Jump to content

car2art

Members
  • Posts

    40
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

car2art last won the day on July 7

car2art had the most liked content!

Reputation

30 Beter

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.car2art.com

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Ik ben Marco, woon in Zoetermeer en werk bij Johnson Controls op de Sales afdeling als Sales Support Engineer. Ik werk daar sinds 1986. Toen ik destijds mijn vast contract kreeg heb ik gelijk een lening afgesloten om mijn eerste Jaguar te kopen, een XJ6 4.2 van 1981. Daarna meerdere Jaguars gehad, nog een XJ6, een S-type van 1966, een X-type Estate en momenteel een S-type 2.7d. Ik ben al jaren bezig een huis te bouwen in Frankrijk en de S-type is een perfecte auto om elke keer de 1000km af te leggen!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bedankt voor je input. De rekening is ruim over de 4K, maar daar zit ook wat revisiewerk aan de motor bij zoals kleppen en krukaslagers. Het bedrijf is geen Jaguar specialist, maar deel van het werk is uitbesteed volgens de factuur, bij wie kan ik niet zien. Geluid is ook te random om de kettingen te zijn, eerste verdachte is wat mij betreft nog steeds de opwarmende katalysator. Tijdens afkoelen hoor je eigenlijk hetzelfde, zou best knap zijn als dan de kettingen zijn bij stilstaande motor... G&G heb ik al de nodige ervaring mee, die weet ik wel te vinden als het nodig is! En zakgeld? Na ruim 30 jaar Jaguar rijden zegt ze toch 'zoek het nu maar lekker zelf uit!"
  2. Hi Raymond, bedankt voor de reactie en excuses voor de late respons, was een weekje weg.. Ik ga nu uit van het het eerst genoemde, zoals ik al opmerkte lijkt het geluid nog het meest op uitzettend metaal door warmte (en ik hoop natuurlijk stiekem op de meest eenvoudige oorzaak!). De multiriemspanner zie ik verder niet bewegen als ik zo'n tik hoor, dat zou je volgens mij moeten zien als die blijft hangen. De kettingspanners heeft de vorige eigenaar laten vervangen, moet alleen nog de factuur checken of hier alle 32 onderdelen op staan (als dat te zien is aan de rekening natuurlijk). Nogmaals dank!
  3. Bedankt voor de snelle respons Rob, ik zal dit weekend nog eens wat nauwkeuriger luisteren en met een update komen. Goed weekend!
  4. Hallo, na 2x een XJ6 4.2, een S-type 3.8, een X-type en S-type 2.7d te hebben gehad, ben ik nu (eindelijk) in het bezit van een XK8 Coupé uit 1996. Ik heb de XK net een paar dagen en ben dus nog aan het 'verkennen', daarom de volgende vraag. Als de motor net is gestart hoor ik een aantal harde scherpe tikken, met random interval. Klinkt net als een houtkachel die net is aangestoken en begint te tikken door het uitzetten van het metaal. Als de motor wordt uitgezet hoor je ook dergelijke tikken, soms nog minuten lang. Ik las in een andere topic iets over vastzitten multiriem spanner, maar denkt dat niet aan de hand is. Is dit een herkenbaar verschijnsel? Met groet, Marco
  5. Bedankt voor de respons, ga het op deze manier testen. Had wel al de slang verwijderd en de boel schoongemaakt om zowel de slang als de kunststof behuizing op scheuren te checken. Beide zien er goed uit (zover ik dit kan zien). Na alles weer teruggeplaatst te hebben heeft een proefrit (snelweg) verder geen olie lekkages opgeleverd. Kan zomaar zijn dat de slangenklem niet goed genoeg was aangedraaid nadat ik tijdje geleden de slang had losgemaakt om van bovenaf toegang te krijgen tot de multiriem spanner, waarschijnlijk geheel mijn eigen schuld dus..! Zal in ieder geval nog die druktest doen en komend weekend wat langere testrit (1000 km).
  6. Natuurlijk een week voor de vakantie weer een issue met de S-type. Na eindelijk jarenlange koelvloeistof lekkage te hebben opgelost vond ik vanavond olie op de oprit. Motorkap open en al snel was te zien dat het van de dikke slang komt tussen inlaatspruitstuk en intercooler(?). Wellicht is de slang gescheurd of de aansluiting aan de onderzijde gebarsten, maar is het normaal dat hier olie achtige substantie uit lekt? Heeft iemand dit eerder gehad? Marco
  7. Mijn 2005 S-type 2.7d heeft, sinds ik deze in mijn bezit heb (2016), een kleine lekkage in het koelsysteem. De garage heeft het lek niet kunnen constateren en heeft zich beperkt tot het toevoegen van een afdichtingsmiddel aan de koelvloeistof. Dit is een paar jaar goed gegaan. Op een gegeven moment wordt de lekkage wat erger en ben ik, na met flink veel koelvloeistof verlies gestrand te zijn in Parijs, het vertrouwen kwijt om lange afstanden te rijden. Dat is natuurlijk zonde van zo’n top reisauto, daarom besloot ik hier zelf wat aan te gaan doen. Door het volgebouwde motor compartiment is het nagenoeg onmogelijk te bepalen waar de lekkage vandaan komt. Ook een endoscoop camera inspectie levert niets op en alles wat enigszins te checken is lijkt droog en lekvrij. Daarom maar speuren op het internet naar lotgenoten en hun ervaringen. Hieruit heb ik 3 mogelijke zwakke schakels gedestilleerd welke ik in ieder geval ga vervangen: water outlet unit(JDE38234), water inlet unit (C2C23804) en metalen koelwater pijp (XR848271). Verder, omdat ik toch bezig ben, vervang ik ook gelijk de thermostaat met behuizing (XR841811). De ‘water outlet’ unit bevind zich boven op het motorblok, onder het gasklephuis. Deze laatste moet dus eerst worden verwijderd, maar dan is het vervangen van de ‘water outlet’ relatief eenvoudig. Rond deze unit was wat gedroogd koelvloeistof te zien, dus vervangen is waarschijnlijk niet voor niets. Ook het vervangen van de koelwater pijp, welke zich onder de voorbumper bevind en over het algemeen zeer roestig is, is eenvoudig. De plaat onder de voorbumper verwijderen en de pijp wordt zichtbaar. Deze lekte nog niet maar gezien de roestige staat is vervangen geen overbodige actie. Het vervangen van de thermostaat (dus thermostaat compleet met behuizing) is al wat lastiger. Hierbij dient de luchtfilter behuizing te worden verwijderd en diverse slangen van het koelsysteem te worden losgemaakt. Daarna kan de unit worden vervangen. Meest lastige hierbij is een slang welke met een persklem is bevestigd. Deze klem heb ik heel voorzichtig met de Dremel doorgeslepen. Uiteindelijk de slang weer met reguliere slangklem gemonteerd. Dan het onderdeel welke waarschijnlijk echt verantwoordelijk is voor de lekkage, maar eigenlijk onbereikbaar is. De ‘water inlet’ unit. Dit onderdeel zit aan de rechterzijkant van het motorblok (gezien vanaf de voorzijde) en om deze enigszins te bereiken dient niet alleen de luchtfilter behuizing te worden verwijderd maar ook de stuurbekrachtiging pomp en reservoir. Het reservoir is eenvoudig, kwestie van 2 slangen losmaken (uiteraard eerst de olie verwijderd) en 2 boutjes verwijderen. De pomp is al wat lastiger omdat 1 van de 4 boutjes aan de achterzijde zit en lastig bereikbaar is. Is de pomp eenmaal verwijderd dan de montage beugel verwijderen en is de ‘water inlet’ unit zichtbaar. De unit moet compleet met de 2 slangen worden verwijderd, omdat de slangklemmen niet zijn los te maken terwijl de unit nog op zijn plaats zit. De unit zit met 2 boutjes vast, 1 aan de bovenzijde en is relatief eenvoudig bereikbaar, het onderste boutje is het grootste probleem van de gehele operatie. Er zit een stuk kabelboom in de weg maar ook de buis van oliepeilstok. Voor een standaard dopsleutel is geen ruimte. Uiteindelijk heb ik zelf een hulpstuk gefabriceerd voor de dop waarmee het boutje enigszins in beweging te krijgen is. Uiteindelijk ben ik 3 uur bezig geweest om dit ene boutje los te draaien, je ziet nauwelijks wat je doet dus veel gebeurd op de tast. Om het monteren van de nieuwe unit gelijk goed te doen, heb ik het onderste montage gat van een tapeind voorzien, daarna de unit geplaatst (nog zonder slangen) en het bovenste boutje vastgezet. De positie gemarkeerd (rand unit en motorblok) met witte verf en de unit en tapeind weer verwijderd. Daarna is het een kwestie van de nieuwe ‘water inlet’ van de slangen te voorzien, waarbij niet alleen de positie van de slangen, maar ook de slangklemmen zeer belangrijk is om het weer te laten passen. De unit terugplaatsen en met behulp van de aangebrachte markering juist positioneren. Het vastzetten ging overigens verassend snel dankzij de markering, zeker geen 3 uur. Vervolgens alle slangen weer vastzetten. Voordat ik de stuurbekrachtiging pomp etc. weer ging monteren heb ik eerst het koelsysteem gevuld en op druk gebracht. Erg vervelend als alles weer is gemonteerd om dan te constateren dat het nog lekt. Maar de druk test is lekvrij doorgekomen! Omdat de multiriem los moest om de pomp te kunnen verwijderen heb ik deze ook gelijk vervangen, wat overigens weer lastiger bleek te zijn dan ik eerst dacht. Goed, een heel verhaal, niet erg gedetailleerd, maar wellicht nuttig voor diegene die ook met een onvindbaar lek in het koelsysteem zit. Dit was voor mij een eerste keer en uiteraard zal een garage de ervaring en kennis hebben dit sneller te doen, maar veel tijd zal het sowieso kosten. Nog drie foto's, respectievelijk water outlet, thermostaat en water inlet.
  8. Dat had je 10 mei al als mogelijke oorzaak genoemd en misschien heb je nog gelijk ook!
  9. Best leuk en interessant om dergelijke storingen uit te zoeken, en nog leuker als je iets vind! Dat in Parijs was best vreemd, we zijn weggesleept naar een garage midden in Parijs, daar heeft men niets kunnen vinden (ondanks de grote hoeveelheid koelvloeistof die was weggelopen). De Jag heeft daar in de zon heel lang stationair staan draaien, en later nog met de monteur een proefrit gemaakt (volgens mij was die man een ex-coureur zo snel hij door Parijs vloog!). Alles bleef goed. Daarna met 10 liter reserve koelvloeistof in de achterbak nog 600km probleemloos naar mijn vakantiehuis gereden. De oude fan getest, is goed. Ook de oude sensor is in orde. Zoals andere al opperde, mogelijk door de lekkage minder druk in het systeem en daardoor sneller kokende koelvloeistof. Als straks van alles is vervangen en het lek (eindelijk) is opgelost maar eens zien wat er gebeurd met de fan. Ben benieuwd!!
  10. Begin ergens te komen geloof ik. Geprobeerd de motor temperatuur (koelwater temp) tot boven de 90 graden te krijgen, maar dat is een uitdaging! Na stuk gereden te hebben een tijdje op een parkeerplaats de motor zo'n 1500 toeren laten draaien. Kom niet verder dan 91 graden. Hierbij nog geen actie van de koelfan. Vervolgens de temperatuur sensor in pannetje water verwarmd, weerstandwaarde loopt dan van zo'n 45K bij koud water terug naar 2,3K bij kokend water. Dit vervolgens met losse weerstanden getest op de Jag. Eerst weerstand van 2,7K parallel over de sensor, geen effect op het PWM signaal. Vervolgens nog een weerstand parallel hierover, dus weerstand nu 1,35K, en ja hoor, PWM signaal veranderd en fan start! Trouwens de spanning over de sensor is inderdaad bijna 3 volt koud en bij warme motor zo'n 0,5 volt. Mijn conclusie is op dit moment dat de koelwater temperatuur gewoon niet de waarde bereikt waarbij de temperatuur sensor een dermate lage weerstand krijgt waarbij het PWM signaal veranderd en dus de fan start. Wellicht is mijn aanname dat de fan het niet doet niet juist en wordt de motor gewoon nooit zo warm dat de fan aanslaat en is dus mijn maandenlange zoektocht waarbij ik de koelfan controle unit/motor en de temp sensor heb vervangen, allerlei test en vragen op dit en Engelse forum voor niets is geweest... Blijft toch de vraag waarom de motor gedurende een lange file oververhit raakte. Nog wel een positieve bijkomstigheid, naast de opgedane kennis heb ik ook een lek in het koelsysteem gevonden. Er zit al jaren een onvindbaar lek in het systeem, misschien nu gevonden. Voor de zekerheid de meeste zwakke schakels van dit systeem besteld, inclusief de thermostaat. Maar gelijk goed aanpakken!
  11. Bedankt voor de reactie Lana. Het is weer warmer buiten, zal straks weer een proefrit maken om de temperatuur boven de 90 graden te laten stijgen. Bij mijn laatste test kwam ik tot 86 graden (zie foto in eerste post). Alles is begonnen toen ik in Parijs, met warm weer, in een mega lange file stond met als resultaat een temp meter in het rood. Daarvoor heb ik er eigenlijk nooit op gelet of en wanneer de fan start. Mijn temp meter in het dashboard werkt altijd prima, ik neem aan dat een slechte massa bij de temp sensor ook een slechte uitlezing van de temp meter zou moeten geven. Maar zoals met alle tips, de moeite waard om te checken. Bedankt!
  12. Even een korte update. Dit weekend heb ik het gesimuleerde PWM signaal gezet op de stekker van de ECM (dwz relevante draad bij de ECM stekker losgemaakt en daar het signaal op gezet). Bij procentueel verhogen van het signaal start de fan en gaat steeds sneller draaien. Ik kan nu dus met 100% zekerheid stellen dat het gehele elektrische circuit vanaf de ECM tot aan de koelfan motor ok is. Jammer, draadbreuk had alles wat eenvoudiger gemaakt. Dit bevestigd in ieder geval mijn conclusie dat het PWM signaal, welke wel aanwezig is, niet door de ECM wordt aangepast aan de hand van de veranderende sensor waarden tijdens het rijden. De temperatuur van het koelwater, olie etc stijgt, maar de ECM vertaald dat niet naar het PWM signaal waardoor de koelfan in uitstand blijft. Zou dit een software issue kunnen zijn? Het PWM signaal komt uit de ECM, dus ook dat elektronische circuit lijkt ook in orde.
  13. Ik geloof niet dat er 2 temperatuur sensoren aanwezig zijn bij deze motor. De lage druk in de airco zou kunnen. Dit systeem loopt binnen 2 dagen leeg na vullen, de oorzaak heeft men niet kunnen achterhalen. Als dat de reden is dat ook de koelvin niet meer aanslaat, zou best vreemd zijn dan gezien het risico van te warme motor... Bedankt voor alle hulp, genoeg om over na te denken (en te checken) !
  14. Is een interessante optie! Toch blijft de uitdaging het probleem boven water te krijgen (zonder dat de garage kosten de waarde van de auto overstijgen, en dat is al gauw met de huidige populariteit van zware diesels..)
  15. Bedankt voor de tip, ik heb echter het PWM signaal al gesimuleerd (zie opening post) en dan werk de fan (en control module) perfect. Wat ik nog wel wil proberen is het gesimuleerde signaal aan te bieden vanaf de ECM stekker als extra check voor de bekabeling. Het lijkt mij ook dat bij een te hoge koelwater temperatuur de fan altijd zal moeten aanslaan! Bedankt hiervoor !
×
×
  • Create New...