Jump to content

Wimb's X308

Recommended Posts

Iksjeezesel    730

Ik dacht iedereen weer eens te slim af te zijn (...) door bobines te bestellen in het land van de rijzende zon...

Gratus verzendun ook nog is wur!!!

Maar ze liggen al weken bij de douane nu....:-(.

Dus Stark is dan wel dubbel zo duur maar wel binnen een dag in huis.

Ik was dus niet echt zo slim bezig vrees ik.

Heb geen haast of zo, maar toch wel fijn als ik weer verder kan met m,n Jaguarekke..

Ben wel benieuwd of de Tony Starks het een tijdje blijven doen Wim :-).

LeapingXJR    505

Rob... Het wordt weer slim als het blijkt dat het perfect werkt

Ik heb al ruime ervaring met Chinees inkopen. Mijn bevindingen zijn.... Koop niet iets met een meet/ regel eenheid. Hier klopt meestal geen bal van, op de uitzonderingen daargelaten.

Goed voorbeeld was de LMM en de upstream O² sensors die ik had gekocht. LMM werkt wel maar niet als oem. Van de 4 O² sensoren werken alleen de downstream. Je raad het al de upstream zijn regel sondes.

Maar niet klagen 52 euro voor alle 4 waarvan ik er 2 kon gebruiken= nog goedkoop.

De ABS sensoren, parkeersensoren, bobines zijn bijna altijd oem kwaliteit raar maar waar. En dat voor gemiddeld 1/8 van de prijs van een aftermarket onderdeel hier.

Groeten René

• Like 2

wimb    706

Ik til niet zo zwaar aan 'Made in China'. Er is bijna geen merk dat niet in lagelonenlanden laat fabriceren. Zo zijn de Denso lambdasensoren gemaakt in Singapore of Indonesië. Met andere woorden, die fabrieken hebben de technische kennis en mogelijkheden om kwalitatief goed spul te maken.

En wat René zegt; als het om spul gaat waar de originele fabrieksparameters een rol spelen, kun je het beste voor OEM gaan. En dan maakt het ook niet meer uit of het gemaakt is door een Ling Fa Sunshine corporation.

Een voor mij heel ontnuchterend voorbeeld was de klopsensor in mijn XM. Die was gescheurd en zo'n TCT motor is qua laufkultur heel moeilijk goed te krijgen. Die sensor was origineel een Bosch maar met een lang kabeltje. Nergens te vinden, dus eerst een huismerk sensor en uiteindelijk een Magneti Marelli geplaatst die wel de juiste lengte kabel hadden. De problemen waren weliswaar minder maar niet weg. Uiteindelijk ten einde raad een Bosch met korte kabel gekocht en de kabelboom van de auto verbeund. Daarmee was het bokken van de motor eindelijk opgelost. Kortom, voor sommige onderdelen moet je gewoon blijven bij wat de fabriek, Citroën in dit geval destijds heeft gemonteerd. Sommige parameters zijn heel specifiek gekozen.

Of die Starks goed genoeg zijn zal de tijd leren. Sinds ik de auto heb, heb ik al 3 bobines vervangen. Dus wat er in zat heeft zijn tijd wel gehad en dan wil ik in éeń keer alles goed hebben in plaats van per stuk vervangen als er weer een storing optreedt.

Zou het maar om één gaan dan ben ik best bereid de beurs te trekken bij Jaguar (of Denso, maar die lijken niet meer te krijgen te zijn). Maar 8x de hoofdprijs gaat me te ver, dus dan ga ik naar andere opties op zoek. Er zijn verschillende merken die die dingen leveren en van de meeste namen heb ik nooit gehoord, of twijfel ik of ze wel goed zijn in elektronica. Denk aan merken als Delphi, Meat & Doria en Ridex, . Een naam waar ik wel vertrouwen in heb is NGK, maar dan tik ik €140 per stuk af en dat is bijna 5 keer zo duur. 😧 

Ik durf te stellen dat NGK kwalitatief beter is dan Stark. Maar, stel dat die NGK's het zo'n 150.000 km uithouden en die Starks maar 50.000, dan zijn laatstgenoemde financieel gezien een betere keuze. Bovendien rij ik nu met 8 reservebobines rond. 😆

• 1 month later...
wimb    706

Gisteren wilde ik de ramen open doen, dus in de bestuurdersdeur het eerste knopje ingedrukt. Hun? Niks. Ruit aan de bestuurderskant gaat niet naar beneden. Dan maar de passagierskant: ook niks. Beide ramen achter: niks. Gadverpielekes!

Eens kijken of de linker achterruit wel naar beneden gaat met het knopje in het linker achterportier. Ja dus. En ook weer omhoog. Passagierskant idem.

Hee, de geheugeninstellingen reageren ook niet maar gelukkig doet de spiegelverstelling het wel.

Tegen beter weten in gokte ik er op dat waarschijnlijk een zekering uitgepiept zou zijn. Helaas, na de eindeloze lijst in het boekje doorgespit te hebben (de ontwerpers van de 308 waren dol op én boutjes en schroefjes én op zekeringen 😅 ) kwam ik tot de conclusie dat het of een defecte module, of een draadbreuk moest zijn. De gedachte aan die tweede optie verpestte grondig mijn humeur, want zoeken in een draadbundel in een deur vind ik een enorm gepiel.

Na wat rondgegoogled te hebben, leek een draadbreuk zeer onwaarschijnlijk en een probleem met de module waarschijnlijker. Dus heb ik het deurpaneel er afgehaald en toen besloten om toch eerst nog meer eens in de schakelaarunit te kijken. Toen ik die had opengemaakt schrok ik me rot: het leek wel of dat ding in het water had gelegen. Veel corrosie op het printplaatje en de plastic onderkant had duidelijk sporen van opgedroogd water. 🤔

Afijn, systematisch alles doorgemeten en het bleek dat een aantal doorverbindingen van de boven- naar de onderkant van de print geen contact meer maakten. Dus lekker aan het solderen geweest en eind van de middag kon ik alle ramen van de Jag weer bedienen vanaf de bestuurdersdeur. En de geheugeninstellingen werkten ook weer. 😊

Echter, de auto was het met mijn 'overwinning' niet eens, dus kon ik vervolgens de spiegels wel naar links verstellen. En ook naar rechts. En zelfs naar boven. Maar niet meer naar beneden. Dat was gauw opgelost door de contactvlakjes schoon te maken.

Voor nu werkt alles, maar gezien de aantasting is het een kwestie van tijd voordat er weer problemen komen. Dus op mijn gemak op zoek naar een betaalbare knoppenunit.

• Like 3

paperboy62    233
1 uur terug, wimb zei:

Gisteren wilde ik de ramen open doen, dus in de bestuurdersdeur het eerste knopje ingedrukt. Hun? Niks. Ruit aan de bestuurderskant gaat niet naar beneden. Dan maar de passagierskant: ook niks. Beide ramen achter: niks. Gadverpielekes!

Eens kijken of de linker achterruit wel naar beneden gaat met het knopje in het linker achterportier. Ja dus. En ook weer omhoog. Passagierskant idem.

Hee, de geheugeninstellingen reageren ook niet maar gelukkig doet de spiegelverstelling het wel.

Wimb,

Ik heb een paar weken geleden hetzelfde gehad bestuurders deur niks en dak ging open en gelijk weer dicht. Deur bekleding eruit kijken niks te vinden. Toen kwam er een monteur van de garage waar we bezig waren even langs het was nl op een zaterdag. Hij zei probeer eens een Belgische reset wij dat gedaan en alles deed het weer geen problemen meer gehad.

wimb    706

Natuurlijk heb ik ook eerst nog de accu los gehad, maar dat bood geen soelaas.

Een Belgische of wat voor reset dan ook is symptoombestrijding. De elektronica in de Jag is nu eenmaal kritisch voor te lage spanning. Een van de oorzaken is corrosie op contactovergangen. Daarom heb ik een tijd geleden alle schroefverbindingen vanaf de accu naar de diverse zekeringenkasten en de carroserie schoongemaakt. Geen overbodige luxe na zoveel jaar.

• 2 months later...
wimb    706

He, he. Eindelijk tijd en zin om mijn draadje te updaten. De laatste klus, de achterremmen is alweer van meer dan een maand geleden.

De auto had een raar schurend geluid dat hoorbaar is ergens tussen de 70 en 90 km/u bij rustig optrekken. Het was ook enigszins voelbaar.Toen ik bij Raymond was om zijn XJS te bewonderen, dacht hij aan de stofplaten die onder bepaalde omstandigheden zouden kunnen aanlopen. Een andere optie zou kunnen zijn dat de remschoenen aanlopen. Om dat laatste te verhelpen is het voldoende om met aangetrokken handrem een stukje achteruit te rijden. Dus heb ik dat als eerste gedaan. Het schuren was wel veel minder maar bij lange na niet weg. Dus dan toch maar eens de wielen er af en verder kijken.

Bij het met de hand ronddraaien liepen zowel rechts als links aan. Verdere inspectie leerde dat dat toch door de remschoenen kwam. Links was niet verwonderlijk omdat de voering gedeeltelijk had losgelaten.

Wat me ook opviel was dat de schijven putcorrosie hadden. Heel veel putcorrosie. Ook zagen de schoenen er verre van fris uit.

IMG_20200626_133506.thumb.jpg.71967d87f3ce52b2b888580d04031e31.jpg IMG_20200626_133516.thumb.jpg.af2c0092dd289b00d4359c4f4a0ae865.jpg IMG_20200704_154254.thumb.jpg.110225ed07668a057d1ef91b5340aa47.jpg

Ik ben flink bezig geweest om de binnenzijde glad te maken, maar de putten waren ook na flink schuren nog zicht- en voelbaar. Kortom, mission impossible.

IMG_20200626_133828.thumb.jpg.3ff07a7cec104def78983cb1caea01e5.jpg

Dus maar besloten om het hele handeltje te vernieuwen.

IMG_20200626_133959.thumb.jpg.fbec1db413797bb5c5a566889ba7cdb8.jpg IMG_20200704_151949.thumb.jpg.45e30ed7f72c19a23bf4520e2d9a903e.jpg

Het schuren/slijpen is nu weg. Wat nog rest is dat de auto vanaf ongeveer 100 km/u trilt. Maar.... het is niet altijd, het is niet constant en ik ben er na honderden kilometers nog steeds niet achter of het van voor of achter komt. Ik moet maar eens een afspraak maken met G&G.

Doordat ik vanwege corona nu elke dag thuiswerk, ben ik er achter dat mijn weekindeling zodanig is dat ik niet meer makkelijk een dag vrij kan nemen. F**k corona! 😡

• Like 3

Djurre1980    182

"Doordat ik vanwege corona nu elke dag thuiswerk, ben ik er achter dat mijn weekindeling zodanig is dat ik niet meer aan werken toe kom. Lang leve corona! :)"

• Haha 1

• 2 weeks later...
wimb    706

Zoooooo! Het was een drukke week, een druk weekeinde met o.a. de Zeelandtour en nu weer een drukke werkweek. Ergo, ik heb nu pas tijd kunnen maken om dit draadje bij te werken.

Eerst het allerbelangrijkste: afgelopen zaterdag ben ik naar Maastricht gekacheld waar Joël Verstrate de auto heeft getaxeerd. Hij heeft het de vorige keer ook gedaan en ik heb vertrouwen in hem. Het rapport had ik afgelopen maandag al binnen. Top!👍

Op weg terug naar Huizen de dagteller gereset en thuis was dit de verbruiksscore:

IMG_20200912_143307.thumb.jpg.637fd13ada7591405a62be2de16f39c0.jpg

Gewoon op de cruise control, bandjes op spanning en airco aan. Het kan dus met een 4 liter. 😁

Zondag nog wat armaturen meegenomen bij G&G. In het linker achterlicht zat een barst, het linker dimlicht had fors te lijden gehad door ingedrongen vocht en het linker knipperlicht in de bumper was ook niet langer waterdicht. Oud versus 'nieuw':

IMG_20200909_111951.thumb.jpg.b2a01d0e7f8436bcd8e397e03bf6a0f7.jpg IMG_20200915_155203.thumb.jpg.53813a5cb9108479c081069f7ad7092a.jpg

IMG_20200915_153641.thumb.jpg.c1d150aaa36b81c8cbb009c24c868b18.jpg IMG_20200915_154648.thumb.jpg.743e8c089a738cf260220afb70727422.jpg

• Like 3

EricS-TR    482
17 minuten geleden, wimb zei:

Op weg terug naar Huizen de dagteller gereset en thuis was dit de verbruiksscore:

IMG_20200912_143307.thumb.jpg.637fd13ada7591405a62be2de16f39c0.jpg

Gewoon op de cruise control, bandjes op spanning en airco aan. Het kan dus met een 4 liter. 😁

Aha, was jij die rijdende chicane op de A2! ;-) :lolu:

• Haha 1

• 4 months later...
wimb    706

Hoppa! Corona hakt er aardig in: de laatste posting is al enkele maanden terug. 🤔 Tijd voor een update dus.

Een klein jaar geleden heb ik het linker deurrubber vervangen. Omdat zo'n nieuw rubber nog niet gevormd is, sloot de deur niet goed. En dus had ik, dom, dom, dom, de deurvanger wat versteld. Het gevolg was dat bij wasbeurten en regen het water van boven naar binnen liep: via de schelp waar de handle voor de deurontgrendeling zit op het paneeltje voor de raambediening en ook op de speaker:

IMG_20210101_112723.thumb.jpeg.0bda646bb261986739fd58a98785b8ed.jpeg      IMG_20210110_120101.thumb.jpeg.661e3918d6ff77cd1c8d57b416e64c2b.jpeg       IMG_20210110_120110.thumb.jpeg.626bd8c63914d0b113414bff06593985.jpeg

Die luidspreker is reddeloos verloren en de print ook, hoewel ik een aantal keren heb gepoogd de printbaantjes te 'repareren' zoals op de foto's is te zien. Dus in december via Ebay een andere luidspreker en paneeltje besteld. Die luidspreker kwam pal voor de Brexit aan uit Albion. Perfect getimed dus. Het paneeltje was een weekje later binnen uit de States, en dit weekeinde het spulletje vervangen:

IMG_20210101_112731.thumb.jpeg.b70152edaa4122b7d490c4fdb888fc8d.jpeg

Nu heb ik weer behoorlijk geluid en de raambediening + geheugenfuncties werken ook weer.

• Like 3

• 2 months later...
wimb    706

Op de audio (of zoals een prefester in Delluf het uitsprak: odio) in de Jag kom ik toch nog terug, want na de vorige post van half januari ben ik nog wel bezig geweest.

Natuurlijk was een aantal lampjes van de raambediening defect en ik had niet genoeg nieuwe om dat in orde te maken. Dus maar even diep adem gehaald en deze keer blauwe draadlampjes besteld bij Conrad. En vervolgens weer een paar dagen solderen: ouwe er uit, nieuwe er in. Bij deze exercitie zag ik dat ook bij de speakers rechtsvoor en linksachter de rand gescheurd was.

IMG_20210402_145936.thumb.jpg.2628eb873ac7621f3916cf373095adee.jpg

Nu ben ik in het dagelijkse leven best wel een audiofiel, maar in de auto is het een ander verhaal. Daar vind ik het belangrijk om mijn aandacht primair te richten op wat er rondom de auto in het verkeer gebeurt; dus zien maar ook horen. Ergo, goed klinkende audio is voor mij van ondergeschikt belang. Omdat speakers die niet kraken of dreunen voor mij goed genoeg zijn, heb ik bij Winparts twee setjes single cones met de juiste diameter besteld voor 5 tientjes.

Natuurlijk zijn die niet voorzien van de Jaguar-steker, dus daar moest wat aan geknutseld worden. Het makkelijkste is om wat verloopjes te maken, maar speakers met de originele stekers is natuurlijk veel leuker.

De Philips/Jaguar speaker:

IMG_20210402_150037.thumb.jpg.b2b6b94634da66d20c95511cd631b1a1.jpg

De no-name Winparts speaker met standaardaansluiting:

IMG_20210402_150048.thumb.jpg.21242525faa713d9d2c86cf025d84a29.jpg

De draadjes van de conussen los gesoldeerd, aansluiting op het huis van de oude en nieuwe speakers losgehaald, oude steker op nieuwe behuizing geschroefd, draadjes gesoldeerd en de nieuwe speaker in de deurbekleding geplaatst.

IMG_20210402_160645.thumb.jpg.3448fc3622f5735981cb1aafddcae06f.jpg

Nu klinkt het zonder bijgeluiden, ook als het een keer wat harder staat, bijvoorbeeld bij Child in Time. 😅

• Like 2
  • Klasse 1

• 2 weeks later...
wimb    706

Vorige week begonnen met het vervangen van de remschijven en -blokken voor. De reden? Al jaren (!) geeft links problemen: o.a. is de linkervelg voelbaar warmer dan de rechter na een rit, het buitenste blok links slijt veel sneller dan de rest en afgelopen APK kwam de rem niet los. Dat was na een tik met de hamer ook weer opgelost, maar toch. Dus bij de firma Autodoc schijven, blokken een linker remklauw én slangen besteld. Hoewel ze wel op de site staan, blijken die niet leverbaar te zijn. Hmmm.....

Eerst maar de rechterkant gedaan, want ik wist dat de linker schijf muur- en muurvast zit. 🙄 Op zondag bleek dat de rechter zonder overredingstools ook niet los wilde.

IMG_20210411_132634.thumb.jpg.00c4166e20692ec523ccdddff8b86bea.jpg

Fris Ate-spul er op:

IMG_20210411_134526.thumb.jpg.eb650d82fe57a9088646105a705fcb45.jpg IMG_20210411_134931.thumb.jpg.f7bd411039bcd2d97d6d643331c0f0db.jpg IMG_20210411_140350.thumb.jpg.7f62180abbe4f750e7f72463bd4a802a.jpg

De linkerkant moet ik nog doen, maar ik zit nog wel met een vraag. Volgens de workshop manual moet bij het vervangen van de remklauw ook de remslang vervangen worden. Nu blijken die voor de voorkant heel erg slecht tot niet leverbaar te zijn. Is het vervangen ECHT noodzakelijk?

Verder zag ik dat de volgende klus zich ook aandient:

schokdemper.thumb.jpg.f8db4b83d08f8c2eff17ee3ac145d399.jpg

Het rubber van de schokdemper is wel heel erg veer heen. En afgaande op het uiterlijk hebben de dempers ook hun beste tijd gehad.

IMG_20210411_132639.jpg     IMG_20210411_132645.jpg

LeapingXJR    505

Hoi Wim, een optie is ook nog rem leidingen op maat. Zijn de kosten niet en merkbaar beter in pedaal gevoel.

Iksjeezesel    730

Lekker gesleuteld Wim👍.

Dat eraf drukken van de schijf is een slimme oplossing als het vast zit.

Heb het nog nooit nodig gehad maar kwam het ooit op Youtuup tegen.

Ik hou van dat soort trucjes👍.

wimb    706

@René: dat is inderdaad een goeie. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb terwijl ik weet dat men voor de hydrauliekleidingen van Citroën naar o.a. Pyrtek gaat.

pimgmx    307
4 minuten geleden, LeapingXJR zei:

Van goodridge...

Is een van dé leveranciers voor aftermarketsets van remslanfen, ‘t zou zo maar kunnen dat die een kant-en-klaar setje  voor jouw 308 hebben...

wimb    706

Voor minder dan 2 tientjes een Corteco slang besteld bij Carpadoo zodat ik vóór de Eilandenrit ook de remmelarij links vernieuwd heb. Goede Goodridgeslangen staan voor later op de planning want ze zijn best wel prijzig.

Links was in grote lijnen hetzelfde werk als rechts, met dien verstande dat er nog een 'nieuwe' remklauw en slang gebruikt zijn.

IMG_20210425_151242.thumb.jpg.d44eef9667d4bf507bedb6ee769d4b36.jpg  IMG_20210425_151213.thumb.jpg.0d0954ba90a6b22a1edce5656741d031.jpg

Interessant is dat de remklauw een originele Jaguar is die is gereviseerd. Ik heb overwogen om een revisiesetje te kopen en zelf aan de slag te gaan. Maar Autodoc verkoopt deze voor €93 en dan weet je zeker dat alles goed functioneert.

Tja, dan is de slang vervangen en zit er lucht in het systeem. Je kunt ingewikkeld doen en iemand op de rem laten trappen. Maar omdat ik het liefst alleen klus, gebruik ik dit:

IMG_20210425_162827.thumb.jpg.4d260274015b314e5d77368f86568cef.jpg

Met zo'n apparaat is het appeltje-eitje om meteen het hele systeem van verse remvloeistof te voorzien, want dat is intussen ook al weer zo'n 2 jaar oud.

wimb    706

Hmmmm, da's raar. Als ik rechtuit rij staat het stuur een stukje naar links. Dat was niet voordat ik de remmenboel had vervangen. 🤔