Ga naar inhoud

EricX350

Members
  • Aantal items

    15
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

1 Goed

Over EricX350

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Montfoort
  • Hobbies
    Aan oude auto's sleutelen.
    Voetballen.
    Snowboarden.

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Ik ben Eric en in het dagelijks leven Interim Technisch Vastgoed Adviseur. In februari een X350 4.2 Bj. 2003 gekocht en voorzien van LPG.

    Mijn autoverleden bestaat uit LTS-Motorvoertuigentechniek, MTS Werktuigbouwkunde, Kopklas Motorvoertuigentechniek. Tijdens een 4 jarig bijbaantje op zaterdag en in de vakanties bij Sam van Lingen Alfa Romeo veel auto’s en met name motoren gedemonteerd. Uiteindelijk mocht ik cilinderkoppen reviseren. Stage BMW, Service adviseur Mercedes Benz en nevenactiviteit de import van wegenbelasting vrije auto’s’(in de periode 1997 – 2002). Met name Volvo en Mercedes. Sleutelen aan de bewegende delen en met name aan de motor vindt ik leuk.

    Voor mij is dit forum om de X350 specifieke zaken te leren en mijn ervaringen te delen.

Recente bezoekers van dit profiel

102 profielweergaven
  1. Spiegels X350

    Na het lezen van bovenstaande meteen naar de auto gelopen. Spiegel door zijn vergrendeling doorduwen (kap spiegel staat nu bijna tegen A-stijl aan). Vervolgens het kapje waar de verlichting in zit naar achteren los getrokken ( horizontaal / in de lengte richting van de auto / langs het portier). Wat een troep zit er in. Met een tandenborstel alles schoongemaakt en met WD40 ingespoten (heb ff niks anders). Voorzichtig op dezelfde manier kapje weer terug gedrukt. Was even goed kijken hoe en met beleid er in drukken. Dank voor de tips.
  2. X350 j-gate en motorolie

    Hallo Edwin, Ik gebruik Castrol 5W30 C3. Recent 3 x 5 liter bij deolieconcurrent gekocht. Ik heb mijn oude J-gate nog liggen. Wellicht kunnen de knopjes er uit. Ik zal van de week ff kijken.
  3. X-type: OBD2 scanner voor een diesel

    Vorige week een paar dagen met een geleende i930 mogen spelen (GG Heinkensand). De storing (ABS DSC) sprak voor zich. 139,- euro bij https://diagnoseapparatuur.nl/icarsoft/icarsoft-i930-jaguar-landrover. GG Heinkenszand heeft goede ervaringen met Smeets Solutions Klantenservice. Ik had een probleempje, foto gemaild en gebeld (Smeets). Prima service. Ook ff naar de ICARSOFT LR II JAGUAR / LANDROVER gekeken. Elders een tientje goedkoper echter als een Jaguar specialist dit bedrijf aanbeveelt en de eerste ervaring is goed dan geef ik graag een tientje meer. Misschien koop ik de LR II. iCarsoft maakt deze OBD apparaten voor vele merken. Prima ervaring mee. Geen ervaring met andere apparaten.
  4. Lekke Bougie?

    Wat ik belangrijker vindt is hoe zien de elektrode en de isolator er uit? Alle 8 hetzelfde? Heb je een foto van de andere kant, de elektrode?
  5. XJ (2003 -2006) of toch een XK (1998 - 2002)

    Ik heb een XJ8 4.2 op gas. April 2016 gestart bij 236.500. Nu 297.445. Auto wordt op 31 mei 2018 15 jaar jong. Ik heb gekozen voor een iets goedkopere auto met meer km's en een hoger onderhoudsrisico. Tot nu toe ben ik tevreden met de keuze. Reparaties zijn er altijd bij auto's van deze leeftijd. Naast slijtage delen die afhankelijk zijn van km's zijn er ook rubber onderdelen die afhankelijk van leeftijd zijn zoals (draagarm) rubbers.
  6. hevige windgeluiden bij hoge snelheid

    Bij mijn X350 een vervelend gepiep boven de 170. Tot ik bedacht: laat ik de ruitenwissers eens aanzetten. Alleen in de rust positie was het gepiep hoorbaar. Ik denk dat het bij mijn auto komt door de flate blade ruitenwissers... (vorige eigenaar)
  7. welke olie voor 2002 XJR

    Sinds augustus 2012 gebruik ik Castrol 5W30 Edge. Eerst voor de BMW E39, de S40 van mijn vrouw en aansluitend de XJ8. Alle auto's bij elkaar 230.000 km. Ik bestel rechtstreeks bij een oliegroothandel die als kleinste verpakking een doos van 4 x 5 liter levert. Alle 16 flessen á 5 liter hadden een verzegeling en er kwam nieuwe olie uit. In september wordt het 5e doosje besteld. Ik zal de prijs vergelijken met verschillende websites. Ik zie weinig prijsverschillen echter wel verschillen in verzendkosten...
  8. Kachelpomp jaguar

    Voor het koelsysteem is het geen probleem. Mocht je oververhitting aan je koelsysteem krijgen dan is de kachel een mooie warmte afvoer van een paar graden...
  9. 4.2 V8 slaat af op benzine vlak na koude start.

    Prins VSI had ik in mijn BMW (4.4 1997) en ik wilde weer Prins VSI. Prins heeft geen standaard installaties voor Jaguar (maart 2016). Vogel wel. Ik ben niet bekend met de veranderingen in de afgelopen 15 maanden m.b.t. gasinstallaties. Volgens mij gaan de ontwikkelingen snel en kan een specialist nu een andere keuze maken dan een jaar geleden. Ik vindt de techniek interessant en wil daar over kunnen praten met een techneut. Dat is het moment dat ik 'gevoel' krijg bij een lpg-inbouwer. Het probleem met de motorstoringen doordat de brandstofsensor geen drukvariatie heeft was mij bekend voordat ik de X350 kocht. En door het gesprek met de lpg-inbouwer kreeg ik een goed gevoel over de betrouwbaarheid van dit systeem in de X350 én zijn vakmanschap. Wat mijn keuze zou zijn? Probeer wat inhoudelijker er in te duiken en bespreek dit met 2 of 3 inbouwers. Dan volgt vanzelf de voor jou juiste keuze.
  10. Eric X350 4.2 LPG Onderhoudservaring

    Update onderhoud 1. Als aanvulling op bovenstaande, de auto is gekocht op 20-2-2016 en na de inbouw van de gasinstallatie op 11-4-2016 is de auto in gebruik genomen voor dagelijks gebruik. 2. Start 236.500 Km en einde 31-12-2016 - 274.491 Km 3. Bij het onderhoudsboekje zijn apk formulieren en een factuur aanwezig. Op 5-11-2014 is APK gedaan bij een Km-stand van 226.369. Op 24-11-2014 is de compressor voor de luchtvering vervangen. 4. Correctie op wiellager, LV is vervangen. 2017: 1. Start 274.491 en nu 294.118 km. De laatste reparatie was op 16-11-2016 bij G&G Heinkeszand. Inmiddels 26.000 km gereden en recent 1 storing, bobine stuk. 2. 3-1-2017 APK gedaan. Geen gebreken of andere meldingen. 3. In november bij G&G Heinkeszand e.e.a. aan de wielophanging achterzijde laten vervangen. Veel minder trillingen. Toch voor mij nog steeds enigszins aanwezig. Balen. 4. In oktober gebruikte Luxury velgen met gebruikte winterbanden van 8 jaar oud gekocht… 5. 274.742 km - 4-1-2017 2 Winterachterwielen (Vredestein Wintrac) via een vriend bij de BMW-dealer op een Hunter balanceermachine laten balanceren. Beide onbalans. Rijd nu een stuk beter. Ik ben kritisch en voel nog steeds wat 6. 278.198 km- 8-2-2017 de 2 Voorbanden (Goodyear F1) ook laten balanceren 7. 274.899 km - 13-1-2017 bij Jagpoint geweest voor het vervangen van de olie differentieel. Echter er zit schone olie in. Olie niet vervangen. Filter motorolie voor op voorraad gekocht. 8. Xx-1-2017 Tijdens de wissel voor het balanceren even de remblokken bekeken. Vóór inmiddels 24.000 km gereden. Ze slijten snel. Bekend euvel bij dit model dat de remblokken niet geheel vrij komen en altijd een beetje aanlopen. Ik ben benieuwd bij welke km-stand de blokken vervangen moeten worden… 9. Brandstofverbruik: a. Een periode dagelijks naar Eindhoven, 92 km heen, 552 km in 3 dagen. Verbruik: 1 liter op 9 km (Laagste verbruik 1 op 9.2 km). b. Meeste km op 1 tank: 632 km. c. Nu ook veel korte ritjes van 18 tot 50 km en wat meer stad. 1 liter op 8 km (hoogste verbruik 1 op 7. . 10. 279.105 km - 16-2-2017 Gasfilter vervangen. 11. 279.387 km - 17-2-2017. Bestuurdersstoel, de zitting laten vullen. Ik had het idee op het frame te zitten. Dat klopt. Bij van der Werf laten herstellen. Mooi ambachtelijk werk. De stoel wordt gedemonteerd, leren bekleding en stoelverwarming. De raakvlakken en met name de beschadigde delen worden met leer bekleed. Dit voorkomt dat de scherpe delen in de vulling snijden. En volgens mij ook drukverdeling. Aan de bovenzijde wordt een extra laag vulling gelijmd. Op weg naar huis dacht ik ‘ik zit op de bok en oef dat is hard. Heb ik hier slim aan gedaan 2 dagen voor een rit van 800 km?”. Ja. Tijdens de 800 km rit geen last gehad en plezier van de goede zit. 12. En plezier van de opnieuw gebalanceerde banden. 170 Km/h is cruisen J. Verbruik: 1 op 8. 13. 285.112 km - 4-4-2017 Olie + filter vervangen. 14. 287.097 km - 23-4-2017. LV-band oppompen. Breekt het ventiel af?? Blijkt dat bij de winterbanden aluminium bandenspanningssensoren zijn gemonteerd… Dat heeft een X350 van 2003 niet. Rubberen ventielen geplaatst. 15. In de weken erna: a. Winterbanden vóór direct vervangen voor de zomerbanden. De Goodyear winterbanden kunnen komende winter nog 1 seizoen op de achteras. b. LV enkele weken een lichte trilling. Die word erger…. Een bijzonder verschil van slijtage in het loopvlak. Dwars over de band. Band er onderuit en trillen weg.. c. En RA een gekraak… Alle rubbers geïnspecteerd (onderstaande draagarmrubbers zijn vervangen bij 268.000 km) en overige rubbers ingespoten. Alle rubbers zijn goed. Binnenkort op de brug testen. Als de auto op de straat staat en ik druk RA de vering in (zowel motor aan als uit i.v.m. luchtvering…) dan is het gekraak hoorbaar. Iets in de veerpoot… Er zit een lichte trilling achter in de auto (vanaf het begin) en heb het vermoeden dat het RA. Dezelfde veerpoot?? 16. 291.279 km - 8-6-2017 – 291.279 km. 2 winterbanden vervangen voor Conti Sport Contact 5 235-50-18-97V 17. 291.570 km - 12-6-2017. Bobine vervangen. De 2e. Ik heb nu een reserve bobine achterin de auto zodat ik deze zelf kan vervangen zodra er 1 stuk is. Oliefilter voor op voorraad gekocht.
  11. 4.2 V8 slaat af op benzine vlak na koude start.

    Hallo Arie, Leuk om te lezen dat je probleem is opgelost. Agatech heeft bij mijn X350 de Vogels installatie ingebouwd. Nu 57.600 km verder zonder problemen.
  12. Bij mijn X350 moeten de cilinders achter terug gedraaid worden. Ik heb het setje geleend echter wilde niet afhankelijk zijn en heb gekeken om zelf te kopen. Dit is een koopje van € 25.- met een spindel voor links en rechts: https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/overigewerkplaats1/hbm-21-delige-universele-remzuiger-terugstelset?gclid=CJuJ-M-cktECFUG7GwodcdkNng
  13. Voor mij is dit forum om de X350 specifieke zaken te leren en mijn ervaringen te delen. Sinds februari 2016 heb ik een X350 van mei 2003. Dit topic heeft voor mij als doel om het onderhoud aan mijn auto te delen. De volgende werkzaamheden zijn gedaan: 1. 236.600 km Uitlezen en storingen wissen. Auto heeft een aantal maanden bij een garage gestaan en had diverse storingsmeldingen 2. 236.600 km Olie, filter en aftapplug vervangen (Zelf) 3. 236.900 km Uitlezen. Enkele meldingen zoals CAN Bus en luchtklep. Deze meldingen komen vaker voor en zijn niet direct zorgwekkend 4. 237.000 km Vogels Gas Installatie ingebouwd (Agatech) 5. 238.332 km Nieuwe steun Bolid telefoonhouder voor X350 gekocht 6. 239.520 km Multiriem vervangen (zelf, van bovenaf, lekker klusje) 7. 244.200 km Remblokken achter vervangen (zelf met hulpgereedschap) 8. 245.380 km Remolie vervangen (zelf) met hulp voor het rempedaal 9. 246.570 km Nieuwe sleutel programmeren (Jagpoint) 10. 247.000 km I.p.v. sigarettenaansteker een dubbele USB met 2x 2.5 ampère gemonteerd 11. 248.600 km RV deurslot gebruikt vervangen (zelf, gekocht bij Jagparts) 12. 250.500 km 1 bobine stuk. Door Jagpoint vervangen + de bijbehorende bougie 13. 251.700 km Remblokken voor vervangen (zelf) 14. 251.700 km Accu vervangen. Maratec 95Ah met 920 Ampère startspanning 15. 252.512 km Olie en filter vervangen (Zelf) Castrol Edge 5W30 16. 252.512 km Wiellager RV vervangen (Jagpoint) 17. 252.654 km 7 bougies vervangen (zelf) 18. 258.686 km Evapklep vervangen (zelf) Uitlezen bij Jagpoint 19. 260.784 km Pook blijft regelmatig in P staan. J-Gate vervangen (Zelf, gekocht bij Jagparts) 20. 263.800 km 4 Luxury velgen met gebruikte winterbanden gekocht bij Vivelde gebruikte autobanden 21. 268.332 km Achterwielophanging: Bij G&G Heinkenzand a. Driehoeks draagarmen b. Stabilisatorstangen c. Spoorstangen d. Uitlijnen e. Luchtfilter Deze reparatie had ik graag zelf gedaan echter ik heb te veel werk en een week later stond een rit naar Oostenrijk gepland. 22. 268.682 km Olie en filter vervangen (Zelf) Doos 4 x 5 liter Castrol Edge 5W30 rechtstreeks bij de oliehandel besteld. 23. …. Bovenstaande bestaat voor mij uit 3 delen: 1. Achterstallig onderhoud herstellen 2. Preventief onderhoud (Remblokken, bougies, olie, filters remblokken etc.) 3. Correctief onderhoud. Het sleutelwerk doe ik graag zelf. Het is een auto voor zowel zakelijk als privé gebruik en moet bedrijfszeker zijn. Voor onderhoud wat ik niet zelf kan doen (of geen tijd L ) ga ik naar Jagpoint en G&G Heinkenzand. Onderhoudshistorie wordt in dit topic bijgewerkt.
×