Ga naar inhoud

wimb

Members
  • Aantal items

    1,248
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    24

wimb won de laatste dag op 2 december 2017

wimb had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

187 Toppertje

Over wimb

  • Verjaardag 01/14/1966
  • Leeftijd 52

Contact Methods

  • MSN
    wimvanbakel@hotmail.com
  • Skype
    wimvanbakel@hotmail.com
  • Leeftijd 52

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Huizen
  • Leeftijd 52

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Ik ben Wim, wonend in Huizen en werkzaam in Amsterdam als ambtenaar.
  • Leeftijd 52

Recente bezoekers van dit profiel

461 profielweergaven
  1. Wimb's X308

    Over de geluksfactor van deze auto hebben we het thuis al meermalen gehad. Al met al valt het reuze mee hoor. Het komt alleen nu allemaal kort na elkaar. Vergeet niet dat de Jag er al 3 ton op heeft zitten.
  2. Wimb's X308

    Na de brakke dynamo en daarna de stukkende startmotor trad het volgende euvel op. Af en toe bij koude motor kort de melding 'Beperkte trekkracht' en dan ook een rauw lopende motor. Dus de auto uitgelezen: P0354, Ignition coil (A4) primary / secondary circuit malfunction. Echter, afgelopen zondag gebeurde het een aantal keren met warme motor in the middle of nowhere (aka as Flevoland). Vanaf zo'n 90 km/u lijkt het dan net of je over een wasbord stuitert. Tijdens het rijden had ik al besloten om alles in één keer, en dus goed, aan te pakken: klepdekselpakkingen vervangen, nieuwe bobines en nieuwe bougies. Omdat dat een serieuze investering is, wilde ik tijdelijk de haperende bobine vervangen door een tweedehands. Want ik ging er van uit dat het dezelfde storing, dus van dezelfde cilinder zou zijn. Vandaag de auto uitgelezen en inderdaad maar één fout, P0354. Mooi, dat bevestigt mijn vermoeden dat het te wijten is aan de bobine en/of bougie. Nu heeft Jaguar twee soorten bobines gebruikt. Volgens de digitale goegemeente zijn tot ergens in 2000 bobines toegepast met twee aansluitpinnen en daarna met vier pinnen. Omdat de auto in oktober 1998 het levenslicht zag, zouden er bobines met twee pinnetjes in moeten zitten. Om dat zeker te weten, én om te kijken of ik een oorzaak kon vinden, heb ik de betreffende bobine losgehaald. De voet was nat van de olie, dus dat verklaart het ontstekingsprobleem. (En toont de noodzaak van het vervangen van de pakkingen aan). Maarrrrr....... In de motir zitten bobines met vier pinnetjes (en ja, er zijn ook vier draadjes op aangesloten): XW93-12029-AB. En dat strookt niet met de volkswijsheid. Ik ben dus nu nieuwsgierig hoe dat zit met die bobines. Welke type is wanneer in welke motor toegepast? Wie het weet mag het zeggen.
  3. groene olie lekkage

    Er staat mij inderdaad iets van bij dat Jaguar ook een tijdje hydrauliek van Citroën heeft gebruikt voor het remsysteem. LHM (want zo heet die groene olie) heeft een hele specifieke geur die zich nergens mee laat vergelijken. Als je dat 1x hebt geroken vergeet je het nooit meer. Een litertje LHM+ (ja, ja, pluhus want dat is nog beterder) kost bij de troendealer een euro of 9 of 10 of 11 ex. BTW. Ik heb bij Brezan gezien dat Kroon ook LHM+ heeft; kost dacht ik rond de 11 euro per liter incl. BTW. Als het inderdaad het hydraulisch systeem van Troen is en er ligt een hele plas onder de auto dan vermoed ik zomaar een gescheurde slang. LHM en gewoon rubber gaan namelijk niet langdurig goed samen.
  4. Eric X350 4.2 LPG Onderhoudservaring

    Nu snap ik waarom veel Jags een houten dashboard hebben.
  5. Ik weet nog exact het moment waaop ik me oud voelde: Ik stond als twintigjarige bij de broodafdeling van de Appie in Driebergen. Toen ik aan de beurt was vroeg dat hele leuke meisje heel vriendelijk aan mij: "En meneer? Wat had u gehad willen hebben?" Ik heb me nog nooit zooooo oud gevoeld als toen, ruim 30 jaar geleden. Zo zie je maar dat oud zijn niets met leeftijd te maken heeft.
  6. Wimb's X308

    Eindelijk is een lang gekoesterde wens van mij in vervulling gegaan want de Jag heeft een nieuwe voorruit. De vorige heeft 318.000 km en 19 jaar lang trouwe dienst bewezen maar er was eigenlijk niet meer behoorlijk doorheen te kijken. Het was de waas die de ruitenwissers er op gepolijst hadden die er voor zorgde dat met regen of in het donker de lichten van andere auto's een halo hadden. Maar dat is nu verleden tijd. De ruit heb ik in Bussum laten vervangen bij een specialist die vertelde dat hij regelmatig ruiten uit Jaguars haalt zodat de hemeltjes vervangen kunnen worden. Zo'n opmerking geeft toch het gevoel dat hier een kundig iemand aan het werk is geweest. Ook vertelde hij dat ruiten eigenlijk elke 100.000 km vervangen moeten worden. Wij beiden zijn het er over eens dat de APK op dit punt toch wel een lachertje is. Voor mij is het belangrijk dat ik voor het eerst sinds ik de Jaguar heb de wereld helder zie vanachter het stuur.
  7. Dies' XJ40

    Naar aanleiding van de drie na laatste foto: Ook bij jou zit het rode dopje nog in de afwateringslang. Op de meeting afgelopen november bij G&G was dat net zo bij de sloper. Door zo'n slordigheidje van de fabriek waren de hoeken van die sloper nog gaaf. Uniek. Jij hebt de mazzel dat ze ook die dopjes vergeten zijn te verwijderen anders had je achter je wielkasten waarschijnlijk een heel groot gat gehad. Of in jouw woorden: 'Coventry's finest'.
  8. JF Team Kerst 2017 en Nieuwjaar

    Ik zou eerder zeggen: in de buurt van Utrecht. Maar, ik wens iedereen, en de forumgangers in het bijzonder een vreugdevol en voorspoedig 2018.
  9. Wimb's X308

    'Never a dull moment with an old wreck car.' Wat was er nu weer aan de hand? Simpel, de auto weigerde te starten. Natuurlijk op een totaal verkeerd moment, namelijk toen we 's ochtends vroeg voor een onderzoek naar het ziekenhuis moesten. Contact aan, sleutel naar de startpositie, 'klik' en meer niet. Nog niet wakker was mijn eerste conclusie dat de accu wel zou zijn overleden door de stukkende dynamo. 's middags de accu een paar uur aan de lader, weer in de auto, sleutel naar de startpositie, 'klik' en meer niet. Oohwkeehh! Omdat ik nu wel wakker was, heb ik het dimlicht aangedaan en vervolgens weer geprobeerd te starten. Weer alleen die klik en het dimlicht bleef op volle sterkte branden. Ergo, de startmotor is gaan hemelen. Nog een keer starten om mijn gelijk te bevestigen en vervolgens slaat de motor netjes aan. Nog een keer gestart en weer sloeg de motor aan. Dat was tot we op eerste Kerstdag naar mijn stiefdochter wilden. Aan mijn water voelde ik al dat dat 'm niet ging worden en dat gevoel werd bevestigd. Behalve de intussen bekende 'klik' was er verder geen leven in de auto te krijgen. Nog even aan de hand van de workshopmanual een snelle storingsanalyse gedaan: relais is goed, kabel naar de bulkhead zit goed vast, voldoende spanning, dus inderdaad de startmotor. Snel online een startmotor besteld die dan de eerstvolgende werkdag geleverd zou worden. Omdat ik me intussen had ingelezen via het Engelstalige forum wist ik dat de bovenste bout een hele uitdaging zou worden. Dus tweede Kerstdag maar 'ns geprobeerd de oude startmotor te verwijderen. Long story short: zonder brug is dat een absolute no go. Plan B: een garage vinden in de buurt die de nieuwe startmotor er in wil knutselen. Garage nummer 1: gesloten t/m 2 januari. Garage nummer 2: 'Tja, een Jaguar. Dat wordt een hele klus meneer. Die startmotor zit in het midden en dan moet het spruitstuk er af.' Met die opmerking was ik er al klaar mee. En dan ging het ook nog 'ns €94,26 per uur kosten en zouden ze pas in de tweede week van januari tijd hebben. Na nog wat gezeur wist hij wel een ander die het zou kunnen doen. Garage nummer 3: Dat blijkt geen garage te zijn maar een man die startmotoren en dynamo's reviseert, maar absoluut niet de monteur wil uithangen. Hij wist wel 'een paar jongens die nu tijd hebben en sleutelen niet erg vinden'. En zo kwam ik bij garage nummer 4 terecht. Een jongen die een startmotor van de Jag vervangen geen probleem vond zolang het maar geen diesel was. Want daar had hij absoluut geen trek in. En tja, dat ik met een eigen onderdeel aan kwam daar was hij ook niet heel erg van gecharmeerd. Heel begrijpelijk. Maar de klus wilde hij wel klaren. En hij was bereid om de auto naar zijn garage te slepen. Nadat ik een en ander had afgesproken vond ik thuis een mail dat het bestelde onderdeel pas na de jaarwisseling geleverd kon worden. Die bestelling heb ik afgezegd en de jongen verteld dat hij ook de startmotor moest leveren. Gisteravond stond de sleepauto voor de deur: Een authentieke Suzuki Cayenne GTI met 530 briezende paarden onder de motorkap. Vandaag is er een nieuwe Bosch ingegaan. Ook bleek de voedingskabel niet helemaal jofel meer, dus is die ook vervangen. De Jag start nu als een tierelier. Sinds ik 'm heb sloeg hij nog nooit zo makkelijk aan.
  10. Vervangen multiriem x308 xjr 4.0sc

    Ik heb een paar jaar geleden bij mijn X308 zonder SC de multiriem vervangen en dat stelde qua werk niet gek veel voor. In m'n uppie ben ik denk ik een minuut of 20 bezig geweest. De meeste tijd had ik nodig om de riem goed te leggen alvorens ik hem over de spanrol kon schuiven. Even simpel gerekend: als de riem 100 pleuries kost, wat duur is, dan is het arbeidsloon 500 euro. Een dure monteur kost 100 per uur. Je garage zou dan 5 uur bezig zijn voor het vervangen van een riem!
  11. Wimb's X308

    Vanochtend ben ik naar de automaterialenzaak gegaan om originele rubbers te kopen: Origineel van Bosal welteverstaan. Ik heb voor 3 rubbers €6,30 afgetikt. Dan heb jij inderdaad de hoofdprijs betaald. Voor degene die niet om originaliteit geeft: Bosal, 255-627, of Johny Walker, 81229
  12. Wimb's X308

    De Brezan naast m'n werk heeft een enorme grijpvoorraad. En inderdaad, wat ze niet op voorraad hebben dat kunnen ze bestellen. Levertijd meestal binnen een dag. Voordeel van die vestiging is dat er een ouwe Marokkaan werkt die automonteur is geweest. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat hij iets onmogelijk vond.
  13. Wimb's X308

    Dan geef ik je alvast de handleiding om ze zelf te maken: Overigens heb ik hier wel aan gedacht. Maar goed, voor nu zit het luchtfilterhuis weer vast. En ik wil inderdaad 'ns bij Brezan langsgaan om te kijken wat ze hebben.
  14. Wimb's X308

    Vandaag heb ik een ongelooflijke beunoplossing toegepast op de Jag. De behuizing van het luchtfilter zit met een 'instrumount' vast aan de wielkast. Zo'n ding dus: Die is aan één kant losgekomen: Nu zijn ze gewoon te koop, zowel bij onze forumsponsor SNG Barratt als via Jaguar Classic Parts. Een zo'n ding wisselt dan voor de lieve somma van €57,23 incl. van eigenaar. Nu ben ik helemaal niet te beroerd om geld uit te geven voor nieuwe onderdelen, maar ik ben ook geen Gekke Gerritje. 60 pleuries voor een klodder rubber met twee tapeindjes gaat me toch echt te ver. Temeer omdat er ook eentje van de ophanging van de waterpomp van de verwarming stuk is. De beunoplossing is als volgt. Ik heb nog een doos met elektronicaonderdelen waaronder rubber voetjes voor onder een apparaat: Vanuit de wielkast een lange bout de motorruimte ingeschroefd. Die twee rubber dingen daarop gestapeld en het filterhuis daar weer bovenop en vastgezet met een moer: Die rubber voetjes zijn ongetwijfeld bij elektronicaonderdelenboeren zoals Muco of Radio Rotor te krijgen. Ik zag dat ze ook bij Alibaba te koop zijn.
  15. Veiligheidsgordel vervangen

    Voordat je de gordel vervangt kun je het volgende proberen: de gordel inspuiten met WD40. Dat schijnt te werken omdat de stof er gladder door wordt.
×