Jump to content

TweeLinkerhande

Members
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

TweeLinkerhande last won the day on June 30

TweeLinkerhande had the most liked content!

Community Reputation

45 Beter

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Beste mede Jaguar liefhebbers, nu mijn auto na 20 jaar in de opslag weer tot leven gewekt gaat worden, vond ik het tijd om mij aan te sluiten bij dit forum.
    Woonachtig in Rotterdam, werkzaam in Leerdam en in Portugal als inkoper.
    Trotse eigenaar van een XJC 5.3 uit 1977, waar veel aan moet gebeuren. Gelukkig is de carrosserie roestvrij!
    Origineel Nederlandse auto.

Recent Profile Visitors

242 profile views
  1. Oeps, jammer voor die arme thuisloze beestjes, maar de kat gaat er op vooruit! En ze was al zo mooi.
  2. Haha, ik ben wel een beetje bang dat, wanneer ik alles ga afkoppelen wat het niet goed doet, ik straks geen rijdende auto meer over heb Ga vandaag kijken of alles nog vast zit, en lekker een stuk rijden
  3. In de laatste Jaguar Gazette van de JDCH staat een leuk artikel over de MK1, met als zijsprongetje een stukje over Mike Hawthorn en zijn MK1, en zijn bedrijf " The Tourist Trophy Garage". Dit deed bij mij een lampje branden: wanneer ik ergens een oude Jag zie, dan maak ik graag foto's (ik gok dat meer forumleden die gewoonte hebben). Onlangs zag ik een prachtige MK1 staan, met op het dashboard dit geemailleerde embleem: De eigenaar vertelde mij dat de auto (een Mk1 3.4 uit 1958) in de geest van Mike Hawthorn's auto technisch nogal gemodificeerd is. Koets en interieur zijn totaal gerestaureerd, in Opalescent Maroon met rood leren interieur, prachtig houtwerk en chroom, alles bekleed met leer of tapijt (ook de bagageruimte). Techniek: de originele motor en automaat liggen in de opslag; er ligt nu een 4.2 blok uit een E-type serie 2(!) in, met de bijbehorende 4bak. De motor is voorzien van verbeterde ademhaling, aangepaste spruitstukken aan de uitlaatzijde, een RVS sport uitlaatsysteem. Stuurinrichting van serie 2 XJ, geventileerde schijfremmen en remklauwen voor van XJ, achterwielophanging van MK2 , Koni's rondom, enzenz. De accu is naar de bagageruimte verplaatst. Eindresultaat is een MK1 waarmee je op de Duitse autowegen een moderne BMW kunt opduwen . Maar daarom is het natuurlijk niet gedaan..
  4. Afgelopen donderdag belde DBV dat ik vrijdag de oude dame kon ophalen. Hoewel ik van nature geen ochtendmens ben, zat ik op mijn vrije vrijdag om 8 uur in de trein naar Helmond! Remschijven voor waren vervangen, brandstofmeter was gerepareerd, nieuwe koelvloeistof er in. De airco was getest en gevuld met R134A . Tot ieders verbazing bleek de aircopomp nog te werken! hoe is het mogelijk na meer dan 20 jaar stilstand.. Laatste proefrit gemaakt met DBV, nog een kop koffie en de eindafrekening (de koffie was gratis ), en toen op weg naar Rotterdam, met tussenstop bij mijn zus. Natuurlijk pas om half drie uit Son en Breugel weg, 32 graden en volle zon. Ik was Son nog niet uit toen de koeling het begaf.. van achter het dashboard een geluid of de twaalf kaboutertjes tegelijk een stapel bierblikjes aan het platstampen waren, en weg was de koude lucht. het was ook te mooi om waar te zijn. Zucht.. Een 12 cilinder kan in een rit van 130 km - met een aantal vrijdag middag files- behoorlijk wat hitte ontwikkelen. En raampjes open bij 32 graden is ook geen afdoende oplossing. De oude dame hield zich verder goed: Koelwatertemp liep ook in files niet op, oliedruk perfect, trillingvrij remmen. Echter in de file bij Tilburg kreeg de snelheidsmeter de hik: bij constante (lage) snelheid wiebelt de naald tussen 0 en 60 km/u. Bij de volgende file (ring Rotterdam) begon de auto stationair slecht te lopen, schommelend tussen 400 en 600 toeren, en zo nu en dan sloeg de motor af. Wanneer je met het gaspedaal de toeren op 800-1000 houdt loopt ie wel mooi rond. Ook haperde de motor bij optrekken (tot 1500 toeren, daarboven geen probleem). Maar thuisadres gehaald, en toch genoten van de rit. Wel koude douche genomen om wat af te koelen . Afgelopen zaterdag weer een stuk gereden, met als eindbestemming de stalling in Vlaardingen. Met nog koude motor geen enkele klacht: stationair mooi 800 toeren, soepel oplopende toeren bij optrekken vanaf laag toerental. De onrustige stationair loop kwam weer terug toen de auto goed warm was.. Kortom, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Voor de deur in Rotterdam, met de daily driver BMW 1502 van mijn bovenburen. Grote auto of klein appartement? Passagier vindt het wel spannend, maar geen TV en computer in de auto?
  5. Besluit is genomen, ik ga rustig op zoek naar een youngtimer, en blijf ook uitkijken naar een overdekte parkeerplaats. Is de auto eerder gevonden dan de parkeerplaats dan wordt het eerst maar een buitenslaper. Heb ik eerst een overdekte parkeerplaats op loopafstand dan mag de XJC zolang dichtbij staan. Dus late X308 of vroege X350... 2003-2005. Roest een X308 niet veel meer dan een X350 (immers aluminium) Of is dat onzin?
  6. Bij wie van jullie moet de X308 / X350 buiten slapen? Of word ik nu - met virtuele pek en veren bedekt- het forum uit geschopt? Ik overweeg om een van beide aan te schaffen als “daily driver”, en op loopafstand van mijn appartement in Rotterdam Blijdorp is overdekte stalling niet te huur (wel te koop, voor 60k...). Mijn weekend-auto (XJC) komt wel droog en geventileerd te staan, maar niet echt in de buurt. Als mijn dagelijkse Jag verandert in een klont roest, dan is de lol van het bezit er ook snel af. Wat zijn jullie ervaringen? Moet ik rekening houden met extra kosten aan onderhoud? Extra wasbeurten wegens de lokale duivenpopulatie heb ik al ingecalculeerd. Graag jullie advies (en nee, ik ga niet verhuizen voor een auto 😊) Dank, Gerlof
  7. Ja, begreep ik ook van DBV. Ik stel het nog even uit, want zonder ECU rijdt de oude dame niet, en ik wil deze zomer eerst wat kilometers maken😉
  8. @pimgmx: jij mag nooit meer raden. DBV werkt al heel lang met ze.
  9. @JWT67: dank! De Goodride banden zijn mij aangeraden door DBV: heel redelijke kwaliteit tegen normale prijs. Ik keek al naar de Dunlop/Vredestein banden (boven de 300 euro's per band..), en heb toen eerst maar om advies gevraagd. Aangezien een rondje Nurburgring met nat weer niet op mijn bucket list staat heb ik zijn advies graag gevolgd. Maar blij te horen dat jij er tevreden over bent!
  10. Afgelopen vrijdag proefritdag...want droog en zonnig. Afgelegde afstand ongeveer 100 km. Bebouwde kom en provinciale wegen. Berijder afwisselend DBV en ondergetekende. Variabele snelheden, van stilstand tot “heel vlug” en toerental tot 5000. Bestrating: van glad asfalt tot kinderkopjes en bolle klinkerwegen. Buitentemperatuur 25-27 graden, nog geen werkende airco dus ramen open (kun je alle geluiden ook beter horen). Stuurinrichting, wielophanging, veren en schokbrekers: Doen wat ze horen te doen. Was wel te verwachten met nieuwe bussen, rubbers en fuseekogels, gereviseerd stuurhuis, nieuwe schokbrekers, vers uitgelijnd enzenz. Geen rare geluiden, goede wegligging, goede rechtuitloop, geen trillingen. Helemaal goed. DBV gaat komende week nog checken of er niets losgetrild is.. Banden: de keus is gevallen op het fameuze merk Goodride, zomerband, 215/70 15H. Sneller dan 210 ga ik toch niet rijden, en regen vermijd ik ook zoveel mogelijk. Opvallend stille banden. 215 is een centimeter breder dan standaard voorgeschreven, maar vind ik gewoon beter smoelen. Remmen: jammer jammer. Omdat de oude dame nogal lang stil had gestaan heeft DBV niet eerst een proefrit kunnen maken voor hij aan de auto ging werken. We kwamen nu tot de ontdekking dat de voorste remschijven niet recht meer zijn. Deze gaan alsnog vernieuwd worden komende week. De auto remt goed, maar bij voluit remmen trilt het stuur bijna los 😊. Remt wel gewoon rechtuit. Koppeling en versnellingsbak (ja de oude dame is een handgeschakelde 12 cilinder): helemaal goed. Het verschil tussen mijn dagelijkse werk auto (Tiguan DSG) en de XJC is aan de hele kant heel groot (het koppelingspedaal vergt echt wel een stevig linkerbeen), maar aan de ander kant ook weer niet: de auto laat zich uitermate schakellui rijden. Zodra de Jag rolt, kan de tweede versnelling ingeschakeld worden, en die gaat tot 120 km per uur. In zijn drie kun je vanaf 600 toeren (ongeveer 25 km per uur) kalmpjes optrekken zonder enig probleem, en kun je zonder opschakelen door naar 180... De bak is niet gediend van overhaast schakelen, maar is stil. Motor en brandstofsysteem: het luide tikken van de brandstofpomp bij ingeschakelde rechter tank is verdwenen. En ook de olierook uit de linker uitlaat is weg! Het advies van DBV om eerst maar eens kilometers te maken is goud waard geweest. Motor loopt als een zonnetje. Oliedruk is zoals die hoort te zijn. Voordat we gingen rijden heeft DBV het voorfilter (tussen de immers verroeste rechter benzinetank en de brandstofpomp) gecontroleerd op vervuiling. De auto had namelijk al een paar korte ritjes gemaakt. De tank is kennelijk goed genoeg schoon gemaakt, want er viel niet veel te zien. Helaas doet de brandstofmeter niets (op geen van beide tanks), hier gaat DBV komende week naar kijken. Bij normaal optrekken (zeg maar in Tiguan tempo) gaat alles perfect. Echter bij vol gas geven gaat de motor heel snel naar 3000 toeren, blijft dan als het ware wat hangen, en vanaf ongeveer 3500 toeren krijg je een duw in je rug, en gaat de oude dame geestdriftig naar de 5000 toeren. Bij gas loslaten loopt toerental niet regelmatig terug, maar lijkt het alsof de auto zo nu en dan extra inhoudt. DBV wijt dit aan de ECU: die is nog ingesteld op de GM400 automaat die er origineel in zat. De ECU gaat komende winter naar Engeland, waar specialist deze opnieuw inregelt. Koelsysteem: de auto is keurig op temperatuur gebleven (met 21 jaar oude koelvloeistof..) en spuugt ook nergens koelvloeistof uit. Weer een zorg minder. Wat moet er nu nog gebeuren: Airco nieuw gas en nieuwe pomp; koelvloeistof verversen. Was nog niet gebeurd omdat de motor eerst nog olierook had, en DBV een hekel heeft aan iets tweemaal doen. Voorste remschijven vervangen. Brandstofmeter werkend krijgen. Isolatie motorkap aanbrengen. DBV gaat er vanuit dat hij dat komende week wel gedaan krijgt, en dat ik de auto dan komende vrijdag van Helmond naar Rotterdam kan rijden, eindelijk! En omdat ik er geen genoeg van kan krijgen hier nog wat foto’s van voor en na de proefrit..
  11. Drie weken verder. We zijn er bijna, bijna.. maar nog niet helemaal. Het nieuwe rvs uitlaatsysteem zit er onder, was inderdaad (@arie-jag) nog passen en meten. De gereviseerde stuurinrichting ook ingebouwd, en de twee nieuwe schokbrekers voor ook. Wat benzine in de tank, starten en de motor liep direct, en bleef mooi rondlopen op alle 12 cilinders. DBV vond dat een meevaller: wanneer er zoveel aan het brandstofsysteem vervangen is wil het starten/lopen wel eens tegenvallen. Hij heeft de bestaande bougies laten zitten, maar die doen kennelijk hun werk nog naar behoren. DBV merkte wel na de eerste proefrit dat de brandstofpomp op de ene tank harder moet werken dan op de andere tank (luider tikken).. als dat zo blijft moet hier naar gekeken worden. Bij starten van de motor komt er ook olierook uit 1 uitlaat. Na even rijden is dat weg, maar bij opnieuw opstarten komt het terug, om weer te verdwijnen na even gereden te hebben. De motor maakt verder geen geluiden die hij niet hoort te maken. Voor deze twee probleempjes is het plan van aanpak van DBV: Eerst maar eens een aantal keer een goed eind rijden met de auto; met wat mazzel verdwijnen dan de problemen. Blijft de olierook of wordt het erger, dan zal het blok open moeten . Meest waarschijnlijk is dan een uitgelubberde klepgeleider. Maar helemaal gerust is DBV er niet op: vullen van de airco en revisie aircopomp stelt hij nog even uit. Hij wil niet het risico lopen de airco te moeten uitbouwen, inbouwen en weer uitbouwen. Verdwijnt het probleem, dan gaat hij pas de airco laten opknappen. Afgelopen week is de oude dame opgegaan voor haar APK. En gezakt... 1. CO iets te hoog. 2. Rechter koplamp niet goed gericht. 3. Ruitenwisser sproeier deed het niet. Dit wordt verholpen, en dan zal de Jag weer de weg op kunnen. Hieronder wat foto's van de schone en opgepoetste beauty.. ik kan niet wachten tot ik haar op kan halen en naar Rotterdam kan rijden!!
  12. Twee weken verder, en volgens DBV schiet het nu op... De injectoren zijn ultrasoon gereinigd en getest, alle 12 nog goed; ze zitten weer keurig op de rails, klaar voor actie. Hiermee is het brandstof systeem klaar. De nieuwe (klein maar dappere) startmotor zit op zijn plaats; de motor draait er keurig op rond. Nieuw hitteschild gemaakt en gemonteerd ter bescherming. DBV heeft een paar liter nieuwe olie via een aansluiting op de hoofd olieleiding in het blok gepompt, totdat de oliepomp weer vol zat. Wanneer hij straks de motor op benzine start, is er snel voldoende oliedruk; iets dat niet vanzelfsprekend is zonder deze voorzorgsmaatregel (21 jaar stilstand..). Het geleverde BELL RVS uitlaatsysteem moest er nog onder. De RVS 2-in-1 stukken zijn van belabberde kwaliteit: opgebouwd uit allerlei verschillende stukjes, slechte overgangen, vernauwingen waar ze niet horen. Rotzooi. Die gaan retour. De andere delen zien er wel goed uit. DBV heeft de originele 2-in-1 stukken (de enige delen van het originele uitlaatsysteem die nog goed waren) gestraald, gereinigd en in de hittebestendige lak gezet. Aan het uiteinde van die pijpen heeft hij aan de binnenkant rondom een las gelegd ter versterking: dat is de plaats waar die 2-in-1 pijpen het altijd als eerste schijnen te begeven.. Afgekeurd Onder andere hierom Opgeknapte linker 2-in-1 piip met las ter versterking En de rechter 2-in-1 pijp De stuurinrichting is gereviseerd door een extern adresje (gespecialiseerd in revisie van stuurinrichtingen voor allerlei merken klassiekers). Voordeel is (naast het feit dat dit adres het veel sneller doet dan DBV; ze doen namelijk niets anders) dat de stuurinrichting daar ook al getest is op functioneren, lekkages etc. DBV heeft een bloedhekel aan inbouwen om later tot de ontdekking te komen dat het weer uitgebouwd moet worden. En helemaal bij een XJ12! Er zijn nieuwe rubber bussen op gekomen (dus geen poly bussen), maar ze zien er wel anders uit dan de originele door Jaguar gemonteerde bussen. DBV heeft hier goede ervaringen mee. Stuurinrichting voor... ..en na de revisie Oude bussen eruit en nieuwe erin. De bestelde BOGE voorschokbrekers zijn ook binnen. Gelijke specs en kwaliteit als de origineel gemonteerde, en een normale prijs. Stuurinrichting, schokbrekers en uitlaten zullen ondertussen (het is nu vrijdagavond) onder de oude dame zitten. Volgende week: alle olies en vloeistoffen verversen (voorzover nog niet gebeurd), nieuwe banden erop, de Jag uitlijnen, de twaalf kaboutertjes wakker schoppen en een eerste proefritje... spannend! Wordt vervolgd.. PS Het zescilinder zusje van de oude dame (ook bij DBV) lijkt ondertussen een toverbal!
  13. De foto laat 2 startmotoren zien die DBV al had liggen. De linker is van een V12 E-type, maat/gewicht vergelijkbaar met de startmotor van de oude dame. De rechter had hij net binnen, en aangepast voor montage in een van de andere auto's waar hij mee bezig is (geloof een Mk2). Het zijn dus modellen die hij voor die domme klant had klaargelegd, om in Jip-en -Janneke taal uit te leggen wat hij wilde gaan doen . Mijn nieuwe startmotor zal ondertussen wel besteld zijn, ik zal me nog laten uitleggen wat er precies nog aan moet worden aangepast.
  14. @arie-jag: Startmotor: Great minds think alike😊 (bedoel DBV, niet mezelf). RVS uitlaten: DBV had mij al verteld dat hij de geleverde set nog zou moeten aanpassen, dat zou het wel eens kunnen zijn! Stuurinrichting polybussen ipv rubbers: ga DBV om zijn mening vragen, heb hem ook al horen mopperen over kwaliteit rubbers van tegenwoordig, maar ja hij heeft de “vroeger was alles beter” leeftijd bereikt, dus ik had het genegeerd. “Begrijp ik eruit dat DBV de auto al kende en in 84 de motor heeft gedaan?” Yep; en niet alleen de motor, ook de ombouw naar de handbak enzenz. Hij kent de oude dame beter dan ik haar ken. Voor mij ideaal. Hij heeft zelfs nog een onaangebroken blik acrylaatlak gevonden in zijn geheime voorraad (bewaard na spuiten auto in 1984, wist mij te vertellen dat de lak er in 6 dunne lagen opgezet is). Foto van foto genomen door DBV in 1984, na de restauratie
×
×
  • Create New...