Jump to content

pimgmx

Members
  • Content Count

    1446
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

pimgmx last won the day on January 13

pimgmx had the most liked content!

Community Reputation

192 Toppertje

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.flickr.com/photos/pimgmx/

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend
  • Woonplaats
    Zuidoost

Wie ben ik

  • Voorstellen
    De collectie: een XJ40 4.0 Insignia uit '93, een X306/XJR uit '95 en een low-mileage XJ-S 5.3 Coupé uit 1989.

Recent Profile Visitors

989 profile views
  1. ... nu kan ik stapje voor stapje het uiterlijk nóg verder verbeteren: Nieuwe emblemen voor het kofferdeksel via SNG Barratt.: Maar eens kijken (vóór montage natuurlijk!) hoe groot het kleurverschil tussen beide bij daglicht is. De XJ-S-badge is aftermarket, maar helemaal conform OEM-spec, met bevestigingspinnnetjes aan de achterkant, de V12-badge is zelfklevend... Via-via zijn het motorkapembleem + het onderliggende rubber onderweg, met wat geluk komt dat volgende week binnen. Tot slot verse stootrubbers + bevestigingsmateriaal voor het kofferdeksel:
  2. Simpelweg de zekering loshalen, of de stekker van de 'trinary switch' loshalen op de latere bouwjaren is voldoende om de A/C buitenspel te zetten...
  3. Dat betekent dat je airco vrijwel leeg is... Als het systeem ver leeg is, maar nog genoeg koelmiddel heeft om de drukschakelaar te activeren krijg je dat sissende geluid als bonus. Je airco laten bijvullen en 't zou weg moeten zijn...
  4. Kan je je nog herinneren of je toen Jaguar- of aftermarketonderdelen gebruikt hebt? Vooral ophangingsrubbers in 'aftermarketkwaliteit' kunnen dramatisch slecht zijn... De nieuwe veemounts en wishbonerubbers van mijn toenmalige XJ40 waren binnen 10-15.000 km helemaal op. Daarna vervangen door Jaguarkwaliteit en de tienduizenden km's daarna geen problemen meer gehad. Mocht je de wagen op een brug kunnen krijgen: kijk ook naar handremkabels, bevestiging rem- en brandstofleidingen en ophangpunten van de uitlaten, er kan rondom de achteras nogal wat loslaten om dat rammeltje te veroorzaken...
  5. Nog een stem voor Hans' suggestie. Kijk meteen (of laat kijken) of de bobines voldoende vast zitten, en maak de connectors van de bobines schoon. Baat het niet...
  6. Helaas (voor de topicstarter): XJ40 heeft die gaten/kleppen niet...
  7. Met de wielen van de grond is er altijd wat speling, 'part of the design'... Een versleten lager is eerder een zingend dan een bonkend geluid en wordt intenser naarmate snelheid toeneemt. Heb je de kruiskoppelingen van de aandrijfassen gecheckt? Die kunnen lawaai maken als ze verslijten: ze zijn voorzien van ouderwetse smeernippels, maar worden (té) vaak over het hoofd gezien bij onderhoud waardoor ze bovengemiddeld snel slijten. Knarsende geluiden bij wisselen van vooruit naar achteruit rijden zijn symptomen van versleten kruiskoppelingen.
  8. Heb je ook naar de bovenkant van de schokdempers gekeken? De 'rubbers' (meer een soort schuim) lossen in de loop der jaren op, en de stalen bussen waarin de schroefdraad valt kunnen intens slijten. Exploded view hier: https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/part/id/C01.918.91857.91857282.918572825820/brand/jaguar/ Onderdeelnummers 12 en 26 in dat diagram kunnen er naar verloop van tijd zó uit gaan zien: Foto toont onderdelen van mijn model year 94 Sovereign.
  9. Zoals de Engelstaligen zeggen: Santa was early this year... Zaterdag was-ie weer terug op honk: een plaatje! Na wat anti-martermaatregelen onder de motorkap staat-ie nu uit te rusten onder een zachte hoes, na mijn cateringverplichtingen voor de Kerst ga ik aan de slag met wat kleine interieurdingetjes...
  10. Het is bijna zo ver.... Ik was gisteren weer even in de werkplaats, en de buitenkant is zo goed als klaar: nog wat polijstwerk en kleine dingen monteren. De voorruit was even puzzelen, maar zit er volgens het boekje in. Jammer is dat ze een van de chroomstrips om de voorruit nét niet strak hebben gekregen, die was helaas al beschadigd toen ik de auto kocht. Daar laat ik tzt een vervangend onderdeel voor uit UK komen, nu alles zó strak is, is die kleine oneffenheid storend... Vandaag proberen ze het interieur af te ronden, wat zou betekenen dat-ie inderdaad vóór de kerst terug op honk kan zijn... Bewijsmateriaal:
  11. Alleen als die in net zulke of betere conditie zijn als de US-spec die er nu op zitten... 't Heeft geen heel hoge prioriteit voor me, ik heb ophanging/vering, A/C en preventieve klussen aan het brandstof-/injectiesysteem hoger op de lijst staan.
  12. Ik had gehoopt op een blauwmetallic sinterklaaskadootje, maar dat was iets té optimistisch... Maar ja, nu het eerste zout al over onze wegen is uitgestrooid maakt een weekje meer of minder ook niet meer uit. 😉 Het gerucht gaat dat ik een bijna twee ton wegend kerstkadootje ga krijgen, de spanning stijgt! Niet dat er niets is gebeurd in de tussentijd: kofferdeksel, bumpers lichtclusters en wat kleine dingetjes zijn schoongemaakt, opnieuw geassembleerd en afgemonteerd. Nog te doen: voorruit, motorkap en gril, benzineklepje, deurpanelen en wat klein grut.
  13. Intussen weet ik meer... En kan ik mezelf geruststellen: ik had wel degelijk het correcte onderdeel besteld bij JCP! Deze werkplaats 'doet' voornamelijk resto's van Duitsers (Zuffenhausense kevers) en Italianen. De aandacht voor detail die daarbij komt kijken is een van de redenen dat ik voor dit bedrijf gekozen heb. Ze hebben genoeg Jags langs zien komen, maar 't is niet hun specialisme. Gelukkig zitten er aan de andere kant van het Kanaal genoeg mensen die wél uitputtend ervaring hebben met XJ-S'en... Die wezen me erop dat het probleem niet het rubber is, maar het inbouwproces. In tegenstelling tot gangbaar bij dit soort rubbers klem je het rubber niet eerst om het raam, maar gaat het eerst in de carrosserie, waarna het glas stukje bij beetje in het rubber 'gelepeld' wordt. Tot slot wordt een rubber 'locking bead' toegevoegd, die je door het rubber trekt waardoor alles op spanning komt. Lang verhaal kort: komende week terug naar de werkplaats, met raamrubber en locking bead, plus een setje installatie-instructies. Wordt vervolgd!
  14. We zijn weer een weekje verder... En ik kan de eerste tegenslag in Project Paint Job melden, gelukkig uit de categorie 'kniesoor': het nieuwe OEM Jaguar raamrubber voor de voorruit is een maatje te groot. 🤬 Hopelijk is een correct exemplaar nu onderweg, dan kan de voorruit er komende week in. De achterruit en zijruiten zitten er weer in, er is vanalles aan het interieur gebeurd (inclusief een leerbehandeling! 😲) en er is begonnen met de assemblage van het kofferdeksel. De 'nieuwe' achterzijde is bijna onherkenbaar zonder de pikzwarte raamfolie, bladderende lak en roestblaasjes... Tot het nieuwe rubber binnen is kunnen ze gelukkig nog wel eventjes voort in de werkplaats. De volgende haltes zijn re-assembleren van de deuren, kofferdeksel monteren, dan de lichtunits en bumpers rondom. De motorkap gaat waarschijnlijk als laatste: éérst die voorruit erin, zodat beschadiging van de kap tijdens monteren van het glas 100% uitgesloten kan worden.
×
×
  • Create New...