Ga naar inhoud

Bstos

Members
  • Aantal items

    49
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

1 Goed

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Sinds kort eigenaar van een X330, import uit België, heeft hier en daar de Jaguar kwalen zoals een hangend hemeltje. Met het forum heb ik er vertrouwen in dat ik de puntjes stuk voor stuk kan aanpakken en er weer een tip top Jag van kan maken.

Recente bezoekers van dit profiel

214 profielweergaven
  1. Bstos

    X300 uitlaatspruitstuk

    Ziet er prima uit, mooie oplossing zo, mocht je een keer richting Heinekenszand kunnen, zeker de moeite waard
  2. Bstos

    X300 uitlaatspruitstuk

    Zo is dat Hans, bedankt voor de link
  3. Bstos

    X300 afgekeurd op te hoge co

    Jazeker (was even met vakantie, vandaar de late reactie), zit nog potdicht. Dus een aanrader om hem dat te laten doen als jij hetzelfde probleem hebt. Groeten Bas
  4. Bstos

    Pakking inlaatspruitstuk XJR- X300 1996.

    Al geprobeerd bij Henrikus Alkema of Raymond van G&G Autoservice?
  5. Bstos

    X300 afgekeurd op te hoge co

    Afgelopen maandag in Heinekenszand geweest. Om een lang verhaal kort te maken, scheuren in het uitlaatspruitstuk zorgden ervoor dat er verkeerde zuurstofwaarden gelezen werden en dus te hoge CO. Laten lassen door Raymond...... ja dat kan echt zonder problemen, zonder dat het spruitstuk gedemonteerd hoeft te worden! Wel het juiste gas en het juiste draad (zie foto's). Toevallig was de leverancier van de draad aanwezig en die gaf aan dat met juiste gas en draad spruitstukken gewoon gelast kunnen worden. En nu niet de lasexpert gaan uithangen en allemaal commentaar geven over de lasopbouw of spetters, het zit mooi dicht en ook langdurig dicht. Aan de 4 gas test gehangen en tada, CO waarde ruim beneden de toegestane waarde. Op de terugweg even getankt, nog nooit zo zuinig gereden. Van 1 op 9 naar 1 op 11. Dus... heb je problemen met te hoge CO waarde, geheid dat de stappen die Raymond hierboven noemde tot een oplossing leiden VOORDAT je de lambda sensoren gaat wisselen. Wel even naar Zeeland, maar ja het is geen straf om terwijl je wacht even wat te kletsen en een XJS of een E type te bekijken.
  6. Bstos

    X300 afgekeurd op te hoge co

    Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag.
  7. Bstos

    X300 afgekeurd op te hoge co

    Bedankt, kijk dat is handig, na bestudering van de foto's te rijk mengsel dus in mijn geval en mijn luchtfilter was ook helemaal niet meer fris. Ik ga de injectoren laten checken.
  8. Bstos

    X300 afgekeurd op te hoge co

    Denk zelf dat het zwart zijn van de bougies aan de injectoren ligt, dat de ene wat meer mengsel doorlaat dan de andere, ze lekken in ieder geval niet, heb de test gedaan met remmenreiniger en er is dan geen verhoogd toerental. Bij het checken dit weekend van de van de stekkers van de lambdasondes (dank aan Robbert O. in tips en tricks), bleek dat deze verkeerd om zaten, stekker van cilinder 123 zat aangesloten op de lambdasonde die in de uitlaat van cilinder 456 zat. Bi j het vervangen vorige week heb ik ze in dezelfde stekker geplaatst waar ze voor de vervanging ook zaten, bleek dus dat de vorige eigenaar de stekkers had verwisseld. Hoe dan ook, dat zit nu weer goed, dus we zoeken rustig verder, volgende stop is de LMM.
  9. Bstos

    X300 afgekeurd op te hoge co

    Vandaag lambda sondes vervangen (via Britishparts besteld), nieuwe luchtfilter en nieuwe bougies erin (van de ouwe bougies waren er drie erg zwart). Aanvankelijk geen verschil, toen motor op bedrijfstemperatuur was en ik een paar keer gas heb gegeven zakte CO naar 0,34 -0,35 , en dat bleef ook zo, lambda veranderde in het begin en bleef daarna rond 0, 995 hangen. Stationair leek alles dus okay, maar bij de 4gastest op toeren (blijkbaar moet dat rond de 2800 toeren zijn) , schoot de CO weer omhoog naar 3,85% (lambdawaarde 0,893). Dus niet goed . Volgens de garage regelde de lambdasondes niet voldoende het mengsel, maar ja die zijn hartsikke nieuw. Dus wat kan het nu nog zijn? Moet gezegd dat op toeren de motor niet zo mooi loopt als stationair, af en toe rauwe loop, dus dan toch LMM of injectoren? Hoor graag jullie tips.
  10. Bstos

    X300 afgekeurd op te hoge co

    Even een update. Vandaag nieuwe thermostaat plus , sensor en zender gemonteerd. Bedrijfstemperatuur is nu heel mooi gelijk, metertje slaat netjes uit en staat mooi in het midden. Motor loopt stationair lekker rustig, op toeren ook mooi rond. Kortom , helemaal goed zou je zeggen. CO waarde is iets gedaald van 7% naar 5%, maar nog steeds te hoog , dus niet goed. Kortom, er is nog werk aan de winkel. Eerst maar eens uitlaat/spruitstuk controleren en dan lambda sensoren vervangen. Hou jullie op de hoogte.
  11. Bstos

    X300 afgekeurd op te hoge co

    Ik begin met de thermostaat, eerst maar eens even de juiste bedrijfstemperattur krijgen, en naar de sloop gaat ie zeker niet, voor de rest is het een perfecte wagen
  12. Bstos

    X300 afgekeurd op te hoge co

    Mijn x300 is afgelopen vrijdag afgekeurd op te hoge CO waarde. Rest was gelukkig wel goed. Garage gaf aan dat de lambda sondes vervangen moesten worden . Nou twijfel ik of het niet toch een andere oorzaak is. De wijzer van mijn koelvloeisof temperatuur meter op het dashboard komt nauwelijks omhoog, na 150 km rijden is ie net uit het blauwe vlakje. Nou heb ik op een ander forum gelezen dat als de computer denkt dat de motor nog te koud is dat het mengesel dan te rijk blijft afgesteld, zou het dus aan de koelvloeistof sensor of de thermostaat kunnen liggen? En zo ja, waar kan ik die vinden (en dan bedoel ik niet waar ik die kan kopen , want dat weet ik wel ) Met vriendelijke groeten, Bas
  13. Bstos

    X300 houdt in boven de 90

    Bedankt voor de antwoorden, nokkenas sensor ga ik zeker proberen. Ik heb hem uit Belgie gehaald omdat ik specifiek een X300 LWB wilde (vanwege de ruimte achterin voor mijn puber dochters) en die zijn zeer dun gezaaid in Nederland. Mijn vorige waar ik (en mijn vrouw nog meer want het is haar auto) 5 jaar met zeer veel plezier in gereden heb heb ik ook uit Belgie gehaald, uit Knokke van een sjieke madam. Met 388.000 km op de teller was deze motorisch nog prima, maar de carrosserie moest ernstig aangepakt worden en het stuurhuis was versleten, dus alles afwegend een beter exemplaar met lagere km stand (260.000) uit Belgie gehaald. Bij een dergelijke km stand (en juiste onderhoud)kunnen wij er nog jaren mee voort en dan zijn ze net een beetje ingereden . En wij rijden gewoon op benzine om op de vraag van John37 te antwoorden, hij heeft idd even stilgestaan, ik denk een maand of 4/5.
  14. Bstos

    X300 houdt in boven de 90

    Vorige week mijn "nieuwe" X300 LWB 3.2 uit Belgie gehaald. Zoals verwacht strak sturen en zoevend over Belgische en Nederlandse (binnen) wegen. Starten , lopen, mooi stationair op 700 toeren en hij pakt ook goed op. Schakelt soepel op en neer, acceleert zoals het hoort.Tot 90 km/uur, daarboven houdt de Jag merkbaar in, als ik dan gas geef gebeurt er niet veel, heel langzaam versnelt hij dan. Maar het is alsof de rem erop staat en hij begint ook rauw te lopen. Als ik het gas loslaat en dan meteen weer gas geef dan pakt hij soms wel goed door maar soms ook niet. Wat kan dit zijn? Oh ja, ik tank altijd 98.
  15. Thanks Robbert, goeie tip, ga ik mee aan de slag (lekker fris buiten nu nu in ieder geval )
×