Jump to content

Wieger_

Members
  • Posts

    27
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Wieger_ last won the day on August 24

Wieger_ had the most liked content!

Reputation

14 Goed

Wie ben ik

  • Voorstellen
    De auto jaren geleden gekocht, als cadeau voor mijn vrouw. Omdat ze de XJ S1 (in Regency Red) zo mooi vond.
    Intussen klus ik er vaker aan dan dat we er in rijden, maar ALS we rijden, dan is het een verrukking. Wat een auto zeg!

    XJ6, 4.2L, 1972
    Ben bijna van het zelfde bouwjaar

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Op de RDW site staat dit: "...Vanaf 1 januari (2021) zijn voertuigen met een datum van eerste toelating van 50 jaar of ouder niet meer APK-plichtig...." Lijkt me duidelijk. Geen APK nodig
  2. WOOOWWW, je hebt gelijk! 50+ Ik had dat helemaal over het hoofd gezien. Fijn ook dat de twee verschillende APK keurmeesters daar niets over gezegd hebben. Maar, soit, daar moet ik ook zelf op letten. Ik ga daar even lekker op wachten inderdaad. Jammer dat we nu niet kunnen rijden, maar die 4 maandjes redden we wel. Goed nieuws. Intussen heb ik me wel een beetje zitten inlezen, in her vervangen van die kruiskoppeling. Vooral vanwege de postieve motievatie van RobV hierboven. Als ik dit lees, dat gaat het redelijk gemakkelijk, maar hier niet lees je weer dat de praktijk weerbarstiger kan zijn. Enfin, ooit moeten lagers vervangen worden. Dus ik zal het zelf ook meemaken. Bedankt voor de reacties en antwoorden weer. Helemaal fijn. Wieger
  3. Een "universele" garage in IJsselstein. Vriendelijke gasten, Zeker geen oldtimer specialisten.
  4. Allen, Nadat eindelijk de motor weer lekker liep, de auto meteen naar de APK gebracht. Helaas niet goedgekeurd. De keuringsmeester stelde (onder andere) "speling op de cardan-as" en "speling op de baksteun achterzijde" vast.... en nog wat kleine zaken. Teleurstellend, omdat ik dacht weer te kunnen rijden. Dit houdt me weer een paar weken / maanden bezig. Gisteren heb ik even de auto aan de achterkant opgetild en de cardan-as bekeken. Er zit inderdaad op de achterste kruiskoppeling wat beweging. Een minime speling (kwart mm-tje of minder; op het gevoel). Vragen: - Even afgezien van de noodzaak om dit aan te pakken: is zo'n (subtiele?) speling reden om de auto af te keuren? Na de vorige APK hebben we maar weinig met de auto gereden, dus ik gok eigelijk dat deze speling er de vorige keer ook al zat. De vorige keurmeester heeft er waarschijnlijk dus geen reden in gezien om 'm af te keuren. - Is het demonteren van een cardan-as, en het vervangen van een kruiskoppeling een beetje zelf te doen? Ben wel handig, maar heb eigenlijk geen verstand van autotechniek. Ik beschik niet over een brug, en kan hoogstens de auto op as-steunen zetten. - Moet de cardan-as daarna gebalanceerd worden? Ik lees over hevige trillingen en bonkende geluiden, als de cardan-as niet gebalanceerd (meer) is... maar daar heb ik nu (nog) helemaal geen last van. Iemand suggesties waar dat zou kunnen in de regio Utrecht?
  5. Thx Rob, bedankt voor de tip. Morgen kan ze eindelijk weer naar de APK. Ik zal vragen om ze een meeting doen. En welke waarde is dan acceptabel? Practisch gezien, staat de carburateur nu zo afgesteld, dat de motor nu (plakgas) goed accelereert, zonder in te houden (of een slag over te slaan). Als ik de carburateurs armer af zou stellen, dan rijdt de auto niet goed, eigenlijk. Andere vraag: Wat ik me nog afvroeg (en excuus als dit een debiele vraag is): Omdat de carburateurs één inlaatspruitstuk delen (toch?) heeft het nog zin om ze te synchroniseren? Ik heb beide afstelschroeven nu hetzelfde aantal slagen gegeven, dus ze staan ongeveer gelijk. Maar er zal best een substiel verschil in zitten. Is synchroniseren echt nog nuttig, of is het een kerst op de taart ("een leaper op de motorkap").
  6. Inderdaad "Drive" bedoelde ik. Prima dan. We kunnen cruizen.
  7. Goed nieuws: de motor loopt nu goed, ook rijdend. Complimenten voor de suggestie dat het een te arm mengsel was (Haddock, Bert). Ik -dom- kom me dat niet voorstellen, omdat het stationair geen enkel probleem leek te zijn. Hoe ging het: De AED heb ik om te beginnen afgekoppeld. Daarna de vaccuümdempers (de "domes") van de carbs gehaald, om de sproeiers ("jets") op dezelfde hoogte te stellen. Dat zat wel goed, maar voor de zekerheid nog maar eens gecheckt. De SU manual (vd revisie kit) schrijft: "Turn the jet-adjusting-screw anticlockwise, until the jets are flush with the bridge. Then turn the screw two turns down."... en daar had ik het (eerder) bij gelaten. Een stukje verderop in de manual staat onder het kopje "tuning" hoe de sproeiers precies af te stellen. Ik had dat genegeerd omdat de motor stationair zo goed liep. Daar zat achter afgezien de fout. -Knuppel- Enfin, de domes er weer op. Nog even de demperolie op-ge-topt (zat ook wel goed, maar "tot de rand", is nu ook echt tot de rand). Toen de "tuning" instructie gevolgd: de sproeiers naar beneden stellen, totdat het toerental niet meer toeneemt. Daarna terug draaien tot het toerental afneemt. Afgezien van de bereikbaarheid van de stelschroef (vooral van de voorste carb), was het een eitje eigenlijk. Met wat trial and error, heb ik de stelschroef ik totaal zeker nog 3½ slag "naar beneden" gedraaid (dus wel 5½ vanaf "flush") . Er is nog slechts 1½ slag over totdat de stelschroef aan het einde is. Ik vrees het ergste voor het verbruik, mais bon, de Jag rijdt weer zoals het heurt. Toen de AED er weer bij. Dat gaf wel iets ander gedrag (ik geloof wat meer toeren stationair), maar dat was gemakkelijk opgelost. Zeer bedankt voor de hulp. Ik ben blij. Kort vraagje nog: wat is het juiste stationaire toerental? Ik heb 'm nu op 800 staan. Dat is wat krap, als ik de auto in N zet, zakt (natuurlijk) het toerental naar 600. Je hoort dat de motor wat moeite heeft om soepel te draaien. Ik kan 'm natuurlijk op 900 zetten, maar vroeg me af wat de juiste waarde is.
  8. Mannen, bedankt voor de suggesties zover, Nog even checken: te arm mengsel, dat kan ook dat ploffen (en overloop op de AED) veroorzaken? AED. Ohja, "Enhanced Enrichment Device", zo heet ie. Afkoppelen. Ga ik proberen. Dat ie lekt, vind ik verdacht. Vlotters. Is er enige methode dat ik het vlotterniveau controleren zonder de boel helemaal lost te halen? Ik vind het demonteren van de carbs is best wel een klusje. Ik heb bij revisie/montage wel de afstel-instructie precies gevolgd, dus ik gok/hoop dat ik dat goed gedaan heb. Naalden hoger. OK, dat klinkt als de meest eenvoudige handeling. Dat ga ik (dit weekeinde) als eerst maar eens proberen. Daarna de AED. Thx, Saludos
  9. Hoi John, Vlotter-niveau. Kan ik dat controleren? Er is geen lekkage uit de (normale) carburateurs, dus ik gok dat de vlotters goed fuctioneren. Of denk je dat ze vast zitten, en dus geen toevoer mogelijk maken? Zoals gezegd maakt de motor (onbelast) goed en langdurig toeren (bv 3000rpm). Als één van de vlotters vast zou zitten, dan zou dat toch niet soepel moeten gaan? Olie in de carp-potten. Jup, zit er in. Als ik met mijn vinger de "demper" in de carb omhoog druk, voel ik ook de tegendruk. Stationair loopt en accelereert de motor gewoon goed. Sproeiers. Ik heb bij de revisie nieuwe naalden en "jets" geplaatst. Dezelfde als er in zaten. Ik denk dat dat "de juiste" zijn.
  10. Ja, het kan wel. Ik heb ook een paar jaar geleden, behoorlijk verweerd leer (creme-kleur) behandeld met verf van De Leerlooier in Den Haag. Schoongemaakt met reiniger van De Leerlooier. Heb her hele interieur gedaan (behalve het kunststof/sky van de deuren niet). Ben zéér tevreden over het resultaat.
  11. Allen, het is om moedeloos van te worden. Als ik met de auto rijd, dan hort, ploft, stottert de motor als een malle. Niet mee te rijden eigenlijk. Stilstaand lijkt er niet aan de hand. Details: Het betreft S1 1972, met S2 4.2 blok, met 2x hif7 carbs en een hulp/choke-carburateur (dat ding tussen de hif7's in ) De brandstofpompen en hif7 carbuareurs heb ik zelf recent gereviseerd. Alles is in de ultrasoon geweest en alle pakkingen, jets, nozzels, klepjes, etc vervangen. Er zit redelijk nieuwe ShellV-Power benzine in. De motor start meteen, zonder gas geven (koud en warm). Loopt meteen goed, en soepel. De motor loopt stationair goed, en reageert ook goed op gas geven. Pikt meteen op (dus niet inhouden), en hoge toerentallen is geen probleem. Wat wel opvalt is dat als de motor warm is, en stationair draait) is dat het toerental van 1000 af en toe kort terugvalt naar 5-600 toeren, en na 2sec weer naar 1000rpm gaat. Dat blijft zo een 10-30seconden, en dan weer even naar 5-600 rpm. Maar hij doet het niet de hele tijd. Ik zie in het (kunststof) benzine filter dat de aanvoer van brandstof continue is; bij die inhouden, of bij (langdurig) gas geven zie ik het brandstofniveau niet zakken. Als ik de auto in de versnelling zet (automaat), en stapvoets rij, dan gaat het prima. Maar zodra ik wil optrekken (gewoon normaal, niet plankgas), dan lijkt het of de motor verzuipt. Toerental zakt meteen in, en hortend en stotend (ca 1sec cyclus) komt de auto moeizaam vooruit. De motor ploft ook (ik denk in de carburateur, niet in de uitlaat). - (pas) als ik het gas los laat, draait de motor min of meer normaal, in eeb stationair torerental. - Als ik de versnelling in 'N-stand' zet, en een beetje pulserend gas geef, dan na een paar seconden wat onregelmatig lopen, pikt de motor het normaal-lopen weer op, en reageert ie weer goed op gas. Echter zodra ik weer wil gaan rijden ('D-stand' en wat gas) , is het weer horten-en-ploffen. - Als ik (vanuit het horten-en-ploffen) de motorkap open dan zie ik best wel wat brandstof druppelen uit de overloop van de choke-carburateur (zie pijl). Bij het pulserend gas geven druppelt het nog enkele seconden, maar stopt dan (definitief?), en de motor loopt weer soepel. Totdat je gaat rijden. Ik heb totaal geen idee waar ik moet beginnen met zoeken. De hulp-carb heb ik wel eens uit elkaar geschroefd (omdat ie -als het probleem opgetreden heeft- lekt), maar zie er geen problemen in/aan. Overig: Ik heb eens gecheckt met wd40 en andere brandbare aerosolen, en ik merk rond de carburatuers geen vaccuüm lekkage. Bougiekabels zijn redelijk nieuw, maar ik kreeg van één van de kabels wel een fijne oplawaai toe 'm m vastpakte. Ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben Ik heb (naar aanleiding van een tip in een eerdere forumpost) een gekeken naar zo'n elektronische "123"-ontsteking. Maar ik twijfel of ik dan niet de verkeerde dingen aan het "oplossen" ben. Echter, als zo'n elektronische ontsteking het probleem oplost, dan gaat ie er 'morgen' in. Kan iemand mij wat suggesties doen om troubleshooten? Zeer bedankt voor het meedenken alvast, Wieger
  12. Oh, interessant. Ik had niet gedacht dat dit zo'n eenvoudige en betaalbare aanpassing zou zijn. Ik had meer de prijscategorie van 123ignition in mijn gedachten. Eerst maar eens kijken of de motor met de nieuwe weerstand (reeds besteld) goed loopt. De elektronische ontsteking kan altijd nog.
  13. OK. De oorzaak van dit probleem is gevonden. De voorschakeweerstand / balasresistor is kapot. Zoals geschreven, had ik vermoeden maandag al. De weerstandsdraad is mechanisch aan de contactpunten "geklonken". Dit contactmateriaal (ijzer?) is doorgeroest, en maakte zo nét wel, of nét geen contact. Zie foto. Ik heb geprobeerd de boel aan elkaar te solderen, maar het materiaal lijkt daar niet voor geschikt. Voorzichtig lassen lukte wel, maar blijkbaar geeft dit een slecht contact. De weerstand is nu ca 3Ω. Terwijl dit op de weerstandsdraad, ca 1,5Ω is (wat overeen komt met de info uit de Service Manual). Natuurlijk wel geprobeerd te starten, met de "gerepareerde" weerstand. De motor bleef nu wel lopen in ieder geval.(jeeey!), en de toerenmeter deed ook weer mee. Als ik het verhaal van de Service Manual begrijp zal het gedrag van de bobine bij hogere toeren anders zijn, als die voorschakelweerstand niet klopt. Zo te zien is dit onderdeel (C32578) gewoon te bestellen. Dus dat ga ik dan maar proberen. Case closed, hoop ik. Thx voor de hulp, mannen!
×
×
  • Create New...