Ga naar inhoud

Tommie99

Members
  • Aantal items

    25
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

0 Goed

Over Tommie99

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Goedemorgen,

    Mijn naam is Tom en ik woon in een dorpje onder de rook van Rotterdam. Al sinds ik een kind was heb ik altijd jaguars mooie auto`s gevonden, nu heb ik de leeftijd (45) en de financiele middelen om een klassieke roofkat aan te schaffen.
    Ben op zoek naar een belastingvrije serie 3 omdat deze naar mijn smaak de mooiste is.
    nadat ik er een aangeschft heb zullen jullie me ongetwijfeld vaak zien op dit forum aangezien voor mij het sleutelen een belangrijk deel van de hobby is.
    Met vriendelijke groet,
    Tom

Recente bezoekers van dit profiel

49 profielweergaven
  1. (XJ40) afgekeurd op te hoog CO en loopt hoog stationair

    Van het weekend bezig geweest om de oorzaak van het hoog stationair lopen te achterhalen. Eerst nog contact en gehad met de vorige eigenaar en volgens hem was de auto al bij een specialist geweest maar was het deze niet gelukt om het toerental naar beneden te krijgen en moest de ECU vervangen worden. Nadere inspectie leerde dat de sensor in het thermosstaathuis voor de "koude start" reeds vervangen was en ook was de LMM vervangen. Deze onderdelen vond ik ook in een doos achterin de auto. Vervolgens heb ik het gasklephuis gedemonteerd en de speling tussen klep en wand gecontroleerd. deze stond op 0.15mm en dit moest 0.05mm zijn. Deze dus op de juiste waarde afgesteld. Vervolgens alles weer teruggebouwd en en nieuw luchtfilter en bougies gemonteerd. Doordat het gasklephuis niet op de juiste waarde stond was de stappenmotor uit zijn regelgebied, deze opnieuw geprobeerd in te regelen maar dit was niet mogelijk omdat de stelschroef voor de air by-pass dol gedraaid was. Dit is een kunststofschroef welke met een inbus versteld kan worden maar deze was dus rond gedraaid. Deze schroef weer gangbaar gekregen en er een kop van een parker ingelijmd zodat deze weer versteld kan worden. Hierna het toerental netjes kunnen afstellen. Motor loopt nu weer netjes ca 700 toeren stationair. Volgende stap wordt het aanpakken van enkele beginnende roestplekken. Ook heeft de automaat nog een vervelende eigenschap, wanneer deze koud is dan schakelt hij laat over van 1 naar 2. Als alles op temperatuur is dan schakelt hij perfect. Nog een puntje voor op de to-do list Wanneer deze puntjes opgelost zijn dan zal een tripje naar Heinkenszand gepland worden voor een laatste inspectie voor de APK
  2. (XJ40) afgekeurd op te hoog CO en loopt hoog stationair

    Ik vermoed dat de auto rijk blijft lopen in doordat deze in zijn "koude start" blijft staan. Heb gelezen dat er in het thermostaathuis een sensor zit die de temperatuur hiervoor doorgeeft, wellicht kan ik deze doormeten?
  3. Sinds kort ben ik in het bezit van een XJ40 2.9 uit 1987. De auto is in goede staat maar deze is de afgelopen jaren maar sporadisch gebruikt waardoor de kilometerstand maar 117000KM bedraagt. Bij de APK bleek dat de CO veel te hoog is ook loopt de auto ca 1200 toeren stationair. De auto "stinkt" echt heel erg wanneer je er naast staat, verder loopt de auto goed en geeft geen foutmeldingen. Komende week gaan we de olie, bougie`s en luchtfilter wisselen uit voorzorg. Wie heeft er een idee waardoor nog meer het hoge stationaire toerental en de CO veroorzaakt kunnen worden? Vermoedelijk heeft het te maken met het lange stilstaan. Een busje injectiereiniger heb ik reeds toegevoegd en ca 100km gereden. Met vriendelijke groet, Tom
  4. Is het eindelijk zover? Een XJ12!

    Goedemorgen, Vanmorgen dit draadje doorgelezen over een enthousiaste jongen die een droom waarmaakt en een oude Jaguar koopt. Aangezien hij graag meer informatie en hulp zoekt komt hij op dit forum terecht waarna hij, in mijn ogen, compleet de grond ingeboord wordt door enkele forumleden. Onbegrijpelijk deze reactie`s!, je bent zelf toch ook jong geweest dan weet je toch dat je dan niet dezelfde kennis hebt dan nu. En dan de laatste reactie`s, op een "verkeerd" geplaatste smiley. Jammer dat een club van oude forumleden zich schijnbaar zo superieur voelt dat zij claimen het recht te hebben om jonge enhousiaste jaguareigenaren zo te bejegenen. Dit zijn mijn gedachten hierover, misschien ben ik erg direct maar wel duidelijk. Verder wens ik iedereen fijne dagen en tijd voor bezinning. Met vriendelijke groet, Tom aangepast door moderator
  5. Wordt een beetje te warm in de XJS

    Die bijbel ligt idd binnen handbereik maar had mij er nog niet in verdiept, bedankt voor de informatie en ik zal er dit weekend induiken.
  6. Wordt een beetje te warm in de XJS

    Niemand een idee waar ik de zoektocht naar de falende kachelbediening moet starten?
  7. Wordt een beetje te warm in de XJS

    Afgelopen zaterdag de XJS weer even uitgelaten na enkele maanden stilstand. Het was direct starten en lopen echter bleef de kachel warme lucht blazen dus na een paar kilometer moesten de raampjes open om het enigzins aangenaam te houden in de auto. Heb me er nog niet verder in verdiept maar heeft iemand een idee waar ik mijn zoektocht naar het defect moet beginnen? Het is een XJS V12 uit 1990. Wel heb ik afgelopen weekend het hardboard van de deurpanelen vervangen door watervast multiplex. het hardboard was in de afgelopen 23 jaar toch een beetje gaan bobbelen. Nu heb ik weer 2 zeer strakke panelen en het was nog nog een leuke en makkelijk uitvoerbare klus. Sinds ik de auto kocht in April van dit jaar met voorschade heb ik ca 300km pas gereden. het werken aan de auto geeft mij echter meer voldoening en de auto is bijna in de staan waarin ik heb wil hebben. het volgende heb ik reeds gedaan: - voorschade is hersteld waarbij de motorkap vervangen is door een vers gespoten exemplaar - voorbumper is vervangen - grill is vervangen - hemelbekleding is vernieuwd - deurpanelen zijn hersteld - voorbanden zijn vernieuwd - auto heeft nieuwe APK gekregen Wat moet er nog gebeuren? - kachel moet gerepareerd worden - roestplek voorspatscherm verwijderen/spuiten - roestplekje achterscherm verwijderen/spuiten - uitlijnen Voor het aanpakken van de roestplekjes gaat de jaguar begin december naar de spuiter, deze mag rustig aan doen omdat ik in de winter toch niet met de auto rij. Wanneer bovengenoemde punten zijn aangepakt dan verkeerd de jaguar in nieuwstaat en wordt het tijd om op zoek te gaan naar een nieuw project. Met vriendelijke groet, Tom
  8. hemeltje begint te hangen

    Hoi Felix, Hoe ik mijn hemelbekleding vervangen heb staat hier beschreven; https://www.jaguarforum.nl/forum/index.php/topic/8238-hemelbekleding-xjs-vervangen/ Koste totaal 40euro en was gemakkelijk te doen. Kleurverschil is niet storend omdat het een ander materiaal betreft en ziet er heel netjes uit. Originele stof was erg vies geworden dus ook al zou je deze vervangen met de originele stof dan zie je toch kleurverschil met de stijlen aangezien deze verkleurd zijn door het zonlicht, De lijm van 3M voldoet perfect, hemeltje is niet meer gaan hangen. Zorg wel dat je met minstens 3 man bent, 2 om het materiaal strak te trekken en 1 om de stof aan te drukken. Hiermee voorkom je vouwen en bubbels want je kunt na aanbrengen niet meer corrigeren ivm beschadigen hemelschaal. Met vriendelijke groet, Tom
  9. Voorscherm in juiste kleur gevonden, hoe hier te krijgen?

    Goedemorgen, Mijn ervaring met verzenden vanuit de UK is dat de kosten best meevallen. Verzenden vanuit Nederland is belachelijk duur. Vraag gewoon aan de verkoper wat de kosten zijn voor het verzenden van het scherm. Wellicht overbodig maar dring wel aan op het juist verpakken van het scherm want tijdens transport wordt er niet zachtzinnig mee om gesprongen. Mvg Tom
  10. Hoog stationair lopen V12

    Jagger, zoals ik het lees geeft John37 aan dat het waarschijnlijk niet de AAV is. Jouw suggestie dat het de manifolf pressure sensor zou kunnen zijn is volgens mij niet achterhaald en ik zal deze dan ook controleren op lekkage`s. John37, Volgens mij heeft mijn V12 geen katalysatoren. Vorig jaar is het gehele uitlaatsysteem voor een paar duizend bij een bekende garage in soesterberg vervangen voor een RVS systeem. Helaas is dit niet lekdicht. Wanneer de auto stationair draait dan "stinkt" deze ook vandaar mijn idee dat er een temperatuursensor defect zou zijn waardoor de auto "te rijk" staat. Jagger geeft aan dat deze bijna onverwoestbaar zijn, zou een te traag reagerende thermosstaat deze klachten ook kunnen veroorzaken?
  11. Hoog stationair lopen V12

    Mijn XJS uit 1990 draait nadat ik hem start ca 1000rpm en ook nadat de motor warm is blijft hij rond dit toerental hangen. De motor draait mooi rond en start direct maar naar mijn mening is dit toerental te hoog voor een warme motor. Wat mij wel opvalt is dat de motor niet snel op temperatuur is, dit duurt minstens 10km. Ik vermoed dat er een temperatuursensor een verkeerde waarde geeft waardoor er tevel brandstof ingespoten wordt, ook de thermosstaat zou open kunnen blijven staan. Zouden mijn verdenkingen kunnen kloppen en heeft er iemand tips om een en ander te controleren? mvg Tom
  12. Hemelbekleding XJS vervangen

    Tips voor het loshalen van de hemelbekleding heb ik niet. Enkel de zonnenkleppen en de binnenspiegel demonteren, dan de A -en middenstijlbekleding verwijderen (gordels losmaken). Hierna de schroef losdraaien van de C-stijl bekleding nadat de strip aan de zijkanten verwijderd is (deze zit met klipjes vast en kan zo losgetrokken worden). De hemel blijft dan hangen aan 4 omgebogen lipjes, wanneer je deze terugbuigt kan je (na het verwijderen van de binnenverlichting) de hemel zo losnemen. Het aandrukken van de bekleding heb ik gedaan met een verfroller omdat dit een gelijkmatige druk geeft. Ondanks dat op de lijm staat dat je het gelijmde deel gedurende een kwartier kan corrigeren is dit niet mogelijk omdat dan de hemelschaal beschadigd. Helaas is dit bij mij gebeurt en nu blijf je 2 verdikkingen zien in de hemel. Het valt niet erg op maar nu ik het weet stoort het me wel voornamelijk omdat het eigenlijk te voorkomen was. Mvg Tom
  13. Hemelbekleding XJS vervangen

    Nadat ik mijn voorremmen en wiellagers vervangen had was het tijd voor de volgende klus namelijk het vervangen van de hemelbekleding. Toen ik de wagen kocht was deze nog in orde maar na een week in de garage was de hemel naar beneden gedaald. Aangezien ik bijna 2 meter ben moest hier wat aan gedaan worden anders zou het zicht tijdens het rijden minimaal zijn Inlezen op het forum leerde dat of de voorruit verwijderd moest worden of dat er voor €344 een flexibele hemel gekocht kon worden. Omdat dat altijd nog kan heb ik eerst geprobeerd om toch de hemel te verwijderen. Binnen een half uur stond de hemel naast de auto, moeiteloos kan deze via de passagierszijde verwijderd worden. Duidelijk te zien dat hemel aan vervanging toe is. Eerst heb ik de bekleding verwijderd en daarna de schaal schoongeschraapt met een scherp mes. Omdat ik leer/skai mooier vind heb ik voor €20 een lap grijs skai gekocht en voor nog eens €20 een spuitbus lijm. Het resultaat is wellicht niet zo strak als het origineel maar ik ben erg tevreden. Morgen de hemel weer terugplaatsen en daarna naar de volgende klus namelijk de voorbanden vervangen en de auto uitlijnen. Mvg Tom
  14. Kennen jullie deze XK8 cabrio?

    Deze zou dan met zijn 16 jaar ook geweerd worden uit de binnenstad, dus eigenlijk niet interessant voor Baassie. Daarbij komt nog dat ik hem niet erg goedkoop vind. Niet vergeten dat deze auto`s op dit moment bijna onverkoopbaar zijn voor de dealers, een bod wordt snel geaccepteerd.
  15. Wie weet waar deze ringetjes horen?

    Bedankt voor de reactie`s, nu ik weet waar ze horen zal ik ze terugplaatsen.
×