Jump to content

Mkickert

Members
  • Posts

    209
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Mkickert last won the day on September 18

Mkickert had the most liked content!

Reputation

165 Toppertje

About Mkickert

  • Birthday 01/05/1987

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Rotterdam

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Verse Rotterdamse eigenaar van een XJ6 4.2 uit 1971

Recent Profile Visitors

1,411 profile views
  1. Hier de huidige staat van de Limora rubbers: Achter zit perfect aan de body, en de lijst ook. Zoals het heurt. Voor zit ook goed maar niet helemaal perfect, er is nog een kier in de bovenste hoek. De ruitenzetter (heb het niet zelf gedaan ivm mijn ruiten heel willen houden) zei dat het waarschijnlijk nog iets zal zetten, dus de tijd zal het leren. Daarnaast was mijn achterlicht/remlicht peertje doorgebrand. Ik heb deze gelijk vervangen door een LED versie. Deels om energie te sparen (lampen+wissers+verwarming in de winter trekt best wat amperes), maar ook om iets zichtbaarder te zijn. Hier een vergelijking met dimlicht aan. Links de LED, rechts de gloeilamp. Scheelt flink!
  2. Ik heb beide rubbers vervangen door rubbers van Limora, en is een flinke verbetering. Zitten veel netter. Achter is perfect, voor is iets minder lekker. De sierstrips zitten er net niet echt goed er in. De volgende keer dat ik bij de Jag ben zal ik foto's maken.
  3. Goed bezig, voelt toch goed om alles gelijk grondig aan te pakken. Maar niet zo goed als de eerste start!
  4. Ik ben best veel in de werkplaats, maar na jaren lassen en algehele gorigheid was het tapijt een mix van gaten, roestvlokken en olie. Om te zorgen dat de Jag wat comfortabeler staat en ik weer zonder tentanusvrees er onder kan kruipen hebben we snel nieuw (gebruikt) tapijt op de grond gelegd. Pure luxe! Nu er dit smaakvolle creme tapijt in ligt leek het een goed idee om te zorgen dat het niet weer een vlekkenfestijn wordt, dus ik ben op zoek gegaan waarvandaan de motor (die nog steeds heerlijk loopt) lekte. Dit was de boosdoener. Het pijpje wat vanuit de oliefilterbehuizing loopt heeft een o-ring waar deze aansluit op het carter. Deze lekte zoals je ziet, en met een nieuwe ring erin is de incontinentie verholpen. Nu de buitenkant redelijk af is ben ik verder gegaan met het interieur. Wat er in zat was beige, vies, en gescheurd. Nu heb ik jaren geleden een compleet interieur weten te kopen van een Belgische serie 1, wat een aantal voordelen had: het was een armoede uitvoering (2.8 handbak en raamslingers) wat betekende dat hij skai had. Dus geen scheuren en craquelé, en als allerbelangrijkste was het de kleur die ik het mooist vind staan bij een zwart exterieur: Rood! Een aantal delen waren flink verschoten door 50 jaar aan UV straling, waardoor ik met passende leerverf (Angelus Crimson Red) in een aantal avonden deze delen heb bijgekleurd. De middenconsole heb ik rond het deksel ook voorzien van de chromen sierstrips van een serie 2, om het rood een beetje te breken. Nou moest het oude interieur er natuurlijk ook uit. Op deze foto ben ik halverwege met het mottige tapijt er uit trekken. Alle plaatdelen onder het tapijt zijn daarna keurig in de Owatrol gezet, met daaroverheen zwarte Hammerite. Daaroverheen zijn op de juiste plekken butyl ontdreuningsmatjes geplakt, met daaroverheen de overige geluidsisolatie. Daarna kon het nieuwe tapijt met spuitlijm geplakt worden, en kon ik langzamerhand het interieur weer opbouwen. Voor het eerst in jaren is de Jag weer een vierzitter, voelt echt als een mijlpaal! Geen hoofdsteunen bij de nieuwe stoelen trouwens, als iemand nog serie 1 steunen heeft in ongescheurde staat (schuim vernieuw ik toch) houd ik me warm aanbevolen. Of anders van die dopjes om het gat af te dichten. Uiteraard is er nog flink wat werk aan. Degenen onder jullie die veel wortels eten kunnen in de bovenstaande foto een aantal dingen zien. De stoelen en bank zijn nog niet bijgekleurd, maar ook gebruik ik serie 2 deurvakken. Dit om de simpele reden dat ik ze mooier vind, plus ten opzichte van de serie 1 vakken heb je gelijk een handige greep om je deur dicht te trekken. Ook zie je de nu nog onbekende deurpanelen. De oude waren door vocht vervormd, en aan de onderzijde in een vezelig soort havermout veranderd. Om alles weer strak te krijgen zijn er op basis van de oude panelen 4 nieuwe gemaakt, van watervast hardboard uit de juiste dikte. Als deze bekleed zijn zijn de deuren ook af. Zeer blij met de vooruitgang!
  5. Als het dezelfde carburateurs zijn (hadden Serie 2's niet HIFs?) zou het moeten kunnen. Passen doet het sowieso, maar zoals Rob ook zegt bestaat er een kans dat de motor niet gelijk geweldig loopt. Je kunt opzoeken of beide carburateurs dezelfde naalden hebben, maar ook die zijn te vervangen of over te zetten van de huidige SU's. Verder is er weinig wat er anders kan zijn tussen twee HS8's, tenzij er emissiezaken op zitten. Ook al is alles hetzelfde zul je op zijn minst ze moeten synchroniseren (met vacuümmeter) wanneer je eea overhoudt.
  6. Geen updates betekent niet dat er niet gewerkt wordt! Zoals verwacht kost het opbouwen en afmaken flink wat werk. Hier de Jag in zijn natuurlijke habitat: Flink wat dingen gedaan zoals de voordeur opnieuw afhangen (sluit perfect - op de foto zit hij niet dicht ), olielek bij het carter verhelpen, sierstrips en kentekenplaat monteren, uitlaat monteren, het volspuiten van de dorpels etc met holleruimtewas, nalopen van wiellagers, en het monteren van de binnenschermen.
  7. Als het hetzelfde is als de mijne (71er S1, US versie) dan zijn dat de slangetjes voor het systeem om benzine dampen te laten condenseren. Die twee korte slangetjes hebben in en rondom je tanks, hoedenplank en C stijl nog heel veel broertjes die allemaal aan dunne metalen pijpjes vastzitten. Als je specifiek die twee wilt vervangen begin met de tanks te verwijderen, dan kun je er beter bij. Overigens vond Jaguar dit hele systeem in vroege Europese S1's niet nodig, en ventileerden de tanks naar de buitenlucht.
  8. Die is helaas bij gebrek aan interesse opgeruimd...
  9. Eens, serie 1 remmen zijn voor 99% van alle gebruik prima. Een heel subframe omwisselen kan maar is inderdaad een flinke klus. Plus vroege auto's hebben een hoger stuurhuis dan latere, waardoor je bijvoorbeeld bij een S1 met een S3 subframe ook de stuurkolom moet wisselen.
  10. Dat is gelijk meters maken! Ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt. Oh en trouwens: iemand heeft 1 van je wielbouten gepikt
  11. Veel succes er mee, maar dat moet wel goedkomen!
  12. Dankjewel voor het kijken, maar dan zijn de mijne ongeveer even goed. Ik zal blijven zoeken!
  13. Gisteren weer een stukje verder gekomen, voor het eerst in een half jaar is de Jag naar buiten geweest : En ook de eerste meters er in gereden sinds 2019, was echt geweldig! Heb daarna de uitlaat rubber vervangen, de achterste resonators zitten er nog niet op. Geeft wel een mooi geluid trouwens! De klusjes aan de buitenkant raken stilaan op (sierlijst langs de ramen, tankdop, koplampringen). Ik heb nu andere raamrubbers van Limora gekocht waarvan ik vurig hoop dat ze beter passen. Daarna kunnen we aan het interieur beginnen. Heeft een van jullie toevallig een net series 1 of 2 tankdeksel liggen (al dan niet met sleutel) 1 van mijne is keurig, van de ander is het chroom vrijwel weg...
  14. Overigens als je de boel wilt vervangen voor S2 of S3 spul: alles van een Series XJ met geventileerde schijven (S2/S3 XJ6 en XJ12) en alle XJ-S/XJS past. Zelfs Aston Martin DB7 mocht je dat graag willen, maar dan heb je wel grotere wielen nodig
×
×
  • Create New...