Ga naar inhoud

Pizzaman

Members
  • Aantal items

    6,450
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    83

Pizzaman won de laatste dag op 11 november

Pizzaman had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

653 Toppertje

Over Pizzaman

  • Verjaardag 01/12/1971
  • Leeftijd 47

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Grootegast
  • Hobbies
    Met auto's klooien, gitaar spelen en algemeen gek doen.
  • Leeftijd 47

Wie ben ik

  • Voorstellen
    45 jaar, eigen bedrijf en heb diverse auto's. De S-type is mijn eerste Jag, maar ik heb ook twee Mini's (de echte... zonder BMW delen...). Veder heb ik nog een Range Rover V8 (1981) en dan wat ander spul: Een Ford Capri, een Fiat X1/9 en een Fiat 500.

    Kortom ik ben een autogek, en jawel, dan rij je dus niet met een <Mondeo of een Vectra of zoiets... je rijdt een JAGUAR.

    Mijn S-type is van 2000, het is een 3.0 Execeutive, alles zit er op behalve een automaat. Dat was ook de bedoeling. Hij heeft slechts 80.000 km gelopen (inderdaad... gekocht van een ouwe directeur van 83).
  • Leeftijd 47

Recente bezoekers van dit profiel

1,359 profielweergaven
  1. Pizzaman

    'Jaguar wil volledig elektrisch merk worden'

    Ja, en ook NOx en SO2, maar dat is eveneens niet de bedoeling. Het laatste is met zwavelvrije brandstof bijna uitgestorven. De katalysator heeft ook geholpen (ook met de CO, koolmonoxide). Overigens ben ik zowel chemicus als bioloog... CO2 noemt men dan een probleem maar het is de vraag of het dat ook is. De opwarming door CO2 is allerminst bewezen, daarbij komkt dat zelfs onze dikste investeringen de (wellicht fictieve) temperatuurstijging slechts een miniem beetje zullen vertragen - miljarden investeringen om 'het onvermijdelijke' met enkele dagen uit te stellen. Waarmee ik niet wil zeggen dat we de boel de boel maar moeten laten. Fossiele brandstoffen zijn bepaald niet oneindig. Bovendien worden ze vaak geleverd door 'bedenkelijke' landen, die er fiks aan verdienen, zo houden we een hoop shit & ellende in stand. Methanol (CH3OH) is inderdaad een optie. Dat kunnen we (nu al) ook biologisch produceren en wordt (nu al) ook opgemengd (verplicht: E5, E10). NB: een liter methanol (of ethanol, C2H5OH, kan ook) bevat een hoop minder energie dan een liter benzine of diesel. Dus je verbruik stijgt, aldus minimaal een 2x zo grote tank er onder. Maar da's nog het minste probleem. Het probleem is (net als bij soja) dat er dan belangrijk landbouwareaal aan besteed gaat worden. Oftewel in landen waar ze geld nodig hebben, kappen ze dan regenwoud om zo via soja en dergelijke centen te verdienen. Weliswaar CO2 neutraal, maar ook niet echt de bedoeling. Hetzelfde probleem geldt voor biodiesel. Auto's kunnen uitstekend rijden (en allang) op koolzaadolie of sla-olie. Geheel CO2-neutraal. De reden dat dat niet allang gebeurt ligt ook grotendeels in 'aandelen in oliemaatschappijen'. Die dan wel weer iets met algen aan het bekokstoven zijn. Ja dat met die accu's kost ook een hoop energie (en andere shit & ellende) om te produceren en te recyclen. Maar die problemen daar zou je eventueel wel wat mee kunnen. Zuiniger of goedkoper wordt het er dan niet van, helaas.
  2. Pizzaman

    'Jaguar wil volledig elektrisch merk worden'

    Als je de H2 moleculen ergens aan gaat hangen dus? Ik vraag me als chemicus af hoe je dat gaat fabrieken. Momenteel werken motoren op koolstof en waterstof (Cx-Hx + O2 --> H2O en energie). Buiten het omzetten van bewegings- en andere energievormen in elektriciteit, en daarna weer in mobiliteit zie ik weinig optie. Het beste lijkt me nog kernenergie (Thorium) icm elektra. Alle andere zijn onderhevig aan een hoop omzetverliezen. In feite kan je een Tesla beter direct op kolen laten lopen. De pijp staat dan wel ergens anders, maar erg zuinig is het zeker niet. Als je de daadwerkelijk verbruikte energie berekent loopt ie ook zo zuinig niet: 0,3 kWh per km verbruik (met fluwelen voetje), kolencentrale 320 gram CO2 per kWh. Dus ~100 g/km maar daarbij nog omzetverlies/transportverlies van het elektriciteitsnet - ca 30%. En dan nog het omzetverlies van het stopcontact of oplaadpunt naar de accu's van de auto: nogmaals 15-25% verloren aan warmte + omzetten wissel- gelijkstroom. Totaal: van 100 naar 130 (+30%) en dan nog een dikke 20%? zeg 150 gram CO2/km. Dan doet een normale, moderne auto het een stuk beter met minder dan 100g/km. Of een elektrische Jag dus zoveel zuiniger/beter voor het milieu is dan een gewone valt te betwijfelen.
  3. Pizzaman

    'Jaguar wil volledig elektrisch merk worden'

    Het past wel bij de filosofie 'grace space pace', dat gaat als een jekko zo'n elektrische auto. Helaas vind ik ze niet mooier dan de rest, dat zal dan vooral van de prijs/kwaliteit verhouding afhangen. Ja, mooi interieur, maar dat hebben andere auto's van dezelfde prijsklasse ook. Qua uiterlijk zie ik ook weinig verschil - doe mij maar eentje van voor 2009. Elektrisch of niet!
  4. Pizzaman

    Luchtvering twijfels

    Nou volgens mij interesseren dermpels een Jaguar geen ene moer. Een E500 ken ik wel en daarkan je minder hard mee over drempels dan mijn S-type. De XJ is nog beter... Dus idd in Heinkenszand ff naar laten kijken.
  5. Pizzaman

    Luchtvering twijfels

    Nou ik heb laatst in een X350 mogen rijden, en Mercedessen ken ik wel. Zo'n X350 is net zo zacht, maar wel 'gedempter'. Geen nadeinen/gewaggel. Een X308 heb ik wel eens gereden, en rijdt meer als een Mercedes (zullen ze me wel afschieten hier). Eigenlijk vond ik het nog het meest lijken op een W123 met een V8 en een sport-onderstel, maar dan eentje die (veel) strakker stuurt en met veel betere stoelen et cetera. Kortom, veel minder een 'boot'. Bij een Mercedes (ik heb taxi gereden...) kleunde ik ook nog wel eens OP een drempel... zal je met een Jag niet gebeuren. Maarre... een X350 is wel zo'n beetje de meest comfortabele auto die ik ooit gereden heb. Beter nog dan de S-type. Dus geen comfort? Kan me niet voorstellen dat dat zo hoort. Weet echter niet welke Benzen je hebt gereden.
  6. Pizzaman

    Jaguar verliest twee voorwielen

    Hij was de Jaguar "zat". Ik denk dat dat zo nog goed is afgelopen. Stel je voor hij knalt er mee bovenop een ander. Want ehhhh... rechte weg... en dan uit de bocht vliegen? Jammer van de Jag, dat wel.
  7. Pizzaman

    Jaguar op Nr.28!

    Bij mij ga ik dan weer voor 14, 18, 22, 25 28 en 30.... De grootblikbezittert
  8. Pizzaman

    Aankooptips X-type

    Lijkt mij niet verkeerd voor die prijs. Goed nazien op roest en defecten, uiteraard. De meeste ongein zal je al wel weten die ermee kan zijn.
  9. Heb er vroeger zelf genoeg uit elkaar gehad (Mini's hebben ook SU carburateurs, mijn Range Rover ook). Het probleem is voornamelijk het stangenstelsel bij dubbele carburateurs. Dat is meestal het euvel. De carburateurs zelf reviseren is niet zo'n heel groot werk, als tenminste niet alles verrot en gaar is. Wat slijt is de naald en de zetel, maar die kan je gewoon vervangen. De rest is ook wel los te koop. Nieuwe gaskleppen en spindels ook, en ja die haal je bij BCCP het makkelijks (of bij een Minicenter... maar ja, een Jag). Bij BCCP kunnen ze je perfect helpen, van A-Z en op elk gewenst niveau.
  10. Heb je er een trekhaak (of de restanten daarvan) onder zitten? Als alle lampjes het doen --> heel snel knipperen wijst op sluiting of 'verkeerde massa'. Dan kan het dus in een trekhaakaansluting zitten.
  11. Een GOEDE garage, waar ze nog vaklui hebben, kan dat zeker wel. Zit d'r eentje niet te ver weg in Zeeland, lijkt me dat die dat zeker wel kan.
  12. Pizzaman

    deksel benzine

    Zo zit het bij mij... en die werkt goed.
  13. Pizzaman

    deksel benzine

    Zal morgen ff foto posten hoe het hoort te zitten. Maar ik denk dat je gelijk hebt.
  14. Pizzaman

    AJ27 onderzoek (wat was er mis met deze motor)

    Morgen naar Heerenveen, in de avond altijd wel gelegenheid.
  15. Pizzaman

    AJ27 onderzoek (wat was er mis met deze motor)

    Oioioi dat moet niet hoor Rob. Ik heb een heeeeele grote schuur daar kan het best in. Als ik er dan zelf niets mee doe heeft een ander er misschien ooit wat aan.
×