Jump to content

pimgmx

Members
  • Content Count

    1415
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    20

pimgmx last won the day on July 3

pimgmx had the most liked content!

Community Reputation

155 Toppertje

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.flickr.com/photos/pimgmx/

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend
  • Woonplaats
    Zuidoost

Wie ben ik

  • Voorstellen
    De collectie: een XJ40 4.0 Insignia uit '93, een X306/XJR uit '95 en een low-mileage XJ-S 5.3 Coupé uit 1989.

Recent Profile Visitors

849 profile views
  1. De trouwauto van Arkan... Vóór je 'm koopt even checken op kogeldeuken in dak en motorkap:
  2. 't Is een matige telefoonfoto, maar zowel pasvorm als tint zijn overtuigend genoeg naar mijn zin...
  3. 't Pakket van Aldridge kwam binnen toen ikzelf aan het banden schoppen was in het steeds minder Verenigd Koninkrijk. Ik ben onder de indruk: zelfs het materiaal voor de 'voering' lijkt angstaanjagend goed op OEM. Boven de 30 jaar(!) oude passagiersmat, eronder de nieuwe: Nogmaals de oude passagiersmat boven in beeld, daaronder de nieuwe matten:
  4. pimgmx

    Xj40 SLS

    Achter opkrikken en een wiel loshalen, aan de schokdemper kan je zien of het SLS of ‘conventioneel’ is. Meestal worden bij ombouw van SLS naar conventioneel de componenten onder de motorkap met rust gelaten, daar zie je dus niet zo veel aan. Kijk hier voor een mogelijke oplossing van je A/C-probleem: https://xj40.com/viewtopic.php?f=25&t=999028&p=190988
  5. Jaguars voormalig Director of Engineering, Jim Randle, is overleden. Jim en zijn team stonden aan de wieg van een hele reeks Jaguar-ikonen uit de jaren tachtig. De lijst is imposant: de J Gate (ook wel 'Randle handle' genoemd), de V12 HE-motor, Series XJ-opvolger XJ40, XK-motor-opvolger AJ6, de samenwerking met TWR voor de verschillende XJR-modellen en de Group A-races met de XJ-S en misschien wel het bekendst van allemaal: 'zijn' Saturday Club ontwierp de XJ220 supersportwagen... Tussen het eerste kartonnen model en presentatie van XJ220 op de Birmingham International Motorshow zaten slechts 10 maanden! Later gekscheerde Jim dat dit de eerste auto was die met CAD ontworpen was: Cardboard Aided Design...
  6. Ik had 't verkeerde fotootje geknip-en-plakt in m'n vorige post, hier is de juiste: ... en daarom een kleine interieurupdate: m'n tapijten zijn nog prima, ware het niet dat het tapijt aan bestuurderszijde spoorloos is. Om de irritatie van kleurverschil minimaal te houden heb ik Aldridge gevraagd om een setje voortapijten. Aldridge had me een tapijt-sampletje gestuurd, bij hen is dat standaardprocedure vóór ze je order in productie nemen. Je ziet op de achtergrond het dorpeltapijt, zoek de (kleur-)verschillen! De oorzaak van 't verschil was snel gevonden: Jaguars 'trim code' Isis Blue betekent dat de stoelen, deurpanelen, middenconsole en zo nog wat dingetjes in Isis Blue zijn uitgevoerd. Maar niet alles, want dat zou te makkelijk zijn... Een duik in m'n collectie fabrieksdocumentatie bood uitkomst: Aldridge vond het geen probleem me een nieuw sample te sturen. Een laatste vergelijking met de originele tapijten, zodat - hopelijk - binnen een paar weken het interieur weer wat completer is...
  7. ... maar ook dat verzamelen is doorgegaan... De airconditioning wordt opgewaardeerd naar R134A met de kit van FenAir. Behalve gangbaarder koelmiddel, gloednieuwe slangen, condensator en wat niet meer heeft deze set nóg een voordeel: de compressor van Sanden is zó veel kleiner dat er meer lucht over de 'V' van het motorblok kan stromen én dat je zonder gedoe bij de voorste bougies van beide cilinderbanken kan... Voor - deo volente - volgend kalenderjaar staat de upgrade van het onderstel op het programma. Dat wordt een hele lijst: gemodificeerde polybussen voor het stuurhuis, wishbonerubbers, en ander klein spul. Maar ook 'groter spul': de ophanging rondom wordt opgewaardeerd met Eibach veren en verstelbare GAZ dempers: Ook komt ereen dikkere stabilisatorstang vóór, om de reeds aangeschafte stabi voor de achteras in het gareel te houden: Als er met de achteras gestoeid wordt gaat er ook een ander differentieel in; een 3.54 past beter bij de bakverhoudingen van de Getrag dan de huidige 2.88. Tot slot wat kleinere mods voor de remmerij: rondom ommantelde Goodridge remleidingen... ... en de magnifiek ge-engineerde ontluchtingskit voor de inboard achterremmen van Fosseway: Ik ben nog wel eventjes bezig... 😉
  8. De Sint stond alweer dik twee jaar geleden aan de deur, tijd voor een update dus... Geïllustreerd, wel te verstaan... Eerst een korte samenvatting: doel van dit X-S langetermijnproject is een auto die er zowel qua interieur als exterieur 'stock' uitziet, maar onderhuids is verbeterd, zowel op gebied van comfort, performance als betrouwbaarheid. Ofwel: alles dat in het zicht zit blijft hetzij OEM, hetzij een 'period' correct aftermarketaccessoire; en vanalles dat je niet direct ziet wordt vervangen door moderner en/of steviger materiaal. Tot nu toe ging dit topic vooral over het opsparen van allerlei leuk om die verbeteringen door te voeren: een gestaag groeiende onderdelenberg. Gelukkig kan ik dik twee jaar na dato melden dat er meer is gebeurd dan het manisch verzamelen van spulletjes... Eerst is-ie met wat soortgenoten naar een andere hoek van het land verhuisd: Waar ik via-via terecht kwam bij iemand met veel XJ-S-ervaring, die de versnellingstransplantatie wel aandurfde.. De vorige foto verraadde het al: behalve inbouw van de handbak is ook het leeuwendeel van het uitlaatsysteem vervangen, waarover later meer: Proefpassen van de adapterring: Omdat de uitlaatlijn en versnellingsbak er toch onderuit waren was dit hét moment om een hi-torque startmotor van Wosp in te bouwen: Met de startmotor op z'n plek konden de restrictieve US-spec downpipes ingeruild worden voor vrijer ademende exemplaren: Door de upgrades bleef er een boel over: Maar terug naar het échte werk: hier zitten bellhousing + inhoud op hun plek: En een der grootste mijlpalen: de Getrag 265 gemonteerd, geflankeerd door een RVS uitlaat-upgrade: Een tweetal superkorte filmpjes van het nieuwe 'klankbeeld' vind je hier en hier. De ombouwkit van Simply Performance bevatte zo veel mogelijk OEM-onderdelen. Op mijn verzoek is daar voor koppelingsplaat en - cylinder van afgeweken met performance-exemplaren van AP Racing en heb ik zelf op basis van de koppelingsslang een nieuwe laten maken met 21e-eeuwse materialen: Zelfs aan een nieuwe achteruitrijlichtschakelaar was gedacht: ... evenals een nieuwe 'ski slope', met de juiste uitsparingsmaat voor de handmatige pook (pookknop is origineel en wordt opnieuw bekleed): Pedaalbox ingebouw en alle loodgieterij aangesloten: Met handbak + alle toebehoren én nieuwe uitlaatlijn (einddempers zijn origineel gebleven) gemonteerd ben ik zelf aan wat kleine klussen begonnen, in afwachting van de volgende grote etappe: het spuitwerk. Een simpele maar bevredigende klus was het verwijderen van het stuurwiel 'maatje taxi', zodat het vervangen kon worden door een OEM Momo-wiel in mijn interieurkleur:
  9. ^ die beheersing komt snel als je een paar bonnetjes van de lokale pomphouder hebt afgetikt... denietmerktrouweervaringsdeskundige And back on topic: mooie aanwinst, gefeliciteerd!
  10. pimgmx

    Wimb's X308

    Officieel wel. Maar ik ben legio voorbeelden tegengekomen waar dat niet gebeurd is... (dus: wel in volledig andere kleur overgespoten, niet terug te vinden in RDW-data)
  11. Dat lijstje is een meer dan goed startpunt! Als je het zo grondig aanpakt neem dan meteen de koelslangen mee: die zijn véél makkelijker te vervangen als je de boel zó ver los gooit als jij van plan bent...
  12. Et voilà... https://www.autosleutels.com/jaguar/xj-/-xjs-/-xk8/1998-1999 Als je voor origineel gaat: JCP verkoopt nog steeds ongesneden sleutels, die dit soort bedrijven voor je kunnen klonen op basis van een origineel. Onderdeelnummer HJD7230AA1, voor een stevige 60+ Pond ex BTW. https://www.jaguarclassicparts.com/uk/jaguar-xj-x308-parts/body-closures-and-sealing/door-handles-and-locks/door-handle-and-door-lock-front Of dezelfde voor een beetje minder via eBay: http://www.ebay.co.uk/itm/JAGUAR-BLANK-TRANSPONDER-KEY-HNA7230AA1-X300-X308-XK8-XJR-/311821993231?hash=item489a0a050f:g:5fEAAOSwuxFYxXdH Als orginaliteit minder uitmaakt is er genoeg keuze in de aftermarket: gewoon naar de sleutelboer gaan en daar wat uitzoeken. Het sleutelmodel is een Tibbe, ook gebruikt in jaren '90 Fords, maar mét een aandachtspunt: de sleutelbaard heeft meer vlakken dan de 'standaard' Tibbes die Ford gebruikte. Niet iedere sleutelboer heeft een machine die ook dat extra vlak kan insnijden... https://jec.org.uk/forums/viewtopic.php?t=3479 Mijn 'huisdealer' is Swier in IJmuiden, die heeft in de loop der tijd voor 3 decennia aan auto's voor me 'bijgesleuteld'.
  13. Een fantastische kit... Maar... Je hebt óf een winnend kraslot nodig, óf je moet bereid zijn een veelvoud van de dagwaarde van je XJR te investeren... Uit hetzelfde topic waaraan iksjeezesel refereert, dit is wat iemand kwijt was aan de - uitbestede - ombouw van zijn XKR: Supercharger kit, related parts, intake, supporting hardware and other goodies (odds and ends): approximately $7000-8000 Installation (not including differential): $10,450 (lots of engine parts in that price, too)* * een groot deel van die kostenpost was voor een motorblokwissel, dus geeft een vertekend beeld... Dat zijn overigens geen rare bedragen, een GOEDE customised turbo- of S/C-kit zit al snel boven de 5000 € voor alle materiaal. Een goede bekende heeft een ESS-supercharger op zijn BMW 6-clinder geknutseld en was een bedrag ergens daaromtrent kwijt. Voor jouw straight-six XJR zou je als budget-tuning kunnen kijken naar: geoptimaliseerde poelie (ik gok ergens rond de 150-200€, plus een paar tientjes voor een verse aandrijfsnaar) S/C-revisie: verse lagers, olie en nylon koppelring voor de 'snuit' (hele set revisieonderdelen kost op eBay rond de 120€, exc arbeid) gereviseerde of verse injectoren (alles tussen 50€ en X-100€, afhankelijk van je keus) K&N luchfilter (rond de 50€) Andybracket (rond de 80€ inc verzenden) Andy-ECU (paar honderd €) Op de revisie van de blower na zijn dit allemaal dingen die goed te DHZ'en zijn, meer dan normaal handgereedschap heb je niet nodig. En ter overdenking: bij verbeterde PK's en N/m's is verbeterd remvermogen ook belangrijk... Remblokken (EBC Redstuff bijvoorbeeld), gegroefde schijven en Stahlflex/Goodridge RVS remslangen zijn relatief betaalbare upgrades. Tevens kan je overwegen X308-remklauwen voor de achteras te gebruiken, is een bekende en vrijwel 100% plug'n'play upgrade voor XJ40's/X300's. Good luck & have fun!
  14. De Series Van den Plas/Daimler was zowel met 6- als 12-cilinderblokken leverbaar. Ook ik vind je geschatte verbruikscijfers érg optimistisch, pas de opvolgers van de Seriesmotoren (AJ6/16 en de 6.0 V12) haalden dat soort waarden.
  15. Transmissies maken zich meer druk om N/m's dan peekaas...Volgens de interwebs kan de GM 4L80-E 597 Newton/meter hebben, da's +/- 85 N/m méér dan een standaard X306/XJR. Maar ik zie dat dezelfde bak óók gebruikt is in autos met een koppel boven de 600 N/m (Bentley Turbo R), misschien is er zelfs dus iets meer speelruimte. Als je uitgaat van - ja, ik weet dat de wereld ingewikkelder is dan zo'n simpel sommetje - een evenredige PK-/koppeltoename door je modificaties heb je hiermee ruimte om een paardje of 50-55 toe te voegen en nog binnen de toleranties van je versnellingsbak te blijven. Berekening: 85/512 N/m is 16.6% toename; 16.6% toename ten opzichte van de standaard XJR-pk's is rond de 54. En als we toch met cijfertjes stoeien: 12.5% wordt geadviseerd als maximale modificatie van de poelie zónder verdere mods onder de motorkap. Mocht je snodere plannen dan dat hebben, dan zijn er in de Joe Es of Ee performancekits te krijgen om het binnenwerk van je versnellingsbak te upgraden voor meer koppel... En misschien ten overvloede: zorg vóór je met dit soort upgrades aan de gang gaat dat 1) je koelsysteem gebackflushed is (liefst door radiator en intercooler los te halen en te spoelen), 2) AL je koelslangen tiptop zijn (vervangen is een rotklus, maar geeft veel gemoedsrust in ruil...) én 3) dat je oliekoeler 100% is. Zonder dit soort preventieve maatregelen kon de pret anders van korte duur zijn...
×
×
  • Create New...