Jump to content

TweeLinkerhande

Members
  • Posts

    95
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

TweeLinkerhande last won the day on November 25 2020

TweeLinkerhande had the most liked content!

Reputation

87 Toppertje

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Beste mede Jaguar liefhebbers, nu mijn auto na 20 jaar in de opslag weer tot leven gewekt gaat worden, vond ik het tijd om mij aan te sluiten bij dit forum.
    Woonachtig in Rotterdam, werkzaam in Leerdam en in Portugal als inkoper.
    Trotse eigenaar van een XJC 5.3 uit 1977, waar veel aan moet gebeuren. Gelukkig is de carrosserie roestvrij!
    Origineel Nederlandse auto.

Recent Profile Visitors

928 profile views
  1. Ik rij nu een jaar in een Euro6 300 PK diesel (jaargang 2017). In dat jaar 22.000 probleemloze kilometers gemaakt. Kilometerstand 144.000. De informatie hieronder heb ik opgedaan op diverse Jaguar/Land Rover fora, en wanneer iets incorrect is verwoord, dan ben ik schuldig.. De motor is indertijd ontworpen en ontwikkeld als samenwerking tussen Ford en PSA. Begonnen als 2.7 liter met enkele turbo, later doorgegroeid naar 3.0 liter met twee turbo's. De 3.0 met 275 pk (Euro5) en 300 pk (Euro6) waren voorbehouden aan Jaguar en Land Rover. Verschil in vermogen gewoon ander motormanagement . Meest voorkomende problemen: Tot bouwjaar 2010/11 (? meningen verschillen) breuk krukassen. Oorzaak verschuivende lagerschaal, dat dan oliekanaaltje afdekt. Terminaal probleem, nooit officieel erkend als zodanig door JLR. Kwam het meeste voor bij de LR Discovery (zwaardere belasting door giga wagen gewicht en gebruik op zware, onverharde ondergrond). Euro 5 en Euro 6 : vollopende roetfilters, (maar vooral het proces wat daaraan vooraf gaat). Een volgelopen roetflter leidt niet direct tot motorschade, motor gaat in noodloop, en de garagist kan aan de slag. Om roetfilter tijdens het rijden te reinigen, moeten de hete uitlaatgassen het roet verbranden tot kleinere, minder schadelijke deeltjes (passieve regeneratie). Wanneer de motor niet heet genoeg is, en daarmee de uitlaatgassen het hele uitlaatsysteem nog niet op temperatuur hebben gebracht, dan spuit de Jag extra diesel in de verbrandingsruimte tijdens de uitlaatslag. Daarmee worden de uitlaatgassen tijdelijk sterk verhit. Helaas.. het blok loopt dermate soepel dat je dit als berijder nauwelijks merkt. Zet je nu tijden deze "actieve regeneratie" de motor uit, dan loopt de op dat moment ingespoten diesel langs je zuigers naar het carter. Je krijgt als het ware steeds meer motorolie, maar wel dunnere... Dit probleem speelt meer bij de euro6 versie, aangezien daar ook nog AdBlue aan de uitlaatgassen wordt toegevoegd, wat de temperatuur niet verhoogt. Gevolg kan zijn behoorlijke motorschade. Dit structurele probleem is makkelijk op te lossen: GEBRUIK EEN DIESEL VOOR LANGE RITTEN. Zodra de motor de tijd krijgt op op temperatuur te komen, dan is er geen enkel probleem. Ik rij met mijn diesel alleen ritten boven de 60 kilometer. Echter, een diesel stond in 2017 in de prijslijst voor 110.000 euro (mijn exemplaar), en de benzineversie met exact dezelfde uitvoering voor 155.000. Heel wat berijders die eigenlijk qua rijgedrag een benzine versie hadden moeten kopen, kozen toch voor de Diesel. Financieel gezien begrijpelijk. Rij je de diesel alsof het een benzine auto is, dan zul je moeten accepteren dat het blok snel zal slijten (komt namelijk in veel ritten niet op temperatuur, en zal bij afgebroken regeneratie wat diesel in het carter krijgen.) Wat veel van deze diesel rijders doen, is gewoon elke 5000 kilometer de motorolie (en filters!) verversen. Conclusie: een jong exemplaar met al wat meer kilometers op de teller is misschien wel beter dan een wat ouder exemplaar met heel lage kilometerstand. En de diesel rijdt fantastisch, met 300 pk en 700Nm koppel heb je echt niet het gevoel dat je power tekort komt!
  2. Wow.. dat wordt wel een heel strakke series 1.
  3. Strak.. zo te zien past 't ook mooi bij je stuur! Zie nu dat je net zo'n pookknop in je XKR hebt als ik in de Oude Dame. Een man met smaak
  4. Goed bezig Marnix! Is de auto, wanneer je dak af is, klaar voor de spuiter?
  5. Ik ben weer van de partij, was erg gezellig vorig jaar. Datum en catering maakt mij niet uit. Mocht de oude dame op dat moment bij Rolf staan, kom ik met de jonge XJ, en sluit dan wel aan achter de Saab
  6. Hoi Haddock, stuur een PB met je adres, dan ga ik een grote enveloppe regelen en dan komt ie eraan????
  7. Zoooo... dat gaat grondig! Mocht je vrouw er ooit op uitgekeken raken (je kunt niets uitsluiten ????), dan denk ik dat er op dit forum genoeg belangstellenden zijn!
  8. Inderdaad allebei mooie kleuren! Haddock, is de kleur van jouw Jag de kleur van deze uit ouwe Engelse folder? Heb ik 2 van dus kan er wel 1 missen.
  9. Wat te doen deze winter: 1. Leer stoelen en achterbank reinigen en voorzien van voeding: dat kan ik zelf. 2. Zittingen voorstoelen nieuw schuim en diafragma rubbers, loszittende naden stikken: dat ga ik zelf proberen.. schuim en rubbers al binnen. 3. Zakkend hemeltje voorzien van nieuwe bekleding: samen met DBV (de bevriende vakman) wanneer de Jag in Helmond is; ze moeten nog een andere XJC voorzien van een nieuw hemeltje (kunnen we op de mijne oefenen). 4. Airco: nieuwe condensor plaatsen en systeem laten afvullen: DBV. 5. Verbrokkelde rubbers links en rechts bij achterste zijruiten vernieuwen (en dan meteen motortjes raambediening controleren/voorzien van nieuw vet): DBV. 6. Lekkage stuurbekrachtiging oplossen: DBV. 7. Kale plek koetswerk achter linker achterwiel laten spuiten: DBV. 8. Rechter buitenspiegel (al binnen) monteren: DBV. Rolf laat nog weten wanneer ik de oude dame kan brengen, zal nog wel even duren.. heeft meer werk dan ie aankan ????. En ik probeer het zo te regelen dat ik er bij ben om te helpen (in de weg te lopen).
×
×
  • Create New...