Iksjeezesel 505 Report post Posted November 11, 2015 Aangezien ik al 1,5 jaar bezig ben , ik heb nog niets zien verder roesten na behandeling.En hoevaak heb je al door de regen gereden met de Jag? Uuuhhhhhh..... Maarre, fotoos laten mooi werk zien hoor. Is echt een toppertje die XJ van jou. Mooi hoor. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tommie_jag 9 Report post Posted March 11, 2016 Hier weer een update over de werkzaamheden. Dit keer positieve en negatieve. Allereerst ben ik vandaag bezig geweest met de plek waar de accu komt. Eerst komen er twee lagen brunox op, daarna volgt een laag primer en als laatste een laag lak. Omdat er aardig wat tijd zit tussen de lagen verf, wilde ik kijken wat er onder de lagen zink bij de bestuurders plek zat. Dit bleek dus niet al te best. Nu even nadenken over vervolg stappen. Of dat ik een inzet deel koop of dat ik zelf wat fabriceer. Of is er iemand die nog een vloerplaat heeft liggen? Ik zal maar positief afsluiten met een leuke bestelling van carclean, met spullen voor het leeronderhoud van gliptone en een fles professional polish voor al het chroom. Genoeg te doen dus, al zou ik maar al te graag nu in de auto stappen, op deze prachtige mooie vrije dag. Tom Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tommie_jag 9 Report post Posted May 17, 2016 Hier weer een update vanuit mijn kant. Inmiddels staat de accu weer op zijn plek en zijn de delen weer geverfd. Voor: Na: Daarnaast ook weer een aantal onderdelen besteld, waaronder een vloerplaat, rubbers voor de brandstofpompen, een benzinefilter, en pakkingen voor de benzinevulhals en benzinedop. Deze sluiten dus ook weer goed. Verder doet het knipperlicht het ook weer met een nieuwe knippermodule. Puntjes die nog open staan:- De vloerplaat moet nog worden vervangen, dit laat ik doen. Hiervan heb ik nog te weinig kaas gegeten, en vind €130 net te veel om een vloerplaat mee te verkloten. - Laten kijken naar het motorblok, deze loopt wat onrustig. - Vervangen tapijt links voor, welke kleur combinatie is dit eigenlijk? Lijkt mij biscuit stoelen, maar het tapijt? Gaat trouwens om een jaguar uit 1969 - Leer schoonmaken en voeden - Roest koplamp rand aanpakken - Vervangen benzine hals links, hier zit een scheur in de sluiting, waardoor deze scheef sluit. Hij sluit wel af, maar staat niet erg mooi. De meeste punten hebben geen haast, en rijden kan gelukkig gewoon. Daarom dit weekend ook maar even gewassen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 276 Report post Posted May 18, 2016 Voor automatten Een goeie vulhals heb ik nog wel voor je liggen, op de donor zitten toch gloednieuwe die ik ga gebruiken. Slotje is over te zetten. Met de motor kan ik je misschien ook helpen. Ik heb compressietester, voelermaatjes en reserve ontstekingspul om te testen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tommie_jag 9 Report post Posted May 23, 2016 Bedankt voor het aanbod, maar het noorden is mij net even te ver. En heb ook al een afspraak staan. Voor de vulhals, die van een series 3 is anders dan die van de series 1 en 2. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Pizzaman 771 Report post Posted May 23, 2016 Ik rij ook regelmatig die kant op, heb familie in Nunspeet. Kunnen we een onderdelendepot inrichten. Quote Share this post Link to post Share on other sites
martyn 34 Report post Posted May 23, 2016 Hee grappig, ik woon in Nunspeet sinds kort Quote Share this post Link to post Share on other sites
Pizzaman 771 Report post Posted May 24, 2016 Hahaha da's inderdaad lollig. Ik kom er regelmatig. Ik woon in Grootegast da's ergens in Groningen. Zo kan je mooi een transportlijn opzetten. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tommie_jag 9 Report post Posted July 30, 2016 Afgelopen zaterdag naar een jaguar garage geweest in Lieren. Hij heeft naar de motor gekeken en geluisterd. Ik maakte me wat zorgen over het tikken. Dit blijkt te horen. Het is heel licht tikken van de nokkenas op de plaatjes. Over twee weken staat het repareren van de bodemplaat gepland. De voorbereidingen heb ik al gedaan, door alle bekleding en de voorstoel te verwijderen. Hierna zijn bijna alle punten afgewerkt, zowieso voor de apk van november. Het rijdt al weer veel relaxter, nu ik weet dat de motor goed loopt. Toeren is nu helemaal geweldig. 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
haddock 700 Report post Posted July 30, 2016 Je kunt ze beter horen dan ruiken, de klepjes..... Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted August 1, 2016 Beetje laat maar lees nu pas je vraag over je automat, ziet er uit dat jouw interieur gelijk is aan dat van mijn Jag(serie 2) en de officiele kleur voor het interieurtapijt is Cinamon. Misschien kan je hier wat mee? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tommie_jag 9 Report post Posted August 17, 2016 Natuurlijk heb ik niet stil gezeten, er valt altijd wat te doen natuurlijk. Afgelopen weekend druk geweest met de bodemplaat. De bodemplaat zit er weer in. Hij is door een schadebedrijf erin gelast, aan de buitenkant in de coating gezet en aan de binnenkant zwart gespoten. Door zelf het voorwerk te doen blijven de kosten mooi laag. Ook het schadebedrijf heeft een aantal foto's gemaakt. Vanavond heb ik het gaspedaal weer gemonteerd. Deze wordt nog verwijderd om de gaten goed te behandelen met Brunox (een etsende primer tegen roest), en kit. Zodat water geen kans krijgt. Nu alleen nog de juten ondertapijten erin en dan zijn we wat interieur betreft weer klaar. Weet iemand toevallig een adres voor deze ondertapijten per meter? Specifiek voor mijn auto kost een set €100 en dat vind ik een beetje teveel van het goede. En omdat er gelast werd heb ik enkele gelijmde tapijtdelen losgehaald, wat is hiervoor een goede lijm om te gebruiken? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Pizzaman 771 Report post Posted August 17, 2016 Ondertapijt kan je gewoon krijgen bij elke redelijk gesorteerde tapijthandel. Ze hebben vaak meerder soorten, je kan het aan de rol kopen of per meter. Ik heb het tapijt in mijn Fiat 500 gelijmd met bison-tix, 30 jaar geleden. Zit nog steeds. Wel oppassen voor vlekken. NB vergeet de anti-dreunplaten niet. Ik heb er teerplaten in "gebakken". Quote Share this post Link to post Share on other sites
autoresto 4 Report post Posted August 18, 2016 www.isoproq.nl Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tommie_jag 9 Report post Posted September 6, 2016 Vorige week de interieur delen er weer in gelijmd. De tapijten liggen er gewoon los in, met de bevestigingspunten. Mocht ik nog een keer een originele mat voor linksvoor tegenkomen, wordt deze vernieuwd. Vandaag met het mooie weer even lekker getourd, toen ik echter terug kwam en na 5 minuten de auto had uitgezet, hoorde ik na 1 minuut de koelvloeistof borrelen. Daarnaast kwam er zowel bij het expansievat en bij de thermostaat koelvloeistof naar buiten. Daarop heb ik de auto weer aangezet, zodat in ieder geval de waterpomp en ventilator weer draaide. Ik heb een aantal vragen. Eerst even de feiten. Gaat om een 4.2l motor serie 2 met een stalen expansievat. Tijdens het rijden zijn de oliedruk en temperatuur prima. Druk ligt met normaal gas op 60 en neutraal op 40. Bij de temperatuur ligt de naald precies onderin, normaal dus. Al liep hij bij de tweede keer starten iets verder omhoog, maar nooit rood. Vraag is tot hoever het expansievat gevuld moet zijn, ik las halverwege, klopt dat? Bij mij zit er een bodempje in. Tijdens de ventilator crash, met kapotte radiator, is de motor waarschijnlijk aardig warm gelopen. Kan dit alles op een lekke koppakking duiden? Overigens lekt de jaguar nergens. Is er een manier om de olie te testen op koelvloeistof en andersom? Ik hoop op jullie hulp. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rob Vermeulen 72 Report post Posted September 7, 2016 Koelvloeistof in olie zorgt voor witte smurrie. Normaal al te zien als je de vuldop van de olie er af draait en je kijkt op de nokkenas. Is de boel licht bruin en schone olie geen probleem witte smurrie koppakking kapot. Maar voordat de rampscenario's komen eerst ff goed onderzoeken. Koelvloeistof mag nooit uit de dop bij de thermostaat komen. Deze moet eerst afdichten iets bijbuigen van de lipjes kan helpen en anders nieuwe dop en soms ook vulhalsje (goedkoop). Koelvloeistof dient bij de thermostaat tot bijna boven aan te zitten en in het tankje tot halverwege met koude motor. Te veel kan er toe lijden dat het overschot er een keer uit geperst word. De meters in de JAG zijn niet heel betrouwbaar een keer (laten) meten met een infrarood thermometer kan dus verstandig zijn. Het koelsysteem is niet erg ruim bij warme temperaturen dus de boel moet optimaal presteren. In sommige warme landen was bij een uitvoering met airco extra fans standaard. Werkt je visco koppeling op de ventilator nog goed. Deze is niet temperatuur gestuurd maar dient er voor dat de ventilator meegenomen word tot circa 1700 toeren en dan gaat doorslippen zodat deze niet uit elkaar spat. Ik had ook dat bij temperaturen van boven de 30 graden hij af en toe iets over kookte en heb er twee fans bij gezet. Werkt nu uitstekend. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Han 555 Report post Posted September 7, 2016 Rob heeft helemaal gelijk. Je kunt het koelsysteem afpersen, zijn speciale pompjes voor die op de radiateurdop passen. Afpersen bij koude motor en kijken of de druk zakt en zo ja, zoeken waar het lekt en als de koppakking lekt zakt de druk gegarandeerd. Als je met dit warme weer een rit hebt gemaakt en je zet de motor stil, zit er veel restwarmte in met name de kop en de circulatie stopt. Als je radiateurdop dan ook niet goed afsluit is je koelsysteem snel drukloos en dan gaat het koken. Als je druk op het systeem hebt stijgt het kookpunt. Een elektrische fan is geen overbodigheid en zeker niet bij een oude 4.2 motor. Thermostaatje ergens op een goede plek, fan direct op de accu ansluiten middels een zwevende zekering van 20 a 30A en je fan gaat draaien als de motor zijn warmte kwijt moet. Door het blazen krijg je een toename van de natuurlijke circulatie in het koelsysteem en na korte tijd stopt de fan weer. Het pruttelen ga je niet meer meemaken. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tommie_jag 9 Report post Posted September 8, 2016 Als ik het goed begrijp is de dop op de thermostaat een afsluitdop, en de dop op het expansietankje van het type dat bij een te grote druk te vloeistof eruit laat. Echter zit bij mij op het expansietankje aan de hals een slang, die nergens naar toe loopt en dus vrij is. Hoe bouwt het systeem dan druk op? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Han 555 Report post Posted September 8, 2016 De dop op de expansietank is veerbelast en zal bij een bepaalde druk omhoog gedrukt worden en druk aflaten. Daarom zit er een slangetje aan dat de eventuele vloeistof laat weglopen zonder de boel onder te kliederen. Die dop moet goed afsluiten en de tank moet half vol, zodat er voldoende lucht is om het uitzetten van de vloeistof op te kunnen vangen. De dop bij de thermostaat is gewoon een afsluitdop en die heeft geen veer. Het rubber wil nog wel eens verdroogd zijn en dan lekt hij. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tommie_jag 9 Report post Posted September 8, 2016 Nou je het zegt, dat slangetje aan de top zit inderdaad op het punt tussen de plaat onder veer en de daadwerkelijke dop. Ik zal het expansietankje eens half vol doen en de olie nog een keer nakijken en dan is kijken of ik het nog een keer meemaak. En anders op de sloop eens kijken naar een goede ventilator. Dan koelt hij ook na het afzetten. Maar beste is om een beetje uit te rijden na stevig gassen. Want als je hem uitzet, stopt ook de waterpomp. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rob Vermeulen 72 Report post Posted September 8, 2016 Zo heb ik het gedaan. Ingesteld op 95 grade en extreem warm weer (34 graden) koelt hij maximaal 15 graden na en hij gaat niet aan tijdens het rijden. Ideaal zou zijn als de ventilatoren hoger zitten maar dat paste niet. De motorkap zit maar 4,5cm vrij van de airco radiateur. En net als bij Han nooit meer overgekookt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted September 9, 2016 Rob, heb jij nog wel de originele koelfan aangesloten of heb je die nu verwijdert? Quote Share this post Link to post Share on other sites
RMelchers 79 Report post Posted September 9, 2016 Die past er niet meer tussen, volgens mij had Rob er geen. Heb je er eentje nodig dan Arie? Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted September 9, 2016 Neuh, niet nodig maar omdat de ventilators tussen radiateur en grill inzitten zou de originele fan nog prima op zijn plek kunnen zijn. Die fan slaat alleen maar aan wanneer je stilstaat voor stoplicht/file dus kost geen vermogen wanneer je weer rijd. Functietechnisch zou die overbodig moeten zijn maar het staat wel origineel en voegt toch ook toe aan het koelhouden wanneer nodig. De 2 electr blazen naar binnen en de oude zuigt de geblazen lucht, wel oppassen dat je met al die propellors niet "airborn" word.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Han 555 Report post Posted September 9, 2016 Ik heb er een fan van een Renault Laguna voor zitten, maar de fans van een Mazda MX5 zijn ook lekker plat en niet zo groot, dus daarvan kunnen er twee voor de radiateur van een XJ. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.