Jump to content

JimmyB

Members
  • Content Count

    453
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

JimmyB last won the day on July 18 2017

JimmyB had the most liked content!

Community Reputation

25 Beter

Profile Information

  • Geslacht
    Man

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Jaguar classical car fan. Trotse eigenaar van XJ12 SWB 1996 (uiterlijk getuned naar XJR8).

Recent Profile Visitors

599 profile views
  1. Ik wil het 'tabletje' of beter gezegd de US achterbumper van mijn XJ-S 1990 vervangen door een Europese (donor: Europese series 3). Heeft iemand hiermee ervaring? Volgens de schema's moet ik het middelste deel van de bumper (zonder chroomblad) en het bevestigingssysteem aan het koetswerk (twee stangen met toebehoren, één links, één rechts) vervangen door de Europese variant. Alleen vraag ik me af of je ook nog chassisdelen moet vervangen, met name het deel waar die stangen aan vast zitten??
  2. Beetje naast de kwestie maar heb een XJR6 en XJR8 laten ombouwen naar CNG (=aardgas, vaak van Nederlandse oorsprong). Met XJR6 gaat het nog redelijk, met XJR8 complete flop. Reden: interferentie met supercharger.
  3. JimmyB

    XJ12 vs XJR8 vs XJR6

    Laat het me zo zeggen: ik kan ze alle drie door elkaar gebruiken ... Qua betrouwbaarheid: weinig ervaring, tot nu toe geen enkel probleem gehad, maar gebruik ze als enkel hobby driving. De V12 is misschien in die zin nog stiller dan de V8 S/C dat ie minder schakelmomenten heeft (je vertrekt in 2e versnelling (in N-stand althans) en je eindigt in 4e; je hebt dus maar twee momenten dat ie in hoger toerental zit (en de motor effe van zich laat horen). Bij de XJR8 is dat viermaal.) Als je met de V12 echt hoog in toeren gaat (maar dat doe je intuitief niet met zo'n auto) dan maakt wel wat herrie, en ook niet zo fraai. Ik kan me voorstellen dat de meesten de V8 dan aangenamer vinden. Maar ik vermoed dat die interne sound (binnenin de auto) het product van veel factoren is: geluidsisolatie, uitlaatdemping, plaats motor, ...
  4. Beste forumleden Ondertussen heb ik wat ervaring opgedaan met deze 3 auto's in de 300-308 body en e.e.a. vergeleken. Laat me beginnen met de XJ12. De V12 gecombineerd met de GM80 bak biedt power, souplesse en een groot bereik in de hogere versnellingen. Dit alles in grote stilte. Op een rechte baan of autoweg herrie- en schokloos accelereren, gewoon indrukwekkend. De grote massa draagt misschien ook wat bij tot het comfort, kleine schokken zijn gedempt. Maar die massa die vooraan zit (+200kg van V12), is m.i. meteen zijn nadeel. In bochten gaat ie (gevaarlijk) overhellen, 't is geen auto om te racen, wat je intuitief ook niet zou doen. Naar verluidt zou de XJS er met dezelfde motor minder last van hebben door andere constructie of misschien lager zwaartepunt. Mijn XJ12 is overigens een SWB, misschien gedraagt een LWB zich toch iets anders. En dan de XJR6. Zelfde vermogen maar met 4.0 motor met zes cilinders in lijn plus supercharger. Wat onmiddellijk opvalt is de luidruchtigheid van de supercharger. Blijkbaar is men er niet in geslaagd die echt stil te houden. 't Is ook een atypisch geluid, lijkt eerder op een electromotor, maar misschien houden sommige er wel van. De 6 cilinder is op zich toch ook wat luidruchtig, op 3000 toeren maakt ie vrij veel herrie met een niet zo aangename sound. Misschien verandert die ervaring met het ouder worden als onze oortjes erop achteruit gaan ... En dan de ophanging die bij deze R-versie verschilt van de klassieke ophanging. Die is vrij stug, voelt een beetje 'ouwe auto', niet echt comfortabel. Op hoge snelheid (autoweg) is dat gevoel van discomfort wat minder. Maar langs de andere kant is de weglegging, wendbaarheid en gedrag in bochten zeer goed, stukken beter dan de XJ12. Hij voelt als een pluim in vergelijking. En tenslotte de XJR8 met zijn V8 gecombineerd met supercharger (andere dan in XJR6) en daarbij een Mercedes automaat. Misschien de ideale auto. Qua motorisatie (bijna) vergelijkbaar met XJ12: soepel, stil, herrie- en schokloos accelereren. Men is erin geslaagd de charger goed te dempen en de V8 is ook een stuk stiller dan de 6IL. De weglegging in bochten en wendbaarheid is minstens zoals bij de XJR6 en dit gecombineerd met een enorm comfort. Het is eigenlijk onvoorstelbaar hoe men de ophanging van de XJR6 (en ook XJ12) zo heeft kunnen verbeteren: veilig en sportief rijden is mogelijk en dit met extreem comfort. Verder voelt deze auto op een aantal andere punten ook iets moderner: stuurbekrachtiging, remsysteem, ... Vraag: met welke rij ik liefst? Uiteindelijk met de XJR6. Het 'primitieve' karakter van deze auto beroert enigszins. Je hebt contact met de elementen rondom: de motor annex charger die van zich laat horen, de onvolmaaktheden in de weg die je ervaart via de directe ophanging, ... Anderzijds voelt ie ook lichter, wendbaarder en veiliger dan de XJ12. De XJ12 is dan weer een machtige kolos, alleen hem uit de garage halen met het geluid (buiten de auto) van de V12 en die enorme fan achter de radiator is een sensatie. Binnen stilte en kracht; op de autoweg lijkt het wel alsof je met een grote elastiek aan een oneindige horizon verbonden bent ... De XJR8 (en bij uitbreiding de Daimler Super 8) is misschien globaal de meest geavanceerde in deze X300-308 body - door velen als meest geslaagde versie van de XJ gezien. Ermee rijden voelt ergens alsof je in een laatste generatie BMW7 zit. Maar perfectie is gelijk ook saai ...
  5. JimmyB

    black XJS cat

    Heb het es nagekeken: de uitlaatpijpjes zijn vanaf '95 ovaal, vermoedelijk dezelfde als deze vd X300 (de 94 modellen hadden rechthoekige pijpjes m.i.) De bekleding van de handrem zou blijkbaar alleen bij het productiejaar '96 gebeurd zijn (dus niet alle celebrations)
  6. JimmyB

    black XJS cat

    Geen probleem. Op een cabrio is een V12 m.i. geen must. Zoveel herrie om je heen, geblaas, geraas, verblinding, visuele prikkels, ... dat je nauwelijks iets hebt aan die motor en sowieso een stuk rustiger gaat rijden. Heb een tijdje met een Pluriel gereden (C3 in cabriovorm) met een 1.4 motortje; maakt niet veel uit, gewoon fun met open dak (en je kon er zelfs met vier in) En je semi-wooden stuurwiel: gewoon top, de kers op de 'taart' (=houten interieur) Modeljaar 96 zou nog een paar aparte dingetjes hebben: handremafwerking? uitlaatpijpjes?
  7. JimmyB

    black XJS cat

    Schitterend! Om mee op de Cote d' Azur te cruisen Is het hetzelfde turkoois als bij de XJR6? (aan het logo te zien een 4.0?)
  8. JimmyB

    black XJS cat

    Hierbij nog enkele extra prentjes v.d. zeldzame rose brons (gemaakt in 1995, misschien 1994). Heb er nooit met V12 gezien, steeds met 4.0. Mijn lievelingskleur, maar niet iedereen denkt daar zo over (vandaar zeldzaam ...?) De burgundytop geeft enigszins een exotisch tintje. De hood cover op eerste foto is niet origineel; is overigens moeilijk te vinden ... NB: de 'mooi' uitziende auto op de eerste twee foto's is overigens mechanisch een 'wrak' en qua onderstel een roestbak; zo zie je maar, schijn bedriegt ...
  9. Bij mijn XJS 5.3 prefacelift 1990 trilt het stuur op hobbelige weg; je hebt het gevoel dat een deel van de schok van de wielen op het stuur terecht komt. Bij mijn andere Jags ervaar ik dit niet (ondanks soms hogere km-standen) Dit gebeurde al maar had geen effect: -nieuwe banden, inclusief uitlijnen -nieuwe veren en dempers achteraan -nieuwe dempers vooraan Naar verluidt zitten er ook 'rubbers' in de stuurinrichting, maar daar werd vooralsnog niets aangedaan.
  10. JimmyB

    black XJS cat

    Nooit zin gehad in een zwarte (het onderwerp waarmee dit topic startte)? Misschien makkelijker te vinden dan een marocco en qua look erg gelijkend. Hoewel ik zelf geen fan ben van zwarte auto's (die vandaag de dag overmatig aanwezig zijn in het moderne verkeer), moet ik zeggen dat ik helemaal bijgedraaid ben als het om een zwarte facelift XJS convertible gaat. Heb er intussen enkele gezien (weliswaar pas gelakt), en ik sta versteld hoe mooi die kleur bij deze auto past, zeker in combinatie met het chroom. Misschien speelt de clearcoat hierin een rol (moderne auto's zijn vaak metallic zwart). De achterlichten zijn ook mooi geintegreerd. In combinatie met bijvoorbeeld tan leder en een semi-wooden stuurwiel: gewoon prachtig ... Bij gelegenheid post ik wat prentjes ...
  11. Nu jullie het zeggen: mijn rechter buitenspiegel staat inderdaad wat los. Als ik hem naar buiten klap zit ie niet helemaal vast in die positie, er zit heel wat speling op, er moet dus ook een spleet zijn. Ik ga het is afplakken en het effect bekijken.
  12. Lijken me valabele verklaringen. Het snerpende schrille geluid situeert zich ook op deze plaatsen.
  13. Heel vreemd dat jullie het nooit gemerkt hebben, want als het optreedt is het zeer prominent. Een (jonge goed horende) buitenstaander zou zeker zeggen, 'wat krijgen we nou?'. 't Is echt geen continu oplopend geluid naarmate de snelheid stijgt; dat is er wel, maar vrij discreet en m.i. normaal voor een auto van die generatie. Het treedt plots op bij een bepaalde snelheid, 't is zeer hevig, gierend. Het verdwijnt dan weer als je sneller of trager rijdt. Hoog, schril van frequentie. 't Is ook nooit op exact dezelfde snelheid, hangt waarschijnlijk van windsterkte en -richting af. Soms doet het zich ook helemaal niet voor, dan ga ik op datzelfde traject van 140 naar 220 zonder die storing. 'k Heb nieuwe banden en quasi nieuwe velgen op mijn XJR6 en 8, dus daar ligt het vermoedelijk niet aan. Mysterie?? 'k Probeer er es bij volgende gelegenheid een opname van te maken.
  14. Hallo Van de 300/308 wordt gezegd dat ie gevoelig is voor wind. Ik heb dit nooit goed begrepen tot ik onlangs op de autobahn zeer snel reed. Vanaf 140/u krijg je soms hevige geluiden. Het lijken wel resonanties gezien het op een bepaalde snelheid optreedt en bij vertagen of versnellen weer verdwijnt. Hangt ook af van de windsnelheid buiten en de richting vd wind. Op hetzelfde traject doet het zich dus niet constant voor. Het is een luid en snerpend geluid dat zich lateraal situeert. De auto ziet er nochtans gestroomlijnd uit en is laag, het verbaast me toch een beetje. Iemand zelfde ervaring? Heb het zowel met 300 als 308.
×
×
  • Create New...