Henkiebb Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Ik sta op het punt om een neiwe thermostaat voor mijn 4.2 E-type te kopen. Er zit nu een 74 graden thermostaat in. Keuzes; 74, 82 en 87 graden celsius Zit zelf aan 82 graden te denken, maar heeft iemand ideeen welke ik het beste kan toepassen. Auto wordt ook in de winter gebruikt, dus een warme kachel is gewenst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedCat Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Bij een oudje is het anders dan bij een moderne Het is dus de vraag of de thermostaat daadwerkelijk de temperatuur binnen de grenzen houdt Dat kan alleen als het koelsysteem overcapaciteit heeft en effectief kan koelen Is er meer warmte dan koelcapaciteit dan staat de thermostaat gewoon open In dat geval bepaalt de waarde van de thermostaat alleen wanneer hij open gaat Is er genoeg koelcapaciteit dan daalt de koelvloeistoftemperatuur onder de thermostaatwaarde Dan gaat de thermostaat dus dicht tot de vloeistof weer warmer is .... In zo'n geval wordt de motor warmer gehouden met een thermostaat met een hogere waarde Kijk even na of de kachel wel via de thermostaat loopt Zou zomaar kunnen dat de kachel direct op het blok zit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 In het racen wordt vaak een 'koelere' thermostaat gebruikt. Voor de weg maakt het niet veel uit, voor Noordelijke landen meestal een wat warmere. Een 4.2 E-type is de tweede serie toch, dan zou je een iets warmere kunnen doen. In de eerste typen was het koelen wel een probleem, dan zou ik het niet doen, sta je een keer in de file dan krijg je misschien problemen. Hoewel ik wel verwacht dat 'moderne middelen' ook beter werken in een oldtimer. Bij mijn karretjes in ieder geval wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts