Jump to content

Rover827SI

Members
  • Content Count

    503
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

Rover827SI last won the day on May 8

Rover827SI had the most liked content!

Community Reputation

117 Toppertje

About Rover827SI

  • Birthday 12/05/1950
  • Age 68

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Hobbies
    Sleutelen, fotograferen en vissen
  • Age 68

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Hallo allemaal,
    Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Aad. Ik heb een enorme passie voor auto's. In dit geval het liefst voor de Engelse merken. Ik sleutelde vroeger heel veel aan auto's van diverse merken. Het sleutelen had toen niets te maken met mijn dagelijks werk. Ik woon in het zuidwesten van Nederland en ben inmiddels met pensioen. Vanaf begin 2014 rijd ik een Jaguar X358 Sovereign 4,2 LWB van 2008, kleur Indigo Blue en was toen 5½ jaar oud met 117.000 km. op de teller (zie foto's album). Ook heb ik een Rover 827Si, kleur Nightfire Red. De auto is 25 jaar en was slechts 3 jaar oud toen ik deze kocht. De auto verkeert nog steeds in nieuwstaat. Ik heb begin 2017 ook nog een schitterende Daimler Super V8 van 1998 gekocht met 155.000 km. in de zeer bijzondere kleur Amaranth Pearl (zie ook foto's album). Eén van mijn zoons heeft dezelfde passie voor de Engelse auto's en hij heeft een Jaguar X300 4.0 Sovereign van 1997. Ook een fantastische auto die hij zelf onderhoud.
  • Age 68

Recent Profile Visitors

2419 profile views
  1. Wij zijn zojuist weer thuis gekomen na een zeer gezellige Zeelandtoer. Deze toertocht was georganiseerd door Raymond en Joke. Wij waren welkom vanaf 10.00 uur en werden ontvangen met koffie. Om 11.00 uur zou de rit van start gaan. Het begon vanmorgen helaas met behoorlijk veel regen. Dat was voor mij de reden dat ik de Daimler Super V8 thuis heb gelaten en alleen met de X358 deze rit met mijn zoon heb gemaakt. Gelukkig knapte het in de loop van de dag behoorlijk op en werd het droog. Met hoeveel Jaguars deze rit werd gereden weet ik niet precies maar ik denk toch gauw zo’n 25 auto’s. Het was een magnifiek gezicht om al deze Jaguars te zien rijden. Ook de inwendige mens werd niet vergeten en de eerste tussenstop werd gemaakt bij het restaurant “De Meerkoet” in Wolphaartsdijk. Hierna volgde er een tweede tussenstop bij het haventje in Ellewoutsdijk(?) waar de mensen op overheerlijke vlaaien werden getrakteerd. Wij willen Raymond en Joke weer hartelijk bedanken voor deze super fijne dag.
  2. Ik was het vergeten maar wij eten niet mee.
  3. Dat is uiteraard niet zo moeilijk. Gewoon een magneetje erop houden.
  4. Na de reparaties van de benzinepomp en het thermostaathuis zat ik hierna toch nog met één probleempje. Het motormanagementlampje begon op een gegeven moment spontaan te branden. Ook dit was voor mij weer nieuw omdat ik ook dit nog niet eerder had gezien bij mijn X358. En wat moet je dan doen. Je zoon weer inschakelen om de Jag aan het infuus te hangen uh ik bedoel aan de uitleescomputer. En jawel de computer gaf twee foutcodes aan t.w. P0171 Samenstelling lucht/brandstof mengsel te arm, Bank 1 en P0174 Samenstelling lucht/brandstof mengsel te arm, Bank 2. Tja en waar begin je dan met zoeken. In dit geval ben ik begonnen na advies uiteraard van mijn zoon om de PCV-klep te testen. Deze test was zoals ik eerder beschreef door krachtig uit en in te blazen. De PCV-klep was niet de hoofdschuldige. Er was ook nog een mogelijkheid dat de inlaat valse lucht aan zoog of dat er een vacuümslangetje was losgeschoten maar ook dit bleek na het testen en bekijken ook niet de boosdoener te zijn. Elke keer na het resetten van deze storing begon het lampje na pakweg 50 kilometer weer te branden. Omdat hij niets meer kon ontdekken adviseerde hij mij de luchtmassameter te vernieuwen. Na het vervangen hiervan bleef het lampje gelukkig uit. De afgelopen dagen ruim 600 kilometer gereden en het blijft donker op het dashboard. Een pak van mijn hart.
  5. Uiteraard een triest verhaal met grote gevolgen op financieel gebied. Laat deze informatie van jou en mij een waarschuwing zijn voor de eigenaars van o.a. een X350, X358 en S-type.
  6. Hoi Robert, je zei al dat jij het probleem ook kent maar wat gebeurde er precies bij jouw auto. Liep de temperatuurmeter op naar het rode gebied of zag je andere problemen. Gr.
  7. Na het verhaal van de reparatie van de benzinepomp overkwam mij nu het volgende. Toen ik thuiskwam van het boodschappen halen viel het mij op dat de ventilator van de motor draaide. Op zich niet schokkend want het was die dag vrij warm. Dus eigenlijk normaal zou je zeggen maar de ventilator ging door naar zijn snelste stand en dat had ik nog nooit eerder gehoord. In ieder geval niet bij mijn X358 terwijl de airco uitstond. In plaats van de auto terug te plaatsen in de garage besloot ik de auto voor het huis te parkeren in afwachting wat er verder zou gaan gebeuren. Na het afzetten van de motor zou deze volgens de fabrieksgegevens nog enkele minuten moeten draaien. Het vreemde was dat de ventilator NIET stopte. Het werd weer eens tijd om mijn zoon in te schakelen en de X358 aan de uitleescomputer te hangen. De computer gaf echter geen foutcode. Mijn zoon zag wel in de computer dat de temperatuur van het koelwater gestaag opliep nadat de motor weer gestart werd. Volgens de technische gegevens zou de thermostaat open moeten gaan bij een temperatuur tussen 88° en 92° en volledig open bij 102°. Je zou dan verwachten dat de temperatuur bij een volledig geopende thermostaat en een draaiende ventilator zou dalen maar het tegenover gestelde gebeurde dus. De uitleescomputer liet nogmaals bij een draaiende motor zien dat de temperatuur steeds verder opliep naar 113° en verder. Alleen bij gas geven daalde de temperatuur in rap tempo om daarna weer op te lopen. Er waren drie mogelijkheden die deze storing zouden kunnen veroorzaken. In eerste instantie de thermostaat zelf maar het zou ook kunnen dat de ECT-sensor niet de juiste temperatuur aangeeft. Ook bestond er nog de mogelijkheid dat er lucht in het koelsysteem zat maar dan had ik dit veel eerder moeten constateren. Het koelwater staat bijna altijd (bij koude motor) op maximum en ik hoef normaal gesproken weinig bij te vullen. De ECT-sensor zit met de thermostaat in hetzelfde thermostaathuis. En wat is dan wijsheid. De thermostaat vervangen of beiden. Het thermostaathuis (kunststof) met een rubberen afdichtring staat er ook om bekend dat deze op den duur kan gaan lekken dus mijn zoon adviseerde mij om alles te vervangen in de hoop dat ik weer zo’n 150.000 kilometer kan rijden maar je weet het natuurlijk nooit. Bij het inspecteren van het oude thermostaathuis zag hij dat het huis toch sporen van lekkage vertoonde (zie foto) en op de plaats waar de thermostaat zat bleek ook een stuk aan de binnenkant afgebroken te zijn (zie beide foto's). Dit stuk bleek gevallen te zijn in het huis van de waterpomp maar gelukkig kon hij door te voelen dit stuk boven water halen. Ook hebben wij gelijk de dunne vacuumleidingen (bovenkant motor) vervangen aangezien deze in de loop der jaren behoorlijk waren verhard door de hitte en bij het aanraken spontaan brak. Door deze reparatie van het complete thermostaathuis loopt de temperatuur niet meer op en hoor ik de ventilator ook niet meer loeien. Wel het zijdezacht spinnen van de motor. Heerlijk toch zo’n katje uh ik bedoel Jaguar.
  8. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet zeker van ben maar ik denk het niet. Bij mijn X358 zat bij de aankoop wel zo'n apparaat ingebouwd. Ik ben ervan overtuigd dat de eerste eigenaar dit heeft laten inbouwen door de Jaguar dealer. Omdat ik voor dit systeem niet betaal heeft de dealer destijds op mijn verzoek dit voor mij afgekoppeld (niet ontmanteld). Gr.
  9. Gelukkig hoefde tank niet uitgebouwd worden maar het was toch een hele klus om alle aansluitingen (harde leidingen) in de tank los te maken (zie foto's). Er waren ook nog twee harde leidingen welke verbonden waren met de andere kant van de tank (2e luik). Dat was de oorzaak dat je de leidingen los moest maken in de tank en niet zoals gebruikelijk dat je de benzinepomp verticaal uit de tank kan lichten. Deze leidingen bleven na demontage achter in de tank. En nog een bijkomstigheid. Om deze aansluitingen los te maken zit je met de handen constant onder het niveau van de benzine en kan je uiteraard niet alles goed bekijken hoe deze leidingen vastgeklikt zitten. Daar is mijn zoon toch een tijd mee bezig geweest. Dus een tip: doe zo'n klus alleen als de tank LEEG is en niet HALFVOL.
  10. Ik had er al een tijd last van dat mijn Jaguar X358 op de snelweg bij vol accelereren iets begon in te houden. Ik maakte mij daar niet zo druk om omdat de auto verder perfect draaide en ook de topsnelheid niet aangetast werd (uitgeprobeerd). Het vervelende was wel dat na verloop van maanden het inhouden frequenter terugkwam en niet alleen bij vol accelereren. Ook bij het invoegen op de snelweg waarbij je dan uiteraard meer gas geeft had ik hier toch behoorlijk last van. Zelfs eenmaal in een grote bocht tijdens het invoegen op de snelweg deed de auto niets meer en nadat ik tot stilstand was gekomen op de vluchtstrook sloeg de motor af. Ik probeerde de auto opnieuw te starten en de motor sloeg direct aan en ik kon hierna zonder problemen mijn weg weer vervolgen. Enkele weken verstreken weer en ik had er nog geen tijd ingestoken om op zoek te gaan naar de problemen. Op een gegeven moment reed ik in de gemeente Vlissingen en moest ik krachtig remmen. De ABS liet zich goed van zijn kant horen en ik probeerde vervolgens weer verder te rijden maar dat ging met hotten en stoten om vervolgens na enkele honderden meters stil te vallen. Ik had het geluk dat ik nog net de inrit van een bushalte haalde en niet op de drukke weg tot stilstand kwam. Wat ik ook probeerde het lukte mij niet de motor opnieuw te starten. Ik controleerde hierna alle elektrische aansluitingen in het motorcompartiment maar alles was in orde. Ik kreeg de indruk dat ik geen benzine aanvoer kreeg maar er zat toch nog genoeg benzine in de tank. Mijn zoon gaf op afstand ook nog het advies om toch nog even de “Inertieschakelaar” te controleren want je weet maar nooit maar deze stond nog goed. Er bleef niets anders over dan zo snel mogelijk de Wegenwacht te bellen. Na een half uur arriveerde de Wegenwacht en begon gelijk alle stekkerverbindingen te controleren in het motorcompartiment. Toen hij niets ontdekte sloot hij zijn uitleescomputer aan. Deze gaf de foutcode “Brandstofdruk veel te laag” aan. Ook controleerde hij hierna de “Inertieschakelaar”. Omdat de Wegenwacht het probleem niet kon oplossen belde hij een bedrijf in Vlissingen om de auto op te halen. Thuis aangekomen sloot mijn zoon zijn uitleesapparaat aan en deze gaf inderdaad twee foutcodes aan. P0087- benzinedruk te laag en P0193 - brandstofdruksensor. Na het loshalen van de brandstofdruksensor en hierna de motor te starten stroomde er een piesstraaltje benzine uit in plaats van een krachtige straal. Het was in eerste instantie duidelijk dat er iets mis was met de benzinepomp. Nadat wij de benzinepomp uit de auto gedemonteerd hadden zag je duidelijk het benzinefilter aan de buitenkant zitten. Het filter zag er heel schoon uit en wij gingen hierna de pomp testen. Er was nagenoeg geen druk wat heel duidelijk te zien was. Conclusie: een kapotte pomp zou je zeggen. Nu zag mijn zoon dat de pomp nog verder gedemonteerd kon worden en nadat de behuizing eraf gehaald was kwam er nog een tweede filter tevoorschijn (stond verticaal in de behuizing). Dit filter zag er inktzwart uit en nadat ik het filter open had geknipt zag je ook dat de laag aan de binnenkant aan het oplossen was. Na verwijdering van dit filter hebben wij uiteraard hierna nog een keer de pomp buiten de auto getest en nu kwam er een behoorlijke krachtige straal uit. Zelfs uit twee slangen. Ook hebben wij de brandstofpomp weer teruggeplaatst in de auto en de motor sloeg direct aan en liep als een zonnetje. Ook het inhouden bij vol gas geven en in bochten behoorde tot het verleden. Zo’n brandstofpomp kost al gauw 400 à 500 Euro maar er stond gelukkig een nummer op het filtertje. Dit filter was leverbaar in China en kostte $ 7,-- (exclusief verzendkosten). Dus direct besteld en na een week werd het filter thuis afgeleverd en inmiddels rijd ik weer met heel veel plezier. Een lang verhaal maar de moraal van dit verhaal “kijk toch verder dan je neus lang is”.
  11. Voor mij geldt hetzelfde . Geen enkel probleem.
  12. Rover827SI

    Rover 827 Si

×
×
  • Create New...