Jump to content

Puntjes op de i jaguar s1 '69


Recommended Posts

Tommie_jag    9

Na mij al eens eerder te hebben voorgesteld, eindelijk de puntjes op de i zetten.

Even kort, ik ben Tom en bezit een jaguar xj6, s1 uit 1969.

Hij is in goede staat en is vrijwel origineel.

 

Natuurlijk heb ik al een paar keer fantastisch genoten met het mooie weer, maar sommige puntjes.

Vandaag heeft zij de grote beurt gehad, waaruit naar voren kwam dat eigenlijk alles nog goed was,

alle olie is vervangen en de vloeistoffen zijn gecontroleerd en zo nodig bijgevuld.

Ook zijn de twee midden dempers vervangen.

 

Eigenlijk zou ook de linker brandstof een revisie krijgen, het membraam lekte, maar helaas was deze niet op voorraad.

Dit volgt dus nog. Verder vermoede ik slijtage bij rechter achterwiel lager. Dit bleek aan beide kanten het geval te zijn,

en deze worden dus later nog vervangen. Wel even schrikken van de prijs, maar tijd en specialisme kost eenmaal geld.

 

Verdere punten op mijn lijst:

Het vernieuwen van het vilt, op de ventilatie roosters in de kofferbak klep.

Voorruit rubber vervangen

Spuiten rechtsonder achterscherm

Leren interieur reinigen, en vetten.

Interieur paneel knie bestuurder vastzetten

Nieuw vloermat linksvoor 

Verstralers weer werkend krijgen, lees aansluiten.

Claxon werkend krijgen

Passagiersslot maken.

Eventueel de hemel achterin vastzetten.

 

Zoals jullie zien een hele lijst, 

maar gelukkig geen dingen die het rijden en genieten beïnvloeden.

 

Voor nu eigenlijk een paar vraagjes,

Wat is een goed middel om de leer weer schoon te krijgen en deze in te vetten?

 

Waar kan ik de juiste codes vinden voor de kleur en trim? Ik kan namelijk geen plaatje vinden van deze in de deurstijlen

of in aan de linkerkant van het motorcompartiment.

 

Wanneer ik het passagiersdeur op slot doe, krijg ik deze niet meer open. Pas na een tijdje (een uur), kan ik hem weer ontgrendelen.

Wanneer ik de knop op de deur indruk en dan loslaat, draait het slot, (ronde as met twee pennen er dwars op) heel langzaam terug.

Ik denk dat het hieraan ligt, zit hier een veer achter?

 

Ik hoop op jullie kennis.

 

Groet,

Tom

 

Hier een aantal mooie plaatjes

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    452

Hallo Tom. Wat foto's van je Jag vinden we altijd leuk :wink:. Over het restaureren en onderhouden van leren bekleding is er best al wel wat geschreven hier op het forum, kijk bijvoorbeeld eens hier.

 

Voor wat betreft kleurnummers: als ze nergens in de auto terug te vinden zijn dan helpen foto's ook. Kunnen we op basis hiervan en het bouwjaar een gefundeerde 'gok' doen.

 

Vwb de sloten: vaak helpt het om de boel eens goed schoon te maken en gangbaar te maken, daarna met WD40 te behandeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    452

Het is inderdaad een 2.8, staat er ook achter op :wink:. Zoals beloofd op basis van de foto's en bouwjaar een gefundeerde gok vwb lak en interieurkleur: lak is Britsh Racing Green en bekleding is Cinnamon. Althans, da's redelijk zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-3936-0-25272800-1432123582_thumb.jpgHallo Hans,

 

Op de foto zag ik ook dat het een 2.8 is maar ik denk dat het toch een 4,2 is of daar is veel aan versleuteld.

Motorblok is hoger

Pijlstok automaatbak zit normaal rechts van het blok

Radiator heeft geen vaatje aan bovenkant radiator(dit kan bij dit blok ook niet meer ivm ventilator/fan

Ik zie iets van vacuum of bobine boven/naast carberateurs zitten.

 

Ziet er bij mij(2.8) toch iets anders uit. zie foto

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    452

Kijk, zo in detail had ik het nog niet bekeken. Ik heb ook geen vergelijking, met een V12 ziet het er heel anders uit onder de kap :wink:. De RDW geeft trouwens ook aan dat het om een 2.8 zou moeten gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommie_jag    9

Hallo,

 

Zal jullie maar uit de brand helpen.

Het was ooit in 1969 een 2.8.

Deze is in 2000 vervangen door een 4.2.

De Caberateurs zijn de HS8, met de aed ertussenin

Tom

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    559

Ik heb nog een 4.2 staan uit een serie 1 en deze heft, net als mijn serie 2 4.2ltr,  de peilstok aan de bestuurderskant.

Nu is dat peilstokkanaal volgens mij makkelijk een slag te draaien als de motor&bak naast de auto staan.

 

Zal vanavond eens kijken in het original boek of de peilstok positie iets met leeftijd te maken heft of dat het toeval betreft? .

 

post-5683-0-66470600-1432137617_thumb.jpg

 

 

Serie 1 motor (tenzij dit natuurlijk ook niet de originele motor was toen deze uit Bert's serie 1 werd gehaald?)

Het is wel een vroege want het kleppedeksel heeft "jaguar" er ingegoten staan ipv de sticker op de latere types en de motor heft de dike/oude carburateurs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommie_jag    9

Een mooie avond, met een naar einde.

 

Vanavond met het prachtige weer de verleiding niet kunnen weerstaan om toch even een stukje te toeren,

Heerlijk over de mooie bosrijke wegen van Hoenderloo. Een laatste keer goed gas geven, en toen gebeurde het.

Een luide knal en toen niks, gelijk de auto naar de kant en de motor uitgezet. Bij het naar de kant zetten al geen stuurbekrachtiging,

dus hoopte eigenlijk alleen op een gebroken snaar. Helaas kwam het stoom mij al tegemoet bij het stilzetten. 

 

De radiator fan was losgekomen en had zich in de radiator geboord. Een klote einde van de avond.

Nu maar hopen dat alleen de fan, de radiator stuk zijn, en er niet meer afgebroken is.

 

Hij moest al naar Vorden voor de achterlagers, maar daar zal hij nu wel iets langer dan een dag staan vrees ik.

Ik las hier dat de radiatoren vrij prijzig zijn, iemand een goed adres hiervoor?

 

Groet,

Tom

Share this post


Link to post
Share on other sites
reneb    12

hallo 

teunis van  nes in kloetingen in zeeland ik was 400 euro kwijt voor een nieuw blok er in snel en goedkoop

tel 0113216261

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een mooie avond, met een naar einde.

 

Vanavond met het prachtige weer de verleiding niet kunnen weerstaan om toch even een stukje te toeren,

Heerlijk over de mooie bosrijke wegen van Hoenderloo. Een laatste keer goed gas geven, en toen gebeurde het.

Een luide knal en toen niks, gelijk de auto naar de kant en de motor uitgezet. Bij het naar de kant zetten al geen stuurbekrachtiging,

dus hoopte eigenlijk alleen op een gebroken snaar. Helaas kwam het stoom mij al tegemoet bij het stilzetten. 

 

De radiator fan was losgekomen en had zich in de radiator geboord. Een klote einde van de avond.

Nu maar hopen dat alleen de fan, de radiator stuk zijn, en er niet meer afgebroken is.

 

Hij moest al naar Vorden voor de achterlagers, maar daar zal hij nu wel iets langer dan een dag staan vrees ik.

Ik las hier dat de radiatoren vrij prijzig zijn, iemand een goed adres hiervoor?

 

Groet,

Tom

Dus ik ben niet de enigste die deze pech heeft, ik zelfs tot 2 maal toe!!

Bij mij tot 2 maal toe redelijk goed afgelopen, alleen de Fan kapot.

 

Het blijkt toch dat deze fan`s metaal moeheid gaan krijgen, ik heb nog een nieuwe kunnen kopen bij SNG barrat.

Misschien een tip, ze hebben daar ook de fan van een serie 2 liggen(kunststof) maar daar moest ik teveel aan verknippen om hem passend te krijgen ivm het tankje wat bij mij boven de fan zit.

Omdat jij dit niet hebt past die kunstof fan denk ik wel.

 

 

Succes met herstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
siepieooo    86

Ik hoop het voor je dat je alleen je radiateur en fan stuk hebt en dat het motorblok is heel gebleven. Erg lullig zulke dingen.

 

Is het geen optie om bij deze series een andere radiateur met elektrische ventilator te monteren? Dus een radiateur nemen welke past uit een willekeurig merk auto met bijvoorbeeld een dubbele ventilator erop?

Ford Scorpio's hebben deze bijvoorbeeld.

Niet origineel natuurlijk maar ik zou er persoonlijk wel over denken. Wellicht een betere en goedkopere oplossing?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    771

Als je toch niet-origineel gaat, zet er dan een elektrische op.

Past altijd, en nooit meer gezeur met te warm in de file et cetera.

 

Qua radiateur: revisie (een nieuwe kern) is soms beter dan "new old stock".

Stiekem zet je dan natuurlijk een paar extra rijen in het koelblok...

In ieder geval is het GOEDKOPER.

 

Ik smijt altijd alles wat "origineel troep" was er uit.

Zeker weten dat ze dat vroeger ook deden als ze de kans kregen.

Bij mij kwam er nooit meer zo'n ventilator-tijdbom in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    559

Mario, ik doe het juist andersom, ik bewaar al het orginele spul aangezien het nieuwe zo vaak gewoon troep is en degelijke kwaliteit niet meer te krijgen is.

Weet nog niet hoe dat in de Jaguar wereld gaat maar in de MG wereld heb je jongens zoals Moss e.d. die het 'goedkoop' laten produceren in India of China, gewoon om te huilen hoe slecht!!!

 

Bladveertjes van 2 weken oud:

post-5683-0-15098600-1432826739_thumb.jpg

 

...

 

Laat nu liever e.a. in Nederland produceren/reviseren/aanpassen/versterken, kost misschien wat meer maar dan heb je er tenminste wat aan.

 

Mijn serie 2 radiateur bij Radiateurbedrijf Blaak laten reviseren: € 360,-- (inclusief beter koelend binnenwerk).

 

 

Tommie, mocht je een serie 2 radiateur vinden voor een leuk bedrag dan kan je deze ook gewoon monteren, past prima want ik heb nu tijdelijk een serie 1 radiateur in mijn serie 2 Jag en past prima.

Enige verschillen zijn dat de serie 2 geen aftap kraantje heft en de serie 2 bijna de helft dunner!! is dan de serie 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites
siepieooo    86

Tommie, mocht je een serie 2 radiateur vinden voor een leuk bedrag dan kan je deze ook gewoon monteren, past prima want ik heb nu tijdelijk een serie 1 radiateur in mijn serie 2 Jag en past prima.

Enige verschillen zijn dat de serie 2 geen aftap kraantje heft en de serie 2 bijna de helft dunner!! is dan de serie 1.

En heeft de versie uit de serie 2 dan ook voldoende koelvermogen? Je moet natuurlijk wel kijken of een andere radiateur ook voldoende koelvermogen heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
RMelchers    79

Ik heb er een serie 3 RAD. erop zitten. Als je dezelfde cilinderinhoud hebt is er niks veranderd. Als je het niet vertrouw schroef je een goede fan voorop (of twee) nieuwe sensor in de RAD. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
bolide    0

De dikte van de radiator maakt bijna niet uit voor het koelend vermogen.

het aantal koelkanalen en de materiaalsoort zijn veel belangrijker

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    771

Kijk wat Arie zegt - radiateur reviseren. 

 

Mocht die van jou helemaal aan barrels zijn, 

een lekkende maar reviseerbare is denk ik niet zo duur.

En dan direct een betere kern er in. Dan is ie weer jaren goed.

 

Misschien iets duurder dan "een nieuwe"...

 

Arie heeft ook gelijk dat veel "nieuw spul" de naam "onderdeel" niet mag dragen.

Zo'n bladveer kregen ze van mij terug. Ik hing 'm wel effe in een knoopje om hun nek, ook. 

Ik vind dat gigantisch gebrek aan respect voor de veiligheid van je klanten, zeker bij zo'n soort onderdeel.

 

NB wat ik meestal haal is gewoon een elektrische ventilator van bv een (sloop) Ford.

Niet een "aftermarket" ding. Tenzij geleverd door een respectabel tuningsbedrijf.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommie_jag    9

Hallo,

 

Bedankt voor de antwoorden.

Zelf al het een en ander rond gebeld,

En waarschijnlijk een series 2 radiator gevonden.

Alleen nu nog een series twee waterpomp.

De poelie is namelijk van de waterpomp afgelopen.

Nieuwe bladen zijn waarschijnlijk ook al geregeld.

Dus hopelijk gaat hij binnenkort weer spinnen.

Tom

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Tommie_jag    9

Na een korte tijd van afwezigheid,

gisteren de nieuwe waterpomp en radiateur erin gezet.

Radiateur netjes even opnieuw gespoten, ivm kleine roest plekjes.

Nieuw koelvloeistof erin, en hij loopt weer super.

Alleen de pakking van de vuldop is stuk. Dus die moet worden vervangen.

 

Daarnaast de brandstofpomp gereviseerd en even getest,

en deze doet het ook weer. Alleen nog even kijken of ik mooie montagerubbers kan vinden. Nu zit er schuimband om heen,

wat er niet zo mooi uit ziet.

 

Ook de verstralers doen het weer, er is weer stroom. Enkel is een lamp stuk. Ik kan alleen nergens vinden welk type lamp dit is.

Het gaat om de rechter binnenlamp en van het type sealed beam.

Alleen het lampje vervangen kan dus niet.

 

En is het zo dat de buitenste lampen twee standen hebben,

groot licht en dimlicht? Bij mij schakelt bij het indrukken van het voetpedaal de buitenste uit, en de binnenste in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Han    555

De sealed beam moet je in zijn geheel vervangen. De buitenste lampen hebben groot en dimlicht en dat schakel je met de vloerschakelaar naast je koppelingspedaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    559

Als de buitenste lampen normal licht en groot licht hebben waar zijn dan de binneste lampen voor?

Dacht eigenlijk dat de binneste het grote licht zou zijn?  :scratchhead:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...