slecht starten opgelost: van de thermosensor, "otterswitch", was het contact stuk, een nieuwe gekocht en erin gezet. Ik vond het een vreemde naam, maar het waarom werd snel duidelijk: op de oude staat in sierlijke letters "Otter" en in standaard letters "made in England". Otter was dus gewoon de fabrikant van dit soort sensors! Nieuw draadje getrokken naar de solenoid van de startcarburateur en startprobleem over!

 

Waterslangen vervangen was meer werk. Met name de slang radiateur / waterpomp. De waterpomp leek veel te groot. Nadat ik het uiteinde van de slang gedoopt had in kokend water ging het er eindelijk op met veel moeite. Vreemd is ook het dunne slangetje bovenop de waterpomp / inlaatspruitstuk wat naar het reservoir gaat. Dat staat niet in de boeken. Kan het zijn dat een XJ pomp gemonteerd is? Geen idee.

 

Dion

Share this post


Link to post
Share on other sites
Basil    1

Hallo Badhuis, ik heb de Otterswitch een schop gegeven. De eerste ging kapot en een nieuw gemonteerde gaf na een paar maanden de geest. Dan blijft de choke spanning krijgen, waardoor hij bij warme motor door z'n te rijke mengsel stationair veel te veel toeren maakt. Ik zal proberen morgen aan de hand van een paar fotootjes te laten zien hoe ik het heb opgelost.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoeken    0

Hoi Badhuis,

Mijn jaguar -een 4.2 uit 1978- had ook geen benzine, het bleek de beveiliging op de motor te zijn.

Schuifstekkertje van het zendertje links van het olie filter op massa aangesloten en de pompen doen het

weer !

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    13

Langzaamaan komen we steeds verder.

Waterlekkage is verholpen door vervangen van "hoek"slangetje aan de verwarmingsunit.

Poetsen van het chroom deed wonderen voor de motivatie. Wat zit zo'n 420 toch prachtig in elkaar.

Motorkapscharnieren afgesteld zodat de midden-achterkant van de klep de auto niet raakt bij het openen.

Linkerdeurbekleding losgehaald, rammelende deurgreep vastgezet. Vrije slag drukknop een beetje minder gemaakt - erg lastig te bereiken afstelboutje!

Volgende punt is de LPG installatie. Die moet werken voordat de auto APK gekeurd kan worden. Betekent aansluiten van de verdamper (de LPG leiding ligt er nog) en het Impco mengstuk. Impco is nieuw voor mij, werkt heel anders dan de reguliere SU mengstukjes. Ik denk dat er te weinig plek is voor die mengstukjes en dat de installateur daarom voor Impco gekozen heeft. Hoe het precies zit is me nog onduidelijk.

 

Dion

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jasper    0

Zijn die platter dan?

Hoe werken die anders dan?

 

Let wel op dat de venturi`s van Impco (de doorgangsmaat)

de zelfde maat hebben en de capaciteit voldoende is.

5 mm kleiner kan nog wel maar meer dan dat daar gaat je motor

heel naar van doen als je een keer vlot wilt wegtrekken..

 

groet,

 

Jasper

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    13

Volgens de LPG specialist is mijn Impco "mixer" geschikt voor kleine motoren, dus ook voor de 420.

Pardon? Ja, kleine motoren betekent to 5 liter..... Hij bouwt met name voor amerikaanse auto's gas in.

Hoe dan ook, de setup was al eerder ingebouwd geweest in mijn auto en liep volgens de vorige eigenaar geweldig, dus dat moet weer lukken. Ik weet nu hoe een en ander aangesloten moet worden, gaan we dit weekend mee beginnen.

 

Dion

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    13

Met een andere LPG specialist een beetje gebrainstormd. Volgens hem gaat het Impco verhaal niet werken omdat er te weinig plek is voor de mixer vlakbij de carburateurinlaten. Zou betekenen dat het standaard luchtfilter weg zou moeten en in plaats daarvan een buis dwars over de motor, en aan de linkerkant van de motor dan de impco mixer. Een en ander heeft tot resultaat dat er een erg lange weg is voor het mengsel, en dat heeft twee flinke nadelen: slecht starten op lpg en vooral grote(re) kans op backfire.

Dat lijkt dus een heilloze weg. Misschien was dat wel waarom de vorige eigenaar de installatie niet opnieuw heeft aangesloten na de koprevisie.

 

Het is allemaal wat lastig omdat er te weinig ruimte is voor standaard lpg mengstukjes tussen carburateur en aluminium buis naar luchtfilter. De LPG man vertelde dat hij vroeger vaker in 420's LPG had ingebouwd, en dat in plaats van mengstukjes een buisje plaatst midden voor het inlaatgat. Dat buisje wordt dan gemonteerd op een stalen plaatje wat tussen carb en alu-stuk wordt gemonteerd, het buisje zit dan in het alu-stuk. Dit zou eigenlijk nog voor een betere verneveling moeten zorgen dan het gewone reguliere mengstuk, waar het LPGmengsel door de gaatjes in de buitenring de carburateur ingezogen wordt. Volgens LPG man is dat sowieso wishful thinking, omdat het gas hoogstens de helft van de ring "haalt" voordat het de carb ingezogen wordt. Het buisje zou beter werken omdat het midden in de inlaat geplaatst wordt.

Hij heeft me een nieuwe verdamper meegegeven, die ga in inbouwen en de verdere rest weer aansluiten (electra, afsluiters). Dan gaat de auto naar LPG man die de buisjes-op-plaatjes maakt en de boel goed afstelt.

 

Volgens de eerste LPG specialist kan de koudstartcarburateur gewoon aangesloten blijven bij lopen op gas. Bij koude motor zou er dan extra lucht aangezogen worden wat een positief effect zou hebben. Dat verhaal kan ik nog niet goed vatten. Betekent dat een hoger toerental? Maar het lijkt me dat dan ook het mengsel armer wordt, en dat wil je niet met koude motor.

Op zich is het niet zo moeilijk om die startcarb alleen te laten functioneren op benzine (wordt electrisch gestuurd via een relais), maar als het inderdaad zou helpen op gas zou het mooi zijn. Ben vergeten dit te vragen aan LPG man.

 

In een ander topic raakt Michielmorris dit zelfde probleem ook. Hij heeft het over wenselijkheid van handgas. Dat is een andere oplossing voor in feite hetzelfde probleem, te lage toeren op gas bij koude motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    13

Kijk eens aan, twee 420's op LPG!

Bij de ene is te zien dat ook een oplossing in het aluminium luchtfilterstuk is gemaakt, een gasslang verdwijnt daar "zomaar" in. Bij de andere lijkt het of het toch gelukt is om normale mengstukjes te plaatsen.

Lochem ligt niet echt dichtbij Tilburg..... maar als ik een volgende keer in de buurt (mijn vader woont in Delden) ben ga ik eens langs.

Bedankt Pim.

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    13

De Brezan onderdelenhandel hier in de buurt kon me niet helpen aan glaszekeringen, die worden nooit meer verkocht zeiden ze. Ligt dat tijdperk alweer zover achter ons? Ik weet niet beter of er zijn glaszekeringen. Er was een 35A zekering kapot, misschien wel de originele nog. Zo'n leuke met nog een briefje erin: 17 Amps continuous LUCAS 35A. Vind ik toch jammer dat ik die moet vervangen door een te moderne.

 

De linker benzinepomp doet het niet, kijken of ik die weer aan de praat kan krijgen. De rechter benzinemeterzender doet het ook niet. Kan je zo bij die zender komen, bovenop de tank neem ik aan, of moet daarvoor de tank los gehaald worden?

 

En weet iemand een adres voor vloermatten? Ik ben op zoek naar matten die over het bestaande tapijt gaan. De matten die bij Jaguar specialisten te koop zijn vind ik te duur (bijna 300 euro voor twee voormatten). Alternatieven spreken vooralsnog niet erg aan - universele Halfords zijn meestal te klein. Misschien moet ik voorlopig zelf maar een stuk tapijt gaan snijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...