Jump to content

Wimb's X308

wimb
 Share

Recommended Posts

Ik nam je serieus totdat je aankwam met een foto van een Frans lijk. 😅

Maar goed, terug on topic. Ik heb de remlichtschakelaar uit de auto gehaald. De twee microswitches doorgemeten en die lijken goed te werken. Wel vond ik het mechanisme stroef gaan en omdat het een Engels ontwerp is, kan het dus gewoon uit elkaar gehaald worden door een hobby Bob. Een en ander wat schoongemaakt een beetje SKF vet tussen de bewegende delen en weer in elkaar gezet.

Ik kwam er achter dat het vlak waar het rempedaal tegenaan duwt, gesteld kan worden t.o.v. de hevel die de microswitches bedient:

20211219_201025.thumb.jpg.718d88da7afb2986c3776ab8d6e71866.jpg 20211219_201051.thumb.jpg.b332ff4b5d4479b98a0a580e895cae75.jpg 20211219_201119.thumb.jpg.4177b915a2a7f8ee1c9208a0959c1744.jpg

Aan het einde van de dag de schakelaar los aangesloten en het lijkt goed te werken. Wel vind ik dat de ontgrendeling van de 'P' niet al te enthousiast meedoet.

• Like 1

Top punt van kwaliteit, zo,'n schakelaartje.

Zou in een Leyland niet misstaan 🤣.

Heb je de contacten in de schakelaar zelf ook schoongemaakt?

Je zou dan kunnen denken (na wat je aangaf) dat de P-solenoid aan zijn einde is maar waar komt dan die code vandaan?

Afijn, ik denk alleen maar met je mee, er zijn anderen die het je zo kunnen vertellen 😉.

Zit nog wel ergens een relais tussen denk ik.

Eerst misschien de schakelaar terug zetten en exact goed afstellen?

Wie weet..

• 1 month later...

Tijd voor een update. O.a. door te drukke werkzaamheden niet toegekomen aan het bekijken van het vergrendelmechanisme. In plaats daarvan bij Hendrikus een remlichtschakelaar besteld en die kwam vandaag binnen. Dus toen ik tijd had én het nog licht was de steker op de 'nieuwe' schakelaar aangesloten. Verhip! De pook wordt vrijgegeven. 😄

Nou, dat vreugdemoment was van korte duur want nadat ik de oude schakelaar er uit en de vervangende er in had geklooid werkte het nog steeds. Totdat....

.... totdat ik de motor had gestart. Na een paar seconden plopte de melding 'Beperkte trekkracht' op. 😲

Huh? Uitgezet, starten en weer 'Beperkte trekkracht'.  Okay, uitlezen dus. De iCarsoft gaf aan dat er geen storingen waren opgeslagen....

Botte bijlmethode omdat het donker begon te worden: accu los en weer aangesloten. En ja hoor, weer de melding 'Beperkte trekkracht'.  Uitlezen liet wederom geen opgeslagen storingen zien. 😡

• Verward 1
  • Verdrietig 1

Ik wissel die shakelaars 20 keer per jaar en doe er nooit een gebruikte in, je kunt ze instellen maar zijn altijd verdacht en snel defect.

ik heb er 11 nieuw op voorraad om die reden.

maar beperkte trekhaak kan alleen als je een verkeerde instelling hebt of ergens nog wat los zit,

Die melding sialtijd uit te lezen met en WDS..

Maar als het na de schakelaar is doe de oude er nog eens los aan zonder in te bouwen... Wim

• Klasse 1

• 2 months later...

Mozeskriebel! Raymonds reactie is van 17 februari en daarna is het oorverdovend stil gebleven. Daar heb ik drie, los van elkaar staande redenen voor.

De eerste en belangrijkste is de baby Bentley a.k.a de Seat Ibiza. Dat hok heb ik zo'n drie jaar geleden gekocht voor €400 omdat ik tijdelijk vervoer nodig had. Ik zag wel of hij de APK zou halen en ik had met mezelf de afspraak dat het rijdend houden (noodzakelijk onderhoud) in verhouding moet staan tot de aanschafprijs. Ik heb ruim een jaar met een gare, maar niet slippende koppeling rondgereden toen het druklager vorig jaar in Italië besloot de geest te geven. €300 afgetikt bij de lokale beun voor een nieuwe koppeling. Omdat de auto daardoor reed; lees fijner, besloot ik eind vorig jaar om eerst de Bentley technisch volledig op orde te krijgen en daarna met de Jag bezig te gaan.

En het moet me van het hart; beunen aan het VAG-product is stiekem veel leuker dan aan de Jaguar omdat onderdelen overvloedig te krijgen zijn, geen drol kosten en alles klein en licht is. De- en monteren is niet altijd makkelijk, want die Duitsers verzinnen nog absurdere technische constructen dan de Fransen. 🙄

Afijn, vervolgens hebben we in huisje Weltevree Corona gehad. En daarna kreeg ik griep. Ten laatste is mijn schoonzuster overleden, waardoor we hals over kop naar Italië zijn geweest.

Het to do lijstje van de baby Bentley is intussen geslonken tot een nieuwe kachelradiateur en draagarmrubbers en het inbouwen van cruise control (originalteil natürlich) en dan ga ik verder met de Brit.

Het een sluit het ander toch niet uit? De Jaaag onder handen nemen zodat de verkoopwaarde toeneemt.

En voor wie, zoals Eric, nieuwsgierig is:

Ik zit al een tijdje te dubben of ik de Jaguar wil houden. Hierbij heb ik een aantal persoonlijke overwegingen:

- Jaguaronderdelen, zeker nieuw, zijn niet altijd te krijgen terwijl ik ze wel nodig heb.

- Jaguaronderdelen zijn duur. Dat ben ik me bewust geworden door het VAG-product. Daar heb ik de remschakelaar van vervangen en was nog geen €10,- kwijt voor een nieuwe. Een nieuwe voor de Jag zit boven de €140,- ex. 

- De Brexit heeft de onderdelenvoorziening geen goed gedaan.

- Milieubeperkende maatregelen beginnen nu toch wel serieuze realiteit te worden in Europa. De Jaguar heeft euro 2, de Seat euro 4. Hier komt bij dat ik bij aanschaf van de Jaguar destijds al heb gezegd dat ik er mee blijf rijden zolang het kan qua milieurestricties.

- Wat ook een rol speelt, is mijn leeftijd. Voor mij is een groot deel van de autohobby zelf het onderhoud doen. Bijna alles aan de Jaguar is lomp, zwaar en overgedimensioneerd. De Seat daarentegen is op dat punt een speelgoedauto. Na een paar uur beunen aan de Seat heb ik het wel gehad.

Waarbij ik overigens wel moet opmerken dat de Brit logischer in elkaar zit dan de Duitser (de waterpomp bijvoorbeeld wordt op zijn plaats gehouden door de twee boutjes van de afdekkap van de distributieriem 😱 ).

Hoe dan ook, wat in ieder geval moet gebeuren:

- De vrijloop van de aircopomp blijft hangen, waardoor ook bij uitgeschakelde airco de pomp, weliswaar slippend, blijft draaien.

- De schokdempers zijn hoognodig aan vervanging toe.

- De horizontale stuurverstelling moet weer in ere hersteld worden.

En nog wat kleine zaken.

• Like 3

Wim, aan alles komt een eind natuurlijk. VAG heeft ook heel waardige producten hoor😇.

Is een Jaguar XJ oldtimer niet een goed idee voor jou, naast de Bentley? (niet de mijne overigens)

Kost alleen stalling, en verder wat je er aan doet als je wilt rijden😉.

Geen tijd of effe geen sloot geld over, dan kost het ook geen geld/tijd.

Best praktisch om de auto- honger te stillen 🤣.

devaginist

• Like 2

18 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Is een Jaguar XJ oldtimer niet een goed idee voor jou, naast de Bentley

Wellicht best een idee.??

( wel zonde anderzijds  je X308 weg te doen, weet nog dat je um qua carrosserie helemaal had laten aanpakken en in de kleur van de XJ van Paulus had laten spuiten) 

• Klasse 1

Op 5/6/2022 om 8:30 AM, wimb zei:

En voor wie, zoals Eric, nieuwsgierig is:

Ik zit al een tijdje te dubben of ik de Jaguar wil houden. Hierbij heb ik een aantal persoonlijke overwegingen:

- Jaguaronderdelen, zeker nieuw, zijn niet altijd te krijgen terwijl ik ze wel nodig heb.

- Jaguaronderdelen zijn duur. Dat ben ik me bewust geworden door het VAG-product. Daar heb ik de remschakelaar van vervangen en was nog geen €10,- kwijt voor een nieuwe. Een nieuwe voor de Jag zit boven de €140,- ex. 

- De Brexit heeft de onderdelenvoorziening geen goed gedaan.

- Milieubeperkende maatregelen beginnen nu toch wel serieuze realiteit te worden in Europa. De Jaguar heeft euro 2, de Seat euro 4. Hier komt bij dat ik bij aanschaf van de Jaguar destijds al heb gezegd dat ik er mee blijf rijden zolang het kan qua milieurestricties.

- Wat ook een rol speelt, is mijn leeftijd. Voor mij is een groot deel van de autohobby zelf het onderhoud doen. Bijna alles aan de Jaguar is lomp, zwaar en overgedimensioneerd. De Seat daarentegen is op dat punt een speelgoedauto. Na een paar uur beunen aan de Seat heb ik het wel gehad.

Zo heeft iedereen zijn persoonlijke redenen en begrijp het zeker hoor. Ik twijfel ook al langere tijd, zoals ik al vaker heb aangegeven. Iedere keer als ik de STR start en ermee rijd verdwijnt de twijfel, want wat is het een geweldige auto. Als ik dan echter weer een tijdje niet heb gereden (en ik wel cabrio's open zie rijden) slaat de twijfel weer toe 🤔

Mocht iemand serieus interesse tonen dan zal dat zeker voor slapeloze nachten zorgen 😉

Veel (eigen)wijsheid!

On 5/6/2022 at 8:34 PM, Iksjeezesel said:

Wim, aan alles komt een eind natuurlijk. VAG heeft ook heel waardige producten hoor😇.

Oh? Ik ken er maar één: de Kever. De originele, niet de New Beetle. En da's dan ook meteen mijn grote liefde. Ik denk nog steeds met veel plezier terug aan mijn rode 1300 uit '71: linkerhand aan het stuur; rechter op de handles voor verwarming en luchtverdeling. 😅

Zoals ik al zei; ik ga eerst de 308 in orde maken en dan zie ik wel weer. Voor mezelf heb ik al jaren een favorietenlijstje met oldtimers:

Al sinds mijn jeugd staat met stip bovenaan een E-type. Een jongensdroom en ik ben bang dat het altijd een droom zal blijven.

Op nummer twee een DS met derde neus. (Ja, ja.) of een oer ID. Maar gezien het gezeik met courante onderdelen is deze op mijn bangalijstje gezakt. Wat ik zo lees op het belendende forum is de voornaamste bezigheid van een DS-bezitter het vervangen van nieuw gemaakte onderdelen voor nieuw gemaakte onderdelen die minder snel falen. 

Op drie vinden we de GS. Als kind vond ik het een spuuglelijk ding, maar nu vind ik 'm steeds interessanter worden. Gezien de niet bestaande, want Franse onderdelenvoorziening waarschijnlijk geen slimme keuze. En qua techniek ook zo ongeveer op alle mogelijke manieren afwijkend van wat normaal is, dat dit in de praktijk ook geen slimme keuze zal zijn. 🤣

Wat ook knaagt is de nummer vier: een Rover SD1. (Over niet verstandige keuzes gesproken.)

Maar de nummer vijf, daar krijg ik steeds meer interesse in: een Lada 1200, liefst een beige.😲 Gewoon lekker basic en tijdens zijn productieleven al antiek.

• Like 3

Mooi lijstje Wim :thumbsu:

Op de E-type 😊 na zijn het auto's op die ik ook ooit zou willen hebben. Een DS of ID is een klasse apart, een GS jeugdsentiment (ook de GSA ) en een SD1 een guilty pleasure. Ze zullen er nooit komen. Een Lada 1200 wellicht wel, heerlijk basic, maar dan toch nog liever een Niva. Daar heb ik al vaker naar gekeken, maar helaas is dat milieutechnisch vrijwel onhaalbaar 😢

Op 5/9/2022 om 7:38 AM, wimb zei:

vier: een Rover SD1. (Over niet verstandige keuzes gesproken.)

Mwah,hoezo geen verstandige keuze?

Roest is een dingetje maar die er nu nog zijn hebben vast een goed baasje gehad.

( stiekum is een Vitesse ook wel een favoriet van mij:roadrage:)