Jump to content

Mkickert

Members
  • Posts

    178
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Mkickert last won the day on August 22 2021

Mkickert had the most liked content!

Reputation

116 Toppertje

About Mkickert

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Rotterdam

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Verse Rotterdamse eigenaar van een XJ6 4.2 uit 1971

Recent Profile Visitors

1,193 profile views
  1. +1 voor cunifer, koper hardt uit als het gaat trillen en gaat dan scheuren. Is de extra moeite zeker waard.
  2. En dan nu zoals beloofd... de deurensaga! Mijn auto heeft er 4, en ze waren compleet kaalgehaald voor het spuiten. Deze kans heb ik zoals gezegd aangegrepen om extra geluidsdemping tegen de deuren te plakken. In het groen de orginele demping, in het geel de butylmatjes die ik er extra bij heb gezet aan de buitenhuid, de binnenhuid heeft ook een aantal kleinere stukjes ontvangen. Maakt een flink verschil qua geluid bij het dichtslaan, lekker dof. Missie geslaagd! Nu moet alles weer in elkaar. Simpel klusje natuurlijk! De juiste terugmonteervolgorde (voor een kale voordeur) 1: monteer spiegel, slot en deurhendel buiten 2: monteer het slot mechanisme en bevestig stangen vanaf deurhendel en slot 3: monteer deurgreep op binnenkant deur en zet stangen op de juiste spanning om het slot goed te bedienen 4: popnagel B stijl sierlijst 5: monteer onderste deel raamgeleider b stijl 6: plaats deurglas in geleider b stijl 7: monteer sierstrip langs raamrand 8: monteer driehoeksruit inclusief geleider en zorg dat het deurglas goed tussen beide geleiders zit 9: monteer het mechanisme voor de elektrische ramen 10: monteer overbrenging en knop voor de tochtraampjes 11: monteer onderste aanslag voor de zijruit Zo zou het moeten, en ik had zelfs een van de oude deuren gehouden als voorbeeld voor hoe alles moest: Dus natuurlijk was de volgorde die ik aan heb gehouden als volgt: 1, 2, 5, 6, 8, 8 weer er af, 7, 8, 10, 10 weer er af, 9, 10, 3 met pijn en moeite, 4, 11. En dan later alsnog de raamgeleider vervangen dus vrijwel alles weer uit elkaar. Leermomenten en blijdschap alom. Hier wat foto's om een en ander te verduidelijken. Eigenlijk moet deze sierstrip als eerste. Omdat je de oude popnagels moet uitboren om hem er af te krijgen zitten en waarschijnlijk nog kleine stukjes popnagel verstopt achter het raamgeleidrubber die je er uit moet halen. Althans dat weet ik nu. Ik heb andere spiegels gemonteerd omdat A: ik oorspronkelijk lelijke zwart plastic spiegels er op had, en de originele ook niet echt prachtig vind en B: ik dit een sierlijk model vind. Kwestie van gaatjes dichtlassen en nieuwe boren. Wel zorgen dat je de spiegel niet in de weg van de driehoeksruit plaatst! Precies goed uitgemeten dus! Ik heb de binnenkant afgekit met niet uithardende 3M ruitenkit om de regen aan de juiste kant van de deur te houden. Grappig detail: de deurklinken van mijn 71er hebben een afgeronde achterkant, die van de 73er (links) hebben een ietwat puntige achterkant. Bizar dat Jaguar voor zo'n klein verschil nieuwe tooling zou maken. Afijn, alle 4 deuren zitten weer netjes in elkaar! Waar ik geen foto's van heb is het monteren van de deurrubbers. Hier ben ik in totaal bijna 9 uur mee bezig geweest. Ik heb over dit proces niks te zeggen behalve dat er in de allerdiepste krochten van de hel (waar je zelfs als je een bloedige staatsgreep hebt gepleegd nog niet zou komen. Misschien na 2) er een plek is waar geteisterde zielen tot in het einde der tijden Jaguar deurrubbers moeten monteren. Zelfs de duivel zou er medelijden van krijgen.
  3. Strak in de lak! Altijd een fijn gevoel om weer op te kunnen bouwen
  4. Helaas had Limora niet de juiste clips voor de kofferbaksierlijst (staat verkeerd op hun site), waardoor ik zelf aan de gang ben gegaan. Bij Paruzzi (VW specialist) verkopen ze passende clips a 6 euro per 36. (Nr 000407). Inclusief rubbertje tegen de regen zelfs, wat een luxe! Hiervoor moesten de montagegaten in het kofferdeksel iets ruimer gemaakt worden, zoals het linkergat laat zien: De gaten heb ik eerst ruimer gemaakt met de Dremel, en daarna het kale staal in het gat geverfd om roest te voorkomen. Uiteindelijk past alles keurig! Ben ook nog verder gegaan met het zijn gezicht teruggegeven, wat steeds meer er op begint te lijken. Alles met nieuwe rubbers gemonteerd, en ook geswitcht naar Europese richtingaanwijzer glaasjes. De meeste tijd heb ik aan de deuren gespendeerd, maar daar zal ik later over vertellen - dat wordt een verhaal van complicatie, frustratie en overwinning!
  5. Het lijkt voorlopig bij renders te blijven, maar vind het wel een interessante insteek. Stuk moderner (en allicht daardoor ook sneller gedateerd) van bijvoorbeeld de XJC van Retropower. Het is sowieso mooi dat onze auto's flink wat aandacht beginnen te genieten, ben benieuwd waar het Carlex avontuur landt.
  6. Dat zijn ze! Bedankt, ze lijken meer klein bevestigingsmateriaal te hebben wat ik nog zoek. Ik zal eens een bestelling plaatsen.
  7. Ik ben begonnen met het opbouwen van de achterdeuren. Veel gehannes met de nieuwe afstrijkrubbers in de raamsierlijsten krijgen, maar uiteindelijk toch gelukt. Een mooie toevoeging is het extra ontdreuningsplaten (Noico 2mm butyl) wat ik aan de binnenkant heb geplakt. Dit geeft de deur een mooie solide klank wanneer je hem dicht doet. Sowieso maak ik tijdens het terugmonteren her en der kleine aanpassingen en verbeteringen. Zoals de mooie chromen ruitenwisserspindels en ventilatiegrille die een 71er zoals de mijne eigenlijk niet zou moeten hebben. Ook de achterkant is subtiel anders. Zoals je ziet heb ik de reflectoren onder de geheel rode achterlichten (want Amerikaanse uitvoering) laten vervallen, evenals de 'Jaguar' badge links op het kofferdeksel. Rechts stond ooit 'XJ6' (want Amerikaanse uitvoering), dit heb ik vervangen voor de Europese '4.2 litre' badge omdat ik deze sierlijker vind. Boven de kentekenplaat hoort een chromen lijst die met 5 of 6 kunststof clipjes vastzit. Deze clipjes zijn helaas allemaal gesneuveld bij demontage, weet iemand waar die te krijgen zijn? SNG / Angloparts etc lijken ze niet aan te bieden...
  8. Ze hebben flink gevarieerd ja! Vroege S1 Jaguars hebben de vleugels die ik heb, latere hebben een wat lompere greep toen de kentekenplaatverlichting van de bumper naar boven verhuisde. En Daimlers natuurlijk de sierlijke geribbelde die jij hebt, inderdaad S2 als ik het zo zie. Moet eerlijk zeggen dat ik de S3 Jaguar versie erg mooi en clean vindt, zonder achteruitrijlampen en het slanke chroom om het slot. De reden dat ik dat niet heb gekozen is dat het niet mooi zou combineren met de S1/S2 achterlichten.
  9. An sich weet ik prima waar alle schroefjes horen, ik heb alleen geen idee meer waar ze zijn
  10. Stukje bij beetje verder afbouwen, er achter komen dat je geen idee meer hebt waar alle schroefjes en boutjes zijn. Nu de lak zo netjes is zie je wel dat het chroom weer netter moet!
  11. Geen probleem, is ook alweer een tijd geleden. Dit is wat ik voor ogen heb, doppen komen er weer op maar dan ook deels in kleur dus
  12. Dit zijn de definitieve velgen, standaard serie 1 velgen maar dan zwart gespoten en verse banden.
  13. Hij is terug! Zeer tevreden over het spuitwerk, al helemaal voor de prijs. Geen enkel teken dat er ooit een schuifdak in gezeten heeft. Nu nog even afbouwen
×
×
  • Create New...