Ga naar inhoud

Noud

Forum Donateur
  • Aantal items

    100
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

Noud won de laatste dag op 25 januari 2018

Noud had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

21 Goed

1 Volger

Over Noud

  • Verjaardag 22 april

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Haarlem

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Sinds 2014 in bezit van een XJ6 Coupe uit 1977. Ik voer zo veel mogelijk onderhoud zelf uit of samen met mijn zoon die ook de smaak te pakken heeft.

    Kleine update, november 2016. Vandaag een X308, om precies te zijn Daimler V8 aangeschaft. Deze komt in de plaats van een Mercedes 500 SE die ik van de hand gedaan heb. Dus vanaf nu kan ik kiezen tussen stijlvol rijden in de XJC of gerieflijk en vlot in de Daimler.

    April 2017: nog een update. De verzameling is uitbebreid met een XJ6 2.8 uit 1968. Dit wordt een projectje, veel werk nodig.

Recente bezoekers van dit profiel

522 profielweergaven
  1. Noud

    X308 Stuurverstelling reparatie

    Aad, ik geloof dat keesh er een aantal heeft liggen. Ander kan je terecht bij David Manners in Engeland (JLM12187*CABLE / SDC1) Noud
  2. Noud

    X308 Stuurverstelling reparatie

    Wim, het asje is iets meer dan 9 cm. Er is maar één uitvoering.
  3. Ook in mijn X308 had de stuurverstelling het begeven. Wel electrisch omhoog en omlaag maar het stuur kon niet meer naar me toe komen. Met de uitstekende informatie van keesh in de hand hebben zoon Steven en ik vandaag succesvol het flexibele aandrijfasje vervangen. Het artikel van keesh gaat over de X300. In aanvulling hierop kan ik melden dat het proces voor de X308 iets eenvoudiger is - je hoeft niet het halve dashboard te verwijderen om de stuuras te laten zakken. Stappenplan: Vervangend flexibel asje bestellen. Is geen officieel los-verkrijgbaar part number maar er zijn leveranciers die het ding wel kunnen leveren. Die voor de X308 is hetzelfde als voor de X300. Drie kappen rond de stuurkolom verwijderen. Twee bouten lostmaken van de bovenste ophanging van de stuurkolom. Stuurwiel ondersteunen en iets laten zakken. De onderste ophangingsbouten kan je laten zitten. Connector van de Reach Motor losmaken. Dit is een gele stekker, makkelijk van de onderkant los te maken. Reach Motor in de zwarte houder laten zitten. Deze houder losklikken van de stuurkolom met flinke schroevendraaier. Aanschouw het kapotgedraaide asje. Verwijder alle restanten, gebruik een pincet indien nodig. Nieuw asje in de motor duwen. Nu het geheel weer op zijn plek duwen. Uitlijnen kan lastig zijn, wij hebben het motortje telkens een piepklein stukje laten draaien totdat het asje op zijn plek zat. Stuurkolom weer vastmaken met de twee bouten, en de kapjes weer vastschroeven. Noud
  4. Noud

    Verschil XK8 specs 1996 - 1997

    Dit is wat Limora zegt:
  5. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat ik de klus dit jaar nog geklaard krijg. Toch zit er wel iets beweging in - langzaam bezig onderdelen te verzamelen, spatborden en deuren en motorkap ondertussen vervangen. Het grote werk, namelijk de vloer en dorpels moet nog gebeuren. Een donorauto voor de dorpels is inmiddels wel aangeschaft.
  6. Noud

    x308, Airco condensor zelf vervangen?

    Update op dit wat oudere topic. Nu de winter al weer een tijdje achter ons ligt was het toch echt tijd om de airco te repareren. Nieuwe condensor, switch en droger besteld bij een van onze sponsors. Het klusje bleek eenvoudiger dan gedacht. Het is niet nodig om de radiator te verwijderen. Koelvloeistof kan blijven zitten en ook de oliekoeler van de versnellingsbak hoeft niet los. Je kunt gewoon de radiator een beetje naar achter kantelen (eerst aan de bovenkant losmaken natuurlijk) en dan kan de condensor eruit. Losmaken van de condensor via de voorkant (grille verwijderen). Nieuwe onderdelen monteren en vervolgens naar de lokale garage om het systeem weer te laten vullen. Voor ongeveer € 300 helemaal klaar en de airco doet het weer! Noud
  7. Noud

    Klussen aan mijn xj series 2

    Het ziet er fantastisch uit. Wat voor primer en lak gebruik je voor de remmen? Noud
  8. Noud

    XK Motor swap 4.2 Series 3

    Misschien een beetje bruut, maar zou je niet met een dremel een inkeping kunnen maken, en dan met een beitel en een hamer een paar flinke meppen geven?
  9. Noud

    X308, Bak gerepareerd

    Omdat onze Daimler geen geduld had om te wachten op de automaat-revisie workshop hebben we afgelopen week zelf de stoute schoenen aangetrokken en de bak gerepareerd. Onlangs ging de automaat kapot en de symptomen wezen op een kapotte A-drum. Ik heb aardig wat tijd besteed aan inlezen: verwijderen van de bak; openmaken van de A-drum; assemblage; lower valve body verwijderen; zuiger vervangen; olie vervangen etc. Onderdelen heb ik besteld bij diverse bronnen (Engeland, US maar ook bij ZF in Nederland). Zelf had ik nog nooit een versnellingsbak verwijderd. Ik heb hulp ingeroepen van Thijs en mijn zoon Steven heeft ook meegeholpen. We hebben de klus uitgevoerd bij een doe-het-zelf garage in Amsterdam en we hadden de beschikking over een brug, luchtgereedschap en een pers. Het verwijderen van de bak was op zich al een hele klus maar ging redelijk voorspoedig. Het verwijderen van de katalysators was lastig en het losmaken van de bovenste bouten van de bell-housing was ook uitdagend. Het losmaken van de lower valve body (sorry ik weet de Nederlandse term niet) valt mee, en het vervangen van de zuiger met een upgraded exemplaar was wel te doen. A-drum openmaken was eenvoudig, al heb je wel een pers nodig om de zuiger er uit te krijgen. Gelukkig bleek de diagnose correct. De zuiger in de lower valve body bleek licht beschadigd, en in de A-drum was de O-ring van de zuiger kapot en de bovenste rand van de drum afgebroken. We zijn er twee dagen mee bezig geweest. Montage verliep zonder tegenvallers en na het vullen met nieuwe olie reed de auto weer prima. We zijn blij en ook wel een beetje trots dat we deze toch wel omvangrijke klus succesvol hebben afgerond. Noud
  10. Certificate gevonden (moest even zoeken)
  11. Arie, die van mij is volgens mij de oudste hier in Nederland. 80-30-GE, chassisnummer 22. Helaas heeft-ie heel veel werk nodig, dus ik ben nog wel even bezig...
  12. Sjef, het januarinummer van Classic Car Magazine besteedt er uitgebreid aandacht aan: (en ik kijk af en toe nog eens in de garage naar mijn project auto van 1 oktober 1968...zou ie op tijd klaar zijn?) Noud
  13. Noud

    Jaguar in The Grand Tour S02

    Edit: de link in de vorige post was incorrect. Hier is de juiste link.
  14. Noud

    Jaguar in The Grand Tour S02

    Briljante aflevering "Jaaaaags" XJR / XK8 / 420G / XJ Series 3 / XJS Allemaal even betrouwbaar. Alleen deze week hier te downloaden
×