Jump to content

jeroendorrestein

Club Donateur
  • Content Count

    232
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

jeroendorrestein last won the day on November 27 2019

jeroendorrestein had the most liked content!

Community Reputation

61 Toppertje

1 Follower

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Hallo.
    Mijn naam is Jeroen Dorrestein. De afgelopen drie jaar heb ik in Kansas City, USA gewoond/gewerkt. Ik heb daar een fantastisch mooi XJR gekocht en de afgelopen drie jaar was dat mijn dagelijkse auto. Ruim 40.000 mijl mee gereden.

    Binnenkort komen we terug naar Nederland en ik neem de XJR mee. Ik heb in Nederland nog twee klassiekers. Een Alfa Romeo Spider uit 1986 en een Mercedes W123-200 uit 1982.

    Ik doe het meeste onderhoud en andere klussen aan al mijn autoos zelf.

Recent Profile Visitors

911 profile views
  1. Goede vraag. Voor iedereen verschillend denk ik. Mijn hobby is naast rijden in mijn Jaguar toch vooral ook sleutelen en dit soort problemen uitpuzzelen. Dus als ik een code heb uitgelezen, is het vervolgens opzoeken in de JTIS wat er allemaal over bekend staat. Ook is er heel veel informatie op Engelse en met name Amerikaanse forums te vinden. Mijn jaguar is niet mijn dagelijkse auto, dus ik kan er zonder problemen weken over doen om een probleem op te lossen. En ik beleef daar veel plezier aan. Overigens, en dat geldt niet alleen voor mijn Jaguar: De beschrijving en mogelijke oorzaken zoals te vinden in officiële fabrieksdocumentatie is lang niet altijd zaligmakend. Bij al dit soort storing ga ik toch altijd eerst alle elektrische verbindingen, kabels en stekkers minutieus bekijken. Een goede accu en schone verbindingen is met name op de X308 zeer belangrijk. Vorig jaar nogal wat problemen gehad met diverse codes die allemaal naar de throttle body verwijzen. En de potentiometers op de throttle body zijn een bekend probleem! Ik heb zelfs een compleet gereviseerde body throttle al jaren op de plank liggen. Maar uiteindelijk was het probleem dat een van de stekkers gewoon niet meer goed op connector op de throttle body zat. Stukje wat voor de klemming moet zorgen afgebroken. Tie-wrapje erom heen en nooit meer last gehad. Dat zijn zaken die je nooit uit je OBD scanner haalt of uit de documentatie. Dus in zijn algemeenheid geeft een of meerdere codes een redelijk idee waar je mogelijk moet gaan zoeken. In een aantal gevallen geeft de technische documentatie op basis van een code ook diverse trouble shoot stappen aan. Sommige codes zijn gewoon heel erg simpel en kunnen direct een zeer concrete oplossingsrichting geven. Als je restricted performance op je dashboard krijgt en je leest de codes uit en het geeft aan "brake switch” dan is dat heel makkelijk te verifiëren. (en inderdaad in mijn geval 11 jaar geleden een nieuwe micro-brake-switch gemonteerd). Als hobby sleutelaar bouw je natuurlijk altijd maar beperkt ervaring en inzicht op. Via forums kun je ook veel inzichten en informatie en hulp krijgen. En natuurlijk de Technische Meetings!!! Altijd zeer leerzaam gevonden en veel van opgestoken En als ik er echt niet uitkom dan bel ik jou natuurlijk! De combinatie van jouw geavanceerde scanners en natuurlijk inmense ervaring is nimmer voor mij te evenaren! Ik heb ook nog twee oudere klassiekers (Mercedes W123 en Alfa Spider). Niks geen OBD, dus daar heb ik weer heel andere meet- en diagnoseapparatuur voor. Wie kent deze meetkasten nog. Voor het OBD tijdperk, had iedere garage iets dergelijks. De scoop is een beetje mijn hobby dingetje en heeft maar een paar toepassing voor metingen aan auto's Scan ze! Jeroen
  2. Raymond, Joke en overige organisatoren, wederom weer hartelijk bedankt voor een fantastische dag! Ik heb er erg van genoten.
  3. Daar komen wij langs. Dus ik plan rond 09.30 daar aan te leggen!. Tot zondag Jeroen
  4. Ik heb iets vergelijkbaars gehad na een kleine schade aan mijn X308. Ik had ook vrij unieke striping. Mijn X308 kwam uit de USA. Daar werden vrijwel alle Jaguars door dealers van striping voorzien. Alleen het linkervoorspatbord was overgespoten. Maar alleen dat stukje herstellen bleek onmogelijk. Kon gewoon niet iets vinden wat er zelfs maar op leek. Uiteindelijk via via iemand gevonden in ons dorp die een bedrijfje heeft in belettering op auto’s e.d. Die kon namelijk zo’n beetje alles zelf maken. Dus uiteindelijk gekozen om aan beide zijde, de oude striping eraf te halen en nieuwe striping er weer op te plakken. Best een hele klus. Materiaal moest speciaal worden besteld. Op maat geknipt, oude stripping verwijderen en nieuwe erop plakken Hier kun je wat foto’s zien: (even na beneden scrollen) https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-32.html#post4756635 Ik ben erg tevreden met het resultaat.Ziet er weer fantastisch uit, lekker fris! Jeroen
  5. Ik wilde het nu toch een keer zeker weten. Volgens de JTIS wordt zelfs de individuele timing van cilinders bijgesteld! (Dus nu rest nog de vraag of we alles geloven wat in de JTIS staat >
  6. Balen! Dan maar in ieder geval de Zeelandtoer doen! Hebben we tenminste nog wat! Jeroen
  7. Lijkt me een goed besluit. Laat ook zien dat er nog steeds veel organisaties zijn die de Corona situatie serieus nemen. Vooralsnog lijkt het of de British Car Parts beurs in Gorinchem op 25 oktober wel doorgaat. Jeroen
  8. Bij mijn weten, maar ik kan het verkeerd hebben; op de X308 regelt de knock sensor helemaal niets. Dus je kan wel een alarm krijgen als er iets niet goed is, of als de sensor niet goed werkt. Maar als ie niet echt iets doet (bijvoorbeeld ontstekingsmoment aanpassen) dan is wel de vraag wat voor effect een niet (goed) functionerende knock sensor heeft op het functioneren van de motor. Wellicht dat ie alleen de motor in het noodloopprogramma zet? Heb je een of andere melding op het dashboard? CEL of iets van restricted performance oid? Jeroen
  9. je hebt de accu en grondkabels gecontroleerd. De X308 is ontzettend gevoelig voor juist accuspanning. Als de spanning te laag wordt kunnen er allerlei rare problemen optreden. Dus wellicht ter overvloede. Zorg dat de accu de juiste spanning geeft, met motor uit en motor aan. Controleer the aansluitklemmen op corrosie. Loshalen,schoonmaken en weer vastzetten. Op het achterste schutbord, achter de achterbank, vanuit de kofferbak toegankelijk zitten twee hele groten zekeringen. Controleer op corrosie. Er zijn enige tientallen massapunten verspreid over de hele auto. Te vinden in de JTIS documentatie. Ook hier geldt dat na vele jaren het geen kwaad kan om ze een voor een op te sporen, loshalen en schoonmaken. Ik zie dat je in Brabant woont? Ik woon in Spijk, net boven Gorinchem. Ik heb een Jaguar geschikte scanner. Dus als je wilt kun je even langskomen. Eens zien wat er allemaal tevoorschijn komt. Jeroen
  10. OBD scanner, liefst eentje die Jaguar specifieke codes kan uitlezen. Zonder codes is het zoeken naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Jeroen
  11. jeroendorrestein

    antenne

    Nee hoor, antenne vervangen is heel simpel. Alleen een moertje bij de voet van de antenna loshalen. Vervolgens radio aan en de hele antenne komt eruit. Nieuwe antenne erin radio uit en hij wordt er zo weer ingetrokken. Jeroen
  12. Klopt, de meeste OBD scanners en readers lezen wel, maar hebben niet de mogelijkheid, of anders slechts beperkt, om data te schrijven. Ik heb drie scanners. Een generieke, een Autel die alle codes, alle systemen, alle merken kan lezen. En nog een echte Autoengenuity Jaguar Specifiek software pakketje voor op de laptop. De wat geavanceerde modellen kunnen zelf uitvinden welk protocol wordt gebruikt. (mits je de juiste stekker gebruikt!) Het is overigens wel zo dat dezelfde code (DTC) soms iets anders kan betekenen. Verschilt per merk en soms zelf binnen een en hetzelfde merk. Dus het is verstandig om de betekenis van de code op te zoeken in specifiek merk/type literatuur. Dus bijvoorbeeld werkplaatshandboek. Voor de X308 zijn alle werkplaatshandboeken, technische bulletin, elektrische schema’s e.d. allemaal goed verkrijgbaar. De geavanceerde scanners doen dat allemaal wel goed en geven soms geeneens meer een foutcode, maar komen met een beschrijving en trouble shoot advies. Maar dat zijn scanners in een prijsklasse die ver boven de hobby prijs uitkomt. De kans dat je echt de boel kapot maakt met een hobby scanner/reader lijkt me uiterst klein. Het aantal OBD scanners in de markt loopt in de miljoenen. Zeker sinds er simple plug in adapters zijn om de boel op je mobiel telefoon uit te lezen. Zolang ze alleen maar uitlezen en niets veranderen zie ik niet in hoe er normaal gesproken iets mis kan gaan. Jeroen
  13. Gisteren in het verkeerde draadje gezet, nu dan nog een keertje hier: Toen ik nog in de Kansas City woonde, ben ik overgeschakeld op Akebono remblokken (Toendertijd de Euro Ultra Premium Ceramic). Op gewone stalen schijven. Wel allemaal in een keer vervangen, schijven en blokken, voor en achter. Grote voordeel toentertijd was dat deze keramische blokken vrijwel geen stof op je velgen geven. (Het beetje stof wat er wel is, is grijs/wit en valt dus niet op). Nooit meer vuile velgen. Ik heb deze blokken ook nog een keer gekocht toen we net terug waren in Nederland met de Jaguar. Weet niet meer waar, maar was niet gemakkelijk om eraan te komen. En ze waren schrikbarend duur! De meningen over het remmen met ceramische blokken lijkt wisselend. Sommige mensen vinden dat ze aanzienlijk harder moesten trappen, Andere juist niet. Wel duurt het even voordat ze goed zijn ingereden. Mijn gevoel was dat ze aanzienlijk beter remden met wellicht een iets hogere pedaaldruk. Mijn indruk is dat inmiddels het stofprobleem met andere merken/typen aanzienlijk minder is dan vroeger.
  14. Vraag eens na bij G&G. Dan weet je zeker dat je goede spullen, die passen, tegen een scherpe prijs krijgt. Daar heb ik mijn laatste set ook vandaan gehaald. Jeroen
  15. Als door anderen opgemerkt, 60.000 km is echt niet juist/correct. Ook olie verversen heeft weinig zin, kan zelfs tot problemen leiden. Het enige wat echt nuttig en noodzakelijk is om de bak te laten flushen. Daar heb je gespecialiseerde apparatuur voor nodig. Zie mijn eerdere link. Jeroen
×
×
  • Create New...