Jump to content

pimgmx

Members
  • Posts

    1,726
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    41

pimgmx last won the day on September 8

pimgmx had the most liked content!

Reputation

353 Toppertje

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.flickr.com/photos/pimgmx/collections/72157702603397991/

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend
  • Woonplaats
    Zuidoost

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Een XJ40 4.0 Insignia uit '93 en een low-mileage XJ-S HE Coupé uit 1989.

    Mijn X306/XJR uit '95 is gedemonteerd en beschikbaar voor onderdelen...

Recent Profile Visitors

1,739 profile views
  1. Geheugenfunctie zit in de stoel-ECU (onder de stoel, zo uit het hoofd), niet in de stoel zelf. Ook zie ik als ik naar onderdeelnummers kijk geen verschil tussen de verstellingsschakelaars voor een LHD/RHD linkerstoel, wat suggereert dat de stoelhardware uitwisselbaar is. Correct me if I'm wrong: als je de ECU - en desnoods het switchpack - van je oude stoel hergebruikt moet 'transplantatie' van een linkerstoel uit een RHD-auto wel kunnen, lijkt me?
  2. Ze worden verkocht als setje, als ik het me goed herinner: 1 onderdeelnummer = onderste en bovenste rubber. Tenzij de rest erg vernacheld is, is het voldoende alleen die schokbrekerrubbers te vervangen. Pas als er riant te lang mee is doorgereden zal je ook de andere onderdelen moeten vervangen.
  3. Twee opties: óf aangekoekt vuil óf vervangen door een robuuster aftermarketrubber. Origineel is 't een gelig-oranje ding, dat mij eerder aan foam dan aan rubber doet denken...
  4. Aftermarket zal niet veel beroerder zijn dan de 'carrot cake'van Jaguar; voor bijna 1/5 van de OEM-prijs zou ik de budgetversie nemen... Item 8 op de tekening: https://www.sngbarratt.com/Nederlands/#/NL/FindParts/Families/XJ40/8/XJ40 (XJ6 & XJ12)/39/STUUR EN OPHANGING/61253/assembly/27249
  5. Wacht daar niet te lang mee: in combinatie met slecht wegdek ga je het metaal rond het bevestigingspunt van de schokbreker beschadigen. Vervangende rubbers zijn niet duur, vervangen is niet moeilijk, doe meteen beide kanten als je toch bezig bent! Het 'trekken' zou ook een licht aanlopende remklauw kunnen zijn bijvoorbeeld, of versleten veemount(s). Ik zou zelf pas uitlijnen als ik weet dat de slijtdelen van de ophanging in redelijke conditie zijn, dan heb je de beste kans op goed resultaat...
  6. Als de achterlichtclusters van de auto zélf wel OK werken verdenk ik gecorrodeerde/vervuilde contacten in de contrastekker. Ook kan 't geen kwaad om je aansluitingen van de contrastekker op de bestaande kabelboom een keer kritisch na te lopen...
  7. Ik zou niet eens de moeite nemen naar een specialist te gaan: gezien de eerdere reactie bij de verkoper wordt de diagnose van de specialist waarschijnlijk afgewimpeld als 'ook maar een mening'. Voor de zekerheid je rechtsbijstandverzekering en de kleine lettertjes van je koopcontract checken, daarna terug naar de verkoper en uitleggen dat je geen genoegen neemt met de conditie van de automaat zoals die nu is...
  8. Succes! Omdat de meeste XJ40's zonder SLS rond rijden is de (online) kennis beperkt en is 't af en toe een beetje puzzelen... Als je er de tijd/energie/gereedschappen voor hebt: dop die SLS-uitgang meteen af op het voorste kleppenblok. Dan hoef je je geen zorgen meer te maken over het 'loodgietwerk' onder de auto!
  9. Als je de hydraulische door conventionele schokbrekers hebt vervangen is ontluchten van het SLS niet meer per se nodig. NB: ontluchten van SLS gaat alleen met draaiende motor, anders werkt de hydrauliekpomp niet, zie plaatjes hierboven en hieronder NB2: vergeet niet om ook je stuurbekrachtiging (2e plaatje hieronder) te ontluchten aan het eind van het proces. Ik vind in Haynes instructies om na verwijderen van de achteras-hydrauliek de leiding al direct op het voorste kleppenblok af te doppen, alhoewel dat geen fundamenteel verschil moet uitmaken met hoe jij dat hebt aangepakt... Da's de procedure om de druk van de achterdempers te halen... In plaats van je te richten op ontluchten van de SLS (die er feitelijk niet meer is!) zou ik eerst proberen het remsysteem conform procedure ontluchten...
  10. Precies! En als ik daar Vraag 2 aan mag toevoegen: kan je beschrijven welke procedure je gevolgd hebt?
  11. Ik vrees dat dat forum op z’n laatste benen loopt… Veel technische problemen de laatste jaren, waardoor bijvoorbeeld foto’s ineens ‘weg waren’, admins die spoorloos verdwenen, nieuwkomers die liever Facebook gebruiken en sleutelfiguren als Rob, Ivor, Naki die het forum verlaten hebben. Als archief nog steeds zéér waardevol, maar verder helaas steeds minder…
  12. Sommige items op je verlanglijstje zijn érg specifiek, en zullen lastig zijn om in NL te vinden... Je kan Naki contacten in UK, deze XJ40-onderdelenspecialist blijft ondanks Brexit spullen naar het vasteland versturen. Aarzel niet te melden dat ik je getipt heb! Omdat het alleen om kleine/lichte items gaan zouden verzendkosten mee moeten vallen...
  13. Gewoon die uit het linkje van Hans bestellen! Het sterretje achter het onderdeelnummer bij SNG betekent dat het aftermarket of remanufactured is. Hoef je je geen zorgen om te maken: dankzij twee auto's aan ervaring weet ik dat die aftermarket-units prima zijn!
  14. Als je mij bedoelt: die pomp is tijden terug al verkocht, 't enige wat ik nog heb liggen is een gloednieuwe waterpomppakking... De waterpompen van een X300 en een late XJ40 zijn inderdaad identiek: ik heb ooit in één keer de pompen van een XJ40 3.2 en een X300 XJR vervangen door twee keer hetzelfde onderdeel te bestellen. Hier de oude pompen uit de twee auto's naast elkaar, enige verschil is dat ik de oude pakking van de XJ40-pomp nog niet verwijderd heb. Je kan deze link gebruiken als onderdelencatalogus voor een late XJ40: https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/hierarchy/id/C01.918/brand/jaguar/ Met hier de - verwarrende - info over de waterpomp: https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/part/id/C01.918.91826.91826250.918262504110/brand/jaguar/ Jaguar suggereert namelijk dat je de hele pomp nodig hebt (nummer 1 in de onderdelenlijst). Je hebt echter voldoende aan de voorste helft van het 'slakkenhuis' met poelie en waaier, zoals SNG 'm verkoopt. Zoals 't er naar uitziet krijg je bij SNG de pakking erbij, die dan weer NIET in het diagram van Jaguar staat... En tot slot: als je toch de pomp gaat/laat doen: neem dan meteen de 'bastard hose' aan de achterzijde van de pomp naar de waterrail van het motorblok mee. Je hebt voor die pompklus al veel los om bij die slang te kunnen, dan is de zwakste plek uit het hele koelsysteem ook weer OK!
  15. pimgmx

    aankoop XJ40

    Die heeft eerder minder dan meer aandachtspunten: geen elektronica voor de versnellingsbak, zoals bij de 4.0 en 6.0, bijvoorbeeld. Ook minder kans op een roestend motorschot en gammele zekeringkasten dan bij modellen uit '93-94... Roest: onderzijde zijschermen voor uiteindes dorpels, met name voorzijde bodemplaat: til de matten én de daaronder liggende rubbers op aan zowel chauffeurs- als passagierskant; langs de zijkant en helemaal voorin roest de bodem graag... rondom krikpunten voorste subframe (want die is met schuim gevuld...) bovenzijde wielkasten: vanuit de motorruimte goed te zien, rond de kunststof 'pluggen' die de modderkuipen uit de wielkast op hun plek houden onderranden voor- en achterruit onderrand kofferdeksel Probeer op zo slecht mogelijk wegdek proef te rijden op zoek naar rammels en gebonk: zoals ik al schreef is de voorwielophanging slijtgevoelig. Dit kan variëren van een vijf-minuten-en-een-paar-euro-klusje zoals de bovenste schokdemperrubbers tot serieus sleutelwerk zoals wishbonerubbers en 'veemounts' (de dempers tussen subframe en chassis). Ook wil de demper van de versnellingsbak graag slijten: hoor je gebonk grofweg onder de voorstoelen dan weet je waar je moet zoeken... Kijk of de achterophanging nog zelfnivellerend ('SLS' noemde Jaguar dat) is, of conventionele veren/dempers heeft. SLS herken je aan dempers die er coilover-achtig uit zien, en een eigen hydrauliekleidinkje hebben. Als de auto al 'normaal geveerd' is: niks aan de hand, is-ie nog van SLS voorzien, dan is het belangrijk te weten dat SLS-onderdelen zo goed als onverkrijgbaar én buitengewoon kostbaar zijn. Veel XJ40's zijn al omgebouwd naar reguliere veren/dempers, het zou goed kunnen dat dat ook voor dit exemplaar geldt... Check werking van de remmen grondig: let op trillen bij remmen (kan duiden op slijtage ophanging, kromme schijven of niet meer helemaal frisse remklauwen) en maak een noodstop om de ABS te testen. Jaguar gebruikte een nogal 'typisch' systeem voor rembekrachtiging/ABS-activering: middels een drukbol en elektropomp, in plaats van de meer gangbare vacuümbekrachtiging. De werking kan je enigszins checken door vaak achter elkaar te remmen; als je merkt dat je dan remkracht verliest, is er iets in die combinatie drukbol-pomp niet meer jofel.
×
×
  • Create New...