Jump to content

sonsan

Moderators +
  • Content Count

    3829
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    51

sonsan last won the day on December 10 2019

sonsan had the most liked content!

Community Reputation

456 Toppertje

2 Followers

About sonsan

  • Rank
    JF-TEAM
  • Birthday 09/06/1960
  • Age 59

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Wijchen
  • Hobbies
    Motorrijden, fotografie en mijn X-TYPE poetsen tot showroom staat......
  • Age 59

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Mijn naam is Frans, getrouwd en ĂŠĂŠn dochter, werk in de regio van Nijmegen. Sinds kort, na 15 jaar BMW te hebben gereden, een X-TYPE 3.0V6 aangeschaft. Mijn wens was een dikke motor, veel luxe en uitstraling. Dan kom je al snel bij Jaguar uit. Eerst voor een S-TYPE gekeken maar toch gekozen voor de X-TYPE i.v.m. de wat sportievere looks (tja, kom van BMW af...)
  • Age 59

Recent Profile Visitors

2286 profile views
  1. Het probleem wat hier beschreven word is de oorzaak van een permanent afgesloten recirculatie klep. Zeker bij de X is het een veel voorkomend probleem dat een nok in de stappenmotor, die deze klep bedient, afbreekt waardoor de lucht recirculatieklep permanent gesloten blijft. En dan heb je al vrij snel beslagen ramen....
  2. Mooi, weer een X-TYPE die net is ingereden...! Sowieso eerst uit laten lezen door een specialist, b.v. Werkman als je in het hoge Noorden woont. (Zie de banners) Als het motormanagement lampje brand zal er echt wel een foutcode opgeslagen zijn in het geheugen. Maar daar moet je dus wel de juiste apparatuur voor hebben om dat uit te kunnen lezen.... Als je nu geen problemen met de bak ondervind verwacht ik niet dat het lampje uit zal gaan bij een flush. Flushen zou ik sowieso doen, uit voorzorg. Mijn X schakelde weer als nieuw daarna! Wel flushen, niet alleen vervangen, dat heeft niet zo heel veel zin.
  3. Bij de X-TYPE zit er af fabriek Bilstein onder. Wellicht ook bij de S-TYPE. Hier de site van Bilstein.
  4. Hier de uitleg hoe de flush gedaan moet worden.....
  5. Ik heb de automaat bij 200K laten flushen. Het leek wel of er een nieuwe bak onder lag! Schakelen als een nieuwe! Terwijl ik er geen problemen mee had, puur preventief dus. Let er wel op dat het goed gebeurt, enkel verversen heeft geen zin, dan blijft er te veel van de "oude prut" achter. Onze huisspecialisten (zie banner) hebben hier speciale apparatuur voor waardoor alle olie verwijderd wordt. Tevens wordt er een nieuw filter gemonteerd. (behalve bij de X-TYPE, daar zit het filter in de bak, daar kom je niet bij) Dus geen verkooppraat, echt aan te bevelen!
  6. Ik denk dat deze materie voor iedereen wel interessant is. Dus ik zou zeggen, kom maar op Mark...👍
  7. Zeg maar "jij" hoor.... En nee, ik had een melding over een niet goed werkende catalysator. Maar weet dat zo'n storing wel eens een niet verwachtte veroorzaker kan zijn. Inderdaad laten uitlezen door een specialist, zie banners.
  8. Krijg je geen motormanagment storing? Ik had iets gelijkwaardigs met mijn X en daarbij waren de lamdasensoren de boosdoeners. Ik had daarbij wel een storing in het geheugen staan. Na het vervangen van 3 (van de 4) lamda's was het probleem opgelost. Daarnaast gebruik ik altijd premium benzine zoals BP Ultimate of Shell V-Power. Baad het niet dan schaadt het niet....
  9. Wel een tekortkoming! Deze twee zie je nog het meest op de weg (Uitgezonderd de nieuwe Tatra Jaguars)......
  10. Ik denk dat de algehele kwaliteit er flink op vooruit ging toen Ford zich er mee ging bemoeien. En ach, laatdunkend, mijn X-TYPE, ook wel de veredelde Ford Mondeo genoemd heeft nog geen 20% aan onderdelen die van de Mondeo afkomstig zijn. 80% echt Jaguar dus. En daar ben ik tevreden mee....😉 In het JDCH clubblad, die wij gratis mochten ontvangen, stond deze vergelijking mooi omschreven: Een echte Jag met de mooie XJ-lijn, en, meest geslaagde retro design van de afgelopen 20 jaar.... Zo, nu weer ontopic! 😜
  11. Ook AWD.....😜 En mocht de Tussenbak defect gaan dan is het vervangen denk ik voordeliger dan een complete ombouw naar FWD.
  12. Ik maak al zes jaar met zeer veel plezier gebruik van de X-TYPE 3.0V6 AWD. Inmiddels al 250K op de teller en geen problemen met de tussenbak (dit is natuurlijk om de goden verzoeken...) Goed onderhoud is een vereiste om lang plezier te hebben van je Jag. Ook daarmee zit je in Heinkenszand goed!
  13. Ik kan het in dit uitgebreide document niet vinden. Op pagina 4.4.16 staat het moisture purge verhaal en op pagina 4.4.8 het anti-misting controle van de X-TYPE. Hier staat wel alles over je airco en ventilatiesysteem: Airco en venti system.pdf
  14. Ik heb exact hetzelfde gehad met de X-TYPE. Hier mijn topic van zo'n 5 jaar geleden inclusief oplossing (waar twee andere X-TYPE bezitters ook dezelfde kwaal hadden...): Bij mij waren er twee oorzaken. Als eerste was de rubberrand van de interieurfilterhuis compleet vergaan waardoor er water door de opening in het interieur terecht kwam. Dit liep achter de bekleding door tot onder de passagiersmat. Deze bak voorzien van nieuwe kit loste dit probleem op. De parafaan moet eraf bij dat klusje, kan je gelijk kijken of de waterafvoer niet verstopt zit. Daarnaast zat de klep van de recirculatie permanent voor deze opening waardoor er dus geen frisse lucht meer binnenkwam. Van deze klep is een nokje afgebroken die door de stappenmotor bedient wordt. Na het handmatig terugzetten was het airco probleem opgelost. De X-TYPE heeft een geautomatiseerd systeem waardoor het uitzetten van de airco overbodig is geworden: "To combat the fact that moisture is present in the evaporator matrix area, a number of innovations have been designed into the system to prevent windshield fogging and odors from the A/C system. The doors, except the heater matrix, are made from plastic and are foamless; this prevents moisture being stored by the foam, which assists in reducing the chance of odors being generated. The climate control system calculates the accumulative amount of time the A/C system has been engaged. If this time exceeds a period of one minute at 15 – 20˚C, then the system qualifies for ignition-on moisture purge. At the next ignition on signal, the defrost door is closed and the foot door is opened, air is blown through to the footwells at 30% blower speed for 30 seconds. All positions will purge, except the defrost position, which can purge through panel/face vent if required. Anti-Misting Control Two minutes after ignition is switched off, the control module controls the system to prevent moisture condensation forming on the windscreen. This is achieved by: • Closing off the defrost flap • Driving the recirculation flap to fresh NOTE: The defrost flap is not driven closed if the previous condition for the climate control system was full defrost Hier het service bulletin over de recirculatieklep: recirculatieklep%20problemen[1].pdf
  15. Ik ga het ook proberen. Lopen ze niet aan dan heb ik vier mooie velgen met goede Michelin Primacy banden.
×
×
  • Create New...