Jump to content

hupert

Members
  • Posts

    59
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

hupert last won the day on August 29 2019

hupert had the most liked content!

Reputation

36 Beter

About hupert

  • Birthday 09/16/1967

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Markelo

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Na de ellende van het restaureren van een Range Rover Classic, schelden op die Engelse rommel, ben ik nu toe aan het restaureren van een XJ6. Bloed kruipt waar het niet gaan kan

Recent Profile Visitors

1,453 profile views
  1. Dankje Kees, ik zal eens bij een spuiter informeren.
  2. Ik ben met wat reparaties bezig in de motorruimte van mijn XJR6. De auto is icebleu, kleur mdp 821, maar wat zit onder de motorkap? Is dat de basislak zonder blanke lak? Het lijkt mij nog eerder grijs.
  3. Nadat mijn series 2 project, motorswap naar AJ6 motor, zo goed als klaar was zat ik alweer te denken aan een volgend project. Eigenlijk is een AJ16SC motor nog veel gaver in zo`n series 2, maar dan eigenlijk wel met een handbak. Nog mooier zou een XJC zijn met zo`n motorblok... Ik heb ondertussen mijn werkplaats grondig verbouwd en vergroot zodat ik iets meer ruimte heb voor dergelijke projecten. Eind november liep ik toevallig tegen een complete XJR aan, van 1995, origineel Nederlands, 218000km, stond al jaren stil. Volgens de eigenaar was de motor goed, hij had hem ook voor een project gekocht maar kwam er niet aan toe. Ik heb hem gekocht en bij een vriend gestald omdat ik nog met mijn verbouwing bezig was. Ik was van plan om zo snel mogelijk de motor en de diverse benodigde delen te demonteren en de rest weer te verkopen maar eenmaal op de brug blijkt hij verrassend gaaf te zijn. Er zijn wel enkele kleine puntjes van aandacht maar zeker geen grote lasprojecten. De buitenkant, en met name de velgen, heeft wel aandacht nodig maar ook dat valt nog wel mee. De optie om hem gewoon op te knappen blijft nu ook nog in mijn hooft hangen. Eerst de motor maar eens testen. Ik ben begonnen met het schoonmaken van het brandstofsysteem, bougies vernieuwd, nieuwe olie en koelwater. Motor was goed los maar heb toch even met wat bovensmering de motor zonder bougies laten draaien tot de oliedruk voldoende was. Alles gemonteerd, motor startte meteen maar loopt loeihard stationair(±2500rpm) en op 5 cilinders. Snel maar weer uitgezet. Ik weet nu iig dat er leven in zit, binnenkort eerst de compressie meten en het gasklephuis eens helemaal reinigen. Ik heb nog gezocht naar een Haynes werkplaats handboek voor de XJR6/X300 maar schijnbaar is die er helemaal niet? Heeft iemand hier op het forum misschien meer info over deze auto`s? Dat zou wel erg handig zijn. Wordt vervolgd...
  4. Ha Wilfred, welkom terug, ik heb je oude draadjes mbt de ombouw naar AJ6 gelezen, veel aan gehad. Ik heb recent een XJR X306 gekocht en ga nu bij mij ook de verbouwing is afgerond hier leuke dingen mee doen. grt Benny
  5. Marco, die velgen komen van de donor XJ40.
  6. Valt mee Django, hij is klaar op een paar kleine dingen na. Maar zoals bij wel meer techneuten het geval is, administratie is niet mijn grootste hobby. Bij gelegenheid ga ik dit topic wel bijwerken
  7. Ziet er geweldig uit, maarja, niet origineel, dat is voer voor azijnpissers????????
  8. Johnny, wat maakt het uit wat een ander vind. Als je origineel wilt blijven moet je dat doen, maar ik vind dat groene monster geweldig. Als ik mijn S2 klaar heb zal ik ook vast heel veel kommentaar krijgen...
  9. Bedankt Peter Jan voor je nuttige antwoord
  10. Weet iemand of een BW 65 uit een S2 in een XK150 past waar nu een DG-250-MJ in zit? Volgens mij past deze bak achter elke XK motor vanaf 1948, maar hoe rijd dat? Bericht door moderator verplaatst naar juiste sub-topic.
  11. Rictric, dit is een compleet nieuwe gezette U- balk van 3 mm, de oude was verrot. Ik heb bewust een iets dikkere genomen omdat de koeler er in moet passen, normaal staat die op de afdekplaat van de originele dwarsbalk. Ik heb de XJ40 koeler er nu in zitten en kan toch de originele bovenplaat van de koeler gebruiken.
  12. Arie, mijn linkertank is in het verleden al weggehaald en onder de tankklep zit de vulopening van de lpg tank. Als de motor op benzine goed loopt wil ik de lpg weer opbouwen.
  13. Zo, alweer een hele tijd geleden dat ik wat foto`s heb laten zien. Ik ben ondertussen wel een heel stuk verder. De motorruimte is gespoten nadat ik de ontelbare gaatjes die in de binnenschermen zitten heb dichtgelast. Waarschijnlijk hebben al die gaatjes wel ergens een functie maar ik heb alles dichtgelast wat ik niet nodig had.(en meer????) Nu kan het eigenlijke opbouwen eindelijk beginnen. De vooras er weer onder en de stuurinrichting. Daarna kan eindelijk dan de motor erin, met de motorsteunen van een XJS past dat perfect. Het versnellingsbaksteun is het begin van de improvisatie, ik heb de XJ40 steun als basis gebruikt. Vanaf nu is het improviseren, voor elk onderdeel wat gemonteerd moet worden moet een steun worden gemaakt of op zijn minst aangepast worden. Ook is het heel goed opletten waar je bepaalde onderdelen plaatst, omdat er misschien nog wel meer op die plek moet komen. Het koelwater reservoir en het gasklephuis bv zitten behoorlijk dicht op elkaar. De aandrijfas is ingekort en gemonteerd, de versnellingsbak is aangesloten en gearselector geintegreerd in de tunnel. Daarna heb ik de complete kabelboom van de Xj40, met bijna alle modules, ingebouwd. Met zorgvuldig passen en meten kan alles aan de passagierskant ingepast worden. De gaskabel is weer aangesloten, nadat het gaspedaal met de XJ40 kickdown schakelaar weer op de nieuwe bodemplaat zijn gemonteerd. De brandstofleiding heb ik ook van de donor gebruikt tot aan de achteras, daarna ben ik overgegaan op nylon. ik heb een nieuwe series 3 benzinepomp met een benzinefilter achter in de reservewiel bak gemonteerd, daar zit bij de S3 ook de pomp. ik gebruik alleen de rechter tank dus van omschakelkleppen enz heb ik geen last. Ik moet nog wel de retourleiding aanleggen en op de tank monteren. Foto`s van bovenstaande heb ik nog niet, ik zal binnenkort weer foto`s maken.
  14. ik weet niet waarom de foto`s niet zichtbaar zijn, zal wel iets niet goed zijn gegaan, volgende poging
  15. Het laswerk in het motorruim is klaar, nu alles bijwerken, strak maken en spuiten. De XJ40 koeler past perfect in de nieuwe voorste dwarsbalk. Omdat ik de onderkant de originele hoogte wil houden wijkt de form iets af. De standaard koeler staat op de bovenplaat van de balk, deze is open en de koeler is erin verzonken. Deze constructie is iets minder sterk daarom heb ik 3mm dik materiaal gebruikt. De oliekoeler voor de bak moet ook nog een plaats hebben maar daar zoek ik bij het monteren wel een plekje voor. Na het spuiten kan ik eindelijk bezig gaan met waar het om begonnen was, de XJ40 motor inbouwen.
×
×
  • Create New...