Jump to content

sweetspeed

Members
  • Content Count

    529
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

sweetspeed last won the day on April 9 2018

sweetspeed had the most liked content!

Community Reputation

66 Toppertje

About sweetspeed

  • Birthday 03/09/1970
  • Age 49

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend
  • Age 49

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Woont in het mooie Zuid Limburg en heeft een zwak voor Jaguar, Lancia, Saab en Single Malts.
  • Age 49

Recent Profile Visitors

773 profile views
  1. In Margraten Zuid Limburg zit er ook eentje. Ik heb hetzelfde aan de hand gehad, maar bij mij begon het synchroon met een motorstoring. Mijn S-type was electronisch gezien een rampenbak dus zo erg zal het bij jou vast niet zijn.
  2. Bij mijn S gingen de koplampen spontaan aan en uit terwijl de auto afgesloten op de oprit stond. Met een platte accu tot gevolg na enkele dagen stilstaan. Uiteindelijk bleek dat er teveel weerstand zat op een voedingskabel die langs het schutbord loopt en twee zekeringkasten met elkaar verbindt. Daar is ooit een recall voor geweest, iets waar mijn specialist kennelijk nog nooit van had gehoord. Daarom werden er maar lukraak computers vervangen voor meer dan 500 euro zonder resultaat. Het bedrijf dat het uiteindelijk voor me wist op te lossen heeft afgelopen jaar ca 15 gefrustreerde S-type rijders over de vloer gehad met electronische problemen van de meest uiteenlopende aard. Vandaar dat ik durf te stellen dat de S-type op het gebied van electronica helaas toch enigszins een bedenkelijke reputatie heeft.
  3. Je moet een beetje geluk hebben met de vorige eigenaar. Mijn eerste Jag was een S type 4.2 Sport (zonder SC dus), heerlijke auto en behalve een lekkend expansievaatje, wat een bekend euvel is, nooit problemen mee gehad. Vorige eigenaar was een particulier die de auto gewoon elk jaar een grote beurt bij de dealer liet geven. De Jag en de Daimler die ik naderhand bij een jaguar specialist kocht waren bodemloze putten. Maar achteraf kan ik alleen maar vaststellen dat dit meer zegt over die specialist dan over de auto's of het merk. Een auto uit (destijds) het topsegment zal nooit een economisch verantwoorde keuze zijn. Zo'n auto koop je met je hart en dan mag het wel wat meer kosten.
  4. Nou..als het om electronische storingen gaat dan zijn er ook gerenommeerde specialisten die maar wat aanklooien hoor. Mijn STR had vanaf dag 1 een lelijke lekstroom. Jaguar-specialist kwam er niet uit, het enige dat ik ermee opschoot was een rekening van 500 euro. Uiteindelijk bleek dat de auto een terugroepactie had gemist..af fabriek zat er een kabel met teveel weerstand tussen twee zekeringkasten. Het was een specialist in electronische storingen (die toevallig daarvoor als jaguar monteur had gewerkt) die de oorzaak wist te achterhalen. Maar hij vertelde me ook dat bij Jaguar veel electronica totaal anders werkt dan bij andere merken en daardoor minder 'toegankelijk' is.
  5. haha, op mijn Cooper-S heb ik Ovations als winterbanden. Dramatisch op nat wegdek....ze zaten op een set velgen die ik heb gekocht, genoeg profiel, verse DOT code maar ze gaan er echt vanaf.
  6. Het is vaak erg lastig. Een budgetband kan in de ene maat/uitvoering redelijk tot goed zijn en in een andere maat/uitvoering finaal door de mand zakken. Op mijn S type R heb ik vorig jaar met veel tegenzin een winterset van Kumho gelegd. Er waren maar twee merken die maatje 275-35-18 als winterband voeren. Ik had een jaar ervoor slechte ervaring opgedaan met Kumho als zomerband dus ik had met de bandenboer afgesproken dat ie ze terug zou nemen als het heel beroerd zou blijken te rijden. Maar ik was er heel tevreden over ?! Jammer dat de Jag onderweg naar Oostenrijk (weer) stuk ging. Ik heb de winterset met nog geen 1000km ervaring met de auto meeverkocht. Nu heb ik op onze Saab cabrio een setje Kleber all-weather banden laten leggen. Op mijn E-klasse heb ik Kleber winterbanden en die zijn top (tweede merk van Michelin) dus ik dacht een goede keuze te maken maar als allweather zijn ze erg gevoelig voor vlakke plekken als ze koud zijn. Maar volgens een recente bandentest doen de all-weather banden van Goodyear het heel erg goed in de bredere maten.
  7. Die subsidie is voor iedereen een slechte zaak. Potentiele kopers gaan nu zitten afwachten tot het zover is. Daarnaast hebben kopers van een EV geen extra subsidie nodig, veelal worden de EV's zakelijk gekocht. Bovendien betalen ze al geen BPM, geen houderschapsbelasting en amper brandstofkosten. En waarschijnlijk rijden ze op dit moment al in een redelijk schone auto. Geef die subsidie liever aan de onderzijde van de markt; mensen met een krappe beurs die nu in een echt vervuilende oude frikandel rijden. Geef ze die subsidie wanneer ze dat ding inruilen/laten slopen en een gebruikte EV aanschaffen. Zo zorg je er meteen voor dat de afschrijving van gebruikte EV's niet in een vrije val zit zoals nu. Want voor een elektrische Focus of Renault Fluence staan de mensen niet echt in de rij dus die dingen worden inclusief alle fiscale voordelen die we ooit samen hebben opgehoest naar het buitenland geëxporteerd. En met 6000 euro subsidie gaan minima echt niet naar de dealer rennen voor een nieuwe EV want die kunnen ze nog steeds niet betalen. al geef je ze 10 mille subsidie.
  8. Die supercharger is overigens wel een puntje als je met zoiets lulligs te maken krijgt als een defecte of lekkende benzene-injector. Bij mij zat er dus een scheurtje in een rubber ringetje van één injector met een foutmelding wegens te arm mengsel tot gevolg. Kosten van dit onderdeel zijn minder dan een euro. Maar wel een dag werk voor (de-)montage van de supercharger. En als je de pech hebt (zoals ik) dat er in het verleden een hoefsmid aan mijn auto had gewerkt die een bout vd supercharger had afgebroken, dan duurt het allemaal nog iets langer als je het netjes in orde wilt hebben. Dus ja; de R biedt (iets) meer plezier maar kost met name operationeel ook meer. Verbruik, banden, remmen, onderhoud supercharger/CATS. Het beste kun je met beide uitvoeringen een proefrit maken en voor jezelf bepalen of voor jou persoonlijk de meerwaarde in looks en rijplezier opweegt tegen de extra kosten.
  9. Al een setje schijven en remblokken vervangen ?
  10. Met beide uitvoeringen kom je niks te kort haha. En als de R het deed was het een geweldige auto. Maar nogmaals, ik vond de gewone 4.2 ook echt een hele fijne auto. Als je die in de 'sport' uitvoering hebt, dus zonder al dat (nep)chroom vd Executive, dan staat er ook een heel serieuze auto die qua operationele kosten een stuk prettiger in de omgang is. Maar een R is en blijft natuurlijk de super-S.
  11. Sorry Eric maar de R levert zijn maximale koppel van 541nm echt pas bij 3500nm. Hij heeft geen turbogat, dat klopt, maar het maximale koppel komt echt vrij laat erin.
  12. Sluit me aan bij Fasset. Mijn ervaring beperkt zich tot de S-type maar daar ligt dezelfde motor in. Ik vond de gewone 4.2 achteraf een veel fijner blok dan hetzelfde blok met supercharger, ik heb beide uitvoeringen mogen bezitten. De gewone 4.2 heeft onderin net zoveel koppel. Het vermogen vd supercharger komt pas boven de 3000 echt los maar zoveel toeren maak je meestal niet eens. Verder zorgt die supercharger alleen maar voor veel meer verbruik. Bovendien zijn de R modellen een stuk duurder als het gaat om bepaalde slijtagedelen. Wat de specialisten betreft; ook daar komen niet altijd de beste auto's vandaan. Die kritiek zul je hier niet vaak horen...maar ik spreek uit ervaring. Een particulier die zijn Jag jarenlang heeft vertroeteld met aantoonbaar goed onderhoud is zeer zeker een goed alternatief en altijd goedkoper.
  13. Carburateurrevisie en (fine)tuning kun je zeker voor terecht bij BCCP Fuelsystems in Gramsbergen. Kunnen alles van A-Z in eigen beheer. Hebben vroeger trouwens geracet met engels spul (Dolomite Sprint) en Jaguars zien ze ook graag komen. http://www.bccp.nl/SUResto.html
  14. De koper van mijn eerste STR liet een aankoopkeuring doen bij Jag Parts & Cars in Gorinchem, ik heb nog nooit zo'n uitgebreide keuring gezien. Een checklist van heb ik jou daar, waren er anderhalf tot twee uur mee bezig. Daar kwamen nog flink wat zaken naar voren die door een bekende specialist waar ik klant was, over het hoofd waren gezien. Sommige zaken waren onbeduidend, andere zaken ernstig (schadeverleden en "doorgeluste" gordelspanner). Vanzelfsprekend werken ze in opdracht van de koper en ben je daar als verkopende partij op zo'n moment niet blij mee, maar ze lieten het me allemaal stuk voor stuk zien om mogelijke twijfel weg te nemen. Ik was er erg van onder de indruk. Het was er verder een ontzettend rommeltje; stond stampevol met onderdelen en auto's maar het zijn beslist mensen met kennis van zaken. Wellicht is Gorinchem wel OK voor Seldenrijk ?
×
×
  • Create New...