Jump to content

pimgmx

Members
  • Content Count

    1477
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    34

pimgmx last won the day on May 26

pimgmx had the most liked content!

Community Reputation

208 Toppertje

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.flickr.com/photos/pimgmx/

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend
  • Woonplaats
    Zuidoost

Wie ben ik

  • Voorstellen
    De collectie: een XJ40 4.0 Insignia uit '93, een X306/XJR uit '95 en een low-mileage XJ-S 5.3 Coupé uit 1989.

Recent Profile Visitors

1138 profile views
  1. Eddy, Neem een kijkje op XJ40.com, dé vraagbaak voor dit specifieke model. Ik heb zelf beperkte ervaring met de vroege ‘40’s, maar uw symptomen suggereren een haperende/defecte drukschakelaar, schijnbaar een vaker voorkomend euvel bij de pre-89 XJ40’s. Deze zoekopdracht levert al wat bruikbare ‘hits’ op: https://xj40.com/search.php?keywords=Brake+pressure&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Search
  2. Als ik het moet omschrijven is het een gereedschapsversie van die enge tandartshaakjes. Hebben een schroevendraaierhandvat en een puntige haak aan het uiteinde, die dun genoeg is om tussen spiegelhuis en spiegel te krijgen... Iets wat er een beetje op lijkt en vrijwel te geef is, is dit: https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/overige/hbm-250-mm-kraspen-met-haakse-en-rechte-punt
  3. Eerst maar eens voeden... Het is goed droog door het lange stilstaan in Japan, als het soepeler is kan ik het altijd nog - licht - bijkleuren. Net wat je zegt: de auto is ruim 30 jaar oud, en ik wil dat-ie er straks GOED uitziet, maar niet kapotgerestaureerd... De interieurbekleding is op de voormatten na 100% origineel, dat wil ik graag zo houden. Intussen is de verherbeslanging van de bestuurdersstoel klaar, zo even een 12V-bron opscharrelen om het ding te testen voor het achterpaneel weer op de stoel gaat. En daarna aan de slag met leercrème...
  4. Er zijn weer wat kleine dingen van de lijst af... De bekleder belde: de stoel, pookknop en pookhoes waren klaar! Gelukkig is de daily zó onbeschoft ruim dat er makkelijk twéé XJ-S-voorstoelen op de achterbank passen. De gesprongen bies is zó netjes gemaakt dat m'n wederhelft niet kon zien wat er aan de stoel gebeurd was! 😂 De pook-spulletjes zien er even goed uit: Nu valt pas op dat 't plasticje met het schakelpatroon niet meer je-dat is, maar eens zien of ik de krasjes eruit gepolijst krijg... Ook het wachten op het houtwerk was de moeite waard, dit zat in een pakketje uit UK: Ik hoefde alleen de veerclips van de oude paneeltjes op de nieuwe over te zetten, waarna wat nameten bevestigde mijn vermoeden dat LHD en RHD onderling uitwisselbaar zijn, mits je het aandurft om een en ander pas te maken... Omlijsting linker ventilatierooster: Het meest prominente paneel, midden op het dashboard: En nóg een andere kleinigheid zat me dwars: een verticale barst midden over de linker buitenspiegel... Eerst maar het juiste onderdeel bestellen: ... dan het oude glas met haakjes eruit halen: ... daarna het binnenwerk schoonmaken en de verwarmingsdraadjes omleiden naar de rechterkant van het spiegelhuis: ... de drie nokjes waarin het glas hoort te klikken oplijnen was even puzzelen: ... maar na een paar minuten prutsen was ook dát leed geleden: Het laatste afgeronde klusje is de originele radio. Na LANG zoeken kon ik eindelijk aan een werkende veiligheidscode komen om het ding weer tot leven te brengen. Dat moest gevierd worden! Met het originele cassettebandje, natuurlijk... Kort filmpje daarvan hier. De volgende klus ligt al klaar: het verherbeslangen van de 'lumbar support'...
  5. Weer wat kleine stapjes vooruit... Ik heb de originele antenne uit elkaar gehaald, waarna ik de diagnose 'kaputt' kon stellen: Gelukkig bestaat de fabrikant (Hirschmann) nog, en heb ik een nieuwe antenne kunnen bemachtigen. Voor de ultieme OEM-look ga ik proberen de nieuwe hardware in de oude kunststof behuizing te knutselen, een leuk klusje voor aan de keukentafel! Daarna heb ik m'n aandacht verlegd naar het interieur. Om te beginnen de radio eruit: ik had het serienummer nodig om een veiligheidscode te kunnen bemachtigen... Dat leverde goed nieuws op: alle bedrading achter de radio is origineel én onverprutst, dat heb ik helaas wel eens anders meegemaakt! Het wordt puzzelen om aan een radiocode te komen; de bekende 'unlock'-websites ondersteunen alleen maar hardware uit de late jaren '90, niet dit soort antiquiteiten... Tijdens een reis naar US van een paar jaar terug heb ik een identiek exemplaar kunnen vinden, mét code. Die kon dus mooi even aan de kabelboom, en wist zelfs zonder antenne een soort-van-OK geluid te produceren! Met het verwijderen van de radio begon ik lekker op stoom te raken, daarna heb ik al het slechte fineer en de voorstoel gedemonteerd. Voor het fineer is een setje uit UK onderweg, de linkerbies van de voorstoel was gesprongen en wordt door een lokale bekleder opgeknapt. De bestuurdersstoel had nog een inwendige verrassing: de luchtslangen voor de 'lumbar support' waren vergaan en op meerdere plekken gebroken. Een bezoekje aan de lokale hydrauliek-/pneumatiekgroothandel loste dat snel op, met een meterprijs van EUR 1,50 eindelijk weer eens een betaalbare reparatie!
  6. Horses for courses, zoals de Britten zeggen: WD40 is van alles wat, en het daardoor voor specialistische klussen nét niet...
  7. Een klassieker! Soms is het niet de klep die vastzit, maar de vacuümleiding die lek/onderbroken/anderszins beschadigd is. Zeker in de motorruimte van een V12 helpen de temperatuurverschillen lekker mee bij het verouderen van rubbers en kunststoffen...
  8. Wat Arie zegt: informeer eens bij een lokale radiatorspecialist wat een ‘recore’ kost... Ik heb goede ervaringen met Bijl in Haarlem, mocht dat bij je in de buurt zijn.
  9. pimgmx

    Wimb's X308

    Hitachi was/is OEM leverancier voor VAG. Ik heb een weekje terug de bobines van onze daily - Audi S8 - vervangen, waarbij de originele Hitachi’s het ruim 340.000(!) km hebben volgehouden... Prettige bijkomstigheid was dat ze zeer vriendelijk geprijsd waren, als ik me niet vergis was ik rond de 200€ lichter na aanschaf van 8 nieuwe exemplaren.
  10. Dat zijn de rubbers van de radius arms, toch? Polybush levert die in beter-dan-origineel-kwaliteit. De zwarte zijn wat harder dan origineel, de rode zijn fors stugger. Ik heb toevallig net een set (2x groot, 2x klein) uit UK laten komen voor mijn XJ-S, die heeft een vergelijkbare achterwielophanging. Deze zouden de juiste moeten zijn voor een Series XJ: https://www.polybush.co.uk/shop/jaguar/xj6
  11. Eindelijk heb ik eens wat meer te melden dan een uitbreiding van de onderdelenvoorraad... Al gebiedt eerlijkheid me te vertellen dat er wéér nieuwe spullen zijn binnengekomen: Polybushes voor de radius arms aan de achteras. Die worden 90 graden verdraaid ten opzichte van origineel, zodat "axle tramp" (ik houd me aanbevolen voor de Nederlandse term 😉) geminimaliseerd wordt. Een trucje afgekeken van de Aston Martin DB7, waarvan het onderstel grotendeels gelijk is aan de XJS... Ook nog een setje bankschroefverfraaiïng, eveneens van Polybush: Die laatste kwamen net op tijd voor een leuke klus: aanpassen van de luchtfilterhuizen aan de Mobeck Tekniske inlaatkelken, maatje XXL: Volgende stappen: zandstralen en coaten, kelken in de luchtfilterhuizen kitten en 't hele gedoe inbouwen...
  12. pimgmx

    Welk merk olie

    Ik ben een liefhebber van Kroon, gebruik ik voor een groot deel van het wagenpark. Online olie kopen scheelt vaak nog eens fors ten opzichte van 'in de winkel'...
  13. pimgmx

    XJS koppakingen

    Welke motor ligt erin? Ik zag bouwjaar ‘88 in je profiel, heb je de zes-in-lijn 3.6 of de 5.3 V12? De koppakking wisselen op een AJ6 zescilinderblok is relatief goed (zelf) te doen. Voor de V12 is dat een ander verhaal, niet alleen vanwege de dubbele hoeveelheid cilinders, maar ook omdat de kop lichten speciaal gereedschap (of zelfgemaakte tooling) vereist... En verder is het wat john37 al zei: exacte kosten/werkplaatsuren vallen en staan met de exacte schade. Helaas is díe inschatting pas te maken met de kop gescheiden van het onderblok.
  14. Het antwoord heeft even op zich laten wachten, maar is bevestigend... Ik heb weer een stuk spaarvarken naar Simply Performance gebracht, en in ruil daarvoor een opgewaardeerde achteras-stabi + bevestigingsmateriaal én een 'Eurospec' bumperombouwkit gekregen. De beugels en binnenbumpers worden schoongemaakt/gestraald en gecoat, de rubber buitenbumpers zullen er na schoonmaken bijna net zo goed uitzien als de huidige US-spec bumpers. Onder het verzwaarde corona-regime kan het geen kwaad om een goeie knutselvoorraad bij de hand te hebben...
  15. pimgmx

    Banden X300

    Ik had onder m'n XJ6 en DD6 Dunlop Sport Bluresponse. Die scoorden naar mijn ervaring goed op comfort, afrolgeluid, grip op nat wegdek én lage slijtage... Voorkeuren voor banden zijn erg persoonlijk, mijn ervaringen met Pirelli (jarenlang de Jaguar 'huisdealer') zijn een stuk minder positief: slijten snel, en minder grip - vooral op nat wegdek - dan sommige andere 'premium' bandenmerken.
×
×
  • Create New...