Jump to content

pimgmx

Members
  • Posts

    1,930
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    44

pimgmx last won the day on February 14

pimgmx had the most liked content!

Reputation

569 Toppertje

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend
  • Woonplaats
    Zuidoost

Wie ben ik

  • Voorstellen
    1993 XJ40 4.0 Insignia, 1989 XJ-S HE Coupé, and then some...

Recent Profile Visitors

2,345 profile views
  1. Dag Roel, Welke band heb je op het oog? Zowel de opgaaf van de fabrikant als mijn eigen ervaring (3.2 Sovereign, Autobahn, GPS) bevestigen die ~210 km/u. Die logica volgend zou snelheidsindicatie H exact voldoende zijn, want 210/km/u als maximum. Persoonlijk vind ik 'precies aan de limiet' niet ideaal, en zou ik voor alle zekerheid één waarde hoger kiezen. Dat denkt Jaguar schijnbaar ook: zij geven voor de teardrops 225/65R15VR of 99V op. Mocht je 'harde' data moeten overleggen voor de keuring: bandeninformatie is te vinden in zowel het 3.2 eigenaarshandboek als in de werkplaatshandboeken en technische bulletins van Jaguar.
  2. Zo'n beetje alles onder het zijscherm in het geval van mijn Sovereign... Bij m'n Insignia (1e helft '93) was 't daar OK, maar was de A-stijl nét boven de motorkap rot.
  3. Misschien heb jij geluk gehad, of ik pech... Bij mijn modeljaar '94 waren de A-stijlen onderin één grote gatenkaas. 🤬 't 'Voordeel' van roest op dat soort plekken is dat het uit 't zicht zit, en ik dus geen kosten voor spuitwerk had...
  4. Je zoekt dus voorveren van een XJ-S 3.6 of 4.0, Bertus? Heb je Simply Performance in het perfide Albion al geprobeerd?
  5. Maar gelukkig hebben die dealers een uitgebreid en gevarieerd modellengamma voor de potentiële Jaguarkoper. Oh, wacht...
  6. Top tip! En zeker voor de laatste bouwjaren: die lijken (slechtere kwaliteitscontrole?) het meest last te hebben van aftakelende soldeerverbindingen...
  7. Voor dat geld verwacht ik bekleding met pandavel! 😱 Niet heel lang geleden kon je bij een 'normale' bekleder die klus voor nog niet de helft van dat bedrag laten doen...
  8. Bij een Gold (want laatste XJ40-bouwjaren) zit de pomp in de tank.
  9. Goede reminder: eens kijken of ik ook weer die kant op ga, maar dan voor een dag of wat... Ondanks dat met NEC vastgeplakt aan het vliegveld het als dagtrip prima te doen is.
  10. De dubbele pomp op voorgangers van de 308 was toerentalafhankelijk, eens kijken of ik meer kan vinden over wat dat bij de 308 precies triggert...
  11. Er zit altijd wel wat speling op, lees: ruimte voor stof/zand...
  12. Verdelerkap en brandstoffilter (zeker als je niet weet wanneer die voor 't laatst vervangen zijn) klinken als goeie startpunten, beide zijn én betaalbaar én goed verkrijgbaar én makkelijk te vervangen. Ook zou ik, gezien het lange stilstaan, een goeie dosis injectorreiniger én een goeie hoeveelheid verse benzine in de tank gooien: baat het niet... 😉 Daarnaast is keesh' idee van brandstofdrukregelaar ook het overdenken waard, maar ik zou bij de basics beginnen.
  13. De redenen daarvoor zijn in één woord samen te vatten: (gebrek aan) geld... Eerst de bijna-dodelijke wurggreep van BMC, daarna op eigen kracht verder met een R&D-budget en hoeveelheid engineers die bijna lachwekkend waren in vergelijk met Mercedes of BMW. Voorbeeldje: toen die Duitse merken al jaren kostbare preproductie-duurtesten uitvoeren (o.a. op de Ring van Nardo) moesten de techneuten van Jaguar 't doen met een paar rondjes door Warwickshire. De 'tig keer uitgestelde lancering van XJ40, die medio jaren 'zeventig op de markt had moeten zijn, maar pas in augustus '86 geïntroduceerd werd, was vooral een gevolg van chronisch centjestekort. Een ander gevolg is dat de Series III XJ in V12-vorm tot begin '93 is doorgebouwd, omdat Jaguar wél markt had voor een V12-sedan (vooral in de US), maar geen geld om het XJ40-platform daarop aan te passen. Extra bottleneck hierbij was een BMC-erfenis: de Jaguar-ingenieurs hadden de voorkant/motorruimte van XJ40 zó ontworpen dat de alomtegenwoordige Buick/Rover V8 er niet zou inpassen. Toen XJ40 op de markt kwam was dat (want losgeweekt van zinkend schip BMC) een non-issue, maar te laat om 'even' aan te passen aan plaatsing van een V-blok. Tijdens/na de overname van Ford waren de belangrijkste aandachtspunten een substantiële en broodnodige verbetering van de productiekwaliteit én (daar gaan we weer!) kostenbeheersing, ergo: geen ruimte voor modernere features waar partijen als BMW/Benz/Lexus wél snel op konden inspelen... Interessant leesvoer over die periode is het boek van de toenmalige CEO, John Egan.
×
×
  • Create New...