Jump to content

Analoge klok werkt ... kan niet instellen

Leonneke
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal;

Boven het radiogedeelte van een XKR modeljaar 2000 zijn drie analoge meters gemonteerd.

Één daarvan ( de middelste ) is een klok.

Mijn klok loopt. De klok werkt, beter gezegd. 

De klok zou eenvoudig in te stellen moeten zijn met het PLUS + knopje en het MIN - knopje.

Dat werkt echter niet. Waar kan dit aan liggen ?

post-2491-0-76920300-1423951355_thumb.jpg

Ik heb mijn E-type klok gerestaureerd (zie foto), en ben nu bezig om hem af te stellen. Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet welke kant ik op moet draaien, en vraag me iedere keer af hoeveel streepjes je moet draaien voordat hij sneller dan wel langzamer gaat draaien. Maar we gaan er komen....

Nu zitten er in de klok enkele kunststof onderdelen (zie linker bovenhoek naar het midden) die de overbrenging moeten verzorgen tussen stelschroef en balans. Die zijn redelijk breekbaar, dus daar zou iets aan kunnen zijn. Dit kun je alleen maar vaststellen door het klokje te openen.

P.S. ben ook meteen van die dure jaguar batterijen afgestapt. Voor €0,90 een AA batterijhouder gekocht, en klaar. hou er wel rekening mee dat de plus van de batterij aan de "massa" van het huis hangt! Beetje vreemd, maar het blijven Engelse........

Nou, de aanhouder wint zullen we maar zeggen.

Vandaag meerdere malen de knopjes ingedrukt. Aan het einde van de dag nog een paar keer. En warempel ........ ik kon de klok verstellen. Zowel vooruit als achteruit.

Dit doet me wel een beetje terugdenken aan mijn eerste Jaguar, een XJ 40.

Wat ik van DIE auto vooral leerde is dat het totaal geen enkele zin heeft om te vloeken of te schreeuwen. Gewoon beginnen aan de klus, hoe klein dan ook, en wachten tot de dame mee wil werken.

Volgens mij zit er een soort van vrouwelijk brein in een Jaguar in plaats van een ECU.  :onthequiet:

• Like 1

Rustig beginnen, vertrouwen winnen, bloemen kopen........kusje erop.

En dan.....uiteindelijk......komt ze je tegemoet met vele mooie dingen......

Hé Ray, gaan we op de romantische toer? Is dat je geheim van Jaguars weer beter maken....? :-)

Hé Ray, gaan we op de romantische toer? Is dat je geheim van Jaguars weer beter maken....? :-)

Nou, tussen ons gezegd en geschreven, ja, dat is één van zijn geheimen. He was ook één van de eerste dingen die ik van hem leerde.

Niet tegen de Jaguar werken maar gewoon meebewegen met de flow .................. Zijn tweede geheim is WD 40 trouwens .....