Jump to content

X300 Sport

Sponsor
  • Posts

    127
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

X300 Sport last won the day on December 29 2019

X300 Sport had the most liked content!

Reputation

46 Beter

About X300 Sport

  • Birthday 05/08/1975

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.verstrate-taxaties.nl

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Maastricht
  • Hobbies
    Lezen over, rijden met en sleutelen aan klassieke auto's.

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Joel Verstrate uit Maastricht.
    Begin 2014 mijn eerste Jaguar gekocht, een XJ6 Sport uit 1996, welke ik dagelijks met veel plezier voor woon-werk verkeer heb ingezet. De avonturen hiermee heb ik op dit forum uitgebreid gedeeld.
    Na een periode zonder Jaguar rijd ik sinds oktober 2016 weer dagelijks in een XJ6 Sovereign uit 1996.
    Sinds februari 2017 heeft deze XJ6 gezelschap gekregen van zijn opa, in de vorm van een XJ6 4.2 Series 1 uit 1972. Daarnaast bezit ik sinds november 2018 ook nog het sportieve broertje, een XK8 Coupé uit 1998.

    Ik heb mijn eigen taxatie en advies bureau voor klassiekers en youngtimers, zie de banner bovenaan het forum voor meer informatie.

Recent Profile Visitors

1,502 profile views
  1. In dit topic al even kort voorgesteld: maar hier nog een paar extra foto’s en observatie’s na aanschaf van mijn XJ-S. Een Dorchester Grey XJ-S V12, modeljaar 1988.5. Vanaf toen kreeg de XJ-S een vernieuwd interieur met de aangenamere zetels, een dikker stuurwiel, de lattice velgen, ABS en nog heel wat onderhuidse verbeteringen. De auto rijdt heerlijk. Vlot en het verbruik had ik erger verwacht. Met de 3 traps automaat en gigantisch lange overbrenging van het diff komt bij normaal gebruik de motor niet boven de 2500RPM. Dat is zonde eigenlijk, want het rode gebied op de toerenteller begint pas bij 6500RPM. Ook als je de bakelieten (!) pook in ‘2’ zet kom je nog niet snel in de buurt van het rode gebied. Pas bij 180 km/h ofzo. Niet dat je dan een Ferrari achtige V12 huil hoort hoor…. Nee, voor het geluid hoef je geen XJ-S te kopen. Al is daar natuurlijk wel wat aan te doen, zoek maar eens wat flimpjes van de TWR XJ-S V12 toerwagens uit de jaren 80…. Ik laat de XJ-S zoals hij is. Beetje poetsen, conserveren en genieten. En bij deze een paar foto’s om jullie mee te laten genieten:-)
  2. De auto is inmiddels afgeleverd. Even rustig wat stekker verbindingen gecontroleerd en hij loopt weer. Denk inderdaad dat het een van de schuifstekkers bij de accu was..... Het grote genieten kan beginnen.
  3. Dank voor tips alvast. Ik wacht nog tot de auto hier thuis gebracht wordt en ik heb dus verder nog niets kunnen onderzoeken. Wel elektrische schema's enzo bestudeerd en ik denk dat ik nu wel weet in welke richting ik het moet zoeken. Komt goed! Als ie loopt zal ik dat hier posten.
  4. Thanks maar is net een ander probleem. Hier worden alleen de injectoren niet aangestuurd. Bij mij hele brandstof systeem niet.
  5. Help! Ik heb een prachtige XJ-S V12 gekocht. Altijd al gewild, maar nooit aangedurfd. En ik ben er al snel achter gekomen dat die angst niet ongegrond was. Letterlijk een paar kilometer na aankoop viel de auto stil en gaat niet meer aan de praat. Het blijkt dat de brandstof pomp en injectoren niet meer aangestuurd worden. Alsof er een startblokkering actief is. Wat vooraf ging: Auto op Marktplaats, al langere tijd weinig gebruikt maar opzich wel een nette auto. Accu helemaal leeg, met start kabels gestart en motor liep prachtig. Korte proefrit, geen gekke dingen, behalve dat de brandstof meter niet werkte + reservelampje al brandde. Maar volgens verkoper zat er nog wel genoeg benzine in. Deal gedaan, auto betaald en overgeschreven. Motor liep al die tijd, vanwege de lege accu niet uitgezet. Maar net toen ik weg wilde rijden viel deze uit. 10L V-Power erbij en auto startte weer direct, opnieuw met startkabels. Na amper 2 km viel de motor weer uit. Direct, zonder gesputter of wat dan ook. Opnieuw starten ging niet, vanwege lege accu. Verkoper gebeld, die kwam gelukkig nog wel met hulp en een nieuwe accu. Dus opnieuw starten, maar niet aanslaan. Nog eens 10L benzine erbij... Nog niets... Brandstofmeter nog wel op nul en reservelampje nogsteeds aan. Remreiniger truc.... daar reageert de motor wel op dus ontsteking in orde. Brandstofpomp kaduuk/toevoer verstopt door laatste restjes benzine dan? Inderdaad geen brandstofdruk op rails. Pomp draait niet. Met direct 12V op de pomp draait de pomp wel en nu ook druk op de brandstofrails. Maar starten ho maar. Injectoren worden ook niet aangestuurd.... Relais gechecked. Hoofdrelais (in rode houdertje) schakelt wel in. Brandstofpomp (in zwarte houdertje) relais niet. Relais zelf is OK. Kan iemand mij wat tips geven waar dit aan kan liggen en wat ik kan doen als next steps om dingen uit te sluiten? Oja, de inertia switch heb ik al ingedrukt. Ik weet niet of er een startblokkering op zit. Wel een alarm systeem. Ander probleem: de auto staat nu 200km van mijn huis.... Nog even transport regelen.
  6. Opgelost.... na checken van brandstofpomp, puls signaal bij injectoren, diverse zekeringen, etc etc was het heel simpel en ik had het langer moeten zoeken in vervuilde benzine.... Durf het hier bijna niet op te schrijven maar op water loopt ie niet.....
  7. Die zitten opzich wel aan hun kilometers en mogen vervangen worden maar ligt het in dit geval m.i. niet aan. Ruik ook geen benzine bij starten, hij spuit gewoon niets in.
  8. Heb even wat tips nodig om mijn X300 3.2 weer aan de praat te krijgen. Auto heeft een Prins LPG3 systeem en start altijd op benzine. Paar weken terug begon het probleem met slecht starten, liep op 4 of 5 poten en daarna ging het wel. Na paar minuten schakelt de auto automatisch over op LPG en was er niets meer aan de hand. Aanvankelijk gaf ik mijn vriendin de schuld dat ze misschien Diesel getankt had.... Probleem werd steeds erger en heb ik zelfs even opgelost door te starten met behulp van een bus remreiniger, totdat auto zelf overschakelde op LPG. Dacht daarna dus aan een defecte brandstofpomp, of een verstopping in het brandstofsysteem. Maar...... eenmaal warm en een volle tank goede benzine met een flesje injectorreiniger erbij ging de auto op de snelweg op benzine steeds beter rijden. Ik heb zo ongeveer een halve tank leeg gereden en dacht daarmee het probleem verholpen te hebben. Nu heeft de auto 3 weken stil gestaan en is het probleem terug. Auto wil niet aanslaan. Loopt wel op remreiniger dus ik heb een vonk. Brandstof filter is vervangen en ik heb 12V op de benzine injectoren. Druk lijkt ook goed, als ik wartel bij de injectorrail los draai spuit de benzine eruit. ???? Zekeringen allemaal in orde. Ik verdenk dat de benzine injectoren niet openen, maar hoe kan het dan dat de auto laatst wel op benzine kon rijden? Wellicht heel sterk vervuild? Iemand tips om dit probleem te onderzoeken? Wat kan ik al uitsluiten met de gedachte dat de auto wel op LPG rijdt? Helaas is starten op LPG niet mogelijk met dit Prins LPG systeem dus kan de Jag nu niet gebruiken. Alvast bedankt voor alle tips.
  9. Een druilerige donderdagochtend in oktober op een troosteloos industrieterrein in de buurt van Birmingham. Dat klinkt niet als de start van een mooie dag. Op het parkeerterrein waar ik een plekje probeer te vinden staan echter opvallend veel Jaguars geparkeerd. En Land Rovers. En als ik het gebouw binnenloop, type doorsnee industriehal, wordt het nog mooier. Direct bij binnenkomst sta ik direct oog in oog met een Jaguar XJ220. Dat gebeurt me niet elke dag. Als ik om me heen kijk zie ik diverse andere juweeltjes van ons geliefde merk, waaronder een unieke XK140 met een koetswerk van Michelotti. Verder wat Land Rovers en Range Rovers in diverse uitvoeringen. Ik sta, samen met een groepje collega klassiekertaxateurs, in de hal van het Jaguar Land Rover Classic Center. Een soort van studiereis zeg maar. Jaguar is natuurlijk een merk met een lange en mooie historie. Hierdoor is er ook altijd een grote groep liefhebbers voor het merk geweest wat erin geresulteerd heeft dat er ook altijd veel bedrijven geweest zijn die zich specialiseerden in het merk Jaguar. Ik doel daarmee op restauratiebedrijven en onderdelenleveranciers. Je klassieke Jaguar rijdend houden, of in topstaat te (laten) restaureren is dus nooit echt een probleem geweest. Toch vond Jaguar het enkele jaren geleden nodig om zelf een klassieker divisie op te zetten. In 2014 begon dit nog redelijk bescheiden als Heritage Center, waarbij met name kennis en informatie verzameld werd. Maar vanaf 2016 bieden ze als ‘Classic Works’ diensten aan als service en reparatie van klantenauto’s, verkoop van gerestaureerde exemplaren tot zelfs nieuwbouw van bijzondere modellen als de XKSS, Lightweight E-Type en de D-Type. Dit alles vanuit een 14.000m2 groot complex. En vandaag gaan de poorten voor ons open. Sinds de overname van Jaguar en Land Rover door Tata, inmiddels zo’n tien jaar geleden, opereren deze iconische merken eigenlijk als één firma. Platforms en motoren worden gedeeld, de Range Rover Velar loopt vanaf dezelfde band de fabriek uit als de F-Pace en ook de ‘Classic Works’ divisie werkt zowel aan Land Rover als Jaguar modellen. Zo kan je hier ook terecht voor een tot nieuwstaat gerestaureerde Range Rover. Voor 135.000 GBP, dat dan weer wel. In de werkplaatsen staan de modellen dan ook door elkaar heen. Op het moment van ons bezoek werd bijvoorbeeld de laatste hand gelegd aan een serie Land Rovers Defender Works V8, waarbij de 122PK sterke Diesel motor vervangen is door een 5.0L V8 met ruim 400PK. Ook hier zijn er genoeg andere partijen die dergelijke modificaties aanbieden, zoals het in Nederland gevestigde bedrijf Top Hat. Maar het kost weinig moeite om met deze bedrijven te concurreren, de 150 exemplaren waren binnen 48 uur uitverkocht. En dat voor een vanaf prijs van 150.000 GBP…. Terug naar die Jaguar XJ220. Eind jaren 80, in de hoogtijdagen van de nieuwe categorie ‘Supercars’ als de Ferrari F40, Porsche 959 en Bugatti EB110, voorgesteld aan het publiek waarbij de geplande productie van 350 exemplaren direct uitverkocht was. Toen kwam de crisis. Jaguar treuzelde lang met de daadwerkelijke productie, waarbij de beloofde V12 motor vervangen werd door een V6 Turbo motor uit een Austin Metro. Tot overmaat van ramp haalde de XJ220 ook nog eens niet de beloofde topsnelheid van 220 MPH maar bleef steken op ‘slechts’ 217 MPH. Daarmee was het echter toch nog de snelste productieauto aller tijden. Bestellingen werden afgezegd en toen de productie in 1992 eenmaal op gang kwam, kostte het Jaguar veel moeite om de exemplaren te slijten. Uiteindelijk werden er 271 exemplaren geproduceerd, waarbij de laatste pas in 1997 verkocht werd. Ver onder de aanvankelijke introductieprijs. Ook in de jaren daarna was de auto niet populair, wat mede ook veroorzaakt werd door het feit dat er geen banden leverbaar waren voor de auto. En dat is de kracht van een ‘Classics Works’ afdeling, waarbij er een grote firma achter staat. Die heeft Pirelli zover gekregen om voor elke klassieke Jaguar een passende band te produceren. En zo is er sinds 2016 weer vers rubber leverbaar voor de XJ220. Niet geheel toevallig is sindsdien ook de belangstelling voor de auto weer toegenomen en zijn de prijzen ervan aangetrokken. Ik zag tijdens mijn bezoek overigens liefst 9 exemplaren van de XJ220 staan. Naast restauratie en service van klantenauto’s, restaureren en verkopen ze ook enkele modellen onder het ‘Reborn’ programma. Voor Jaguar is dat momenteel de E-Type series 1. Jaguar zoekt hierbij zelf geschikte exemplaren over de gehele wereld en restaureert deze naar originele specificaties. Niet in opdracht van de klant maar gewoon zoals ze zelf vinden dat het hoort. En dat is bijvoorbeeld in de originele kleurstelling. De auto’s worden aangeboden voor een vaste prijs van 185.000 GBP. Wil je het anders? Dat kan ook, maar dan niet onder de ‘Reborn’ noemer. In de toekomst komen er meer ‘Reborn ‘ modellen. Zo werd de XJ12 Coupé als mogelijk volgend model genoemd. Ze zijn hiervoor in elk geval al auto’s aan het opkopen. Daar konden we ook even een kijkje nemen, de opslagruimte met ongeveer 500 auto’s. Van alles wat, ook vreemde merken. Maar ook showmodellen en prototypes, auto’s die in films gefigureerd hebben en dus auto’s die aangekocht zijn voor het Reborn programma en nu in afwachting zijn van een restauratie. Ik wel een hele dag tussen deze bijzondere collectie kunnen rondstruinen. Maar we moesten alweer door naar de volgende afdeling, waar ze zogenaamde ‘Continuation’ modellen bouwden. Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een grijs gebied, dat opnieuw bouwen van klassiekers, wat het 'Continuation' programma inhoudt. Alsof je de Mona Lisa gaat naschilderen met de verftechnieken van nu. En deze dan in diverse musea gaat tentoonstellen…. Momenteel worden er 25 stuks van de D-Type gebouwd, precies zoals er ook al 75 stuks werden gebouwd in 1955 en 1956. Maar, zegt Jaguar, het oorspronkelijke plan was toen om er 100 te bouwen. En om de geschiedenis recht te trekken bouwen we nu de 25 ontbrekende exemplaren, waar al een chassisnummer voor gereserveerd was…. Yeah right! Men vergeet even te vertellen dat die 25 ‘missende’ exemplaren in 1957 als XKSS, de straatversie van de D-Type, verkocht werden! Tenminste, 16 stuks, want 9 ervan werden bij de fabrieksbrand in 1957 verwoest. En je raadt het nooit…. Die 9 ‘missende’ XKSS exemplaren zijn op hun beurt in 2016 en 2017 alsnog gebouwd onder dezelfde ‘Continuation’ noemer. Je kunt op deze exemplaren op een legale manier overigens geen kenteken krijgen vanwege het feit dat de auto dan aan de huidige veiligheid en milieueisen zou moeten voldoen…. Je kunt hem wel gebruiken op het circuit tijdens historische races. Maar hoort deze auto daar wel thuis? En helaas zijn er minder legale manieren te bedenken waardoor de auto toch de identiteit kan krijgen alsof het een origineel in de jaren 50 gebouwd exemplaar gaat. Vraag is dus of Jaguar hier niet een beetje te ver aan het doorslaan is. Over doorslaan gesproken: ze zijn bezig om een hele serie te bouwen van de E-Type Zero, de elektrische Jaguar E-Type die ook gebruikt werd bij de Royal Wedding eerder dit jaar.... We mochten niet overal fotograferen helaas. Wel kan je zelf ook een kijkje gaan nemen. Kijk hiervoor op de site https://www.jaguarlandroverclassic.com/ Je kunt het ook combineren met een fabrieksbezoek. Zo hebben we de productie van de F-Type kunnen aanschouwen. Ik vind het een prachtige auto, vooral als coupé. Een toekomstige klassieker. Momenteel lopen er maar 45 stuks per dag van de band dus het is ook nog eens een relatief zeldzame auto…. Mocht je ooit in de buurt van Birmingham zijn dan is een bezoek echt een aanrader!
  10. Ritje naar Heinkenszand pastte even niet in de agenda. Heb ze maar gedemonteerd en laten lassen bij een revisiebedrijf in de buurt. €80,- ex BTW.
  11. Beste Bas, is je spruitstuk nog altijd gasdicht na de reparatie door Raymond?
  12. Beide gietijzeren uitlaatspruitstukken van mijn X300 3.2 zijn flink gescheurd. Ze brommen lekker en motor loopt daardoor (?) ook wat onregelmatig. Voor de aanstaande APK moet het sowieso opgelost zijn. Nieuw niet te krijgen, gebruikt ook meestal niet best meer. Ik vrees dat lassen niet gaat werken of zijn er andere ervaringen? Zijn wel zodanig ver gescheurd dat demontage sowieso noodzakelijk is. Iemand nog andere suggesties? Ze zijn ook in RVS te krijgen maar dan kom je op ruim 1000 pond....
  13. Hmmm, mijn XJ 4.2 loopt nu goed sinds ik er een 123 ontsteking in gezet heb. Alleen m'n toerenteller werkt nu niet meer. Ik heb nog een aantal draden over maar die corresponderen niet met het elektrisch schema dat ik heb. Als ik ze op de bobine aansluit zoals ik denk dat het moet, doet de toerenteller niets. Als ik ze aansluit zoals ik denk dat het niet moet, dan staat de wijzer van m'n toerenteller te dansen... Heeft iemand een tip?
  14. Was een leuke dag en Ko, bedankt voor het ontvangst en de gastvrijheid! Voor een zorgvuldige taxatie is een schone auto wel zo fijn. Maar ook al had je de auto netjes gewassen, door al het stof in de lucht was daar soms niets meer van te merken. Een wasbox om de hoek was daarom erg handig!
  15. Ik rijd nu met mijn tweede X300 op LPG. Bij de eerste zelf ingebouwd, nu eentje waar het al in zat met G3 certificaat. Vraag me niet hoe het kan.... Vulopening achter tankdop. Moet je wel steeds een verlengstuk op draaien maar het gaat dus wel.
×
×
  • Create New...