Jump to content

Ron62

Members
  • Content Count

    110
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Ron62 last won the day on June 9 2018

Ron62 had the most liked content!

Community Reputation

21 Goed

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Rotterdam
  • Hobbies
    X100 XKR cabriolet 2000.
    XJ6C 1975.
    Mini Cooper 1993.

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Op 10-6-2016 halen wij onze XKR op. bj 2000 met 90.000km op de teller. We zijn benieuwd wat het ons gaat brengen. Tot voor kort reden wij in een Triumph die ons bijna 20 jaar plezier bracht. Ik hoop zeker nog 20 jaar met onze Jaguar te gaan rijden. Feb 2017, Inmiddels is er een XJC uit 75 toegevoegd aan het wagenpark.

Recent Profile Visitors

583 profile views
  1. Weet je zeker dat het je stuurkogel is? Onlangs was ik bij Ben Kolvenbach en na een proefrit na mijn carburateur revisie, merkte Ben op dat mijn stuurstang was te veel speling had. Bleek een van de stuurstangen (waar de stuurkogel aan vast zit) niet vast gedraaid zat. Met een speciale tang, een soort sikkel met met aan het uiteinde van het kromme deel een punt, werd de stuurstang weer vast gedraaid en was de speling weg. Met de hand kon de hele stuurstang bewogen worden. Een stuurkogel op z'n einde kun je natuurlijk ook makkelijk voelen, mits je het wiel van de vloer hebt.
  2. Ron62

    HS8 restauratie

    1975 op kenteken gezet. Origineel NL auto. Met de gerestaureerde HS8jes een CO van 3,5 is niet slecht, dacht ik. Uit het XJS verhaal van Raymond maak ik op dat een auto van de leeftijd een CO van 4,5 mag hebben. Het belangrijkste is, trek aan de choke (nu helemaal uit en niet 4mm) starten en lopen. Ik heb alleen de choke op 1 i.p.v. 2 carburateurs, omdat de verbindingsstang tussen de twee chokes ontbreekt. Ik denk echter dat ik die wel zelf kan maken met twee dopsleutels en een verbinding met een hol pijpje met een veer er in en een massief pijpje. Hol pijpe aan de ene dop lassen en het massieve pijpje aan de andere dop, veer in het holle pijpje en massieve pijpje er in, zodat je de verbindingsstang kan in drukken om de stang weer tussen de twee carburateur te verwijderen voor het afstellen. Ik bedenk wel iets.
  3. Heerlijk om te lezen Raymond. Mooi om zo'n stap voor stap verhaal te volgen. Zou ik ook eens moeten doen. Maar de eerste drie jaar met de XJC was zo veel slechter dan de eerste 5 jaar met de XKR. Nu wel de XKR helemaal 100% na jouw behandeling en de XJC na de carburateur restauratie door Ben Kolvenbach en al het werk wat jij er al in had zitten, eindelijk rijdt als een Jaguar (CO 3,5), ga ik ook stap voor stap het uiterlijk en innerlijk van de beide auto's aanpakken. De deuk in de deur van de XKR is er inmiddels uitgewreven. Oh ja, De Mini mot ook nog.....................Succes met deze beauty. Vooral de kleur met die velgen. Geweldig ding.
  4. Ron62

    HS8 restauratie

    Ik heb een reserve set HS8 laten restaureren. Die heeft echter geen aansluitpijpjes voor de AED. Mijn AED was al aangepast naar handchoke. Dat AED deel is nu helemaal weg en de ouderwetse handchoke aangebracht. Als ik zou kiezen voor AED, dan zal ik het verwijderde set moeten laten restaureren, waar de pijpjes wel op zitten. Aangezien de boel nu perfect werkt, laat ik het liever zo qals het nu is aangelegd door de mannen van Kolvenbach. De rest van de vacuum pijpen is blijven zitten voor het geval dat ik toch nog terug wil naar AED. Ik trek nu liever aan de ouderwetse kabel. Veel eenvoudiger te bedienen.
  5. Ron62

    HS8 restauratie

    Die waren gewoon op. Er was spontaan een sproeier uitgevallen en de gasklep rammelde als een malle. Ook was de boel niet meer af te stellen. Raymond had al twee keer geadviseerd de boel te laten restaureren. Gelukkig is dat nu gebeurt door Ben Kolvenbach, zoals Raymond ook adviseerde. Nu start mijn auto bij de eerst draai aan de sleutel en pruttelt er lustig op los. Ik heb nog nooit zo fijn met deze auto rondgereden. Na de eerste proefrit ging de auto nog even p de brug omdat twee man vonden dat er wat mis was, bleek het stuurhuis los te zitten. Nu is alles opgelost. Eindelijk genieten.
  6. Ron62

    HS8 restauratie

    Gisteren de hele dag te gast geweest bij Ben Kolvenbach. Eindelijk, na twee jaar sputteren en net doen of de XJC dood is, leeft ze weer. Ben en z'n team hebben goed werk geleverd. De weg terug van Boven Leeuwen naar Rotterdam verliep perfect. Zelfs in de beginnende file bij Woerden zo rond een uur of 6, gaf de kat gen krimp. Voor die tijd zat ik met samen geknepen billen achter het stuur omdat ik nooit wist wat er kon gebeuren. Sputteren, afslaan, niet starten, warm lopen, alles was mogelijk. Na mijn bezoek waren alle problemen met de carburateurs opgelost en rijdt de XJC zoals een Jaguar moet rijden. wat een opluchting. Ook heb ik tijdens het bezoek volop mee kunnen kijken in het bedrijf en ben met een zak vol tip en aanbevelingen huiswaarts gekeerd.
  7. Jaap, in ons dorp zit maar 1 dealer. Die andere is nu dealer in Dordrecht. Dat gezegd hebbende, beide hebben hun gebreken. De ene probeerde mij een auto to verkopen die bij de proefrit al door de mand viel en daar werd wel heel makkelijk overheen gestapt. De andere kon geen compressor olie vullen want dat kon men niet bestellen. Ook werd daar de foute bougies gemonteerd. Heel vriendelijke mensen allemaal en zeker hulpvaardig. Het staat echter haaks op mijn ervaringen bij Raymond. Die stuurt je echt niet weg voordat iets goed is. Dar kom je dan ook graag weer terug, ook al is het een rot eind weg. Wim, In die jaren was 1 jaar garantie nog van toepassing. Ik ben van mening dat indien er een langdurig probleem is met een auto, de fabrikant toch wel het nodige mag doen om het product verder te ontwikkelen. In dit geval was dat pas toen de 4.2 op de markt kwam. Dat zie je over het algemeen vaker bij met name europeese fabrikanten. Men brengt een product op de markt en verandert niets, ook al weet men dat het beter kan. In mijn XKR geval, ontwikkelt de plaatselijke garage houder het product door, i.p.v. de fabrikant. Best vreemd toch? Mijn ervaring met Japanse fabrikanten is dat die niet stoppen met de ontwikkeling en ook nog terugroep acties houden als een onderdeel niet goed is. Onlangs hebben wij dit meegemaakt met onze 10 jaar oude Lexus en een passagiers airbag. Niet treuzelen, gewoon vervangen. We kennen allemaal de TFSI verhalen van VAG of de motor problemen met de Mini, Peugeot en Citroen. Nokkenassen bij Opel o.i.d. Men doet niets maar het probleem lost niet van zelf op.
  8. Sinds ik mijn XKR heb, ben ik er altijd van uitgegaan dat de officiële dealer goed zorgt voor je auto. De vorige eigenaar heeft de auto 15 jaar laten onderhouden door de dealer. Ik heb de auto ook een grote beurt laten geven bij de dealer. Laat ik het vriendelijk houden, niet dus. Op advies van Raymond heb ik na de XJC ook de XKR achter gelaten om er even naar te laten kijken omdat ik toch twijfelde over de distributie ketting en de ketting spanners. Het resultaat is zichtbaar op de foto's. Daarbij komt nog dat er gewoon verkeerde bougies gemonteerd zijn bij de laatste beurt bij de dealer. Het kostte wat, maar dan heb je ook wat. Op de weg terug naar huis heb ik voor het eerst gemerkt hoe de auto hoort te rijden. Ik kan daarom maar een advies geven. Als je twijfelt over de staat van je ketting en de spanners, bel even naar Heinkenszand en maak een afspraak. Anders komt het je nog eens duur te staan. Dat is veel duurder dan deze beurt bij Raymond.
  9. Volgens mij is er een mogelijkheid bij deze club uitleesapparatuur te lenen.
  10. Naar aanleiding van alle berichten die ik verzonden heb, heb ik besloten naar Kolvenbach te gaan. Ik wil ook niet te lang wachten. Dit lijkt mij de beste oplossing en ik loop minder risico dat ik weer een reserve set SU's kwijt raak of mijn zuur verdiende geld.
  11. Raymond en z'n team hebben weer puik werk verricht. De boel loopt weer, alleen niet zoals het echt lekker moet lpen. Door de versleten carburateurs is het spannend op te rijden. Deoude dame is wat onvoorspelbaar. En nu maar op zoek naar een betrouwbare retaurateur voor deze klus. Er is inmiddels 1 aanbieding binnen. Die is van een bekend bedrijf (Kolvenbach) en heeft de zegen van Raymond, wat voor mij heel belangrijk is. Eens kijken waar real cars mee komt. BCCP en Kapteijn zijn al afgevallen. De ene heeft te veel mitsen en maren en zit voor mij te ver weg om even langs te gaan. De andere is met dit werk gestopt (pas dan even je website aan). Vanuit het buitenland krijg je alleen maar covid excuses. De auto kucht en proest maar heeft geen Corona. Waarom dan dit soort onzin reacties. Wordt vervolgt en tips zijn welkom. Maar wel van gerenomeerde restaurateurs. Ik heb al genoeg aanbedingen gehad die de boel flessen.
  12. Het is aan te raden het hele slangen stelsel te vervangen als hier een lekkage is. Kijk ook even of het thermostaathuis van metaal of kunststof is. Als het kunststof is, z.s.m. vervangen voor een metalen thermostaathuis uit de XKR. Mag ik je adviseren een afspraak te maken bij G&G in Heinkenszand. Raymond kan de hele auto doorlichten en je een goed stappenplan meegeven om alle zwakke punten van de auto op te pakken.
  13. Ik krijg bemoedigende berichten uit Heinkenszand. De auto loopt weer. Blijkbaar heeft de E10 de nodige corrosie veroorzaakt en dat is blijkbaar de rede dat de auto niet wilde lopen. Niet dat ik veel benzine heb getankt sinds ik de auto heb. Eigenlijk alleen 1 keer om te testen of de boel wilde starten. Sinds ik de auto heb alleen maar gas getankt. Blijkbaar zat er nog peutin de leidingen wat dit heeft veroorzaakt. Voortaan wel goed opletten waar ik tank.
  14. En inderdaad. De benzine bereikt de carburateurs wel. Ik krijg echter geen vonk, voor zover ik heb kunnen zien. Ik heb een mailtje naar Raymond gezonden en wacht nu op zijn antwoord. De auto laat ik wel ophalen en het werk aan de expert over. Er is nog wat meer werk voor hem dus gelukkig niet alleen daarom gaat de auto naar G&G.
  15. Ik heb deze filters in 5 auto's. Mini SPI, Lexus IS250, Toyota Auris, Jaguar XKR en XJ6C. Uitsluitend de inleg filters. Dit is mijn tweede Auris en het filter is meeverhuisd naar de nieuwe. In de auris gaat deze al 250.000km mee en elke 100.000km reinig ik het filter. Scheelt wel i.p.v. elke 15.000 een nieuw filter. Geen van de auto's heeft moeite met de filters of de reinigingsprocedure en olie. Het enige voordeel is het kostenplaatje t.o.v. vervangingsfilters. Nadelen heb ik nooit gehad.
×
×
  • Create New...