Jump to content

pimgmx

Members
  • Content Count

    1465
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    33

pimgmx last won the day on March 2

pimgmx had the most liked content!

Community Reputation

202 Toppertje

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.flickr.com/photos/pimgmx/

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend
  • Woonplaats
    Zuidoost

Wie ben ik

  • Voorstellen
    De collectie: een XJ40 4.0 Insignia uit '93, een X306/XJR uit '95 en een low-mileage XJ-S 5.3 Coupé uit 1989.

Recent Profile Visitors

1075 profile views
  1. pimgmx

    XJS koppakingen

    Welke motor ligt erin? Ik zag bouwjaar ‘88 in je profiel, heb je de zes-in-lijn 3.6 of de 5.3 V12? De koppakking wisselen op een AJ6 zescilinderblok is relatief goed (zelf) te doen. Voor de V12 is dat een ander verhaal, niet alleen vanwege de dubbele hoeveelheid cilinders, maar ook omdat de kop lichten speciaal gereedschap (of zelfgemaakte tooling) vereist... En verder is het wat john37 al zei: exacte kosten/werkplaatsuren vallen en staan met de exacte schade. Helaas is díe inschatting pas te maken met de kop gescheiden van het onderblok.
  2. Het antwoord heeft even op zich laten wachten, maar is bevestigend... Ik heb weer een stuk spaarvarken naar Simply Performance gebracht, en in ruil daarvoor een opgewaardeerde achteras-stabi + bevestigingsmateriaal én een 'Eurospec' bumperombouwkit gekregen. De beugels en binnenbumpers worden schoongemaakt/gestraald en gecoat, de rubber buitenbumpers zullen er na schoonmaken bijna net zo goed uitzien als de huidige US-spec bumpers. Onder het verzwaarde corona-regime kan het geen kwaad om een goeie knutselvoorraad bij de hand te hebben...
  3. pimgmx

    Banden X300

    Ik had onder m'n XJ6 en DD6 Dunlop Sport Bluresponse. Die scoorden naar mijn ervaring goed op comfort, afrolgeluid, grip op nat wegdek én lage slijtage... Voorkeuren voor banden zijn erg persoonlijk, mijn ervaringen met Pirelli (jarenlang de Jaguar 'huisdealer') zijn een stuk minder positief: slijten snel, en minder grip - vooral op nat wegdek - dan sommige andere 'premium' bandenmerken.
  4. En die is intussen dus ook binnen... Verpakt in kattenvoerdozen, dus onze harige pakketinspecteurs konden hun geluk niet op! Wat close-ups van de reden waarom ik deze beugel op de kop heb getikt: de extra luchtkanalen:
  5. K&N heeft zowel: 1 - inlegfilters, die gaan in het bestaande luchtfilterhuis in plaats van het reguliere papieren filter. Ze zijn onderhoudsvrijer dan papier (je kan ze schoonmaken) én leveren wat betere doorstroom. 2 - open luchtfilters: hierbij wordt je luchtfilterhuis + inhoud in z'n geheel vervangen: Ongeveer zo onderhoudsgevoelig als de inlegfilters, een sterker inductiegeluid (daar moet je van houden...) en betere doorstroom. Alleen wordt dat laatste deels ongedaan gemaakt doordat je motor z'n lucht nu uit de relatief warmere motorruimte krijgt. Kortom: aan een goed inlegfilter zie ik alleen maar voordelen, een open filter heeft zowel voor- als nadelen...
  6. Waarschijnlijk slechte soldeerverbindingen... Radio verwijderen: interieur kastje onder de middenarmsteun loshalen (paar kruiskoppen), dan kan je de twee nylon vleugelmoeren onder het achterste eind van de ‘ski slope’ losdraaien. Voorzichtig - zodat het de bekleding van de middenconsole niet krast - de ski slope loshalen en je kan bij de kruiskoppen die airco, klokpaneel en radio op hun plek houden.
  7. Weer een stapje verder: ik heb wat sensoren en de beide gasklephuizen ultrasoon gereinigd, de schroefdraad van de nylon inlaatkelk schoongemaakt en een van de inlaatluchtsensoren gemonteerd. Die laatste zag er overigens verrassend goed uit na een paar minuutjes ultrasoon badderen! De voorlopig allerlaatste inlaatmodificatie komt deze weekend binnen: een XJR-S radiatorbeugel. Behalve dat-ie de bovenkant van de radiator op z'n plek houdt heeft deze beugel twee extra luchtkanalen om koude lucht naar de beide luchtfilters te geleiden... Er zijn maar iets van 8-900 XJR-S'en gebouwd, het is een kleine speurtocht geweest om dát onderdeel te bemachtigen! Ter lering en vermaak weer wat plaatjes:
  8. ... en een dikke week later zijn de nieuwe speeltjes binnen! De filterhuizen van AJ6 Engineering worden schoongemaakt en ontroest, en voordat de nieuwe kelken erop komen nog opnieuw gespoten.
  9. Een goed uitlijn- c.q. generiek garagebedrijf moet hier toch wat zinnigs over kunnen zeggen? Uiteindelijk is het 'ook maar een auto', en zijn de oorzaken voor 'tramlining' beperkt: ongelijkmatige bandslijtage, banden breder dan fabrikant adviseert, versleten ophangingsrubbers, onregelmatige remschijfslijtage, etc... Je kan ook overwegen opnieuw te laten balanceren/uitlijnen, maar als de oorzaak van je probleem in een versleten onderdeel heeft zal dat weinig zin hebben!
  10. Met de winter bijna voorbij nog snel onderdelen hamsteren voor een rondje klussen dit voorjaar... De NOS badge plus rubber onderlegger liggen schijnbaar thuis op me te wachten. En als 't goed is ben ik de allereerste niet-Noorse afnemer van dit fraais:
  11. pimgmx

    Koplamp USA

    Er zijn meerdere aanbieders die conversiekits voor 'quads' (dubbele ronde lampen) bieden, even zoeken op eBay of bij de usual suspects als SNG aankloppen. Voor de ovale koplampenzal je LHD EU/CE versies moeten monteren om 'm door de RDW te krijgen. Bij mijn weten zijn deze nieuw niet meer te krijgen, dus moet je op jacht naar goede gebruikte of new old stock EU-spec lichtunits. JCP is van plan om de ovalen lampen weer in productie te nemen, 't laatste wat ik daarvan hoorde is dat 't vooralsnog alleen plannen zijn: er is geen productie-, laat staan mogelijke leverdatum bekend... Mijn ex-US/ex-Japanse XJ-S was voorzien van 'quads', lampen en 'n deel van de bekabeling zijn vervangen om 'm EU-compatibel te maken. Smaken verschillen, maar ik ben er erg tevreden mee:
  12. Een matig presterende bobine hoeft geen foutmelding te geven, maar met die nieuwe sensoren en groot onderhoud kan je al een boel uitsluiten! Als het geluid óók geproduceerd wordt met de J-Gate in N zou ik de versnellingsbak/aandrijflijn als geluidsbron negeren en me richten op de motor en z'n aanbouwdelen. Dus eerst dat als controlevraag: is dat al geprobeerd? Als je - vrij- zeker weet dat 't geluid onder de motorkap vandaan komt én het geluid mechanisch is, kan je met een motorstethoscoop aanbouwdelen als A/C-compressor, dynamo, ... na (laten) lopen terwijl iemand het toerental (vanzelfsprekend met de auto op handrem en de bak in N!) verhoogt tot boven die kritieke grens van 2000rpm... Als het lukt: kan je een filmpje van het 'gedrag' hier delen? 't Zou zomaar kunnen dat iemand de symptomen dan direct herkent en je gericht de juiste kant op kan sturen!
  13. Geen foutmeldingen/auto uitgelezen? Ik heb iets vergelijkbaars gehad bij een niet-Jaguar V8, daar waren de bobines niet meer helemaal fris...
  14. Da's de inertia switch: ontworpen om o.a. de brandstoftoevoer af te sluiten in geval van een ongeluk/koprol. Per geografische markt wil de functionaliteit (bijv. ook schakelen centrale deurvergrendeling) nog wel eens verschillen. En ja, 't is dus een 'af fabriek' feature.
  15. Gebruikt? Gereviseerd? Ik heb goede ervaringen met een leverancier in UK voor 'rebuilt' diffs, PM me voor details...
×
×
  • Create New...