Jump to content

Bram61

Members
  • Content Count

    53
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Bram61 last won the day on January 31

Bram61 had the most liked content!

Community Reputation

12 Goed

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Ik woon in Gelderland op de grens met Duitsland, ben advocaat en rij al 24 jaar Jaguar. De huidige verzameling Jaguars is slechts 2, een XJ12L uit 74, series 2. Daarbij heb ik nog een Jaguar 420 (Daimler Sovereign) uit 1968.

    Zoals mijn inlog doet vermoeden heet ik Bram.

Recent Profile Visitors

237 profile views
  1. #John37 Nee, eigenlijk niet. Ik heb geen rommel gezien of opgevangen. Maar het kan eenvoudig verdwenen zijn...
  2. #Aloboreto #John37 # Rob Vermeulen #Jags3 4.2 #Rob Vermeulen #markv70 #Iksjeezesel #JimJag #hansvh #wimb #JWT67 Succes!! De kachel brandt weer...na een infuus.... Oorzaak; de kachel radiator zat dicht. Maar waarschijnlijk niet dicht geslibt in de tijd, maar een verstopping. In en uitvoer afgekoppeld (de uitgang is op de foto de slang rechts boven bij de vul opening. links de uitgang (bij de nu afgekoppelde) heat valve. Eerst voorzichtig proberen door te spoelen, bovenin water ingegoten maar er kwam nauwelijks iets uit... Toen wat druk gezet met (omgekeerd gemaakte) rem ontluchter; toen kwam er plots een straal door en bleef het gewoon doorlopen. Kachel nog even met een waterslang doorgespoeld, lijkt nu volledig open en heeft tijdens de testrit weer de volle capaciteit. Dus niet hoeven inweken, geen soda of citroenzuur.....30 minuten en klaar. Iedereen bedankt voor de hulp, tips en ondersteuning!
  3. #John37 # Rob Vermeulen #Jags3 4.2 De motor warmte is keurig onder controle; de normale radiator is onlangs vervangen voor het feit dat deze dicht was geslibt met kalk etc. Eigenlijk niet meer dan logisch dat de kachel radiator hetzelfde euvel heeft.... Ik kan eenvoudig de kachelradiator uit het koelsysteem halen en laten inweken. Ga binnenkort beginnen, heeft wat voorbereiding nodig met slangen ed. Weinig druk anders blaas je het oude ding kapot; wel veel inweek geduld. Inweken met Soda of wat "het internet" ook zegt; wellicht citroenzuur. Ik laat jullie allen weten wat het resultaat is!
  4. #alboreto Inderdaad, ik heb dat geprobeerd zonder draaiende motor....dus koelvloeistof toevoegen door de filler neck...(tegen de waterflow in, dus geen draaiende waterpomp). Bovendien (dat kun je natuurlijk niet zien op de tekening) is de filler neck bijna het hoogste punt in het koelsysteem; het stroomt dan vanzelf de radiator in... Resultaat; er komt een beetje koelvloeistof uit de andere kant (waar de heater valve zat). Nu is dat ook weer een hoog punt; dus de auto aan de voorzijde opgekrikt zodat ook lucht eruit kan....een klein beetje koel vloeistof is het gevolg. Conclusie na gisteren; radiator een beetje teveel verstopt, maar niet dicht. In combinatie met het koude weer (niet het koudere koelwater, maar de veel koudere lucht van buiten die over de kachel wordt geleid) is de verwarming nagenoeg nihil. Voor wat betreft "nagenoeg"; een temperatuur meting gedaan op de uitstromende lucht van de kachel zonder blower. Het is 12 graden in het begin maar koelt later af tot 8. Dat klopt met de bewering van de koude lucht buiten (later reed ik sneller dus meer koude lucht, maar ook met het feit dat , nadat de thermostaten opengaan de circulatie in de kachelradiator wordt gemaakt door een "neveneffect" en dus waarschijnlijk ook veel minder krachtig is. """""Although the engine cross pipe is now isolated from the cooling circuit, coolant is still drawn through the heater matrix and the engine cross pipe direct to pump suction while the heater water control valve is open.""""""" Volgende en denk ik laatste actie wordt een poging de kachel radiator 'schoon" te krijgen zonder deze te moeten verwijderen...een nieuwe radiator plaatsen is geen leuk karweitje in de kou van de garage...nog los van de hoeveelheid werk.
  5. #Alboreto Dus; in de hierbij gevoegde tekening zie je de "kachelslangen" in blauw. De water flow (bij lopende motor; in casu draaiende waterpomp) is van C naar B naar A A= filler neck/vulopening/cross pipe (allemaal namen voor hetzelfde punt) B= Heat water valve, deze kan de circulatie afsluiten. Nu vervangen voor een stuk pijp en dus 100% continue open. C= een punt waar ik in een slang kan knijpen. Bij A. kan ik visueel water in de slang zien gaan (niet draaiende waterpomp) en dus ook vullen B: heat water valve =weg; circulatie altijd mogelijk En bij C, als ik er in knijp, beweegt het koelvloeistof niveau bij A. Hiervoor zijn 2 uitleggen mogelijk: of "rechtsom" connectie naar boven of via de radiator. Als het via de kachelradiator is, dan is deze zeker niet verstopt. Als het de andere kant op is; dan wordt in ieder geval koelvloeistof aangevoerd (door de pomp) in de ingaande (rechter) slang. Als de kachel radiator dus niet warm wordt: of er is geen circulatie: de heat water valve is weg, dus zou de (niet erg lang geleden gereviseerde) waterpomp niet werken (is alles bij elkaar erg onwaarschijnlijk) de kachel radiator verstopt moeten zijn (maar dat is dan wel van de ene dag op de andere; klinkt niet waarschijnlijk) of er moet een luchtbel in de radiator (slang) moeten zitten. MBT de luchtbel: Auto opgekrikt zodat punt B niet langer het hoogste punt is maar punt A. Daar de dop eraf gehaald. We gaan verder....
  6. #alboreto Tja, de afbeelding komt uit het correcte en originele Jaguar Werkplaats Handboek. Deze soort thermostaten zaten er ook in toen ik de auto kocht (met 35.000 km op de teller) Deze zijn meerdere malen vervangen; altijd goed gewerkt. De bestelnummers zijn de voorgeschreven Jaguar bestelnummers tevens gerelateerd aan de voorgeschreven temperatuur van 82 graden. Daarbij bestel ik ook deze nummers bij SNG Barrat die de originele nummers vermeld. Daar gaat niet veel fout. Ik geef toe dat ik de tekst uit mijn vorige reactie ook met enige verbazing heb gelezen, maar er staat toch echt dat zowel met open as gesloten thermostaat de kachel verwarmd wordt. Dit stopt alleen als de heat water valve wordt gesloten; dus stop daar de circulatie. Bijgesloten 2 afbeeldingen (zoals de omschrijving in uitlegt: 1 gesloten thermostaat. (groene lijnen zijn de ontluchting slangen/pijpen) 2. open thermostaat: de cross pipe (filler neck, vul opening) wordt afgesloten maar, zoals de tekst zegt: """""Although the engine cross pipe is now isolated from the cooling circuit, coolant is still drawn through the heater matrix and the engine cross pipe direct to pump suction while the heater water control valve is open.""""""" Helmaal onder: de kachel radiator; helemaal boven de radiator.
  7. #alboreto De heater matrix, kachel radiator, krijgt altijd warm water. Tijdens het opwarmen, met gesloten thermostaten of met open thermostaten. Zij bijgaande tekst van het werkplaats handboek. (mocht je die willen, dan kan ik je deze mailen trouwens; specifiek voor de XJ12 serie met en zonder carbs.) De heater valve kan de circulatie stoppen, maar die heb er tussen uit gehaald. Dus als je dan kijkt naar mij tekeningetje met die 2 rode slangen hierboven; of de thermosten open of dicht zijn maakt niet uit voor de circulatie van de kachel; De "linker" slang: Ik zie koelvloeistof in de "filler neck" en zie ook dat deze in de linker slang loopt ; ik veronderstel dat dit tot de kachel radiator dan vol staat en de kachel inloopt. De filler neck is daarbij hoger; dus het water zou dan in de radiator moeten lopen door de zwaartekracht (uiteraard met de motor uit; de waterstroom is de andere kant op. De rechter slang: De rechter slang is voorzien van een heat valve. Die is er nu tussen uit. dus het is gewoon een slang uit de kachel radiator naar de motor. Hier is een hoogte verschil wel een probleem. Zie de Engelse tekst van #hansvh van gisteren! Inderdaad zou hier een ontluchtings punt op zijn plek zijn. De rechter slang gaat uit de kachelradiator omhoog naar de heat valve (weliswaar nu er tussenuit, maar het hoogte verschil blijft) en dan weer naar beneden naar de motor als afgebeeld. Het hoogte verschil is zeker 25 cm... dus die ga ik nog een keer straks de auto opkrikken terwijl ik de rechterslang los heb....
  8. #alboreto Dit is een afbeelding van de thermostaten. Dit zijn van het type enkel lijkt me. Daarbij zijn het dezelfde als ik al jaren gebruik, met het correcte originele Jaguar bestelnummer. En, nog belangrijker, ze werken prima. Altijd een warme kachel gehad....
  9. #jimjag Staat morgen op het programma...kan er nu makkelijk bij nu ik een bypass heb op de heat valve. Dat is de inkomende flow. De uitgaande zit nog makkelijker op de cross pipe. (dat ik nog eens "makkelijk" zou zeggen bij deze auto...) #John37 Thermostaten zijn goed, heb er 6 gemonteerd. (3x2) allemaal gecheckt tot in de treure nu....pannetje water, wijze van monteren, enz enz. Ook de temperatuur gedraagt zich normaal. Inderdaad blijft over; verstopte kachel radiator of luchtbel. Hoop dat morgen te ontdekken.
  10. #john37 Komen we steeds dichterbij...hoop het niet, dat is een heleboel werk. Blijf toch steeds denken aan lucht; immers heeft de kachel het tot voor kort meer dan prima gedaan. dichtslibben van de radiator zou betekenen dat deze het steeds een beetje slechter zou gaan doen. Maar deze is er in 1 keer mee gestopt.. En heeft het bovendien een (1) keer gedaan tijdens de file omschrijving hierboven en hieronder gekopieerd. Dat duidt ook niet op een verstopte radiateur; wellicht een prop in plaats van een verstopping... Morgen nog een keer grondig opgekrikt ontluchten, anders handmatig de radiator proberen te vullen, de beide slangen kan ik nu gewoon losmaken en zien of ik water kan toevoegen aan de radiator. (Dan nog tenslotte als mogelijke indicatie: Ik moest stoppen in de file. Na een paar minuten (motor geweldig koel door de nieuwe radiator) motor uitgezet want het duurde eindeloos....na 30 minuten file opgelost en de motor gestart. De kachel werkte en gaf warmte af....!! Maar koelde snel weer af en na een paar minuten was deze weer koud. Dit zou erop duiden dat er wel warmte uit wordt gewisseld en de heat valve soswieso water doorlaat. Maar uitwisseling is nog geen circulatie....
  11. # John37, # Alboreto # hansvh en de rest.. Ok, laatste poging voor vandaag. Heb de heat valve er tussen uitgehaald en simpelweg aan elkaar gezet. Geen kwesties meer of die goed werkt. Dus: Slangen losgehaald om de heatvalve los te koppelen en door te verbinden; dit zou ook voor ontluchting moeten zorgen als er een luchtbel in zou zitten. Dat bleek niet maar wel dat er geen water uitliep! dus de radiator liep niet leeg....bijzonder... Helaas was dit ook nog niet de oorzaak van het probleem; een testritje leverde koude voeten op.Moet nog wel opnieuw de opgekrikte ontluchting proberen. De slang kan ik nu makkelijk losmaken om de lucht uit de radiator te laten; als daar de luchtbel zit tenminste.... Ik zal een tekeningetje sturen inde volgende boodschap; als jullie dan zien is het bijna niet meer mogelijk dat de kachel niet werkt...en toch is het zo.... Wordt vervolgd.
  12. # markv70 Dat intussen geprobeerd; de auto voor opgekrikt met een garagekrik. Jouw procedure gevolgd; niets. Variaties op een thema (met andere dop eraf, twee doppen, bleeder wel/niet enz.) uitgevoerd; nog niets. Intussen gelezen dat ontluchten alleen werkt zolang de thermostaten dicht zijn (alleen de carb versie , niet de HE). Helaas, nog steeds helemaal geen effect, zelfs niet een beetje....maar ik geef nog niet op; ik zie zeker wat in het luchtbel fenomeen. #hansvh en als vervolg op markv70's idee van de luchtbel zie ik hier inderdaad een geheel correcte opmerking! Want de heater valve en vooral de slangen zijn bijna het hoogste punt in het hele koelwater systeem. Ga die slangen los maken. Grappig genoeg gaat 1 van die slangen naar de filler neck (cross pipe) die slang zit in ieder geval vol water, de luchtbel moet dan er dan "achter en tussen zitten"; in casu tussen radiator en de andere slang. De "andere" slang is trouwens de kant waar het warme water binnenkomt. Het zou dan de luchtbel eruit kunnen drukken via de andere slang (die naar de cross pipe (fill neck) voert. Kan zelfs via de inkomende slang water voeren naar de filler neck... Wordt weer vervolgd......
  13. #markv70 Voor de V12 is er een heel stringente manier om te ontluchten (uitbundig in de Werkplaats manual omschreven met hele vetgedrukte letters over de do's en don't s) Uiteraard staat daar niets in over slangen knijpen....maar ik probeer alles want een luchtbel zou idd alles verklaren. Heb je een idee hoe je dat het best doet want in die (2) slangen valt niet echt te "knijpen". (#) Jags3 4.2 geeft aan dat de auto scheef zetten zou helpen om te ontluchten. De kachel radiator zit vrij hoog in de auto, maar is niet het hoogste punt.
×
×
  • Create New...