Jump to content

Puntjes op de i jaguar s1 '69

Recommended Posts

RMelchers    79

Als de buitenste lampen normal licht en groot licht hebben waar zijn dan de binneste lampen voor?

Dacht eigenlijk dat de binneste het grote licht zou zijn?  :scratchhead:

en, en. Bij grootlicht heb je vier stralers. 

Tommie_jag    9

Dan maar even met de multimeter de kabelbrei doormeten. Kom vanzelf het grote licht wel tegen. Maar weet iemand van welk type de binnenste lucas lampen zijn? En of deze nog te verkrijgen zijn.

RMelchers    79

De binnenste zijn H1 bij mij, *serie 2* maar of dat bij jou ook zo is durf ik niet te zeggen kunnen ook de oude gloeiers in zitten.

hansvh    473

Nieuw kun je er waarschijnlijk niet meer aankomen, ik denk dat je beter eens op de sloperij kunt gaan kijken (zie banner bovenaan). Partnummer is volgens mij C30126. De sealed beam units (11454-50W) zullen vaak tot APK afkeur leiden omdat het lichtbeeld bij een juist afgestelde lamp niet goed is.

Iksjeezesel    505

Ik heb alle 4 vervangen voor H4.

Niet origineel, wel klaar voor 120 euries (na een beetje zoeken)

In de schemas vind je draadkleuren voor de diverse lampen.

Maak ook de zekeringen en houder goed schoon, bovenop de radiatorbalk.

Zelfs die houdertjes kunnen uit elkaar.

Leuke klus, zodra alles werk dan toch.

Succes

• 3 weeks later...
Tommie_jag    9

Hallo Heren,

De rechter binnen lamp is stuk helaas.

Alleen waar kan ik dezelfde lamp vinden.

Bij sgnbarrat hebben ze alleen nog een H1.

Is er nog een plek waar ik kan kijken.

Of weet iemand het type lamp,

aangezien er aardig wat verschillende codes opstaan.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

post-6415-0-22569700-1438341505_thumb.jpg

post-6415-0-45955900-1438341520_thumb.jpg

post-6415-0-20630500-1438341539_thumb.jpg

hansvh    473

Dat is een Sealed Beam lamp bedoeld voor de US markt. Als die stuk is kun je 'm weggooien. Kan ook reden zijn voor APK afkeur. Het partnummer voor de 'normale' tegenhanger voor de Series I is C30126. Daar zul je niet meer aan kunnen komen, anders dan bijvoorbeeld via een van de forumsponsoren, marktplaats, ebay etc. Dan heb je wel zo'n ouderwetse gloeilamp erin zitten.

Waarom ga je niet gewoon voor halogeen? Als ik post #30 zie past dat gewoon.

Tommie_jag    9

Ah, dat is duidelijk.

Ik lees over de H1 en H4.

Is het zo dat H4 groot en dimlicht is,

en H1 alleen groot licht.

En welk lichttype is standaard geleverd op de binnenlampen?

siepieooo    86

Een H4 lamp is voor dimlicht en groot licht. Een H1 lamp heeft maar een enkele functie. Bij mijn X-type bijvoorbeeld zijn de twee buitenste lampen beide H1 en hebben de functie voor dimlicht. Groot licht zit in de binnenste lampen.

Hoe het zit bij een XJ6 ben ik ook benieuwd. Bij mij hebben de binnenste lampen van mijn series III voor zover ik weet geen functie. Als ik dimlicht in schakel dan branden de buitenste en met groot licht worden de buitenste lampen feller.

Als je de stekkers van de binnenste lampen af trekt of de zekering er uit is het geen afkeur meer. Je moet groot licht, dimlicht en een gelijk lichtbeeld links en rechts hebben. En de lampen die werken mogen niet kapot zijn of geroeste lenzen hebben en juist afgesteld zijn. Als je dus op beide buitenste lampen grootlicht en dimlicht hebt en de binnenste niets is er geen probleem.

hansvh    473

De buitenste lampen geven stadslicht/dimlicht/groot licht. De binnenste alleen groot licht. Alleen als je dus groot licht opzet branden alle vier de lampen. Wat Rob schrijft klopt, je zou voor de APK zelfs de binnenste lampen kunnen verwijderen.

Buitenste lampen zijn 7", de binnenste iets van 5" in doorsnede. Heb je een US uitvoering dan zijn ze alle vier 5".

RHS    49

Als je de stekkers van de binnenste lampen af trekt of de zekering er uit is het geen afkeur meer. Je moet groot licht, dimlicht en een gelijk lichtbeeld links en rechts hebben. En de lampen die werken mogen niet kapot zijn of geroeste lenzen hebben en juist afgesteld zijn. Als je dus op beide buitenste lampen grootlicht en dimlicht hebt en de binnenste niets is er geen probleem.

Grappig dat zo iets eenvoudigs en strikt technisch als een APK binnen de EU zo verschillend geregeld is. Hier geldt de norm dat als het er is, dan moet het ook werken, of het nu om iets origineels of om een aftermarket acessoire gaat. Alleen als het niet origineel bij de auto geleverd is mag je het weghalen.

Robert

Portugal

• 1 month later...
Tommie_jag    9

De weg Is weer verlicht.

Uiteindelijk een set gave lampen gevonden via marktplaats.

Daarnaast ook de voorruit rubber vervangen en zijn de achterlagers vervangen. Wel door een garage.

Nog steeds lekker aan het prutsen met de bedrading.

Nu met de dynamo. Ik heb het gevoel dat de derde kabel,

naar de ignition switch.

Wat het moeilijk maakt is dat de oude lucas 11ac,

is vervangen door een lucas 18acr. Eentje met interne regulator.

Binnenkort wil ik de kruiskoppelingen vervangen.

Het schijnt dat deze een standaard maat zijn,

waardoor er geen jaguar specifieke kruisjes in hoeven.

Weet iemand toevallig welke deze zijn?

Nog genoeg te doen dus.

Pizzaman    771

De dynamo, een Lucas 18ACR, zit volgens mij ook in een Mini.

Die moet je makkelijk "als nieuw kunnen krijgen bij een revisiebedrijf.

NB: in m'n Range Rover zit ie ook.

post-885-0-36120700-1443732245_thumb.jpg

• 4 weeks later...
Tommie_jag    9

Daar ben ik weer met een update.

Afgelopen week de dynamo uit elkaar gehaald,

schoon gemaakt, doorgemeten en weer in elkaar gezet.

Alleen de slipring Had een grote groef.

Deze heb ik weg geschuurd en voila, de dynamo doet het weer.

De lagers moeten wel worden vervangen, net zoals de borstels.

Wie weet toevallig een mooi adres voor deze onderdelen,

net als nieuwe kruisjes. Ik hoor graag.

• 2 weeks later...
Tommie_jag    9

Hallo,

Je blijft er lekker mee bezig,

dus de updates volgen elkaar lekker op.

De accubak zag er wat roestig uit, die moest er dus uit.

Makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien de moeren binnenin zitten aan de bovenkant van de voetenbak.

Eerst een beetje isolatie weggehaald, en toen de roestige moeren eraf gedraaid.

Helaas bleek er onder de accubak nog meer roest aanwezig te zijn,

dus dat wordt schuren, schuren en schuren.

Gelukkig heb ik bij de jaguar een blik verf gekregen in dezelfde kleur,

dus daar kan ik een stuk van de motorruimte mooi mee verven.

Wat is daarbij de tactiek en welke middelen moet ik gebruiken.

Eerst goed ontvetten, dan een primer en daaroverheen de lak?

Welke ontvetter/ primer kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Een roestoplossende primer?

Groet,

Tom

post-6415-0-12709100-1447106467_thumb.jpeg

exlid1    3

Opschuren, schoonmaken, goed laten drogen, Hammerite erover (mag nog wat roest onder blijven zitten, dat wordt dan omgevormd) en dan de kleur.

Als je mazzel hebt is er ook Hammerite in ongeveer dezelfde kleur te koop, kun je de echte Jaguar verf nog voor de buitenkant bewaren.

XJeej    276

Ik heb roestomzettende primer gekocht bij de Action voor €3 per spuitbus. Durf niet te zeggen of het goed is of niet. Ik heb het net over een set zwarte stalen velgen gespoten. 

exlid1    3

Ben benieuwd. Die heb ik ook zien staan bij de Action. In blik en in spuitbus.

Maar gezien mijn goede ervaringen met Hammerite toch die maar weer genomen voor de trekhaak en de radiatorbalk.

Han    555

Ik heb roestomzettende primer gekocht bij de Action voor €3 per spuitbus. Durf niet te zeggen of het goed is of niet. Ik heb het net over een set zwarte stalen velgen gespoten. 

Ik heb daar goede ervaringen mee en ik ben niet de enige.

Iksjeezesel    505

Ik heb daar goede ervaringen mee en ik ben niet de enige.

super spul volgens mij.

Is wel wat veranderd van samenstelling want de laagdikte is nu groter dan een jaar geleden uit de busjes kwam. (lijkt nu op blanke lak)

Als je alle los zittende zooi weghaalt en dan met dat spuitbusje behandeld word het zoooo'n mooie vintage look dat je het eigenlijk zo moet laten:-). (op kaalgemaakte oppervlakken van draagarmen enzo dan toch)

Maar heb tot nu toe alles gewoon met spuitlak afgelakt. (of met Hamerrite en een pleeborstel:-))

arie-jag    567

Jaren Hammerrite gebruikt voor de auto, is zeker niet slecht maar ben nu voor de Jag toch over naar RX5: blanke roestomvormer    leverbaar voor kwasten & in spuitbus.

Verwerkt erg prettig en trekt echt in de vluchtige roest waar Hammerite toch meer "op" de ondergrond blijft en niet.

Voor mij:

ijzer tuinhekje:  Hammerite

Auto:  RX5 en afwerken met RX10(steenslag bestendige verf in Ral kleur)

Iksjeezesel    505

Jaren Hammerrite gebruikt voor de auto, is zeker niet slecht maar ben nu voor de Jag toch over naar RX5: blanke roestomvormer    leverbaar voor kwasten & in spuitbus.

Verwerkt erg prettig en trekt echt in de vluchtige roest waar Hammerite toch meer "op" de ondergrond blijft en niet.

Voor mij:

ijzer tuinhekje:  Hammerite

Auto:  RX5 en afwerken met RX10(steenslag bestendige verf in Ral kleur)

Arie, enne...€?

Misschien ook eens die 3 euro busjes proberen?

Trekt ook goed in de roest volgens mij.

Aangezien ik al 1,5 jaar bezig ben , ik heb nog niets zien verder roesten na behandeling.

O,ja vaak gebruik ik ook dubbel, dus roestomzetter/primer en hamerite, maar dat is dan wel wat nutteloos.

arie-jag    567

Aangezien ik al 1,5 jaar bezig ben , ik heb nog niets zien verder roesten na behandeling.

En hoevaak heb je al door de regen gereden met de Jag?  :sarcastichand:

Ik weet eerlijk niet goed meer wat ik betaald heb voor het materiaal maar wilde eens wat anders dan Hammerite en/of 2comp Epoxy Primer en een vriend van mij had hier geode ervaring mee.

+ voor mij ook intressant dat ze dus ook die steenslag verf hebben leverbaar in Ral kleur waardoor ik met een beetje omkleuren mijn Jag body kan kwasten op de "minder in zicht delen".

Deze "lak" kan je verdunnen met de roestomvormer waardoor je deze als eerste kleurlaag ook lekker kan ingieten in kleine naadjes e.d.. 

post-5683-0-85276100-1447262382_thumb.jpg     post-5683-0-07259500-1447262415_thumb.jpg     post-5683-0-86618700-1447262474_thumb.jpg

Tot nu toe goed resultaat maar ook ik heb nog geen meter gereden met de geverfde Jag in de regen.  :sarcastichand:

De binnenzijde schermen stiekem toch nog even ouderwets in de 2comp Epoxy primer gezet voor het verder behandelen met rx5/10, Hecht als een duvel op elkaar.

post-5683-0-57763700-1447262662_thumb.jpg