-
Posts
192 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
5
Ron62 last won the day on July 22
Ron62 had the most liked content!
Reputation
78 ToppertjeProfile Information
-
Geslacht
Man
-
Woonplaats
Rotterdam
-
Hobbies
X100 XKR cabriolet 2000.
XJ6C 1975.
Mini Cooper 1993.
Wie ben ik
-
Voorstellen
Op 10-6-2016 halen wij onze XKR op. bj 2000 met 90.000km op de teller. We zijn benieuwd wat het ons gaat brengen. Tot voor kort reden wij in een Triumph die ons bijna 20 jaar plezier bracht. Ik hoop zeker nog 20 jaar met onze Jaguar te gaan rijden. Feb 2017, Inmiddels is er een XJC uit 75 toegevoegd aan het wagenpark.
Recent Profile Visitors
1,278 profile views
-
Klein succes. De low coolant melding is weg. Blijkbaar was de "nieuwe" tank niet de juiste keuze geweest. Dus vandaag de "oude"tank met een nieuwe sensor weer geplaatst. Vervolgens kvs gevuld onder vacuum. Daarna de motor gestart en even warm laten lopen. Wederom grote walmen witte rook. Na de motor toch even door laten draaien werd het wel wat minder maar werd de rook donkerder van kleur. Met de OBD scanner de moel even doorgemeten en er kwamen wat "misfires" voor. Niet vreemd omdat ik toch weer wat kvs over culinder 8 goot bij het vullen van de tank. Foutcodes gemist en weer de motor gestart. Rook werd wat minder maar nog steeds te donker naar mijn idee. Weer de OBD scanner erop en geen meldingen meer. resume, een probleem opgelost. Of het nu om de tank ging of om de kvs onder vacuum vullen? Het zal mij een zorg zijn. De melding is weg en daar ging het om. Over de rookproductie maak ik mij nog wel zorgen. In de loop van het jaar de auto even bij Raymond brengen is daarvoor de beste keuze. 20230806_132036.mp4
-
Net terug uit de garage. Alle bougies bekeken en ze zijn allemaal de zelfde kleur. Naar mijn idee zou dit niet duiden op een lekke koppakking. Dan zou m.i. minimaal 1 bougie bedekt zijn met drap uit een mengsel van olie en kvs. Ook de cilinders lijken allemaal gelijk aan de binnenkant. Dus gaan de nieuwe bobines er weer in en rustig aan de boel weer dichtschroeven. Ik ben benieuwd of de motor na deze checks nog kuren heeft.
-
Dit set heb ik besteld en gisteren binnengekregen. https://www.amazon.nl/dp/B085LWTFF7?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details Inderdaad zat schacht 6 en 8 vol kvs. Eerst zo veel mogelijk droog gemaakt en daarna met lucht schoon geblazen. Vandaag laten drogen en straks weer even kijken hoe de bougies 6 en 8 er uit zien in vergelijk met 2 en 4. 1,3,5,7 is droog en schoon.
-
Dat vermoeden had ik al eerder uitgesproken. Ik zie echter totaal geen drap (KVS en olie gemengd) op de olie vuldop en pijlstok. Ik heb nauwelijk verlies van KVS. Ook na het vacuum trekken van het systeem en het bijvullen, is er niets weggelopen, wat m.i. duidt op een systeem waar geen lek in zit. Anders blijft het vacuum niet op de zelfde waarde hangen, voordat de vulkraan wordt open gezet. Gelukkig heb ik een endoscoop voor auto's, die ik aan kan sluiten op mijn telefoon, zodat ik kan kijken hoe cilinder 8 er uit ziet, als ik de bougie er uit heb gehaald. Eerst nog een bougiesleutel kopen die in de schacht past. Wordt vervolgd.
-
Ik heb enige tijd geleden een set gekocht en vervang ze alle 8. Ik vermoed dat alle vocht al uit de cilinders is verbrand waardoor er zoveel witte rook uit de pijp kwam. Voordat ik de auto wegzette, was de rook niet meer wit, wat je ook op het filmpje kan zien. Daarvoor was het net alsof er een nieuwe paus was gekozen. Eerst maar een passende bougiesleutel kopen en zien wat ik op de bougies aantref. Gelukkig was alleen de schacht van cilinder 8 nat en de rest droog.
-
Vandaag alle bobines verwijderd. En inderdaad, nr 8 zat vol koelwater. Nu moet ik op zoek naar een bougiesleutel die in dat gat past. Zo zie je maar, een trolley vol met allerlei gereedschap en tig bougiesleutels en die ene, die heb ik niet. Eerst de boel met een doek leeg gemaakt, zodat het ergste vocht weg is. Als de schachten droog zijn van binnen, nieuwe bobines er op en doe boel weer dichtmaken. Gelukkig dat de XJ6C zo lekker pruttelt en direct loopt als de sleutel omgedraaid wordt. Kan ik voorlopig toch van het klassieker rijden genieten. Het is toch een natte zomer dus de cabrio staat binnen droog.
-
Ik heb het genot mogen ervaren mijn onze XKR en bergpasjes gepakt in Zwitserland. Frua, Stelvio, dat soort. De eerste keer de bak in auto stand gelaten en voorzichtig naar boven en naar beneden. De volgende dag, bak in 2 en planken. Denk nou niet dat je perse een hard geveerde kart nodig hebt. De XKR is straf genoeg en comfortabel op de route van huis naar de Alpen en terug. Pasjes pakt de auto met gemak en veel plezier voor de bereiders, zonder dat de vrouw aan mijn zijde de deur wilde openen en de maag inhoud kwijt wilde.
-
"effe" de deksels waar de bobines onder zitten eraf halen is best lastig. Je kan er bijna niet bij. Vooral de onderstel boutjes en waar de KVS tank voor zit. Maar goed, ze zijn er af. Wat opvalt is de hoeveelheid vocht wat op de onderkant van die deksels zit. Volgende keer de bobines vervangen en de schacht waar de bougie in zitten, reinigen.
-
Zelf ook nog wat aan de XKR gedaan. Bij HBM machines in Moordrecht een vacuum vul aparaat gekocht. Voor 25 euro kan je daar geen buil op vallen. Vanavond geprobeerd en dat werkt goed. Best een grappig ding. Je koppelt de slang aan de compressor en steekt hem in het vloeistoftankje. De kraan met vloeistof dicht en de kraan met lucht open. De meter geeft zelf aan hoeveel vacuum is gezogen en dan sluit je de kraan met lucht en zet de kraan met vloeistof open. Wel makkelijk als ik in de toekomst de vloeistof wil vervangen. Nu het systeem zeker vol zit kan ik op de garagevloer zien of er ergens KVS uit de slangen lekt. Maar dat lijkt mij vooralsnog niet kunnen, anders had ik ook de slangen niet vacuum kunnen zuigen. En zo leert de goedbedoelende amateur elke keer weer wat.
-
Geduld is een schone zaak. Eerst rustig de vakantieperiode uit laten lopen en dit najaar een afspraak plannen. Dan is het vast een stuk beter met die brug. De grote witte pluimen uit de pijp zijn nu weg. Dat is wel vreemd. Gelukkig is de XJ6 nog beschikbaar voor leuke ritten.
-
Gezien de ellende met de Harlingvlietbrug en de giga files, zal ik e.e.a. maar even uitstellen en Raymond en Joke een fijne vakantie wensen. Lijk mij handiger als die brug weer klaar is en dan e.e.a. afstemmen. Wel vreemd is dat ik zaterdag het filmpje wilde maken en dan komt er ineens maar heel weinig rook uit de pijp. 20230624_095739.mp4
-
Inmiddels telefonisch contact gehad met Raymond en wat huiswerk opgekregen. Filmpje maken van het starten van de motor en zien wat er uit de pijp komt. Daarna bobine 8 verwijderen om te kijken of deze nat is. Daarna verder afstemmen met Raymond wat het plan wordt. Dit zou een indicatie kunnen geven wat er mis is. Koppakking of toch iets anders.
-
Ik ga ook zondag. Met de XJ6C, omdat ik de XKR verdenk van een lekke koppakking. Ik ga echter wel op eigen gelegenheid en kijk wel waar ik ga staan.
-
Het wordt jammer genoeg erger dan ik gedacht had. Ik rij expres geen lange afstanden omdat ik een vermoeden heb. Het KVS niveau bleef goed. Direct na het starten komt er alleen uit de rechter pijp witte rook. Ook lijkt het of niet alle 4 de kabouters rechts meedansen. Nu wist is niet dat er een nieuwe paus aan zat te komen, dus toch maar weer wat KVS checken. Na verwijderen van de dop stond de boel droog. Mijn bange vermoeden is nu dat de koppakking rechts aan vervanging toe is. Ik zie een rit naar Zeeland aankomen, met een extra fles KVS aan boord.
-
En ik dacht dat daar de chargerolie in moest. Maar dan blijft het wel vreemd dat het tankje, waar de kvs gemeten wordt, wel vol is en ik zowel met een koude als een warme motor de melding krijg. Het is dus niet zo dat de meting anders is met een warme motor.