Jump to content

Mkickert

Members
  • Content Count

    147
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Mkickert last won the day on May 4

Mkickert had the most liked content!

Community Reputation

64 Toppertje

About Mkickert

  • Birthday 01/05/1987
  • Age 33

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Rotterdam
  • Age 33

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Verse Rotterdamse eigenaar van een XJ6 4.2 uit 1971
  • Age 33

Recent Profile Visitors

845 profile views
  1. Nu mijn Serie 1 project in de laatste fase raakt en mijn beoogde spuiter tot volgend jaar september volgeboekt zit hier de uitvraag: Wie heeft er ervaring met een goede spuiter? Mijn grootste belang is een langdurig strak resultaat (gezien de auto niet altijd binnen zal kunnen staan). Ik begrijp dat het altijd schipperen is tussen prijs, kwaliteit en snelheid, maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen of aanraders!
  2. Flink wat meters gemaakt vandaag! Ik heb eerder de bestuurdersdeur vervangen voor een uit een late serie 1. Deze heeft andere sloten dan mijn vroege serie 1. Hier de (niet vervangen) rechterdeur: Hiervan heb ik op een stukje karton alle gaten uitgemeten en hun positie ten opzichte van de rest van de deur. Stukje karton omdraaien en omzetten naar de linkerdeur. Zoals je ziet zijn alle gaten anders. Met de trappenboor (wat een mooi stuk gereedschap) de gaten uitboren, samen met de hoeken van het grotere gat. Tussen de gaten met de Dremel uitslijpen, en dit later netjes vijlen. Daarna stukjes maken om de overtollige gaten te dichten, waarna alles weer is zoals het hoort. Voorheen zat de LPG vuller onder de trekhaak, wat zeker als het regent een rotplek is. Daarbij kwam dat de trekhaak weg is en ik de achterplaat net heb vervangen en dat ik dus niet weer een lelijk gat hierin wilde boren. Dus wat ik heb gedaan is de linkertank verwijderd, en het gietstuk waaraan het tankdeksel zit ingekort. De LPG vuller zit aan een dik stuk plaatstaal geschroefd. Dit wordt gesandwicht tussen de body en het gietstuk. Hier zie je ook de vers geboorde gaten voor de chromen 'vleugeltjes' achter de tankdop. Niet origineel, wel mooi. Afijn, alles ziet er netjes uit, hopelijk werkt het net zo goed als het er uit ziet Daarbij heb ik ook het schuifdak verwijderd. Dit werkte perfect (elektrisch!), maar de afvoerslangen waren verstopt waardoor het lekte. Het schuifdakpaneel zelf zit ook al wat roest aan, plus natuurlijk oude rubbers die niet meer nieuw te krijgen zijn. Nu de auto gespoten wordt zit ik heel erg te twijfelen om het schuifdak helemaal te verwijderen. Enerzijds is het een mooi, orgineel en handig accessoire (zeker op een zwarte auto in de zomer), anderzijds ben ik bang dat het sowieso weer gaat lekken, zeker omdat de auto niet altijd droog gestald zal zijn. Wat is wijsheid? Daarbij komt ook dat de spuiter die ik op het oog had pas einde jaar tijd heeft, wat een flinke tegenslag is. Eigenlijk is de Jag nu vrijwel klaar om gespoten te worden, en overige klusjes beginnen op te drogen. Balen dus.
  3. Ik ben net langs deze auto geweest, er zijn nog vrijwel geen onderdelen van af gehaald. Voor het ongeluk moet het best een knappe wagen zijn geweest, 2.8 handgeschakeld. Motor ziet er goed uit een loopt blijkbaar ook goed. Heb zelf een bumper en wat meters gescoord.
  4. Ik maar een paar uur vandaag, dus ben met een kleiner klusje aan de slag gegaan. Omdat ik veel moeite had met de motorkap uitlijnen en ik wist dat de voorkant ooit een kleine tik had gehad, besloot ik de motorkap scharnieren te vervangen. Deze zitten immers direct achter de voorbumper en zullen als eerste een klap krijgen. Dit bleek ook te kloppen, er zat een aardige vouw in. De kokers waren keurig recht en roestvrij, ik heb deze uitgeborsteld en in de Owatrol gezet, voordat ik de nieuwe scharnieren er in heb gezet. Na wat geklooi met de radiator (die in de weg zit voor één van de bouten) zit toch alles weer netjes in elkaar. Nu kunnen de voorscherm en motorkap er weer op om alles definitief recht op zijn plek te zetten.
  5. Een goede basis kun je op bouwen. Is allemaal flink rap gegaan nog!
  6. Daar heb je een goed punt. Stalen auto's roesten uiteindelijk altijd; het beste wat je kan doen is de roest zo lang mogelijk uitstellen
  7. Er zat ook flink veel tin in het oude scherm, helaas wel over roest heen. Hoewel tin mooier is dan plamuur blijft het dichtsmeren; de roest houd je er niet mee tegen. Maar werken met tin en lood lijkt me ook leuk om een keer te kunnen! Van wat ik er van gezien heb is het nog best een kunst, plus je moet goed beschermd zijn. Wat dat betreft zijn we met moderne plamuren toch vooruit gekomen de laatste decennia.
  8. Nou het voorscherm is af, wat een werk! Eerst heb ik de onderste rand achter het voorwiel aangepakt, deze was bij het dubbele plaatwerk bol gaan staan en doorgeroest. Slechte stuk er uit dus: En dan vervangen voor een stuk uit een ander scherm, met daarbij veel tijd er tussen om vervorming te voorkomen. En met een beetje zinkspray er over zie je er weinig meer van. De koplamprand is wel een aardige saga geworden. Zoals je ziet was deze rondom flink slecht. Ik heb de rand gereconstrueerd uit meerdere schermen, waarbij veel zorg besteed is aan het uitmeten en zorgen dat alles recht is. Dit is het resultaat en helaas ook de enige foto. Maar er zit nu geen spatje glasvezel, plamuur of roest meer aan!
  9. Dat is erg netjes geworden! Met lak er overheen zal het onzichtbaar worden!
  10. Nu het rechtervoorscherm netjes is, is de linker aan de beurt. Er zat roest op een aantal plekken, voornamelijk aan de binnenrand. Hier zat een stukje hoekstaal grof ingelast met een laag glasvezel en plamuur er over heen. De onderrand was gedeukt en zat vol met kleine gaatjes. Dit is dubbel plaatwerk (vandaar dat het geroest is ook waarschijnlijk) dus het repareren is ook twee keer zoveel werk. Uiteindelijk moet je ergens beginnen, dus startte ik met met het relatief vlakke stuk naast het knipperlicht. Eerst het vlakke stukje er achter, en daarna uit zincor plaat het buitenste stukje gemaakt. De gaatjes zitten er in om de originele puntlassen na te bootsen. . Dat stuk heb ik als referentie gebruikt om het onderste deel te vervangen. Eerst weer uit vlakke plaat het binnendeel. De grote gaten zijn met een trappenboor gemaakt, wat een uitkomst! Uit het originele scherm heb ik de onderkant geslepen, deze uitgelijnd met het net gelaste deel, en deze met een hele grote berg puntjes vastgezet. Dit om hittevervorming te voorkomen. Daarna met de afbraamschijf de las vlakslijpen, zo kun je snel zien of het een doorlopende las is of dat er nog gaatjes inzitten. Uiteindelijk eindigde ik vandaag hier mee: Zoals je ziet is de koplamprand hierna aan de beurt
  11. We zijn er om elkaar te helpen! Voor ik het vergeet trouwens: late serie 1 en serie 2 voordeuren hebben een ander onderste scharnier (de dranger zit bij late deuren in het scharnier verwerkt, bij vroege deuren zijn dat losse delen). Maar het past wel op elkaar; ik heb een late deur compleet met scharnier op mijn vroege serie 1 gezet.
  12. Vandaag was het rechtervoorscherm aan de beurt. Dit is de originele waarmee de XJ uit de fabriek is gekomen en eigenlijk nog best goed. Na hem te hebben kaalgehaald zaten kleine gaatjes op de bekende plekken: Uiteraard het gat voor de Amerikaanse zijreflector, maar ook rond de koplamprand. Hier hoopt water en modder op wat door het voorwiel worden geslingerd. Nog best een moeilijk stuk want flink dubbel gekromd. Ik besloot daarom twee kleine reparatiestukjes te maken, zo kon de originele welving goed gewaarborgd worden. Op deze foto ben ik halverwege het lassen van het eerste stukje. Net als het vullen van de zijreflector heb ik dit puntje voor puntje gedaan om te zorgen dat het omliggende materiaal niet te heet wordt en vervormd. Een beetje geduld doet wonderen dus! Het eindresultaat is netjes en vooral weer keihard. Onderaan de wielrand zat ook een gaten verzameling. Hier wordt ook modder opgespat wat blijft staan tussen het scherm en het rubber van het binnenspatscherm. Ik heb hiervoor twee kleine plaatjes gemaakt om de juiste kromming te behouden. Ook gelijk de gaten voor de zijemblemen langzaamaan dichtgelast, deze wil ik niet terugmonteren. Het resultaat is een strak, roestvrij en plamuurvrij rechtervoorscherm. De linkerkant wordt helaas een beduidend grotere klus, stay tuned voor het vervolg dus!
×
×
  • Create New...