Jump to content

Noud

Members
  • Content Count

    108
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Noud last won the day on February 22

Noud had the most liked content!

Community Reputation

27 Beter

1 Follower

About Noud

  • Birthday April 22

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Haarlem

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Sinds 2014 in bezit van een XJ6 Coupe uit 1977. Ik voer zo veel mogelijk onderhoud zelf uit of samen met mijn zoon die ook de smaak te pakken heeft.

    Kleine update, november 2016. Vandaag een X308, om precies te zijn Daimler V8 aangeschaft. Deze komt in de plaats van een Mercedes 500 SE die ik van de hand gedaan heb. Dus vanaf nu kan ik kiezen tussen stijlvol rijden in de XJC of gerieflijk en vlot in de Daimler.

    April 2017: nog een update. De verzameling is uitbebreid met een XJ6 2.8 uit 1968. Dit wordt een projectje, veel werk nodig.

Recent Profile Visitors

681 profile views
  1. John, Marco, bedankt voor de feedback. Vlakken is waarschijnlijk nodig omdat de resten van de pakking er niet meer af komen zonder een beetje geweld te gebruiken. We zien het nog even aan, ik zal overleggen met het revisiebedrijf. Wat betreft de chassisbalken - ik zal de scharnieren naar voren halen en de boel schoonmaken en verven. Noud
  2. De kop ligt ondertussen uit elkaar. Kleppen, zetels, veren, nokkenaslagers allemaal binnen toleranties. Lijkt erop dat we alleen de geleiders, veren en seals gaan vervangen en de kop laten schoonmaken en vlakken.
  3. Hallo Mark, Dat ziet er goed uit. Mag ik vragen wat voor verf je hebt gebruikt? Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd maar ik moet zeggen dat mijn verf niet blijft zitten en na een paar weken werd het stuur alweer lelijk... Noud
  4. Kleine update over dit project. Het heeft even stil gelegen wegens vakantie en zo maar ik ben er nu weer mee bezig. We hebben de bovenkant van het blok en de zuigers schoongemaakt en de radiateur en condenser weggehaald om zo de waterpomp te kunnen vervangen. Ondertussen heb ik ook e.e.a. aan nieuwe onderdelen binnen waaronder dus die waterpomp, nieuwe draadeinden voor de kop, inlaat en uitlaat en een setje slangen voor de koeling. Nu is het wachten tot de cilinderkop zelf klaar is en dan kunnen we alles weer in elkaar schroeven. Ik hoop binnen een week of drie weer te rijden. Ondertussen het balkje waar de radiateur op steunt een hoognodige lik verf gegeven...
  5. Olieverbruik. Ik vermoed dat de klepgeleiders vernieuwd moeten worden. Geen zekerheid natuurlijk maar het revisiebedrijf kan uitsluitsel geven. De cilinderbussen zien er netjes uit, al zou je het misschien niet zeggen op de foto's. We moeten de bovenkant van de zuigers nog schoonmaken, het lijkt wel of er olie op is gedruppeld.
  6. Afgelopen week hebben we de cilinderkop van de motor getrokken voor een revisie. Voor zover ik kan nagaan (documentatie compleet vanaf 1997) was de kop niet eerder eraf geweest. Dat hebben we geweten. We waren met z'n tweeën 15 uur bezig met de klus. We konden beschikken over een flinke motortakel. Het was de bedoeling om de draadeinden (studs) te laten zitten en hem daar overheen te trekken. Dat bleek volledig kansloos. Vervolgens de draadeinden eruit gehaald. Drie stuks hadden geen zin, daar hebben we toen moeren op vastgelast. Vervolgens brak er eentje af (verrassing) maar de anderen gingen wel los. Uiteindelijk met gepaste overredingskracht de kop over de laatste stud heen getrokken. Nu maar eens kijken hoe het met de kop gesteld is. Wordt vervolgd. Noud
  7. Dat ziet er indrukwekkend uit! Hoe wist je dat de koppakking lek was? En waarom moesten de koppen gereviseerd worden? Noud
  8. Aad, ik geloof dat keesh er een aantal heeft liggen. Ander kan je terecht bij David Manners in Engeland (JLM12187*CABLE / SDC1) Noud
  9. Wim, het asje is iets meer dan 9 cm. Er is maar één uitvoering.
  10. Ook in mijn X308 had de stuurverstelling het begeven. Wel electrisch omhoog en omlaag maar het stuur kon niet meer naar me toe komen. Met de uitstekende informatie van keesh in de hand hebben zoon Steven en ik vandaag succesvol het flexibele aandrijfasje vervangen. Het artikel van keesh gaat over de X300. In aanvulling hierop kan ik melden dat het proces voor de X308 iets eenvoudiger is - je hoeft niet het halve dashboard te verwijderen om de stuuras te laten zakken. Stappenplan: Vervangend flexibel asje bestellen. Is geen officieel los-verkrijgbaar part number maar er zijn leveranciers die het ding wel kunnen leveren. Die voor de X308 is hetzelfde als voor de X300. Drie kappen rond de stuurkolom verwijderen. Twee bouten lostmaken van de bovenste ophanging van de stuurkolom. Stuurwiel ondersteunen en iets laten zakken. De onderste ophangingsbouten kan je laten zitten. Connector van de Reach Motor losmaken. Dit is een gele stekker, makkelijk van de onderkant los te maken. Reach Motor in de zwarte houder laten zitten. Deze houder losklikken van de stuurkolom met flinke schroevendraaier. Aanschouw het kapotgedraaide asje. Verwijder alle restanten, gebruik een pincet indien nodig. Nieuw asje in de motor duwen. Nu het geheel weer op zijn plek duwen. Uitlijnen kan lastig zijn, wij hebben het motortje telkens een piepklein stukje laten draaien totdat het asje op zijn plek zat. Stuurkolom weer vastmaken met de twee bouten, en de kapjes weer vastschroeven. Noud
  11. Dit is wat Limora zegt:
  12. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat ik de klus dit jaar nog geklaard krijg. Toch zit er wel iets beweging in - langzaam bezig onderdelen te verzamelen, spatborden en deuren en motorkap ondertussen vervangen. Het grote werk, namelijk de vloer en dorpels moet nog gebeuren. Een donorauto voor de dorpels is inmiddels wel aangeschaft.
  13. Update op dit wat oudere topic. Nu de winter al weer een tijdje achter ons ligt was het toch echt tijd om de airco te repareren. Nieuwe condensor, switch en droger besteld bij een van onze sponsors. Het klusje bleek eenvoudiger dan gedacht. Het is niet nodig om de radiator te verwijderen. Koelvloeistof kan blijven zitten en ook de oliekoeler van de versnellingsbak hoeft niet los. Je kunt gewoon de radiator een beetje naar achter kantelen (eerst aan de bovenkant losmaken natuurlijk) en dan kan de condensor eruit. Losmaken van de condensor via de voorkant (grille verwijderen). Nieuwe onderdelen monteren en vervolgens naar de lokale garage om het systeem weer te laten vullen. Voor ongeveer € 300 helemaal klaar en de airco doet het weer! Noud
  14. Het ziet er fantastisch uit. Wat voor primer en lak gebruik je voor de remmen? Noud
×
×
  • Create New...