Jump to content

eddie

Members
  • Posts

    22
  • Joined

  • Last visited

Reputation

1 Goed

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Haarlemmermeer
  • Hobbies
    motor en autorijden en sleutelen, audio

Wie ben ik

  • Voorstellen
    XJS 1985

Recent Profile Visitors

300 profile views
  1. Rob ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Het is in de basis natuurlijk een auto die uit een tijdperk komt waarin niet veel aan roest bescherming, zowel vanuit het design als extra opgebracht is gedaan. Met name het eerste punt zit natuurlijk in het ontwerp en daar maak ik me ook het meeste zorgen om. Zoals ik al had beschreven kan ik er niet zo goed tegen als een auto van me af gaat, dus roest is een no-go. Dan denk ik inderdaad dat een nette auto door weer en wind rijden de auto al snel degradeert tot een roestmonster. En dat rijden is dan, hoe nostalgisch en leuk ook, een erg dure hobby. Ik ga er nog een goed over nadenken. Heb ook naar wat nieuwere Jags gekeken (X300/X308) en daar zitten ook heel mooie tussen. Moet alleen mijn vrouw nog overtuigen, de afspraak was dat er weer een klassieker zou komen, en een 2000 XJR bijvoorbeeld vond ze dan weer veel te modern. Sowieso worstel ik momenteel wat met het mobiliteitsvraagstuk. De komende jaren ga ik fors minder rijden met daarom ook minder vergoeding voor mijn auto. Dus een diesel kan niet meer uit. Dat biedt natuurlijk veel andere (leukere) mogelijkheden in de vorm van wat hogere rijkosten, maar dan wel met een heel leuke auto, je leeft immers maar een keer. Ik probeer op deze manier de hobby met werk te combineren, alleen precies hoe moet ik nog uit vinden. Maar dat er een leuke Jag komt is wel zeker. Stof tot nadenken dus.
  2. Wat verschillende meningen lees ik. Ergens snap ik de opmerking van Lana wel, de XJS is immers een doorontwikkeling van de voorgaande modellen. Ik vond de XJS echter ronduit gevaarlijk in de regen. Het voorraam besloeg direct, en is alleen met een doek vrij van zicht te houden. Vond de auto ook altijd matig uit de voorruit roosters blazen, maar het kan natuurlijk dat er wat mis was met de ventilatie. Beide blowers werkten wel goed. Ik zal eens goed nadenken over wat ik er precies mee wil doen en hoe ik met de auto om wil gaan. Ik heb gemerkt dat ik er slecht tegen kan als een auto echt bij me weg loopt. Dus roestgaten zal je bij mijn auto's niet zien. Dan wordt het als ik het zo lees wel een lastige om een XJ netjes te houden. Dan wordt het vermoedelijk dezelfde overweging als bij Dorian en dan ben ik bang dat ik het antwoord al weet. Dorian, waar komt dat water naar binnen? Ik heb begrepen dat ze vaak rond de voorste raamstijl gaan roesten. Ik heb deze XJ zien staan. Is echt helemaal mijn auto kwa looks en kleur, wat een prachtige auto. Kent iemand deze: https://www.autowereld.nl/jaguar/xj/xj6-4-2-de-luxe-34485001/details.html
  3. Luitjes, ik heb een vraag waar jullie me denk ik mee kunnen helpen. Ik heb 6 jaar mogen genieten van een XJ-S V12. Heb hem pas verkocht en mis hem nu al. Een XJ-S V12 is zo'n fijn rijdende auto, daar kun je met een moderne auto niet snel aan tippen. Maar goed, ik heb hem niet voor niets verkocht. Was een erg mooie auto, maar een XJS is niet lekker te rijden in de regen. De ontwaseming is erg slecht en daarnaast zijn ze nogal roest gevoelig, dus dat maakt de auto nogal beperkt in gebruik. Daarnaast natuurlijk het verbruik van 1:6 maakt ook dat je hem niet snel pakt voor veel lange ritten. Ik zit dus te kijken naar een opvolger, maar weet niet zo goed wat. Het wordt sowieso geen V12 meer. Hoe mooi dat ook loopt, als je wat meer km's met de auto wilt maken is dat niet een heel verstandige keuze, en de 6 cilinder is natuurlijk ook geen straf. Nu dacht ik aan een XJ series 1 of 2 op LPG bijvoorbeeld, en dan een die belastingvrij is (1981 of ouder). Het lijkt me dat je zo'n auto makkelijker pakt en als hij al een keer gerestaureerd is en een roest behandeling heeft gehad moet het met rijden in de regen ook wel lukken lijkt me. Gaat een 4.2 op LPG? En hoe houdt zo'n auto zich kwa betrouwbaarheid? Zit daar nog een klein beetje gang in, of is het flinke gewicht met lpg en automaat teveel van het goede? Als iemand een andere suggestie heeft houd ik me van harte aanbevolen.
  4. Heldere tips allemaal, dank daarvoor. Weet waar ik het moet gaan zoeken. De achter remmen moeten sowieso aangepakt worden, tezamen met een lekkage van een keerring in het dif, dus kan ik gelijk alles checken. Het gekke is dat het niet vermeld staat in de handleiding van de auto.
  5. Is de deur zelf te stellen, of is alleen vervangen van het scharnier mogelijk?
  6. Ik heb een bestuurdersportier die altijd erg zwaar open en dicht gaat. De deur valt erg zwaar in het slot en als ik de deur open wil doen lijkt het alsof ik de deur iets moet optillen. Je moet ook heel hard de klink omhoog trekken om de edur open te krijgen. Ik heb geprobeerd de haak waar het slot in valt af te stellen, alleen gaat de deur nu niet meer op slot als ik de sleutel omdraai. Niet goed dus. Als ik kijk hoe de haak tov het slot staat lijkt alles in lijn te staan. Het lijkt me dus in het slot zelf te zitten. Is er iemand die dit herkent? En zijn de sloten hetzelfde als van een XJ bijvoorbeeld?
  7. Ik krijg af en toe een brandend lampje te zien op het dashboard, maar kan maar niet vinden waar deze voor is. Het lijkt me een lampje van de deur, als ik de deur open en dicht doe gaat hij meestal heel even uit, maar dat kan natuurlijk ook best komen door de klap van de deur. Iemand enig idee?
  8. Het heeft even geduurd voordat de onderdelen er waren, ik vind de service van SNG Barratt belabberd. Wat koelmiddel, diff olie en 2 thermostaten. Bijna 2 weken levertijd, vind dat echt lang. Het vervelende is dat ze in NL zelf geen voorraad hebben, dus eerst de spullen in de UK bestellen, naar het magazijn laten sturen en dan alles doorleveren naar de klant. Is niet van deze tijd lijkt me. Volgende keer eens een ander proberen, vind de onderdelen ook niet echt goedkoop te noemen. Maargoed, de thermostaten vervangen, systeem meerdere malen gespoeld, maar was erg schoon. Ook de oude koelvloeistof was erg helder. Eén thermostaat was stuk, die bleef open staan. heb ze beiden vervangen. De motor komt nu heel snel op temperatuur en blijft net onder het midden keurig staan. Tevens de bougies vervangen om een soort van stage nul te doen. Het viel me op dat er 2 verschillende in zaten: NGK BR7EFS voor de voorste 6 en BR7EF voor de 3 achterste. Is dat om een reden? Ik heb er nu 12 nieuwe ingezet van BR7EFS type. Wat is het verschil tussen die 2, kan dat niet echt zien op de site van NGK. De S staat voor standaard type, maar verder geen verschillen met de niet S. Vind hem stationair een fractie te hoog lopen (900 rpm), krijg hem niet lager met de stelschroef op de AAV. Die eens uit elkaar halen en zien of deze nog gangbaar is. Verder nog de uitlijning aangepast. De banden zijn aan de binnenkant wat meer versleten als aan de buitenkant, dus teveel uitspoor (ook meetbaar). Maar hoe meer ik doe aan deze auto hoe beter gevoel ik erbij krijg. Elk boutje voelt nieuw aan, er is niets aan versleuteld. Ook de body is in zeer goede staat, nergens roest of ellende, ook niet verborgen dus.
  9. Oja, voor ik het vergeet nog een vraag over de thermostaten, de zoekfunctie levert hierover niets op: je hebt deze in 82 en 88 graden. 88 lijkt me goed, of toch niet?
  10. Zo, even een kleine update van mijn kant en nog wat vragen. Woensdag de auto opgehaald, en oooh wat rijd dat fijn. Erg stil en soepel. De auto is ook erg fraai, en bovenal roestvrij. Ik denk dat de auto echt zijn hele leven binnen heeft gestaan. Originele lak rondom, wat wil je nog meer! Ik wil wat onderdelen bestellen en twijfel nog wat te kiezen. De thermostaten worden als eerste vervangen en het koelsysteem gespoeld. Daarna de olie seals vervangen bij het diff. En natuurlijk verse olie voor motor en diff. Als ik onderdelen bij SNG bestel worden het Morris vloeistoffen. Zijn die goed van kwaliteit en heb ik de juiste specificaties hiermee? Ik wil het volgende bestellen: diff oil: http://www.sngbarratt.com/ProductDetails.aspx?id=c8046121-a9ea-4325-b6d0-b22463173672 koelvloeistof: http://www.sngbarratt.com/ProductDetails.aspx?id=dc549f00-e1ca-45aa-9d26-194ccbedf958 motorolie: http://www.sngbarratt.com/ProductDetails.aspx?id=5397d627-ece6-4ef6-bc93-d304f9e597ef Of zouden jullie wat anders adviseren. met name de motorolie ben ik niet zeker van. Er zit nu 10W40 in, dat lijkt me te dun.
  11. Ok, dank allemaal. Als ik de horror verhalen daar tegenaan zet kloppen die dus niet echt. Ik lees over dagen sleutelen om de keerringen te vervangen, maar als ik het zo lees valt het allemaal wel mee. Ik laat wel horen tzt hoe het allemaal vordert. Wel nog een vraag over onderdelen: waar bestellen jullie die zoal? En heeft er nog iemand een tip voor de laswerkzaamheden?
  12. De remschijven zien eruit alsof ze nog nooit zijn vervangen, ik denk dat ik dat klusje sowieso wil gaan doen, en als ik er dan toch bij ben kan ik de seals net zo goed mee nemen. Heb een hekel aan lekkages, maar ben bang dat ik er met de XJS toch aan moet gaan wennen Moet de as er ook onderuit als de remklauw vervangen moet worden?
  13. Ok, duidelijk. Dank voor je antwoord!
  14. Het lekt een beetje, maar wel voldoende om de remklauw aardig nat te krijgen. Ik merk ook dat de remvertraging voor mijn gevoeg ietsje beter kan, maar het is natuurlijk geen nieuwe auto met super bekrachtiging. Auto remt wel recht. Ik neem aan dat je bedoelt dat het subframe naar beneden moet? Het gaat dus om de uitgaande as aan de rechterkant.
  15. Hallo allemaal, mijn naam is Ed, en ben binnenkort de nieuwe eigenaar van een prachtige XJS V12 uit 1985. Ik ben 3 jaar op zoek geweest, maar kon geen mooie auto vinden. De meesten zijn toch wel erg ver heen kwa body. Ik had de strijd eigenlijk al een beetje opgegeven, maar zag 2 weken geleden een advertentie staan. De foto's waren mooi dus dacht, kom, even kijken kan geen kwaad. Dit was toch wel een erg fraaie auto, en zeker de beste die ik gezien had in die 3 jaar. De eerste 21 jaar in Zwitserland gereden en daarna naar NL gehaald. De auto heeft nog geen 140.000 gelopen en is vrijwel roestvrij op 1 plek in de dorpel na (schade van een krik waarschijnlijk), net voor de beugel van de achterwiel ophanging. De auto rijdt heel erg goed en soepel, geen bijgeluiden, wegligging is goed, sturing spelingsvrij, bak schakelt goed enz. Kortom erg goede auto, en ook goed voor gezorgd in zijn leven. Ik heb het idee dat de tweede eigenaar er wat minder aan heeft gedaan, getuige wat kleine en minder kleine mankementen: - Tijdens de proefrit kwam de temperatuurmeter niet omhoog, hij bleef onderin hangen. Ook de kachel gaf geen warmte, waardoor het voorraam hopeloos besloeg (het regende heel erg hard). Kan er erg weinig over vinden, maar lijkt me thermostaat die vol open blijft staan. Ik heb begrepen dat er 2 in zitten, die zullen dus vervangen moeten worden. Of zijn er nog andere suggesties? - het differentieel lekt olie op de achterremschijf (de rechter). Ik dacht eerst dat het de pakking was van het zijdeksel, maar na wat leeswerk zal het de keerring zijn op de uitgaande as. Ik kan slecht vinden wat er allemaal weg moet om deze te vervangen. Lees over een reparatie van meerdere dagen. Iemand daar ervaring mee? En is dat goed zelf te doen op een krik? - De ruitenwissers blijven constant aan staan. Is dat een kwaal en wat een mogelijke oplossing? - en dan nog de roestplek. Deze moet snel gerepareerd worden om verdere schade te voorkomen. Er moet een stukje uit geslepen worden en een plaatje in gelast worden. Daarna natuurlijk netjes afgewerkt worden. is er een goede specialist bekend die wordt? verder zoek ik nog één lattice velg 15". Er zitten nu Starfish wielen onder, maar de Lattice hoort er toch wel onder vindt ik.Heb er inmiddels 3 gevonden, maar nu die ene nog dus. Overigens probeer ik alles zelf te doen, behalve het plaatwerk. Heb heel wat sleutel ervaring, motorfietsen en auto's. Blokrevisie is geen probleem enzo, waar het vaak minder goed lukt zijn klussen waar je een brug voor nodig hebt. Alles doe ik namelijk met de krik. Ik kan de auto pas ophalen vanaf 1 maart ivm de klassieker status/mrb. Dus nog heel even wachten... Oja, nog 1 vraag: APK is op klassiekers vanaf 30 jaar 2 jaar geldig.Nu wordt de auto voor aflevering nog apk gekeurd, maar wordt hij in juli dit jaar 30. Is de auto dan voor 1 of 2 jaar gekeurd? Hoe dan ook heb ik nog heel erg veel leeswerk te gaan, er is ongelooflijk veel over deze auto's te vinden! Groeten, Ed
×
×
  • Create New...