Jump to content

Dies

Members
  • Content Count

    58
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Dies last won the day on February 23 2018

Dies had the most liked content!

Community Reputation

22 Goed

About Dies

  • Birthday 12/03/1993
  • Age 25

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Zeeland
  • Hobbies
    Klassieke muziek, (klassieke) auto's; ouwe bakken zoals ze dat liefkozend noemen.
  • Age 25

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Ik ben Dies van den Berg, 23 jaar, gek van Jaguar sinds 2006 (toen kocht mijn vader zijn eerste S-type).

    Sinds 19 december 2017 eigenaar van een prachtige XJ40.
  • Age 25

Recent Profile Visitors

445 profile views
  1. Ik weet niet of dit nog gelezen wordt, maar ik ben door het weer waarschijnlijk iets later. Moet nog even werken tot 10:30, daarna kom ik eraan vanuit Bruinisse!
  2. Dies

    Dies' XJ40

    Inmiddels zijn er weer wat stappen gezet. Te beginnen met een before and after fotootje: Toen ik de lasnaden glad wilde gaan schuren, viel mijn oog nog op een paar hele kleine bruine puntjes onderaan de A-stijl. Voorzichtig eens met de lamellenschijf eroverheen, in de hoop dat het enkel wat oppervlakkige roest was. Helaas, die kleine puntjes werden niet te missen gaatjes: Gelukkig stond het lasapparaat nog naast de auto en wonder boven wonder geen gekkigheid te dicht bij de voorruit. Maar het hield wel weer lekker op. Inmiddels is alles strak gemaakt en ik hoop er morgen eens wat groen op te zetten. Nu de bumper toch van de auto is, ben ik die ook maar gelijk aan het aanpakken. De middelste chroomplaat was zoals bij veel XJ40's in erbarmelijke toestand. Met dank aan forumlid Benny heb ik een tweede bumper met hele goede chroomplaten kunnen bemachtigen. Grappig is dat deze chroomplaten voorzien waren van een beschermend laagje tectyl (?). Dat zat niet op de plaat die van mijn bumper afkwam. Een foto waarop direct zichtbaar is dat dat laagje in ieder geval werkt: Bumper tussendoor op de auto passen: Bij het verder uit elkaar halen van de bumper bleek dat ook de stalen balk wel wat aandacht kon gebruiken. Was iets scheef, wat roest hier een daar (hoe kan het ook anders), alles opgelost, roestige delen zijn bijgewerkt en behandeld met Brunox, daarna twee lagen expoxy primer, twee lagen zwarte lak en een laag tectyl over de gehele balk. Nieuwe beugeltjes voor de chroomplaat erop. Zie hier het verschil tussen een oude en een oude maar zo goed als nieuwe: Ook de binnenkant van het voorscherm goed in de expoxy primer en tectyl gezet. De buitenkant waarachter gelast moest worden is weer helemaal strak gemaakt en morgen hoop ik ook daar wat groene lak op te zetten. Mooi sfeerfotootje:
  3. Prima, schrijf mij er maar bij op de lijst. Als de XJ40 nog niet af is, kom ik wel met een Volvo, of ben ik dan niet welkom!?
  4. Lijkt me leuk en leerzaam. Ik ben er graag bij, is er al een datum bekend?
  5. Dies

    Dies' XJ40

    Die wordt langzaam uitgekleed en kaalgeplukt, oh dear!
  6. Dies

    Dies' XJ40

    Ik hou me van harte aanbevolen voor de chroomplaten van de bumpers, mochten die in goede staat zijn! Vooral de middelste plaat van de voorbumper, de mijne is vrij slecht en ik kan ze niet echt makkelijk vinden... De mijne is straks ook roestvrij en roestbestendig , het zijn prachtkarren, maar ze hebben veel liefde nodig.
  7. Mooi! We zetten ze snel eens naast elkaar. En ach, een Jag zonder gekkigheden is maar saai toch?!
  8. Wat een prachtige auto! Heel veel succes verder, het wordt een topper! *Wie weet, als de XJ40 klaar is... *
  9. Dies

    Dies' XJ40

    Inmiddels zijn er wat vorderingen gemaakt. Waar je wat weghaalt, zie je weer wat nieuws verschijnen, een soort domino effect, maar de linkerkant is weer aan de opbouwende hand. De binnenkant van het voorscherm had ook wat liefde nodig bleek: De lip waarmee het binnenscherm op de dorpel geschroefd zat, zat vastgeroest aan de dorpel, uiteraard ook geen beweging te krijgen in de bout. Uiteindelijk maar voor uitboren gekozen en daarna nieuwe schroefdraad in de dorpel moeten tappen. De dorpel uiteraard... Het had niet strikt noodzakelijk geweest, maar het was allemaal al zo dun geworden en ja als je toch bezig bent, pak dan gelijk alles aan wat je tegenkomt. En het 'plekje' wat bij aankoop al bekend was, maar waarvan ik dacht en hoopte dat het enigszins mee zou vallen: Een hele klus om alle paneeltjes passend te krijgen en vast te lassen, maar prachtig werk om te doen. Al doende word je er steeds handiger in! Nu is het zaak om alles netjes af te werken. Wordt vervolgd!
  10. Dies

    Dies' XJ40

    Ik verbaasde me ook over die dop ja. Heb meerdere restauratie topics gelezen, inderdaad ook met grote gapende gaten in de schermen en inderdaad dus rode-dop-loze auto's. Dat waren volgens mij ook allemaal auto's met schuifdak, dat heeft de mijne niet, zou het daarmee te maken kunnen hebben? Ik gooi ook maar een balletje op . De auto en ik schelen 2 maandjes qua leeftijd, hopelijk is het achter mijn plaatwerk minder roestig . Bedankt voor de succeswensen. Foto's en verslagen volgen uiteraard!
  11. Om te beginnen de beste wensen voor het nieuwe jaar! Ik heb de XJ40 nog maar een paar weken en oh wat rijdt dat fijn, toch staat ze nu deels gedemonteerd in de garage. Ik wil de roestpuntjes gelijk aanpakken, hoe eerder hoe beter lijkt me. Zoals ik in mijn voorsteltopic al schreef heeft de auto, hoe goed ze ook is, toch een paar roestpuntjes. Hoe kan het ook anders bij een stalen XJ, zeker de XJforty die ze beter XJrusty hadden kunnen noemen. Om maar gelijk met het ergste te beginnen: Dat is geen XJrusty meer, maar eerder XJcrusty. Omdat dit het enige echte minpunt van de auto is, durfde ik dit wel aan. Nou goed, dan ga je beginnen met demonteren. Samen met vader, die gelukkig met alle plezier wil helpen. Bumper eraf, spoiler voor eraf, voorscherm eraf. Ging allemaal redelijk eenvoudig. Feit is; ik hoef me de komende weken (zeer waarschijnlijk maanden) niet te vervelen, overal waar je iets weghaalt vind je Coventry's finest British craftsmanship in de vorm van roestig metaal. De panelen rond de koplampen zijn smetteloos, die zijn dan ook van plastic. De voorbumper ga ik maar eens rustig geheel uit elkaar halen. Foto's hiervan komen nog. Hij ligt nu mooi in dekens gewikkeld in de garage. Ik weet zeker, als je die auto's jaren vies in de regen laat staan dat ze zichzelf demonteren . Dan de spoiler. Gelukkig van plastic, helemaal in tact, hoeft niets aan te gebeuren, behalve dan... Die metalen strip lijkt me iets te ver heen voor restauratie... Is dat nog te krijgen nieuw, of gaan we daar zelf een prachtig mooi spulletje voor maken? De radiateursteun lijkt nog wel te redden: Als het niet al te moeilijk is om die eruit te lepelen en een nieuwe is enigszins betaalbaar kan er ook net zo goed gelijk een nieuwe in. We zullen zien. Dan nu, het voorscherm. Wat aan de buitenkant een strak en mooi voorscherm lijkt, is aan de binnenkant toch iets minder mooi: Dat is geen two tone zullen we maar zeggen... De bevestiging naar de dorpel toe is niet meer, maar de buitenkant is netjes, dus hopelijk is restauratie enigszins eenvoudig. En toen de drama plek : Even met de schroevendraaier door de zooi heen en dat relatief kleine plekje is toch wat groter dan verwacht... Toch een paar lichtpunten, de balk waar het deels tot gruis gerotte paneel op bevestigd is, is niet krokant. Nog een lichtpuntje, het is niet tot aan het raam gerot: Nog eentje dan, de binnenkant van de wielkast is prima, net zoals de rest van de balk: De hoek van de dorpel is niet doorgerot, maar vernieuwen is misschien wel de beste optie. A stijl is prima. En nog een XJ40 puntje, roest waar het rubber in zit waar de kabels doorheen lopen. Daar druppelt de afwatering op, fantastisch ontwerp, Coventry's finest... Het paneel onder de voorruit is verder prima. Wat je zoal niet tegenkomt bij een auto met een puntje roest. Aanzienlijk meer werk dan verwacht. Het andere voorscherm moet er nog af, de berm kant, 'Brace for impact'... En dan te bedenken dat dit een auto is die bij de tweede eigenaar negentien jaar lang altijd in de garage heeft overnacht. Gelukkig is er op onderhoud nooit bezuinigd en werkt alles naar behoren, ook het interieur is heel erg mooi, dus deze roestpunten pakken we aan en dan blijft er hopelijk een hele, hele mooie XJ over. Het plan is om de auto niet meer weg te doen, dus we gaan het gelijk goed aanpakken. Als je het doet, doe het dan goed . De auto is trouwens geheel droog aan de onderkant, geen lekkages, vrijwel geen zweetsporen, geen hangende druppels, moet ik me zorgen maken?! Tips en adviezen zijn zeer welkom! Wordt vervolgd!
  12. M'n vader en ik gaan ook, maar waarschijnlijk de 13de of de 14de.
  13. Mijn bouwjaar is ‘93 en zo voel ik me ook, 93 😂
  14. Leuk! Dit worden mooie plaatjes, zo goed als alle modellen XJ naast elkaar .
×
×
  • Create New...