Jump to content

sonsan

Moderators +
  • Content Count

    3846
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    52

sonsan last won the day on February 14

sonsan had the most liked content!

Community Reputation

459 Toppertje

2 Followers

About sonsan

  • Rank
    JF-TEAM
  • Birthday 09/06/1960
  • Age 59

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Wijchen
  • Hobbies
    Motorrijden en mijn X-TYPE poetsen tot showroom staat......
  • Age 59

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Mijn naam is Frans, getrouwd en één dochter, werk in de regio van Nijmegen. Sinds kort, na 15 jaar BMW te hebben gereden, een X-TYPE 3.0V6 aangeschaft. Mijn wens was een dikke motor, veel luxe en uitstraling. Dan kom je al snel bij Jaguar uit. Eerst voor een S-TYPE gekeken maar toch gekozen voor de X-TYPE i.v.m. de wat sportievere looks (tja, kom van BMW af...)
  • Age 59

Recent Profile Visitors

2374 profile views
  1. Daar weten motorijders alles van.... Er is al menigeen op zijn plaat gegegaan net na het monteren van nieuwe rubbers. (ik gelukkig nog nooit...)
  2. Dit is wel een leuk stukje over het minimale profiel en het "oprijden" van banden: https://www.amt.nl/techniek/artikel/2018/10/michelin-geeft-grip-tot-op-de-laatste-milimeter-10160407?_ga=2.79287508.1795526390.1580933154-766236286.1580933154 Daarin komen dit soort opmerkingen voor: "Een tot op de limiet afgeschaafde Michelin heeft op nat wegdek een kortere remweg dan menige nieuwe budgetband…"
  3. Als het dezefde navigatie is als mijn X-TYPE uit 2001 dan kan ik even kijken, volgens mij heb ik er nog ergens 1 liggen... Edit: je hebt pb
  4. Het was niet helemaal duidelijk om welk type Jaguar deze vraag ging. Daarom nu weer terug gezet naar de oorspronkelijke topic. Graag volgende keer type Jaguar vermelden in de vraag s.v.p.
  5. Hier hebben we een JF-Markt voor in het leven geroepen.
  6. Ik had niet de verschijnselen die jij noemt, alleen het enorm inhouden bij snel accelereren/kickdown. Alsof de brandstoftoevoer volledig wegviel. Na het vervangen van de lambda verdween dat compleet.
  7. Ik heb exact dezelfde foutmelding gehad met mijn X. Drie keer overigens, de P0420 en P0430. En telkens was het de lamda. Volgens Raymond van G&G is een defecte cat bij een X zeldzaam. Ik bemerkte een hoger benzineverbruik en enorm inhouden bij fel accelereren en natuurlijk het check engine lampje. Ik zou beginnen met de lamda's (ik heb er drie van de vier laten vervangen...) en, als dat nog nooit gebeurt is, een injectorreiniging. Daar hebben ze bij G&G een heel mooi Forté apparaat voor. Wellicht bij Werkman ook, even informeren. De lamda's zijn niet vreselijk kostbaar en slijten ook, dus bij 3 ton zouden ze wel eens "op" kunnen zijn. Daar zou ik als eerste naar kijken.
  8. Als ik die foto zie zou ik wel heel erg opvallen in mijn spijkerbroek met sweater......😬😜
  9. Het gaat niet zozeer of het vuil is, alhoewel je er dan wel goed bij kunt dus eventueel schoonmaken is dan mooi meegenomen, maar je kunt dan heel goed zien of de recirculatieklep voor de opening zit. Hier had ik er al eens over geschreven. En we zijn gek op foto's dus laat die reportage maar eens zien!
  10. Als je op zeker wilt gaan haal je even de paravaan voor de helft los (3 of 4 clips), haal je het interieurfilter er even uit en dan zie je het meteen. 10 minuutjes werk. Inderdaad kan je dat tabelletje even uitvoeren, doe ik ook 1-2 x per jaar. Voor de zekerheid.
  11. Ik ben benieuwd naar de oplossing. Ik had er toen al eens over met Ray en volgens hem was het een behoorlijke klus om die klep te herstellen omdat je er moeilijk bij kunt. Maar misschien heeft hij inmiddels een makkelijkere manier gevonden, dus hou ons op de hoogte s.v.p. Enne, smakkelijk mosselen eten!
  12. Het probleem wat hier beschreven word is de oorzaak van een permanent afgesloten recirculatie klep. Zeker bij de X is het een veel voorkomend probleem dat een nok in de stappenmotor, die deze klep bedient, afbreekt waardoor de lucht recirculatieklep permanent gesloten blijft. En dan heb je al vrij snel beslagen ramen....
  13. Mooi, weer een X-TYPE die net is ingereden...! Sowieso eerst uit laten lezen door een specialist, b.v. Werkman als je in het hoge Noorden woont. (Zie de banners) Als het motormanagement lampje brand zal er echt wel een foutcode opgeslagen zijn in het geheugen. Maar daar moet je dus wel de juiste apparatuur voor hebben om dat uit te kunnen lezen.... Als je nu geen problemen met de bak ondervind verwacht ik niet dat het lampje uit zal gaan bij een flush. Flushen zou ik sowieso doen, uit voorzorg. Mijn X schakelde weer als nieuw daarna! Wel flushen, niet alleen vervangen, dat heeft niet zo heel veel zin.
  14. Bij de X-TYPE zit er af fabriek Bilstein onder. Wellicht ook bij de S-TYPE. Hier de site van Bilstein.
  15. Hier de uitleg hoe de flush gedaan moet worden.....
×
×
  • Create New...