Jump to content

Lana

Members
  • Posts

    228
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Lana last won the day on July 26

Lana had the most liked content!

Reputation

231 Toppertje

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Goedemorgen. Ik ben process engineer, woon in Groningen en heb een serie 1 jaguar met een AJ6 motor.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Goed bezig! AJ6 erin, volgende week rijden!
  2. de draad die naar het dashboard gaat, voor de kilometerteller, wordt niet gebruikt door de motor/transmissie computer. er zit een draad tussen de motor draadboom, ECU en TCU, en die wordt gebruikt voor toerental. In geen van deze draadbundels hoef je te knippen. Er zitten misschien een paar overtollige draadjes in, maar het loont niet om daarvoor deze hele bundel uit elkaar te pellen. een nadeel van de xjs steunen is ook dat je niet meer kan 'spelen'. met eigen steunen, kan je zelf bepalen hoe die komt. iets naar voor of achter is geen probleem, links/rechts hetzelfde. Net waar je ruimte nodig hebt. ik heb ook zo'n universele GPS snelheidsmeter. Toerenteller vind ik met automaat niet nodig.
  3. ik vond ze ook lastig verkrijgbaar, en heb zelf wat gelast. Stelt weinig voor. je kan de stukken aan de motor laten zitten, en de dempers en dan een simpel driehoekje lassen wat je op het subframe vast kan bouten en klaar. kost je een paar stukjes karton, om het model te boetseren, en daarna een stukje staal en 1 uur tijd.
  4. Je vliegt wel erg snel in de 'onderdelen er tegenaanknallen' modus. Bokken/inhouden kan paar dingen zijn. Meest logische zijn: Te veel of te weinig brandstof. Geen/slechte ontsteking. timing kan ook nog, maar lijkt me in deze te ver gezocht omdat je nog best stuk gereden hebt na eerste incident. Te veel brandstof (en wegvallende ontsteking, is netto ook teveel brandstof, want onverbrand), geeft later vaak iets meer rook. Heb je meer-dan-normaal rook uit de uitlaat gezien?
  5. Er is niet echt een onderdeel dat 'de kachel' heet. De kachelradiateur kan je overzetten, maar maakt weinig uit. de afmetingen doen niet veel voor elkaar onder. Kachelventilatoren kun je ook overzetten, heb ik ook gedaan want die van de xj40 blazen harder tegen minder lawaai. Verder bestaat de verwarming uit veel buizen en flapjes/klepjes waarmee je kan kiezen waar je warme of koude lucht wil. tjah, je kunt het vast allemaal overzetten, maar tis maar net wat je wil. Lpg op de AJ6 kan prima. Ik heb dat ook gehad. Maar omdat ik niet veel rij, heb ik het eraf gehaald. OVerigens had ik gasinjectie erop, dus een gas injector per cilinder. Dat werkt wel stuk mooier en gecontroleerder. Werkman in hoogezand heeft nog een aj6 staan met een gasmengstuk erop. Deze aj6 zit ook in een series 1 of 2. Misschien wil hij je het mengstuk verkopen.
  6. beide stuurhuizen boven elkaar. Aansluiten van de stuurkolom op stuurhuis hoef je niets voor aan te passen. past 1 op 1. en J gate in mijn sereis 1
  7. inderdaad, ik heb de J-gate in mijn series 1 zitten. Past er goed in hoor. Natuurlijk niet 1 op 1, maar kost niet heel veel moeite om het te plaatsen en netjes af te werken. Je kunt zelfs 1 van de originele bevestigingspunten gebruiken. Ik heb ook de xj40 stuurhuis eronder. Je hoeft dan niet te knooien met de stuurolieleidingen, en de druk van de xj40 pomp is hoger (te hoog voor de series 2 pomp) de spoorbreedte van xj40 en xj6 zijn exact gelijk, dus het past er goed onder. Je moet wel wat beugeltjes maken om ze te plaatsen, maar ook dit zijn maar 2 simpele dingen. met onderstaande stukjes kokerprofiel, kun je het xj40 stuurhuis aan de originele bevestigingspunten ophangen: (zelfgemaakt, dus niet te koop ergens)
  8. welkom. ik heb zelf 2x een 4.0 liter aj6 motor in een ander voertuig gezet. 1x in mijn xj6 series 1. En 1x in mijn VW LT. de ombouw van de series 1 staat hier: https://www.jaguarforums.com/forum/xj6-xj12-series-i-ii-iii-16/series-i-aj6-engine-107712/ De achterste baksteun heb ik zelf gemaakt. Combinatie van de xj6 en xj40 baksteun aan elkaar gelast. de cardanas moet inderdaad aangepast worden, qua lengte. qua kabelboom heb je niet heel veel nodig. de 4.0 liter heeft een versnellingsbak met computer, en de motor heeft natuurlijk de ECU. die heb je beide natuurlijk nodig. het is lastig uit te leggen, maar uiteindelijk heb je een stuk of 5-6 draden die voeding moeten hebben, paar massa punten natuurlijk, en je moet 2 relais schakelen via je contactslot. 1 voor contact aan, en 1 voor startmotor rondgooien. JA, je moet een retourleiding hebben voor de brandstof. Ik heb een series 3 tank genomen, die heeft origineel ook injectie, en dus al een retour aanwezig. Ik heb qua leidingen gewoon de xj40 leidingen onder mijn series 1 liggen, tot bij de achteras en het laaste stuk naar de tank is rubber brandstof slang. tips/tricks: gewoon beginnen en beetje logisch nadenken. Het is niet moeilijk. Het duurt altijd wel iets langer dan je zou willen, das soms jammer. maar geloof me, je krijgt er wel een heel fijne wagen voor terug als het eenmaal klaar is!
  9. Oorzaak van het geklapper voor ook gevonden. Rechter schokbreker voor zit niet goed vast, en de bevestiging is ook niet goed meer. ik ga ze voor, links en rechts vervangen.
  10. Ik heb 2 vacuumleidingen aangesloten, bij mijn beide AJ6 ombouwen. 1 van de fuel pressure regulator (maar die heb je waarschijnlijk niet eens los gehaald) en 1 voor rembekrachtiger. de rest is voor verwarming, crusie control, purge kleppen etc. niet noodzakelijk. Wel natuurlijk de aansluitingen afdoppen op je inlaatspruitstuk.
  11. Lekker bezig. Herkenbaar van die oliekoeler. Bij mij zitten de leidingen er nog aan, doorgeslepen en vervolgens met slangen weer bevestigd. (dit is in mijn camper, in mijn series 1 heb ik een 94-er als donor gehad, die had al geen externe oliekoeler meer maar een grotere radiateur) ik denk dat je met de 3.6 wel de eenvoudigste hebt qua bedrading of niet? geen transmissiecomputer toch? Ik heb zelf ook de xj40 stoelen erin. Zonder de elektrische verstelling trouwens. Dat neemt zoveel hoogte in, dat je met een series 1 niet uitkomt. nu heeft de series 3 een hogere daklijn, misschien dat het net wel kan. Ik kan wel voor en achteruit, op de originele sledes van de serie 1. En ik kan ook wel elektrisch de rugleuning verstellen. Meer heb je volgens mij niet nodig. achterbank van een xj40 plopt er ook zo in trouwens.
  12. Stel, je vrouw/partner komt naar je toe en zegt: ik ga met mijn vriendinnen een lang weekend naar munchen, ivm oktoberfest en ik neem de jaguar. Hoe zou je dan reageren? Met xk motor denk je dan: ik hoop dat ze niet stil komt te staan. Met de AJ6 motor was mijn reactie: ik ben benieuwd hoe je eruit ziet in Dirndle.... Wellicht zie jij het anders, maar de aj6 maakt de xj6 zo meer rijdbaar. er rijden al zo belachelijk weinig xj-6 series 1/2/3 op de weg. Met aj6 motor is er nog enige kans er af en toe 1 te zien. Originaliteit vind ik volslagen belachelijk als het gaat om auto's. op de schaal van mensheid spelen auto's nog maar zo kort een rol, en ook zo onbetekenend dat ik dat echt niet snap.
  13. mooi Bert, volgens mij ben ik ooit eens bij je geweest op de veluwe. Ik rij inmiddels bijna 2 jaar in mijn xj6 met 4.0 liter aj6 motor, als daily driver. Heerlijk. Vandaag nog met de achterbank vol met kids meegeweest naar een schoolreisje. Oftewel, inderdaad een ombouw die zeer de moeite waard is!
  14. Time Left: 8 days and 8 hours

    • FOR SALE
    • Nieuw

    Als je je series 1/2/3 even wil verwennen: nieuwe rotor, verdelerkap, contactpunten, luchtfilter en oliefilter in de aanbieding. verzenden mogelijk, verzendkosten voor de koper.

    25.00 EUR

  15. vrij algemene reactie KeesH. met kitten hoef je ook maar 1 plek te missen en het roest nog harder. Ik heb inmiddels toch wel zo'n 20 auto's uit de jaren 70 gehad, en geen 1 met kit onder de raamrubbers. toch bijzonder als jaguar het wel nodig zou hebben.
×
×
  • Create New...