Ga naar inhoud

X300 Sport

Members
  • Aantal items

    113
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    4

X300 Sport won de laatste dag op 21 november

X300 Sport had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

23 Goed

Over X300 Sport

  • Verjaardag 05/08/1975
  • Leeftijd 43

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.verstrate-taxaties.nl
  • Leeftijd 43

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Maastricht
  • Hobbies
    Lezen over, rijden met en sleutelen aan klassieke auto's.
  • Leeftijd 43

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Joel Verstrate uit Maastricht.
    Begin 2014 mijn eerste Jaguar gekocht, een XJ6 Sport uit 1996, welke ik dagelijks met veel plezier voor woon-werk verkeer heb ingezet. De avonturen hiermee heb ik op dit forum uitgebreid gedeeld.
    Na een periode zonder Jaguar rijd ik sinds oktober 2016 weer dagelijks in een XJ6 Souvereign uit 1996.
    Sinds februari 2017 heeft deze XJ6 gezelschap gekregen van zijn opa, in de vorm van een XJ6 4.2 Series 1 uit 1972.

    Ik heb mijn eigen taxatie en advies bureau voor klassiekers en youngtimers, zie de banner bovenaan het forum voor meer informatie.
  • Leeftijd 43

Recente bezoekers van dit profiel

506 profielweergaven
  1. Een druilerige donderdagochtend in oktober op een troosteloos industrieterrein in de buurt van Birmingham. Dat klinkt niet als de start van een mooie dag. Op het parkeerterrein waar ik een plekje probeer te vinden staan echter opvallend veel Jaguars geparkeerd. En Land Rovers. En als ik het gebouw binnenloop, type doorsnee industriehal, wordt het nog mooier. Direct bij binnenkomst sta ik direct oog in oog met een Jaguar XJ220. Dat gebeurt me niet elke dag. Als ik om me heen kijk zie ik diverse andere juweeltjes van ons geliefde merk, waaronder een unieke XK140 met een koetswerk van Michelotti. Verder wat Land Rovers en Range Rovers in diverse uitvoeringen. Ik sta, samen met een groepje collega klassiekertaxateurs, in de hal van het Jaguar Land Rover Classic Center. Een soort van studiereis zeg maar. Jaguar is natuurlijk een merk met een lange en mooie historie. Hierdoor is er ook altijd een grote groep liefhebbers voor het merk geweest wat erin geresulteerd heeft dat er ook altijd veel bedrijven geweest zijn die zich specialiseerden in het merk Jaguar. Ik doel daarmee op restauratiebedrijven en onderdelenleveranciers. Je klassieke Jaguar rijdend houden, of in topstaat te (laten) restaureren is dus nooit echt een probleem geweest. Toch vond Jaguar het enkele jaren geleden nodig om zelf een klassieker divisie op te zetten. In 2014 begon dit nog redelijk bescheiden als Heritage Center, waarbij met name kennis en informatie verzameld werd. Maar vanaf 2016 bieden ze als ‘Classic Works’ diensten aan als service en reparatie van klantenauto’s, verkoop van gerestaureerde exemplaren tot zelfs nieuwbouw van bijzondere modellen als de XKSS, Lightweight E-Type en de D-Type. Dit alles vanuit een 14.000m2 groot complex. En vandaag gaan de poorten voor ons open. Sinds de overname van Jaguar en Land Rover door Tata, inmiddels zo’n tien jaar geleden, opereren deze iconische merken eigenlijk als één firma. Platforms en motoren worden gedeeld, de Range Rover Velar loopt vanaf dezelfde band de fabriek uit als de F-Pace en ook de ‘Classic Works’ divisie werkt zowel aan Land Rover als Jaguar modellen. Zo kan je hier ook terecht voor een tot nieuwstaat gerestaureerde Range Rover. Voor 135.000 GBP, dat dan weer wel. In de werkplaatsen staan de modellen dan ook door elkaar heen. Op het moment van ons bezoek werd bijvoorbeeld de laatste hand gelegd aan een serie Land Rovers Defender Works V8, waarbij de 122PK sterke Diesel motor vervangen is door een 5.0L V8 met ruim 400PK. Ook hier zijn er genoeg andere partijen die dergelijke modificaties aanbieden, zoals het in Nederland gevestigde bedrijf Top Hat. Maar het kost weinig moeite om met deze bedrijven te concurreren, de 150 exemplaren waren binnen 48 uur uitverkocht. En dat voor een vanaf prijs van 150.000 GBP…. Terug naar die Jaguar XJ220. Eind jaren 80, in de hoogtijdagen van de nieuwe categorie ‘Supercars’ als de Ferrari F40, Porsche 959 en Bugatti EB110, voorgesteld aan het publiek waarbij de geplande productie van 350 exemplaren direct uitverkocht was. Toen kwam de crisis. Jaguar treuzelde lang met de daadwerkelijke productie, waarbij de beloofde V12 motor vervangen werd door een V6 Turbo motor uit een Austin Metro. Tot overmaat van ramp haalde de XJ220 ook nog eens niet de beloofde topsnelheid van 220 MPH maar bleef steken op ‘slechts’ 217 MPH. Daarmee was het echter toch nog de snelste productieauto aller tijden. Bestellingen werden afgezegd en toen de productie in 1992 eenmaal op gang kwam, kostte het Jaguar veel moeite om de exemplaren te slijten. Uiteindelijk werden er 271 exemplaren geproduceerd, waarbij de laatste pas in 1997 verkocht werd. Ver onder de aanvankelijke introductieprijs. Ook in de jaren daarna was de auto niet populair, wat mede ook veroorzaakt werd door het feit dat er geen banden leverbaar waren voor de auto. En dat is de kracht van een ‘Classics Works’ afdeling, waarbij er een grote firma achter staat. Die heeft Pirelli zover gekregen om voor elke klassieke Jaguar een passende band te produceren. En zo is er sinds 2016 weer vers rubber leverbaar voor de XJ220. Niet geheel toevallig is sindsdien ook de belangstelling voor de auto weer toegenomen en zijn de prijzen ervan aangetrokken. Ik zag tijdens mijn bezoek overigens liefst 9 exemplaren van de XJ220 staan. Naast restauratie en service van klantenauto’s, restaureren en verkopen ze ook enkele modellen onder het ‘Reborn’ programma. Voor Jaguar is dat momenteel de E-Type series 1. Jaguar zoekt hierbij zelf geschikte exemplaren over de gehele wereld en restaureert deze naar originele specificaties. Niet in opdracht van de klant maar gewoon zoals ze zelf vinden dat het hoort. En dat is bijvoorbeeld in de originele kleurstelling. De auto’s worden aangeboden voor een vaste prijs van 185.000 GBP. Wil je het anders? Dat kan ook, maar dan niet onder de ‘Reborn’ noemer. In de toekomst komen er meer ‘Reborn ‘ modellen. Zo werd de XJ12 Coupé als mogelijk volgend model genoemd. Ze zijn hiervoor in elk geval al auto’s aan het opkopen. Daar konden we ook even een kijkje nemen, de opslagruimte met ongeveer 500 auto’s. Van alles wat, ook vreemde merken. Maar ook showmodellen en prototypes, auto’s die in films gefigureerd hebben en dus auto’s die aangekocht zijn voor het Reborn programma en nu in afwachting zijn van een restauratie. Ik wel een hele dag tussen deze bijzondere collectie kunnen rondstruinen. Maar we moesten alweer door naar de volgende afdeling, waar ze zogenaamde ‘Continuation’ modellen bouwden. Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een grijs gebied, dat opnieuw bouwen van klassiekers, wat het 'Continuation' programma inhoudt. Alsof je de Mona Lisa gaat naschilderen met de verftechnieken van nu. En deze dan in diverse musea gaat tentoonstellen…. Momenteel worden er 25 stuks van de D-Type gebouwd, precies zoals er ook al 75 stuks werden gebouwd in 1955 en 1956. Maar, zegt Jaguar, het oorspronkelijke plan was toen om er 100 te bouwen. En om de geschiedenis recht te trekken bouwen we nu de 25 ontbrekende exemplaren, waar al een chassisnummer voor gereserveerd was…. Yeah right! Men vergeet even te vertellen dat die 25 ‘missende’ exemplaren in 1957 als XKSS, de straatversie van de D-Type, verkocht werden! Tenminste, 16 stuks, want 9 ervan werden bij de fabrieksbrand in 1957 verwoest. En je raadt het nooit…. Die 9 ‘missende’ XKSS exemplaren zijn op hun beurt in 2016 en 2017 alsnog gebouwd onder dezelfde ‘Continuation’ noemer. Je kunt op deze exemplaren op een legale manier overigens geen kenteken krijgen vanwege het feit dat de auto dan aan de huidige veiligheid en milieueisen zou moeten voldoen…. Je kunt hem wel gebruiken op het circuit tijdens historische races. Maar hoort deze auto daar wel thuis? En helaas zijn er minder legale manieren te bedenken waardoor de auto toch de identiteit kan krijgen alsof het een origineel in de jaren 50 gebouwd exemplaar gaat. Vraag is dus of Jaguar hier niet een beetje te ver aan het doorslaan is. Over doorslaan gesproken: ze zijn bezig om een hele serie te bouwen van de E-Type Zero, de elektrische Jaguar E-Type die ook gebruikt werd bij de Royal Wedding eerder dit jaar.... We mochten niet overal fotograferen helaas. Wel kan je zelf ook een kijkje gaan nemen. Kijk hiervoor op de site https://www.jaguarlandroverclassic.com/ Je kunt het ook combineren met een fabrieksbezoek. Zo hebben we de productie van de F-Type kunnen aanschouwen. Ik vind het een prachtige auto, vooral als coupé. Een toekomstige klassieker. Momenteel lopen er maar 45 stuks per dag van de band dus het is ook nog eens een relatief zeldzame auto…. Mocht je ooit in de buurt van Birmingham zijn dan is een bezoek echt een aanrader!
  2. X300 Sport

    X300 uitlaatspruitstuk

    Ritje naar Heinkenszand pastte even niet in de agenda. Heb ze maar gedemonteerd en laten lassen bij een revisiebedrijf in de buurt. €80,- ex BTW.
  3. X300 Sport

    X300 afgekeurd op te hoge co

    Beste Bas, is je spruitstuk nog altijd gasdicht na de reparatie door Raymond?
  4. X300 Sport

    X300 uitlaatspruitstuk

    Beide gietijzeren uitlaatspruitstukken van mijn X300 3.2 zijn flink gescheurd. Ze brommen lekker en motor loopt daardoor (?) ook wat onregelmatig. Voor de aanstaande APK moet het sowieso opgelost zijn. Nieuw niet te krijgen, gebruikt ook meestal niet best meer. Ik vrees dat lassen niet gaat werken of zijn er andere ervaringen? Zijn wel zodanig ver gescheurd dat demontage sowieso noodzakelijk is. Iemand nog andere suggesties? Ze zijn ook in RVS te krijgen maar dan kom je op ruim 1000 pond....
  5. Hmmm, mijn XJ 4.2 loopt nu goed sinds ik er een 123 ontsteking in gezet heb. Alleen m'n toerenteller werkt nu niet meer. Ik heb nog een aantal draden over maar die corresponderen niet met het elektrisch schema dat ik heb. Als ik ze op de bobine aansluit zoals ik denk dat het moet, doet de toerenteller niets. Als ik ze aansluit zoals ik denk dat het niet moet, dan staat de wijzer van m'n toerenteller te dansen... Heeft iemand een tip?
  6. Was een leuke dag en Ko, bedankt voor het ontvangst en de gastvrijheid! Voor een zorgvuldige taxatie is een schone auto wel zo fijn. Maar ook al had je de auto netjes gewassen, door al het stof in de lucht was daar soms niets meer van te merken. Een wasbox om de hoek was daarom erg handig!
  7. X300 Sport

    LPG in X300?

    Ik rijd nu met mijn tweede X300 op LPG. Bij de eerste zelf ingebouwd, nu eentje waar het al in zat met G3 certificaat. Vraag me niet hoe het kan.... Vulopening achter tankdop. Moet je wel steeds een verlengstuk op draaien maar het gaat dus wel.
  8. X300 Sport

    X300 Voorwielophanging revisie; de onderste draagarm @$#W%@!

    Hij is klaar.... De intentie was een paar ophangingsrubbers te vervangen en twee dagen klussen. Het werd een compleet nieuwe voorwielophanging met nieuw subframe, alle (alle!) rubbers nieuw en origineel Jaguar, nieuwe Bilstein schokdempers, nieuwe remschijven en blokken en omdat we nu toch bezig waren ook maar 4 nieuwe Pirelli's eronder..... En natuurlijk netjes uitgelijnd. Hij rijdt weer.... Nee, hij zweeft! Wat een verschil in rij beleving... Heerlijk. Hier nog een foto van voor de laatste werkzaamheden. Gewoon, omdat ie zo mooi is.
  9. X300 Sport

    X300 Voorwielophanging revisie; de onderste draagarm @$#W%@!

    Bedankt voor de tips. Helaas is het ook met de tips me niet gelukt om de onderste bout/as eruit te krijgen. Nog een heel stuk uitgeboord, maar ook dat hielp niets. Die as zit over een lengte van 22cm in het subframe vast, op diverse plaatsen kleine gaatjes geboord om kruipolie in te laten lopen maar ook ruim een week later is er geen beweging in te krijgen. Pijp op uiteinde van de as gelast om flink kracht op te zetten en je zit de as torderen, maar lossen ho maar...... Dus uiteindelijk wordt het een nieuw subframe. Nog eentje voor een redelijke prijs gevonden. Tevens alle rubbers opnieuw besteld, nu origineel Jaguar in plaats van de veel goedkopere imitatie exemplaren. Wil dit klusje niet binnen een jaar nog eens doen.... Nu nog wachten op de postbode....
  10. Ik rijd al een tijdje met volle tevredenheid rond met mijn X300, die echter wel een irritante rammel/kloenk in de voorwielophanging en een wat vaag stuurgedrag heeft. Dus stond al een tijdje een complete revisie van de voorwielophanging in de planning, en de onderdelen daarvoor lagen al een tijdje klaar. Vandaag had ik een dagje vrij gepland om dat klusje even te klaren. Met mijn zelf gemaakte tool was de veer zo los (zie foto) De meeste bouten en moeren waren nog redelijk gangbaar. Ook bleek en zo hier en daar al wel redelijk recent wat vernieuwd te zijn geweest.... maar niet de rubbers van de onderste draagarm..... En die waren heel slecht. Maar ik heb vandaag wel 3 uur op die verrekte bout zitten rammen, stoken, oliën, draaien (poging tot) maar er is geen beweging in te krijgen. Inmiddels heb ik wel de bushes eraf geslepen, maar het kreng zit dus IN het subframe vastgerot! Zie hieronder een foto van de huidige situatie..... Zal een nachtje WD40 helpen, of heeft iemand andere tips? Tot overmaat van ramp had ik deze bout ook niet voorzien om te vervangen, dus moet ik die nu bestellen. Wat is de snelste weg? SNG heeft hem (volgens de site) niet op voorraad..... Ding heet LOWER FULCRUM SHAFT, partno JLM11858. Aardig aan de prijs ook wel trouwens...... Ik ga weer even wat WD40 sprayen.....
  11. X300 Sport

    hoe kan dit? een S3 op S2 kenteken?

    Hier een triest voorbeeld over hoe zoiets kan aflopen als je te goeder trouw zo'n auto koopt: https://www.jaguarforum.nl/forum/topic/9050-jaguar-omgekat/?hl=onderzoek
  12. X300 Sport

    Clarkson on the X306 XJR

    Irvin! Wat gaaf, een switch naar een XJR6! Een handgeschakelde dan toch wel? Ik zal je eerdaags ook nog wat info sturen, even wat struinen in mijn archief. Groet, Joel
  13. X300 Sport

    Banden XJR Michelin?

    Standaard is idd 255 maar die maat is lastig verkrijgbaar en/of duur. 235 en zeker 225 lijkt mij te smal op een XJR velg, niet mooi. Michelin PS lijkt mij de beste keus, ik had destijds echter Good Year Eagle F1 Asymetric 245/45 R17 eronder en was daar ook zeer over te spreken. Veel minder tramlining dan ik had met mijn oude versleten banden. Tractieproblemen had ik nooit, maar ik had dan ook een nep XJR met slechts een 3.2 motor.....
  14. X300 Sport

    Is een X300 een Classic Car

    Het begrip Youngtimer kennen de Engelsen niet. Die term is iets Nederlands/Duits. Engelsen noemen wat wij Youngtimer noemen een "Modern Classic". De X300 is net als elke Jaguar bijzonder genoeg lijkt mij. Maar de oudste X300 is nu net 20 jaar en de komende tijd zal uitwijzen of men langzaam de term Classic Car of Oldtimer gaat gebruiken voor de X300. Denk dat dat nog wel even gaat duren.
  15. Of er kosten aan kwamen? Nou, is maar hoe je het bekijkt. Om hem in topstaat te brengen wel. Om gewoon door te blijven rijden niet, op een nieuw achterdiff lager na. Maar voor mij was het nooit de bedoeling er in 2015 nog mee te blijven rijden, dus vandaar dat ie weg ging. Maar inmiddels staat er iets anders op de oprit, ook met een Jaguar hart. Of Ford. Een Discovery 3, maar dan wel de V8. Dat is de AJ8 motor zoals ook in Jaguar gebruikt, maar van 4.2 opgeboord naar 4.4 ltr. Voorlopig dus geen Jaguar voor mij denk ik.
×