Werdy Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Hierbij de beschrijving van de sparkplugs tools om de eerste bougies bij een jag XJS XJ12 v12 er uit te halen zonder de pomp te verwijderen of los te maken. je maakt het 1 keer en gebruikt het elke keer. Benodigd: -Standaard Dop 16 liefst dun wandig 6 kant -Masieve pin van ongeveer 40 cm lengte en 6-8 mm dik Beste is 6 mm chroomstaal of beton ijzer die is in elke doe het zelf handel te verkrijgen, want dan kan je krachtzetten. -Klein dopje -Kleine ratellaar of T stuk beste is T-stuk (zie foto 1) Hoe te maken? 1. Pak een oude dop 16 en boor deze uit met 13 mm zodat de bougie met verschillende porseleinen schacht diameters er in past, want er zijn verschillende diktes per merk heb ik gemerkt. anders Breken ze. 2. las of laat de pin er op lassen op de zijkant van de dop onder een hoek (zie foto2) (ongeveer de zelfde hoek als van een soeplepel) 3. las het kleine dopje op de pin zodat je er een ratelaar of een T-stuk er op kan zetten. Even netjes afwerken en je hebt een tooltje die je in de auto legt en altijd bij je hebt Bougies uit halen met het tooltje heel simpel, maar terug zetten eerst (zie foto 3) met een stuk vacuumslang op de uiteinde van de bougie, die er strak op zit, zo kan je de bougie richten ivm kleine ruimte er dan ook een stuk recht in draaien. Als de bougie er een klein stukje in zit, kan je de bougie met het tooltje normaal aandraaien. 2e Tool: Ik heb al veel bougie doppen geprobeerd waaronder ook de bougie dop bij geleverd gereedschapset Jag maar meestal breekt het porcenlein of past de dop niet goed te lang / te kort om een juiste hoek te kunnen maken. of past deze niet goed in het bougie gat Wat heb ik gedaan? Ik heb bij de dichtsbijzijnde automaterialen zaak een lange dopsleutel 10 mm met knie gekocht alles uit 1 stuk en heb er de 10 mm bijna helemaal afgezaagd en er een dunne schacht 6 kant bougie dop van een of ander tum merk die ik nog had liggen van een benzine grasmaaier, ooit bijgeleverd gekregen toen ik dezen kocht er op gelast zodat de 6 kant net over de zeskant van de bougie 6 kant komt en een beetje rond geslepen. nu krijg ik er elke bougie er uit en breekt bij nooit meer het porcelein.(zie foto 3) Als er vragen zijn stuur me maar een berichtje! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Goeie howto! Ik heb een soortgelijk kunstje uitgehaald voor een XJ81, maar me er een stuk makkelijker vanaf gemaakt: vier uitsparingen op een 16mm dop geslepen voor de beruchte 1B bougie onder de aircocompressor... Steeksleutel erop en je kan de bougie los-/vastdraaien zonder met de compressor te hoeven stoeien, óf de bougie te beschadigen! De "definitieve versie" is verder afgeslepen, zodat er een kleinere maat steeksleutel op paste... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werdy Posted March 9, 2015 Author Share Posted March 9, 2015 bij jouw foto 1 beste even het gat groter te boren dan breekt het porcelein niet zo gauw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts