Jump to content

wimb

Members
  • Content Count

    1755
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    48

wimb last won the day on November 3 2019

wimb had the most liked content!

Community Reputation

406 Toppertje

About wimb

  • Birthday 01/14/1966
  • Age 54

Contact Methods

  • MSN
    wimvanbakel@hotmail.com
  • Skype
    wimvanbakel@hotmail.com
  • Age 54

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Huizen
  • Age 54

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Ik ben Wim, wonend in Huizen en werkzaam in Amsterdam als ambtenaar.
  • Age 54

Recent Profile Visitors

1448 profile views
  1. wimb

    Wimb's X308

    Toen ik de auto net had aangeschaft, heb ik het standaard rondje gedaan: nieuwe filters en vloeistoffen. En nieuwe bougies. Om vage redenen heb ik er destijds Bosch ingeschroefd. En eigenlijk vanaf dat moment spijt van de aanschaf gehad, en steeds het goede voornemen om er echte iridiums in te doen. En nu is het na ruim 71.000 km eindelijk zover: En niet zomaar kaarsen, maar de echte van Denso. Das Beste order nichts, toch? ๐Ÿ˜ Oud versus nieuw: Don't worry. De bruine rand is het gevolg van de zwetende/ lekkende klepdekselpakkingen van een jaar of twee geleden. Verder heb ik ook het benzinefilter vervangen. Hoewel ik vind dat de Jaguar best logisch ontworpen en samengebouwd is, blijf ik de plaats van dat filter enkele centimeters boven de uitlaat bizar vinden. Het zal wel aan mij liggen. Tot slot een sfeerplaatje om te laten zien hoe dol Britten op boutjes zijn: Om 4 bougies te wisselen moeten er 14 boutjes gelost worden. Verder heb ik een ander akkefietje: de passagiersstoel staat in de hoogste stand en gaat niet meer naar beneden. Het motortje draait wel. Te zijner tijd maar eens kijken wat er loos is. Ik hoop dat het iets simpels is zoals een los onderdeel en niet iets iets dat afgebroken is.๐Ÿคจ
  2. Ik heb de rest van je draadje gelezen en dan kom ik ook tot die conclusie. Als ze om wat voor reden niet sluiten dan gaat het wel heel erg lang duren voordat het koelsysteem op bedrijfstemperatuur is. Een andere optie zou nog kunnen zijn om i.pv. die thermostaten twee blindplaatjes te plaatsen en te kijken wat er dan met de temperatuur gebeurt. Het is hoedanook een interessante puzzel.
  3. Wat is de temperatuur van de radiateur? Het lijkt er op of het water niet rondstroomt.
  4. wimb

    Instructie boekje XJS

    Kees bedoelt zijn e-mail adres. Het is fraaier om de PM functie van het forum te gebruiken. ๐Ÿ˜‰
  5. Je hebt gelijk Kees. Het was ook eigenlijk bedoeld als kritiek op het filmpje.
  6. Wat ze in het filmpje vergeten is om eerst het geheel schoon te maken. Met name de afvoer door het slangetje.
  7. Het is op zich een simpel systeem: het motortje stopt bij een te groot moment. Waarschijnlijk slipt het mechanisme door slijtage. In de antenne zit een dikke nylon draad met bobbels wat nog het meeste lijkt op een halsketting met parels. Ik zou het geheel eens demonteren en kijken wat er aan de hand is.
  8. En ik met de baby Bentley a.ka. Seat Ibiza.๐Ÿ˜
  9. Ach, alles kan, maar of je het ook wilt is een andere vraag. Sowieso heeft de 308 geen turbo maar een supercharger. Verder hebben de supercharged uitvoeringen een automaat van Mercedes i.p.v. ZF. En daarbij kom je dus bij de grote uitdaging: de elektronica moet dus ook vervangen worden. Ik weet niet in hoeverre een en ander plug-and-play is qua hard- en software. Ook vemoed ik dat de aandrijfas en het differentieel anders zijn.
  10. wimb

    Special Tools

    Wasda? ๐Ÿ˜ฎ ๐Ÿ˜… Nog even ter aanvulling op Jeroens betoog: ik heb me wezenloos gesleuteld aan mijn XM; die auto kon ik op enig moment dromen. Ik had het geluk dat ik voor sleuteladvies bij de dealer in Hilversum terecht kon omdat zij het prachtig vonden dat ik zo'n oud lijk (in de ogen van PSA) rijdend hield. Vaak kreeg ik uitleg hoe de monteur de klus volgens de fabrieksinstructies moest doen met de daarbij behorende 'special tools'. Gevolgd door een uitleg hoe ik dat met standaard garagegereedschap kon doen. Leuke anecdote: ik heb de rechter stuurhuishoes van de XM vervangen. De fabriek heeft hier een procedure voor, natuurlijk met speciaal gereedschap, waar 2(!) monteurs voor nodig zijn. De chef van de garage lag in een deuk toen ik vertelde hoe ik dat met o.a. zeepsop en wat gepast geweld in een klein uurtje had gedaan. Een belangrijke reden dat een dealer de special tools en voorgeschreven procedures gebruikt bij het werken aan een auto is dat hij dan volgens fabrieksspecificaties in elkaar is gezet. Doen ze het anders en treedt er een mankement op dan wijst de fabriek elke claim af. Het heeft dus heel weinig met de kwaliteit van de werkzaamheden te maken.
  11. Ik ben van mening dat er niet zoiets bestaat als 'de beste band'. Qua grip ontlopen de merken die duurder zijn dan 30 tientjes per stuk elkaar niet heel veel. Ook Michelin, Pirelli, Vreetfestijn e.d. hebben af en toe beroerde modellen. Berucht zijn de eerste generatie Energysavers die je gewoon zag verdrogen. Het is vooral een persoonlijke voorkeur. Zo ga ik voor Michelin omdat dat een alleszins redelijk compromis is qua kwaliteit en duurzaamheid, afrolgeluid en prijs. De vorige set had ik in twee jaar opgereden: het loopvlak was vooral aan de buitenkant versleten. De bandenspecialist (je weet wel, zo'n bedrijf dat alleen in banden en wielen doet) zei dat dat komt omdat Michelins relatief zachte wangen hebben. Het advies was om er 0,3 bar meer lucht in te doen dan Jaguar voorschrijft. En inderdaad, de auto rijdt niet meer 'sponzig' en ze slijten nu netjes op het midden van het loopvlak รฉn minder snel.
  12. wimb

    Special Tools

    Ik doe natuurlijk zo veel als mogelijk zelf aan de Jaguar, maar ik heb tot nu toe geen special tools nodig gehad. Een poelietrekker vind ik eerlijk gezegd standaard gereedschap dat bij iedere automaterialenhandel te krijgen is. Onder special tools versta ik spullen die de fabriek aan dealers levert en daar is in de regel heel moeilijk aan te komen.
  13. Die dingen zijn er in (te) veel soorten en maten. Ik zou eerst kijken of Brezan ze heeft. Gewoon een meenemen als voorbeeld. Wat we heel soms wel eens doen: 'effe' naar Frankrijk (Lille) rijden om echt lekker eten in te slaan en dan met een verlanglijstje door naar Feu Vert, de Franse grote broer van Brezan. ๐Ÿ˜‹
  14. Okidoki Kees. Ik kom met me, myself & I, dus alleen. En ik blijf eten. Ik blijf nu echt eten dit keer. Echt waar.
  15. Je kan hem natuurlijk ook een X350 kennisdag voor zijn verjaardag geven. ๐Ÿ˜
ร—
ร—
  • Create New...