Jump to content

Reparatie naar beneden schijnende koplamp S-type

Slotegraaf
 Share

Recommended Posts

Na drie jaar zonder problemen met mijn S-type te hebben rondgereden, werd ik onlangs geconfronteerd met een van de bekende S-type kwaaltjes: een naar beneden schijnende koplamp. Als zowel dimlicht als grootlicht dit symptoom hebben weet je dat je aan de beurt bent: de plastic nok die de lampunit omhoog houdt, is afgebrokkeld of afgebroken. Een nieuwe set koplampen zit tegen de 500 euro (per kant!). Maar er is een goedkopere oplossing: de truc met de schroef! In dit topic doe ik verslag van de reparatie.

post-3691-0-45927800-1419367997_thumb.jpg

Het lichtbeeld is duidelijk scheef: de rechterkant staat veel te laag.

post-3691-0-36133300-1419368080_thumb.jpg

De oorzaak en de oplossing van het probleem zit tussen de dimlicht en grootlicht unit.

post-3691-0-32927100-1419368285_thumb.jpg

Tussen het nokje en de voorkant zit ruim 2 centimeter ruimte.

post-3691-0-08214900-1419368398_thumb.jpg

Dit is de goede linker koplamp; het nokje zit tegen de voorkant aan. 

post-3691-0-30761300-1419368634_thumb.jpg

In deze driehoek moet de schroef uiteindelijk uitkomen. 

post-3691-0-77415400-1419368766_thumb.jpg

De schroef kun je direct in het plexiglas draaien, of zoals ik heb gedaan even voorboren met een dun boortje. De lengte van de schroef is 3 cm.

post-3691-0-74110000-1419368901_thumb.jpg

Door de schroef in te draaien, wordt de koplamp omhoog gedrukt. Ik heb de punt van de schroef van te voren wel wat rond c.q. plat gevijld zodat er voldoende weerstand ontstaat op de plastic achtergrond.

post-3691-0-79809700-1419369109_thumb.jpg

Zo zie het er dan uit; de schroef heb ik door de bestaande uitsparing in het rubber gestoken.

post-3691-0-59292500-1419369216_thumb.jpg

En dit is het uiteindelijke resultaat: een perfect lichtbeeld al ze ik het zelf ; -) Wat mij opviel is dat de automatische hoogteregeling na deze ingreep nog steeds werkt!

Voor de liefhebber heb ik een en ander ook in een filmpje beschikbaar: http://youtu.be/R9KT523J1Qk?list=UU6zxYuoNeyXp0cfjm-v9EQg

Mocht je ook last hebben van een 'hangend oog' op je S-type, hopelijk heb je dan iets aan deze doe-het-zelf-instructie. Veel succes!

Goos.

• Like 1
  • Klasse 1

Hihi.......DAT is pas liefde voor je auto!

Goed gedaan.......en dank voor het delen.

En ja, dit vind ik verantwoord omgaan met problemen, opgelost voor weinig en mocht het later toch nog beter moeten dan kan je altijd nog om een nieuwe lamp!

TOP!

Mooie video Goos, je kan 'm ook gewoon posten, gewoon de Youtube-link kopiëren/plakken:

Heb ik trouwens een vraagje over de verlichting, vergeleken met m'n Peugeotje vind ik 'm nogal knudde.

Kan het zijn dat de koplampverstelling te laag staat of zoiets? 

Enne... bij het Peugeotje kan ik de mistlampen/breedtralers gewoon 'bijschakelen'.

Da's handig op de polderweggetjes hier... (ja ik weet het, mag niet...).

Kan dat bij de S-type eigenlijk ook?

Mooie video Goos, je kan 'm ook gewoon posten, gewoon de Youtube-link kopiëren/plakken:

Heb ik trouwens een vraagje over de verlichting, vergeleken met m'n Peugeotje vind ik 'm nogal knudde.

Kan het zijn dat de koplampverstelling te laag staat of zoiets? 

Enne... bij het Peugeotje kan ik de mistlampen/breedtralers gewoon 'bijschakelen'.

Da's handig op de polderweggetjes hier... (ja ik weet het, mag niet...).

Kan dat bij de S-type eigenlijk ook?

Zoals isabella al opmerkt kun je de hoogte natuurlijk even laten nameten, maar je ziet het zelf natuurlijk ook wel op een donker landweggetje... Ik heb over de lichtopbrengst geen klagen, maar er zit bij mij dan ook af fabriek Xenon (HID) in :wink:

Mistlampen kun je natuurlijk gewoon aandoen als je dat wilt, of bedoel je dat niet? De mistlampen stellen qua lichtopbrengst niet veel voor, dat klopt wel. Ik gebruik ze dan ook als dagrijlichtlampen (DRL).

Hallo,

Er zijn setjes met de kunststof delen voor de koplamp te koop op Ebay.

Dat heb ik dus gedaan, bij mij waren er toendertijd 2 kunststof steuntjes afgebroken.

Dat was nog met mijn vorige S-type (1999)

En een schroef zou daar niet hebben geholpen.

Groeten,

Peter Jan

• Like 1

Zoals isabella al opmerkt kun je de hoogte natuurlijk even laten nameten, maar je ziet het zelf natuurlijk ook wel op een donker landweggetje... Ik heb over de lichtopbrengst geen klagen, maar er zit bij mij dan ook af fabriek Xenon (HID) in :wink:

Mistlampen kun je natuurlijk gewoon aandoen als je dat wilt, of bedoel je dat niet? De mistlampen stellen qua lichtopbrengst niet veel voor, dat klopt wel. Ik gebruik ze dan ook als dagrijlichtlampen (DRL).

Ik bedoel meer: kan je ze tegelijk met het dimlicht laten branden.

Volgens mij gaat dat niet met die draaischakelaar op het dashboard.

En ja de lichtopbrengst valt tegen, bij de Peugeot is het beter (vooral die mistlampen).

Geen van beide heeft Xenon, trouwens.

Ik heb de afstelling al gecheckt, niks mis mee. Zal maar eens gaan prutsen met speciale lampjes denk ik.

Hallo,

Dat setje van mij kwam toen uit Australia, dat was toendertijd de enige die ze had.

Maar die zie ik er niet meer bij staan ( alweer 3 jaar geleden ).

Nu zie ik op ebay.com dus meerdere aanbieders.

Let er op dat de verzend kosten uit de US niet echt goedkoop is.

En ook de kans dat je BTW en invoer ( +administratie kosten van TNT) moet betalen (dat had ik dus )

Ik was volgens mij totaal bijna 80 euro kwijt.

Maar ja altijd goedkoper als een nieuwe koplamp.

Groeten,

Peter Jan

• 11 months later...
  • 3 years later...

Graag deel ik mijn ervaring met het vervangen van de koplampen (X-type en S-type) vanwege niet werkende hoogteverstelling.

Tevens worden er aluminium nokken geplaatst (omwikkeld met kunststof). Kost iets meer, maar ik ben voorlopig weer door de APK.

Beide koplampen incl. montage in Baarle Hertog, kost je € 435,-. Maar weer als nieuw. Goede ervaring met Bob. Die heeft dit vaker gedaan...

Mocht je contactgegevens wensen, dan deel ik dit graag, stuur maar een PB.

koplampvervanging.jpg

Je kan het zelf doen maar is best veel werk, een jaar geleden heb ik het gedaan. Bij de X moet de onderplaat & bumper eraf. Bij mijn auto betekende dat oa. wegslijpen van rotte boutjes. Vervolgens de lampen eruithalen en openmaken met hulp van een föhn. Dan de nieuwe aluminium scharnierpunten erin en lampglas weer vastlijmen.

Tegelijk heb ik ook de plastic koplampsproeierkruisjes vervangen door aluminium exemplaren.

20180903_222601.jpg

Ik heb bij mijn X ook beide koplampen zelf gerepareerd. Als je zorgvuldig te werk gaat is het heel goed te doen. Via EBay de juiste verstellers gekocht en met een rolletje autoruitenkit was het in een dag geklaard. Het meeste werk was nog de oude kit verwijderen met een föhn.

En inderdaad door het verouderen van het kunstof een veel voorkomend probleem.

• 2 months later...

Vandaag weer een keer gaan kijken en genieten bij Coventry in Uden. Deze keer stond bij aankomst buiten al een Bentley Continental GTC (droomauto :wub:) en binnen o.a. een originele SS100 :blush2:

Ik was er al een hele tijd niet geweest en zei dat het vanzelfsprekend was met een betrouwbare auto als een Jaguar :laugh:

Had ik dat maar niet gezegd :no2: .....

Toen ik vertrok was het inmiddels donker en zag ik links een lichte vlek vlak voor de motorkap, dus de verstelling van mijn linker koplamp heeft het begeven :blink:

Zojuist een via eBay een repair kit bij Car-Lami besteld (bedankt voor de tip :thumbup:, vanuit Frankrijk het goedkoopste voor €38 incl. verzending). Ben benieuwd of en wanneer ik het daarmee zelf kan repareren.

De repair kit is onderweg, maar (b)lijk ik gelukkig nog niet nodig te hebben.

Gisteravond werkte het weer gewoon,  dus de automatische hoogteregeling van de linker koplamp is blijkbaar toch niet afgebroken :dancing:

Zou Lucas dan toch nog steeds in iedere Jaguar meeliften ..... :shock::think:

• Like 1

• 3 months later...

En vanmorgen was de zwarte schoonheid hier aan de beurt met een hangend oogje. Links schijnt een meter of 5 a 6 voor me op het wegdek. Morgen maar eens op onderzoek. Misschien die schroefreparatie, heb bij mijn vorige S-Type van metaal een nieuw kogelgewrichtje gemaakt. Dat was een heel geprul om te monteren.

Bij mij was het toch echt wel einde verhaal voor het kogelgewrichtje.

Gekozen voor de quick 'n' dirty methode met de schroef. Voorgeboord met 3mm en afgevlakte schroef van 30x4 er in gejast. 

20200418_170309.thumb.jpg.3e30cfb893fc583f9fe8b62c625b5b3d.jpg

20200418_170323.thumb.jpg.1cf8d9e69b3f8b3e2d71dfeb27b66f7b.jpg

Tevens een steuntje gemaakt voor de motorkap open te houden als er een windvlaag kwam. Had hem al twee keer teruggekopt. Pvc pijpje openzagen aan een zijde zodat ie er tussen kan. Simpel en effectief.

20200418_165042.thumb.jpg.951eea143feabf7e0bd8f97531797e00.jpg

Quick & dirty, maar als het werkt :thumbup:

34 minuten geleden, JimJag zei:

Tevens een steuntje gemaakt voor de motorkap open te houden als er een windvlaag kwam. Had hem al twee keer teruggekopt.

:lol:

Ook een goede quick & dirty oplossing :clap:

• 2 years later...

Twee jaar later viel me gisteren onderweg weer een te fel verlichte plek op het asfalt links vlak voor de auto op. Helaas (b)lijkt ook mijn STR dus weer last te hebben gekregen van een lui oog 😢

Toen loste het probleem zich vanzelf op. Wel had ik toen al een reparatiekitje besteld, dus als het nodig is (waar ik deze keer wel vanuit ga) dan heb ik dat in huis.

Na filmpjes te hebben bekeken hoe ik de reparatiekit moet monteren heb ik echter besloten dat ik daar niet zelf aan te gaan beginnen. De "Brutal" fix met schroef is eenvoudig zelf te doen en een prima (tijdelijke) oplossing, dus was ik van plan om te gaan doen. Toen ik echter zojuist bij de koplampen keek bleek het nokje aan beide kanten nog op zijn plaats te zitten, maar hangt desondanks het linkeroog bewegingsloos naar beneden. Het probleem heeft dus een andere oorzaak

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en, belangrijker, wat een oplossing is?

Wat ik begrepen heb, is dit vaak gerelateerd aan het bros worden van de isolatiemantel van de bedrading. Hierdoor ontstaat er sluiting en werkt het geheel niet meer.

Remedie: koplamp open maken en de bedrading opnieuw aanleggen.

Dat gezegd hebbende, dit was niet de oorzaak bij mijn XKR, en ik heb een tweede hands koplamp gekocht. De oude moet ik nog eens aan een nadere inspectie onderwerpen.

Dank je 👍

Om de koplampen te kunnen demonteren moet ook eerst de bumper worden verwijderd. Ik ga dat zelf niet doen, laat staan open maken. Dat laat ik dan liever door Raymond of Petra doen 😉

Het mechanisme werkt met behulp van kunststof tandwieltjes en zelf verdenk ik die ervan te zijn gesneuveld vanwege ouderdom. Het zit daar echter zo vol onder de motorkap dat je het niet kunt zien.

• Like 3