Jump to content

jeroendorrestein

Members
  • Content Count

    161
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

jeroendorrestein last won the day on October 9

jeroendorrestein had the most liked content!

Community Reputation

41 Beter

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Hallo.
    Mijn naam is Jeroen Dorrestein. De afgelopen drie jaar heb ik in Kansas City, USA gewoond/gewerkt. Ik heb daar een fantastisch mooi XJR gekocht en de afgelopen drie jaar was dat mijn dagelijkse auto. Ruim 40.000 mijl mee gereden.

    Binnenkort komen we terug naar Nederland en ik neem de XJR mee. Ik heb in Nederland nog twee klassiekers. Een Alfa Romeo Spider uit 1986 en een Mercedes W123-200 uit 1982.

    Ik doe het meeste onderhoud en andere klussen aan al mijn autoos zelf.

Recent Profile Visitors

623 profile views
  1. Met een reservesleutel had ik de kofferbak kunnen openmaken, maar die had ik niet bij me. Ik weet niet zeker of het met de Valet Key wel was gelukt, want die is er juist voor om alleen de deuren te openen en de motor te starten. Maar goed, ook die had ik niet bij me. Jeroen
  2. Ik had de reservesleutel niet bij mij. Had ik die bij me gehad, dan had ik zonder probleem in de kofferbak gekund. Maar de enige sleutel zat dus in de kofferbak. 12V draadje heeft geen zin in mijn geval. Dat is een goede truuk als de accu leeg is. In mijn geval was de accu niet leeg en hield de security module (die dus nog spanning van de accu krijgt) de kofferbak dicht.
  3. Ik was er vandaag ook bij. Erg interessante onderwerpen en goede sprekers. Weer veel geleerd. Prima lucnch catering. Heb een aantal nieuwe mensen leren kennen. Stom toeval, een oude vriend van mij van de Alfa Romeo Spider Register was er ook. We hebben allebie een Alfa Spider en een X308. ik denk om maar eens een jaartje lid te worden van de JDCH. Prima bevallen vandaag.. bij deze mijn verslagje op mijn autoforum in India waar ik nog altijd actief ben. https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-27.html#post4690755 Jeroen
  4. Nee, dat werkt dus niet in dit geval. Prima als je accu leeg is. Maar dat was bij mij niet het geval. Als de accu het nog doet houdt ie het security module onder spanning en die houdt de kofferbak dus gewoon lekker dicht!
  5. Hi Wim, Ja klopt, de afstandsbediening heeft twee separate knopjes. Deur openen en kofferbak. Draadje trekken lukt niet, zie mijn eerdere post. Met een sleutel kun je het slot van de achterklep wel handmatig openen. Maar ja, die zat dus in de kofferbak! Catch -22!
  6. Was het maar zo eenvoudig! De aansteker heeft geen voeding als het contact niet aan staat. Bovendien de schakelaar schakelt niet direct. Zit aangesloten op de security and locking control module. Als ik zo op het schema kijk (wat ook in de kofferbak ligt, uiteraard) schakelt deze schakelaar naar massa. En dan bekrachtigd de control module de achterklep actuator. Dus de achterklep actuator wordt bediend door de security controller module. En die hebben ze, heel handig, in de kofferbak geplaatst!
  7. Bij de X308 zit de tank achter de achterbank dus dat lukt niet
  8. Dit overkwam mij een paar weken geleden met mijn 2002 XJR. Ik was naar Frankrijk, Opaalkust, voor een workshop kustfotografie. Fantastisch mooie lokatie. Ik gebruik een aantal filters en het regende, dus al mijn zakken zaten vol met lapjes en tissues om alle lenzen schoon te houden. Op een gegeven moment trok ik een tissue uit een van mijn zakken en toen kwam ook de Jaguar sleutel mee. Tussen de rotsen. Gelukkig merkte ik het en kon ik ze tussen de rotsen uit peuteren. Dus toen maar in mijn cameratas gedaan. Een paar uur later liepen we terug naar de auto’s om onze lunchpakketten op te halen. Ik opende de kofferbak, zette mijn cameratas erin, pakte mijn lunchpakket en gooide de kofferbak weer dicht. Een uurtje later, realiseerde ik pas wat ik had gedaan. Auto op slot, sleutels in mijn cameratas, in de kofferbak. Via tussenkomst van mijn verzekeraars is er een lokale garage ingeschakeld om te helpen. Die waren er binnen 15 minuten en hadden binnen twee minuten het linkerportier open. Ze hadden twee kleine opblaasbalgjes waarmee ze de deur net voldoende openen om met een soort van hengel het deurknopje opentetrekken. Uiteraard ging het alarm af. Maar wat ik me niet gerealiseerd had, is dat je de kofferbak dan nog steeds niet middels de knop op het dashboard kunt openen. Zodra het alarm is afgegaan en niet ge-reset, lijkt het erop dat de kofferbakknop gewoon niet werkt. We hebben nog wat andere dingen geprobeerd. Lang verhaal, kort: Ik ben met iemand anders die avond mee naar Nederland terug gereden en de volgende dag heeft mijn zoon mij en de reservesleutel weer naar de Opaalkust gereden. Al met al in twee dagen ruim 1400 kilometer gereden om 2 uur te fotograferen. Had me het anders voorgesteld! Dure les! Zijn er nog truuks om toch in de kofferbak te komen, nadat het alarm is afgegaan? Jeroen
  9. Ik ben vanochtend een paar uurtjes langs geweest. Leuke gezellige beurs. Veel te zien. Heb nog iets moois op de kop getikt. Misschien niet zo direct voor mijn XJR, maar ik heb ook nog een Mercedes W123 en een Alfa Romeo Spider
  10. Hier nog even een leuk videootje van iemand die alle varianten van benzine/ethanol en fuel stabiliser heeft geprobeerd. Ook met stabiliser vind er nog steeds oxidatie plaats, wellicht iets minder. Beste blijft gewoon een benzine zonder ethanol (Shell V-Power 98, BP98) maar na 9 maanden wordt ook die problematisch.
  11. Op zich vind ik het een goede ontwikkeling. Ik heb me opgegeven voor de technische dag op 10 november Morgen British Car Parts in Gorinchem. De JDCH is daar ook. Ik ga eens langs, kijken hoe ik wordt ontvangen Jeroen
  12. Dat maakt niet uit, want het is allemaal “snake oil” Met V-power heb je benzine met een octaangetal van 98 en geen ethanol. Beter kan het niet. Maar alle benzine verouderd. Het is een kwestie van een beetje geluk. Wegens vele jaren in het buitenland heb ik mijn klassiekers regelmatig voor 6-12 maanden moeten stallen. Een keer pech, de benzine was vergaan. Voordat je start even benzinedop open en ruiken. Je ruikt het meteen als de benzine niet goed is. Niet starten en aftappen> Op mijn XJR heb ik altijd pech gehad met de banden. Maakt niet uit hoe hard ik ze oppompte. Na 6-9 maanden waren ze altijd vierkant. Dure grap Jeroen
  13. Verstandig besluit Raymond. veel sterkte en ik hoop dat het snel wat beter mag worden. met vriendelijke groeten Jeroen
  14. Ik heb in 2009 toen we nog in de USA woonden, mijn 2002 XJR aldaar gekocht en drie jaar meegereden. In 2012 is de Jaguar teruggekomen naar Nederland, als onderdeel van onze huisraad. Het grote voordeel is dat invoeren veel invoudiger en ook veel goedkoper wordt. Eigenlijk alleen een APK bij de RDW. Wel moesten de knipperlichten worden aangepast. Jaguar had daar een standaard bedradingssetje voor. Het is al weer lang geleden, maar ik ben er toen ingedoken wat er allemaal bij invoeren kwam kijken. In eerste instantie was ik niet op de hoogte van die inboedelregeling. Ik herinner me wel dat, als de auto opnieuw gekeurd moest gaan worden dat een dure zaak zou worden. Euro 2500 - 300 o.i.d. Ik weet niet of het aan de leeftijd van de auto ligt. Mij staat bij dat het gewoon te maken heeft met wel of niet de juist typekeuring. En dat is soms niet zo voor de hand als dat je denkt. Je zou denken dat de XJR in de VS en Europa allemaal dezelfde typekeuringen hebben, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik zou in ieder geval maar eens gaan bellen met de RDW, want die kunnen je ongetwijfeld verder helpen, wat je nodig hebt aan papierwerk, en wat zij dan kunnen doen en rekenen. Ik weet nog wel dat ik indertijd er bijna vanaf zag om de auto naar Nederland te halen. Werd veel te duur. Uiteindelijk, met die inboedelregeling viel het allemaal veel gunstiger uit en heb ik het alsnog gedaan. In Europa zijn best wel wat leuke XK8 te vinden als je een beetje zoekt. Amerikaanse auto’s zijn vaak toch behoorlijk afgeragd. In de zonnige staten heb je minder last van roest, maar droogt alles verschrikkelijk uit, dus krijg je weer scheuren in dashboards e.d. Ik zou sowieso altijd even een Carfax rapport opvragen. https://www.carfax.eu/sample-report Dat kost wel een paar tientjes maar geeft in ieder geval een idee over de onderhouds- en schadehistorie van de wagen, aantal eigenaren e.d. Heb ik indertijd voor mijn XJR ook gedaan. Het is niet noodzakelijke wijze 100% betrouwbaar. Maar alles wat er in staat is correct. Het probleem is dat soms niet alles in het rapport terecht komt. Maar het geeft je bijvoorbeeld zeker een idee hoeveel eigenaren er zijn geweest, in welke staten (dus om bijvoorbeeld een claim als altijd in California gereden te verifiëren). Ook alle gerenomeerde garages, dus zeker alle Jaguar dealers werken mee, Dus als ie voor schade bij een goede garage is geweest, staat dat er in. Als die schade gemeld is geweest bij de autoriteiten, staat dat erin. etc Succes ermee Jeroen
  15. Onlangs, tijdens een tripje naar Engeland een ongelukje gehad met de Jaguar XJR. Tijdens de terugweg, wachtend bij de Stenaferry in Harwich stapte ik even uit mijn auto. Terwijl mijn portier nog openstond trok de auto naast mij op. Deze had een brede trailer en de trailer haakte achter de deur. Deur licht ontzet, maar vooral ook beschadigd. Gisteren mijn Jaguar geheel en al weer gerepareerd opgehaald bij ABS Breedveld in Gorinchem. Vaklui en prettige mensen. We hebben de reparatie uitvoerig doorgesproken. De deur is op zich nieuw leverbaar. Maar op mijn Jaguar zit hele dunne striping. En dat is veel lastiger te verkrijgen, zo niet onmogelijk. Weet niet zeker of dit origineel Jaguar is. Mijn Jaguar komt uit de USA en daar was het de gewoonte dat de Jaguar dealers vaak striping aanbrachten. (Eindeloze discussie in de Amerikaans Jaguar Concours of dit nou wel of niet als origineel mag worden aangemerkt.) Een andere overweging. Als je de deur gaat vervangen moet ook al het binnenwerk en dus ook alle electra en electronica worden omgezet. Op zich niet zo’n probleem. Maar de bedrading van onze Jaguar wordt op leeftijd notoir bros. Als je dus gaat rommelen en trekken aan al die draden moet je maar weer afwachten of alles het weer doet. Ik heb zelf ooit eens de raam/spiegel bediening in het linkervoorportier vervangen. Daarna problemen met de bedrading in de portier/Astijl doorvoer. Uren bezig geweest om die gebroken draad/sluiting te vinden. Gelukkig hadden ze bij ABS Breedveld een goede plaatwerker. Die werd er bij gehaald en zag er geen probleem in om de bestaande deur te repareren. Voor de zekerheid hebben ze beide sierstrips ook vervangen. Op mijn verzoek ook de deurrubber. Deze portieren willen nog wel eens minder goed sluiten op de bovenste hoek van het raam. Als je dingen gaat vervangen en de deur opnieuw afstellen dan kan het allemaal maar perfect en nieuw zijn. De oude strips en rubber heb ik teruggevraagd. Wie weet of die in de toekomst nog leverbaar blijven. Heb ik in ieder geval wat oude tweedehands voorraad. Beter iets dan niets. De reparatie is keurig uitgevoerd. En de deur is perfect afgesteld. Geen enkel windgeruis oid. Ik heb deze auto verzekerd als Youngtimer bij Kuipers. De totale reparatie was Euro 1500. Ik moest zelf eigen risico euro 150 afrekenen. De overige rekening wordt direct door ABS naar Kuipers verstuurd. Hopelijk kunnen ze deze schade verhalen op de tegenpartij zodat ik ook mijn eigen risico nog terug krijg. Ik heb de pest in dit ongeval. Ook omdat de tegenpartij niet bepaald vriendelijk reageerde. Maar ben erg blij hoe het uiteindelijk allemaal weer ten goede is gekomen. Zaterdag een ritje met de Jaguar naar de Opaalkust in Frankrijk. Kijk ernaar uit! Jeroen
×
×
  • Create New...