Jump to content

pimgmx

Members
  • Posts

    1,867
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    43

pimgmx last won the day on August 30

pimgmx had the most liked content!

Reputation

498 Toppertje

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend
  • Woonplaats
    Zuidoost

Wie ben ik

  • Voorstellen
    XJ40 4.0 Insignia uit '93, low-mileage XJ-S HE Coupé uit 1989.

Recent Profile Visitors

2,143 profile views
  1. Real Car Restoration in Ochten doet veel XJS-werk, die is in NL misschien nog het proberen waard? In UK kan je Simply Performance, Black Country Jaguars of JustXJS proberen, alledrie zijn gespecialiseerd in (gebruikte) XJS-onderdelen.
  2. Hooguit aan de ingangskant van de ballastunit. De uitgangskant (dus: naar de koplamp) levert hoogspanning, daar wordt een doorsnee multimeter niet gelukkig van…
  3. Dan is dit de bijbehorende info voor de ruitenwisser:
  4. Kan je de laatste 6 cijfers van het VIN-nummer delen? 1993 is een ‘overgangsjaar’, ergens rond augustus rolde ‘model year 1994’ van de band: die zitten elektronisch behoorlijk anders in elkaar dan hun voorgangers…
  5. Zonder pomp geen circulatie, dus wordt ‘t vooral warm in/om het blok. Controle van de thermostaat (dan is het nóg voor de hand liggender dat de radiator niet warm wordt) is een goed beginpunt…
  6. Te veel roest rond de krikpunten om die te gebruiken?
  7. Dat Lucasnummer lijkt in Jaguartaal DBC2910 te zijn, de ECU voor modeljaren 1987.5-1989.5. Ik heb zowel de elektra- als elektronica-handleidingen voor die periode in m'n archief weten op te duikelen, maar dat zijn forse (enkele tientallen MB elk) bestanden... Stuur me een DM met je mailadres, dan kan ik je een downloadlink sturen!
  8. Natúúrlijk is het werkplaatshandboek voor de 3.6/2.9 niet lekker gedigitaliseerd door Jaguar, en is het elektronicahoofdstuk een gatenkaas. Wél heb ik hier alvast twee wat gesimplificeerde schema's uit Haynes, die op hoofdlijnen zouden moeten matchen met jouw setup...
  9. Met wat geluk zit aan de zelfde kant van de ECU een sticker met het onderdeelnummer: begint met DBC, gevolgd door vier cijfers. Met dat nummer kan ik grofweg een bouwjaar reverse-engineeren. Intussen kijk ik alvast naar 3.6 schema's, wordt vervolgd!
  10. OK, dan valt er in ieder geval één scenario af… Weet je toevallig bouwjaar van de donormotor plus toebehoren? De elektriek van XJ40’s veranderde nog net ieder bouwjaar; als je plusminus een bouwjaar voor me hebt kan ik een schema voor je opduikelen.
  11. Zou kunnen. Hoeveel van de XJ40-kabelboom/elektronica heb je getransplanteerd? Symptomen doen me namelijk óók denken aan een geactiveerde inertiaswitch...
  12. Een defecte remschakelaar is makkelijk te testen: auto op contact en een assistent bij de achterkant van de auto. Rempedaal in en remlichten gaan aan: verder zoeken Rempedaal in en remlichten blijven uit: pedaalschakelaar schoonmaken/afstellen of vervangen. Op het plaatje zie je de remschakelaar gemarkeerd.
  13. Er zijn twee kortetermijnoplossingen: 1 - probeer met je voet op de rem en de J Gate in N te starten, in plaats van in P; 2 - als ook dat niet lukt: naast de hendel van de J Gate zit een stervormige ‘verdieping’ in het kunststof. Deze kan je met bijvoorbeeld een brede stiftschroevendraaier losdraaien, waarna je met een smallere schroevendraaier via het ontstane gat de solenoid manueel kan ontgrendelen.
  14. De latere low-spec XJ40's (en Insignia's, maar da's een ander verhaal...) werden met 15" stalen velgen + wieldoppen geleverd. Met een beetje geluk is er een sloper/handelaar in NL die daar een setje van heeft liggen?
  15. Ja, de site van Jaguar Land Rover is een goed startpunt. Voor de vroege XJ40 zijn er zes(!) verschillende radiatoren: automaat/handbak, wel/geen airco, vroege/late modellen. Zie hier voor details en onderdeelnummers voor alle zes die varianten: https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/part/id/C01.893.89326.89326248.893262486612/brand/jaguar/ Originele radiatoren zijn nieuw niet meer verkrijgbaar, dus je 'mag' op zoek naar een vervanger in de categorie NOS, aftermarket of gebruikt. Hardop meedenkend: als de schroefdraad niet al te erg beschadigd is, kan die opnieuw gesneden worden. Dan is met minimale inspanning én investering je probleem opgelost. uit eigen ervaring weet ik dat je bij latere XJ40's die alu aansluitingen uit de radiatorbody kan schroeven. Als dat bij de oudere bouwjaren ook het geval is, kan je proberen alleen die te vervangen.
×
×
  • Create New...