Jump to content
wimb

Wimb's X308

Recommended Posts

wimb    428

Ik snap je theorie en ik kan me goed in je theorie vinden.

Echter, ik heb een paar jaar geleden zowel links als rechts de seals vervangen. Rechts zweet/lekt niet en de linker was met een jaar of 3 alweer aan vervanging toe.

Ach, het zal wel een maandagochtend exemplaar zijn geweest. Hij ligt nu in ieder geval zijn zonde te overdenken.😄

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    292

Waarschijnlijk wel...hahaha. Om hier nog even op terug te komen, ik zie het bij mij op werk dat de motorolie die we daar gebruiken best agressief is.

Als dat te lang op gelakte werkbanken of andere gelakte delen zoals gereedschapskisten komt dan werkt het helemaal op net als afbijt

Verstuurd vanaf mijn One Max met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    428

Goeie tip. Moderne verfafbijt is milieuvriendelijke ecologisch verantwoorde zooi die niet doet waarvoor je het koopt. Motorolie dus.😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    292
2 uren geleden, wimb zei:

Goeie tip. Moderne verfafbijt is milieuvriendelijke ecologisch verantwoorde zooi die niet doet waarvoor je het koopt. Motorolie dus.😁

Maar ik moet je bekennen...het meeste wat gebruikt wordt in de luchtvaart is rotzooi en is niet in de gewone winkel te koop.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    428

Zo, da's alweer een tijd geleden dat ik wat in mijn eigen topic gepost heb. De reden is dan ook heel simpel: er valt niets te posten omdat de auto buitengewoon saai is.

Nu, is dat niet helemaal waar want ik heb nog steeds een to-do lijstje. Maar dit jaar heb ik het simpelweg uitermate druk gehad. Zelfs het buitenschilderwerk aan mijn huis is er bij ingeschoten.☹️

 

Maar... eindelijk is er weer wat gebeurd: de auto heeft nieuwe APK. Zonder opmerkingen.

Ehh….. Dat is niet helemaal waar. Toen ik de auto ophaalde kreeg ik van de keurmeester complimenten over de algehele staat van de auto. Met als kers op de pudding dat 'aan hoe de auto rijdt helemaal niet te merken is dat hij al zo oud is."😎

 

Dus om dat te vieren twee plaatjes die ik vorige week geschoten heb:

IMG_20191026_153409.thumb.jpg.765175480843d19b0dfe9b62a27276a4.jpg  IMG_20191026_153622.thumb.jpg.94903203be845041cb272ed8697005af.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    428

Ha, nee hoor. Nadat ik het had opgeschreven, bedacht ik dat het wat te kort door de bocht was. De garagist heeft de auto naar het keuringsstation gereden. Het is hun beider mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    428

Ook ik was aan de beurt: het flexible asje van de stuurverstelling was gebroken:

IMG_20191120_155308.thumb.jpg.26eed631a8edfe9e322428d488eef3de.jpg

 

Hier een nieuwe besteld: https://www.jagspares.co.uk/product/category/4264/steering-adj-cable--x300--xj8/sdc1

Best wel aan de prijs voor een stukkie gevlochten staal van nog geen 10 cm, maar wat moet dat moet.

En vandaag de nieuwe er in gebeund, met dank aan o.a. dit topic:

 

Ik kan het verhaal uit eigen ervaring nog eens over doen, maar de beschrijving is duidelijk. En het is een sch*tklus. ☹️ Ondanks dat ik geen grote handen heb, kom je overal net niet goed bij. Daarbij kwam dat het korte afgebroken stukje net niet uitstak, dus op de tast pielen. Na een aanzienlijke hoeveelheid bijbelteksten is het toch gelukt. En wat meestal niet zo is, samenbouwen ging aanzienlijk vlotter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1059
1 uur geleden, wimb zei:

Best wel aan de prijs voor een stukkie gevlochten staal van nog geen 10 cm,

Voor dat geld had ik er 15 stuks😂, maar wel voor €30 per stuk verkocht😊. Zo gaat dat Wim.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    413
13 uren geleden, keesh zei:

Voor dat geld had ik er 15 stuks😂, maar wel voor €30 per stuk verkocht😊. Zo gaat dat Wim.

 

Het volgende rondje is dan dus van Kees!  :drinks:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    428

Toen ik de auto net had aangeschaft, heb ik het standaard rondje gedaan: nieuwe filters en vloeistoffen. En nieuwe bougies. Om vage redenen heb ik er destijds Bosch ingeschroefd. En eigenlijk vanaf dat moment spijt van de aanschaf gehad, en steeds het goede voornemen om er echte iridiums in te doen. En nu is het na ruim 71.000 km eindelijk zover:

IMG_20200117_190807.thumb.jpg.a7a23752339531140a6a32af56018af7.jpg

En niet zomaar kaarsen, maar de echte van Denso. Das Beste order nichts, toch? 😁 Oud versus nieuw:

IMG_20200118_130922.thumb.jpg.e16d5ca9ff08a9a5a9a65c08e4dce317.jpg

Don't worry. De bruine rand is het gevolg van de zwetende/ lekkende klepdekselpakkingen van een jaar of twee geleden. Verder heb ik ook het benzinefilter vervangen. Hoewel ik vind dat de Jaguar best logisch ontworpen en samengebouwd is, blijf ik de plaats van dat filter enkele centimeters boven de uitlaat bizar vinden. Het zal wel aan mij liggen.

 

Tot slot een sfeerplaatje om te laten zien hoe dol Britten op boutjes zijn:

IMG_20200118_130124.thumb.jpg.ef12bc53629f8632a571c17b5f8a4f2d.jpg

Om 4 bougies te wisselen moeten er 14 boutjes gelost worden.

 

Verder heb ik een ander akkefietje: de passagiersstoel staat in de hoogste stand en gaat niet meer naar beneden. Het motortje draait wel. Te zijner tijd maar eens kijken wat er loos is. Ik hoop dat het iets simpels is zoals een los onderdeel en niet iets iets dat afgebroken is.🤨

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    356
2 uren geleden, wimb zei:

Om 4 bougies te wisselen moeten er 14 boutjes gelost worden.

 

Hey, waarom zou je slechts een handvol onderdelen gebruiken als het ook met een veelvoud daarvan kan ;-) !

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    428

Het is een hele tijd geleden dat de linker voorrem piepte en wel hierom:

IMG_20190330_104953.thumb.jpg.ea8a2351186e0ff0ed780a2b7d82e9b0.jpg

Het buitenste blokje was vrijwel op. Dat kwam omdat de remklauw niet uitlijnde wat weer kwam door vuil op een van de geleidepennen wat weer kwam omdat het afdekdopje ontbrak. 

 

Destijds heb ik de remblokjes vervangen met de bedoeling te zijner tijd de pennen en de rubberen bussen te vervangen. En zoals dat gaat met goede bedoelingen, bleef het slechts daarbij. Wat ook niet hielp was dat de betreffende onderdelen bij SNG Barratt de status 'speciale levering' hebben. Om de een of andere reden klinkt dat voor mij alsof het heel lang duurt voordat het uitgeleverd wordt.

 

Uiteindelijk van de week besloten om via Google op de onderdeelnummers (C2C27297 voor de geleidepen en JLM 2194 voor de rubber bussen) te zoeken en Winparts blijkt ze te leveren. Duh 🥴 Weliswaar niet OEM maar van Ate; waar ik prima mee kan leven.

 

Long story short: oud er uit, nieuw er in:

IMG_20200125_135704.thumb.jpg.897a212beeb789f8dbc76e649868aa92.jpg IMG_20200125_135841.thumb.jpg.e8c67d7d8eb5d48feeda0ea5a6924256.jpg

 

IMG_20200125_140449.thumb.jpg.c055f72bfedbf9617bf4c3ad64fc3a57.jpg

 

Overigens leken de huidige remblokken in de linkerklauw vrijwel even dik. In ieder geval dik genoeg om ze voorlopig niet te hoeven vervangen.

 

Het verschil tussen de oude en de nieuwe rubber bussen is aanzienlijk. De nieuwe zijn merkbaar steviger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
redman    32
1 hour ago, wimb said:

Het is een hele tijd geleden dat de linker voorrem piepte en wel hierom:

IMG_20190330_104953.thumb.jpg.ea8a2351186e0ff0ed780a2b7d82e9b0.jpg

 

Dat is inderdaad wel héél erg dun 😯

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    428
14 hours ago, wimb said:

 IMG_20200125_135841.thumb.jpg.e8c67d7d8eb5d48feeda0ea5a6924256.jpg

Ik zie nu pas op mijn eigen foto dat de rubbers die ik vervangen heb ook van Ate zijn. Wel fijn dat Winparts OEM Jaguarspul verkoopt.😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    428

Na het wassen van de baby Bentley heb ik me bezig gehouden met de niet-werkende hoogteverstelling van de passagierstoel. Ik had al gelezen dat het zeer waarschijnlijk lag aan een losgeschoten kabeltje en dat klopte:

IMG_20200126_145437.thumb.jpg.b03f1a0c7737b6a18ad5a9aa6ceccc0a.jpg

Die weer in het reductorkastje geklikt:

IMG_20200126_145716.thumb.jpg.ada6a1fe91466dbe01f194edc5fa697b.jpg

En voor de zekerheid de mantel met twee tie-wraps vastgezet. Het meeste werk was nog het los- en vastbouten van de stoel. Dat zijn dus de betere klussen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    428

En uiteindelijk, na het verzamelen van de nodige moed, de upstream lambdasensoren vervangen. Een nuttige how to staat hier: https://www.jaguarforums.com/forum/xj-xj8-xjr-x308-27/replacing-upstream-o2-sensors-55786/ en daar heb ik niets aan toe te voegen. Het vervangen aan de bestuurderskant is 'a pain in the ***'. Hier heb ik ook geen foto's van gemaakt. Wel een prent van een oude en een nieuwe sensor:

IMG_20200205_134203.thumb.jpg.28dda5b8ebc6607b4c8aa15da79e1ac6.jpg

Waarom heb ik ze vervangen? Ze zitten er al minstens 150.000 km in en ik heb geen zin om door te rijden tot er storingen optreden. Preventief dus.

Which reminds me: een tijdlang had ik last van wat vage storingen. Dus heb ik een tijdje geleden de contactvlakken van de hoofdkabelbomen schoongemaakt. Een leuk klusje om te doen; vooral de hoofdzekeringen in de kofferbak.

 

Ik verwacht dat de nieuwe lambdasensoren in combinatie met nieuwe iridium bougies tot een aanzienlijk lager verbruik zullen leiden. :rofl:

 

's Avonds voor het eerst in weken weer een keertje met de Jag op stap geweest:

IMG_20200205_212433.thumb.jpg.e43ab0094ac1dc768b5cf90fb6a02936.jpg

 

Het blijft een heerlijke auto om in te cruisen.

 

Met een beetje geluk, lukt het om de auto daags voor de Technische Meeting te wassen zodat Keesh in een schoon waggie kan worden opgehaald. En anders heppie peg gehat.:DD

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    292

Wim, uit nieuwsgierigheid heb je OEM of aftermarket? En als ze OEM zijn ze dan van Denso??? Kan je dat zien op 1 van de lambdas?

Mijn interesse is omdat ik volgende week volledig RVS en nieuwe katalysatoren krijg....en ik dus ook de up en down lambdas wil vervangen.

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    428

Hoi René, ik heb ze aftermarket maar wel van Denso natuurlijk. Het verschil tussen SNG Barratt (of Jaguar Classic Parts) en Winparts is een kleine €90 per stuk. Je kunt ze nog goedkoper vinden maar bij Winparts is mijn ervaring dat zij ook het merk en type leveren dat je bestelt. Sommige webshops sturen een alternatief op zonder overleg. En dat wilde ik per sé niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    292

Thanks precies we wat in mijn hoofd had geconformeerd.

Ik gebruik als leverancier altijd auto-onderdelen24 Duits bedrijf sturen ook nooit alternatieven.

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
badhuis    12

Voor mijn X-type 3.0 kocht ik een Denso bij Rock Auto USA. Incl versturen stukken goedkoper dan ik kon vinden hier in NL.

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1059
8 uren geleden, wimb zei:

Met een beetje geluk, lukt het om de auto daags voor de Technische Meeting te wassen zodat Keesh in een schoon waggie kan worden opgehaald. En anders heppie peg gehat.:DD

🤔 ... een schone taxi is de normaalste zaak van de wereld😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lumo    28

Je weet het Kees dat ik opnieuw niet  kan aanwezig zijn op zaterdag op onze TD. Volgende keer zeker !

IMG-20200205-WA0002.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...