Jump to content
wimb

Wimb's X308

Recommended Posts

wimb    521

Zoals Arie al in zijn draadje meldde,  heb ik zijn XJ gekocht. Dus is het nu tijd voor mijn eigen draadje.
Vooralsnog heb ik geen vragen maar die komen heus wel. Dus voor dit moment vul ik het topic met wat foto's:

post-885-0-39759200-1416845865_thumb.jpg post-885-0-26049800-1416845877_thumb.jpg post-885-0-41586900-1416845890_thumb.jpg post-885-0-22492600-1416845900_thumb.jpg

De auto ziet er goed uit maar er moet natuurlijk wel wat aan gebeuren. Zo is de antenne afgebroken en is de linker mistlamp stuk (Ik heb een vervangende gekregen van Arie).
Omdat de uitstraling van de buurt omhoog is gegaan, mag ik van moeders niet meer beunen op straat. :laugh:  Van de week maar een bezoekje aan de ASK brengen, dan kan ik gelijk de onderkant bewonderen.
Verder wil ik het radiopaneel uitbouwen om een lampje te vervangen en kijken of ik de volumeknop weer in het gareel krijg. Als je er aan draait, leidt 'ie een eigen leven.

Voor de langere termijn staan het vervangen van het hemeltje, behandelen van het leder en een bezoek aan ZF op het programma.

• Like 1

wvdl    125

Hallo Wim, welkom hier en bedankt voor de foto's: wat een prachtige Jag!

Kan me veel fijne kilometers voorstellen met zo'n schoonheid!

Laan    858

Het is een "oude bekende" en een hele mooie! Voor de bak zijn er ook goede alternatieven bij de forumsponsoren, maar ja zf weet ook wel hoe dat werkt. Mocht je het hemeltje niet zelf gaan doen, neem eens contact op met Lionel (forumnaam leo) van het glansrijk. Ik heb daar laatst een hemel zien vervangen wat niet van origineel te onderscheiden is en voor een heel bescheiden prijsje.. Ik ga er binnenkort ook heen omdat die van mij ook hangend wordt.

Veel plezier met je prachtige jag!

tomosproma    6

Het is een "oude bekende" en een hele mooie! Voor de bak zijn er ook goede alternatieven bij de forumsponsoren, maar ja zf weet ook wel hoe dat werkt. Mocht je het hemeltje niet zelf gaan doen, neem eens contact op met Lionel (forumnaam leo) van het glansrijk. Ik heb daar laatst een hemel zien vervangen wat niet van origineel te onderscheiden is en voor een heel bescheiden prijsje.. Ik ga er binnenkort ook heen omdat die van mij ook hangend wordt.

Veel plezier met je prachtige jag!

Bij een bescheiden prijsje, waar moet ik dan aan denken? Een nieuwe kost uit Engeland 400 meen ik? Mijn hemel hangt ook, vandaar!

tomosproma    6

Zoals Arie al in zijn draadje meldde, heb ik zijn XJ gekocht. Dus is het nu tijd voor mijn eigen draadje.

Vooralsnog heb ik geen vragen maar die komen heus wel. Dus voor dit moment vul ik het topic met wat foto's:

attachicon.giffoto1.jpg attachicon.giffoto2.jpg attachicon.giffoto3.jpg attachicon.giffoto4.jpg

De auto ziet er goed uit maar er moet natuurlijk wel wat aan gebeuren. Zo is de antenne afgebroken en is de linker mistlamp stuk (Ik heb een vervangende gekregen van Arie).

Omdat de uitstraling van de buurt omhoog is gegaan, mag ik van moeders niet meer beunen op straat. :laugh: Van de week maar een bezoekje aan de ASK brengen, dan kan ik gelijk de onderkant bewonderen.

Verder wil ik het radiopaneel uitbouwen om een lampje te vervangen en kijken of ik de volumeknop weer in het gareel krijg. Als je er aan draait, leidt 'ie een eigen leven.

Voor de langere termijn staan het vervangen van het hemeltje, behandelen van het leder en een bezoek aan ZF op het programma.

Prachtige auto! Mijne is op de velgen na hetzelfde.. Mocht jij of iemand hier weten wat dat euvel is met de volume knop? Ik heb daar ook last van. Heb is contact spray er tussen gespoten, dan was het even minder Maar komt steeds terug..

wimb    521

Thanx voor de complimenten.

Vandaag heb ik 2 ergernisjes alvast aangepakt. Het eerste was de A.B. waarmee ik de koplampen niet aan kon doen. Met een keukenpapier het printje schoongewreven en dat werkt nu.

Daarna de radio uitgebouwd. Ik had nog een vage hoop dat de lampjes van de climate control bij de autoboer leverbaar waren, maar helaas. Dat komt een andere keer wel.

De volumeknop van de radio eerst doorgespoten met remmenreiniger en daarna met een pufje WD40. Zulks doet wonderen bij dat soort schakelmechanieken. Het volume kan ik nu weer met de knop regelen zoals het hoort.

Het cassettemechanisme ook nog een beetje bekeken want bandjes afspelen gaat niet echt lekker (to say the least). Maar omdat het aantal cassettes in huis op 1 hand te tellen is, heb ik daar niet al te veel moeite in gestoken.

wimb    521

Mocht jij of iemand hier weten wat dat euvel is met de volume knop? Ik heb daar ook last van. Heb is contact spray er tussen gespoten, dan was het even minder Maar komt steeds terug..

Contactspray is bedoeld om contactoppervlakken schoon te maken. Die volumeknop bestaat uit twee (of meer) schakelaartjes. Mijn gok is dat die door vervuiling stroef gaan. Contactspray heeft dan niet zo veel nut. Daarom heb ik er eerst remmenreiniger in gespoten om vuil weg te blazen. En daarna WD40, dat smeert de schakelaartjes.

Ik zie wel of het een permanent is. Bij de XM heb ik hetzelfde gedaan met de schakelaartjes die detecteren dat de motorkap open staat. Van alles geprobeerd met steeds tijdelijk resultaat. WD40 bleek daar de definitieve oplossing; in ieder geval voor meer dan 3 jaar.

Laan    858

Bij een bescheiden prijsje, waar moet ik dan aan denken? Een nieuwe kost uit Engeland 400 meen ik? Mijn hemel hangt ook, vandaar!

Een nieuwe is natuurlijk mooi, maar als hij €400 kost moet hij er nog in. Foamschaal met stoffering. Om die naar binnen te prakken schijnt wel een lastig klusje te zijn, tenzij je de achterruit eruit haalt.

Het probleem is dat de stof losraakt van de foam. Wat ik bij Leo heb gezien is dat de stof van de bestaande foamlaag wordt verwijderd en wordt vervangen door nieuwe stof die op de bestaande foamlaag wordt gelijmd. Staat echt top. Ik dacht voor €350.

wimb    521

En vandaag heb ik de antenne van een nieuwe spriet voorzien. Ik had afgelopen zondag al gekeken of de hele antenne vervangen moest worden, of dat het volstond met een nieuwe spriet. Dat werd het laatste.

Ik had hier op het forum een how-to film gezien waarop de nylon kabel met geweld in de behuizing wordt geduwd. Dat is inderdaad een no-go. :fuckyou:

Hoe heb ik het gedaan?

Nou simpel, ik heb de antenne uitgebouwd en uit elkaar gehaald. Het uitbouwen is simpel: ring op de auto los (ik weet niet meer welke maat steeksleutel). Achter de bekleding zit het mechanisme met 1 m8-boutje vast. Verder nog de aardlitze verwijderen en de steker lostrekken en je kunt het mechanisme verwijderen om op je gemak binnen te beunen.

De behuizing zit met een aantal kruiskopjes dicht. Losmaken, deksel lichten en je kijkt tegen een trommel en nylon afdekkap aan en heel veel droog en geklonterd vet. Kap weg en alles schoonmaken. De drain zat bij mij ook verstopt dus die heb ik ook doorgestoken. Behuizing schoonmaken en dan de tandwielen insmeren met nieuw vet.

Alles weer in elkaar zetten, behalve het tandwieltje dat door de motor wordt aangedreven. Nieuwe spriet in de behuizing steken. Omdat dat ene tandwiel ontbreekt, kun je de nylon geleider makkelijk doorduwen zonder te forceren. Tandwiel plaatsen, nylon plaat terugleggen en afdekken met iets zwaars. Vervolgens met de nylon geleider in de trommel wikkelen (is stug, dus dat gaat lastig) en dan de trommel op de plaat.

Deksel er op, dichtschroeven en het hele handeltje terugbouwen.

Het lijkt heel ingewikkeld, maar is hoogop een uurtje werk. Bovendien zijn het niet veel onderdelen en het past maar op één manier.

Ergo: ik is heppie. :sungum:

(p.s. Zoals gebruikelijk ben ik vergeten om wat foto's te maken.)

Pizzaman    759

Mooie auto. Overigens leuk dat er her meer 'beunhazen' aan de gang zijn.

Dat wordt lachen, ik ben er zelf ook zo eentje. Al heb ik tot nu toe weinig te beunen.

Ik ga altijd uit van de redenering ;'als het al kapot is kan ik het niet nog erger maken'.

Mwah, maar blijkt soms ook nog te kunnen.  :sarcastichand:

• Like 1

wimb    521

Dat beunhazerij valt wel mee hoor. Ik heb bij de ASK wel eens echte beunhazen aan het werk gezien: mensen die niet weten wat ze doen en waarom ze het doen. En dan ook nog deskundig advies negeren. :twitch:

wimb    521

Vanavond ben ik naar de beunclub geweest om het kapotte mistlicht te vervangen. Een half uurtje werk en de auto ziet er weer netjes uit.

wimb    521

Wat mij vreselijk irriteerde aan de motor was de duct tape over de luchtinlaat:

post-885-0-11152500-1417970896_thumb.jpg

Arie had in er in zijn topic al eens naar gevraagd en er geen bevredigend antwoord op gekregen.

Ergens op het internet vond ik een aankoopverhaal wordt uigelegd dat een X308 zeer beslist geen slechte keuze is. Er worden een aantal zwakke punten benoemd waaronder dus het bovenstaande. Hier hoort een resonantiebuis op te zitten die na verloop van tijd scheurt bij de bevestiging. Er ontstaat een luchtlek na de LMM waardoor de ECU van slag raakt. Meestal wordt het euvel verholpen door de buis met kit te bevestigen. Of de buis wordt weggelaten en het gat afgedicht omdat dat beter klinkt.... :umbrage:  Dat zal dan wel.

Goed, er hoort dus een uitstulping te zitten en die zit er niet. En omdat december toch wel een dure maand is, heb ik de duct tape vervangen voor een nettere beunoplossing. Namelijk een speciedeksel van € 0,69. :sarcastichand:

post-885-0-65920100-1417970903_thumb.jpg post-885-0-02921800-1417970910_thumb.jpg post-885-0-31103800-1417970915_thumb.jpg

Rond 52 past precies. Voor de zekerheid het geheel afgedicht met een randje vloeibare pakking.

Toen ik de buis weghaalde om binnen warm aan de slag te gaan, zag ik dat het luchtfilter aan beide kanten even zwart was. :twitch:  Dus gelijk maar een nieuw filter er in (Wat zijn impulsaankopen duur!).

Nadat ik alles weer had teruggebouwd, wilde de motor niet starten. Accu een paar uur aan de lader en die er ingehangen. Gisteren zijn we wat wezen rondtoeren en de auto reageert nu veel vlotter op het gaspedaal. En ondanks dat we voornamelijk in Hilversum en Bussum rond reden nam het gemiddelde verbruik af.

Of het nu aan de duct tape heeft gelegen waar toch lucht doorheen kwam, het vervuilde luchtfilter of beide, dat weet ik niet. Het resultaat is in ieder geval :good:

Pizzaman    759

Die is goed man. Jammer dat ze geen zwart deksletje hadden, met een Jaguar plaatje er op.

Dan zou het pas ECHT een SUPERBEUNKLUS zijn.  :sarcastichand:

keesh    1169

Het zal wel meevallen maar die speciedekseltjes zijn vrij slap en als de motorruimte warm wordt bestaat de kans dat het dekseltje naar binnen wordt gezogen. 

wimb    521

Het zal wel meevallen maar die speciedekseltjes zijn vrij slap en als de motorruimte warm wordt bestaat de kans dat het dekseltje naar binnen wordt gezogen.

Daar heb ik ook een moment aan gedacht maar dat dekseltje heeft nog een rand. De onderdruk moet wel heel groot worden als het naar binnen gezogen wordt.

keesh    1169

Daar heb ik ook een moment aan gedacht maar dat dekseltje heeft nog een rand. De onderdruk moet wel heel groot worden als het naar binnen gezogen wordt.

Dat randje zegt niets, het dekseltje gaat bol (of hol) staan en de diameter wordt kleiner.

exlid1    3

zwart deksletje

Iets voor Sinterklaas, voor de terugreis?

vrij slap             warm wordt           naar binnen wordt gezogen. 

Het moet niet gekker worden hier, ga ik mooi naar het Opelforum, waar fatsoen nog hoogtij viert, bekijken jullie het maar...