Ga naar inhoud

Jaap Brummelkamp

Members
  • Aantal items

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

0 Goed

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Ik ben Jaap Brummelkamp (61) na jarenlang BMW (735i e38) en Range Rover P38 weer eens terug bij Jaguar. (XJ8 3.5 2003, 280000 km). Ook lid van jaguarforums.com.
    Gekocht als 'problemcar', op weg naar daily driver. Mijn steun en toeverlaat Garage Jan van Beek in Gameren.

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Jaap Brummelkamp

    steunlager cardanas niet los te koop?

    Na veel geknutsel aan de optisch perfect ogende cardan-as gisteren toch maar de ruil-as van E-bay gemonteerd. En voila: gedaan met het gedreun, getril en de maximumsnelheid van 140 km/h. Een hele opluchting. Helaas heb ik daardoor het probleem niet precies kunnen pinpointen, maar na alle adviezen waaraan duizenden euro's aan kosten kleefden ben ik wel erg content met dit resultaat. Waarvan akte. En voor de twijfelaars inzake het kostenaspect van de x350: Het kan dus lonen om een gokje te wagen via E-bay, met name in Engeland, in mijn geval de firma Auto Reserve Ltd. Binnen een week voor een tientje thuisbezorgd, onderdeel voor 1/10 van de in Nederland gangbare prijs.En met bovenstaand resultaat.
  2. Jaap Brummelkamp

    steunlager cardanas niet los te koop?

    Perfecte tip, ga ik eens even uitzoeken. In Den Bosch zit ook een SKF-dealer. Dat gevoel van ' ja doeiiii ' klopt helemaal. Zojuist een prima gebruikte cardanas plus lager (als backup voor als deze operatie niet helemaal lukt) binnengekregen uit Engeland via Ebay. Kosten: € 110, inclusief bezorging op de deurmat. Kijk, dan loont revisie met een nieuw kruisje en een goed SKF-lager tenminste. Ik ben wel benieuwd of die operatie het vervelende getril en gebrom wegneemt, waar veel mensen last van hebben.
  3. Jaap Brummelkamp

    steunlager cardanas niet los te koop?

    Beste forumleden, In mijn zoektocht naar de oorzaak van de beruchte trillingen bij 80/90 km/uur gestuit op een iets scheefstaand steunlager van de tussen-as. Lager zat niet goed gecentreerd en is scheef ingesleten, mogelijk de oorzaak van vibraties. Lager is er netjes afgetikt, dus op zoek naar een nieuw lager. Iets te vroeg gejuicht: lager niet los verkrijgbaar, alleen met gehele nieuwe as (€ 1200 ex BTW) . Deze is echter verder in perfecte staat, U-joint als nieuw. Ik wil nu een poging wagen om er een X308-lager op te zetten, met de beugel van de X350 (doorzagen, overzetten en weer vastlassen). Heeft iemand hier ervaring mee? Of zou een S-type lager ook passen? Of wellicht een Ford-lager (who knows?) Met vriendelijke groet, Jaap Brummelkamp
  4. Jaap Brummelkamp

    trilling koets x350 alleen bij 80 to 90 km/u

    Inderdaad: vibraties, trillingen en dreunende geluiden kunnen je de lol van 'smooth' autorijden behoorlijk wegnemen. De potentiële oplossingen zijn doorgaans te duur voor trial & error methode. Even vier nieuwe banden? Even een gereviseerd differentieel? Je bent zó een paar duizend euro kwijt, en als je dan de brug afrijdt en het dreunt, schudt of trilt nog steeds dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment de dichtst bijzijnde boom opzoekt om je Jaguar tegenaan te parkeren. (Geldt ook voor andere merken natuurlijk). Het blijft technisch een lastig topic, misschien zou een goede zoekboom op basis van theorie en ervaring uitkomst bieden. Want de gedachtegang van Raymond (Isabella), namelijk elimineren op basis van imperfecties, werkt niet altijd. Mijn BMW 735, E38 (voorganger van huidige Jaguar) klappert aan alle kanten door speling op lagers, stuurstangen etc. ( tja, 430.000 km) maar trillen en dreunen? Nee, hoor. Snaarstrak, ook bij 220 km/uur (ik rij het niet dagelijks). Enfin, ik maak graag kennis met Heinkenszand. De auto is daar bekend, deze nieuwe probleemeigenaar nog niet. Met dit als onderwerp van een technische dag maak je veel mensen gelukkig denk ik.
  5. Jaap Brummelkamp

    trilling koets x350 alleen bij 80 to 90 km/u

    Heb ongeveer hetzelfde euvel. Vibratie (plus laag-frequente dreun) begint bij 80, wordt minder bij 110, verdwijnt bij >130. Onafhankelijk van toeren. Inmiddels vervangen: Converter, Hardy-schijven, differentieel. Wielen gebalanceerd, run out bekeken, voor/achter omgewisseld: geen remedie. Is overigens geen specifieke Jaguarkwaal, vrijwel alle merken tobben hiermee. Blijkbaar is een diagnose geen eenvoudige zaak. Het advies om dan maar een andere auto te kopen: Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Ook het lang doorrijden met vibraties is niet aan te raden. Uiteindelijk hebben veel gesoldeerde verbindingen op de diverse printplaatjes in de auto daaronder te lijden. We blijven zoeken naar een oorzaak, de resultaten zal ik hier melden. Groet, Jaap
×