Jump to content

jeroendorrestein

Members
  • Content Count

    142
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

jeroendorrestein last won the day on June 8

jeroendorrestein had the most liked content!

Community Reputation

31 Beter

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Hallo.
    Mijn naam is Jeroen Dorrestein. De afgelopen drie jaar heb ik in Kansas City, USA gewoond/gewerkt. Ik heb daar een fantastisch mooi XJR gekocht en de afgelopen drie jaar was dat mijn dagelijkse auto. Ruim 40.000 mijl mee gereden.

    Binnenkort komen we terug naar Nederland en ik neem de XJR mee. Ik heb in Nederland nog twee klassiekers. Een Alfa Romeo Spider uit 1986 en een Mercedes W123-200 uit 1982.

    Ik doe het meeste onderhoud en andere klussen aan al mijn autoos zelf.

Recent Profile Visitors

563 profile views
  1. Ik heb ruim 9 jaar in het buitenland gewoond en gedurende die negen jaar stonden mijn drie wagens (Jaguar XJR (308), Mercedes W123, Alfa Romeo Spider gestald. Altijd de accu’s eruit gehaald, wat extra lucht in de banden. De auto’s heel goed schoonmaken, in de was en onder een pyjama. Ze reden allemaal minstens 1-2 keer per jaar een dagje of zo. Het is belangrijk dat de stalling goed geventileerd is, of in ieder geval niet vochtig. Ik zou ook altijd ervoor zorgen dat voordat je je auto voor een paar maanden stalt er een volle tank ethanol vrije benzine ingaat. (Bijvoorbeeld BP98 oid). Ook op relatief nieuwere auto’s kan de ethanol voor ellende zorgen in je brandstofsysteem bij langdurige stilstand. Ik heb verder nooit andere bijzondere maatregelen genomen. In al die jaren heb ik twee keer problemen gehad. Een keer was de benzine in de Spider verouderd. Stonk naar rotte eieren zelfs. Dus dat betekende de tank leeghalen, gelukkig merkte we voordat we de motor startte. Ondank de hogere bandenspanning hadden de Michelin onder de Jaguar toch al naar een paar maanden last van hoogteslag. Waren bijna nieuwe banden en ik heb er twee opnieuw moeten laten vervangen. Succes ermee Jeroen
  2. Officieel moet je dat natuurlijk doen. Er zijn ook speciale stickers in de handel (ANWB, op de Stena ferry e.d) die je op je koplamp kunt plaatsen om verblinden te voorkomen. Nu de praktijk; volgens mij doet vrijwel niemand iets aan zijn/haar koplampen. Mijn vrouw is Engelse, we hebben dus veel vrienden en familie in Engeland en tot voor kort hadden we een huisje in Engeland. Gemiddeld gaan wij sinds 1986, 6 tot 10 keer per jaar naar Engeland. Soms voor een paar dagen, soms een paar weken. Altijd met een van onze Nederlandse auto’s. Nog nooit wat aan de koplampen gedaan, nog nooit door de politie gestopt. Ook als je s’avond/midden in de nacht met de ferry of met de Chunneltrein arriveert is er niemand die er op let. Ook komen vele van onze Engelse vrienden en familie al sinds jaren met hun Engelse auto’s naar Nederland. Niemand die iets aan de koplampen doet. ik heb ook niet het idee dat het verblinden in de praktijk echt een factor is. Er is niemand die naar ons knippert omdat onze koplampen hun zouden verblinden. Misschien heb ik en al onze vrienden en familie al decennia veel geluk, kan zo maar zijn! Succes ermee Jeroen
  3. Leuk, heb me zojuist aangemeld en het bedrag overgemaakt. tot 21 september Jeroen
  4. In alle eerlijkheid, ik ben er nog nooit geweest, maar sinds kort wonen wij op fietsafstand van Gorinchem. Ziet er best leuk uit op de website. Entree gratis, parkeren euro 5.. https://britishcarpartsday.com/ ik ga in ieder geval even kijken. Jeroen
  5. Toen ik mijn mijn XJR kocht in 2009 woonden we op dat moment in Kansas City. Die van mij is van 2002 en was in uitstekende staat, behalve het leer van de bestuurdersstoel. Van de lokale Jaguarclub kreeg ik de tip om eens met ColorGlo te gaan praten. Afspraak was gauw gemaakt, ze kwamen langs en met een paar uurtjes werk hadden ze beide voorstoelen opgeknapt en gespoten. Zag er prima uit. Maar sindsdien heb ik er bijna 100.000km mee gereden. Alles ziet er nog steeds voortreffelijk uit, behalve de voorstoelen en met name natuurlijk de bestuurdersstoelen. Via via in contact gekomen met Interieurherstel Friesland. ( http://www.interieurherstelfriesland.nl )Het toeval wilde dat Joost, de eigenaar ook om het weekend in de buurt van Gorinchem moest zijn. Vlakbij waar wij waren. Op een zondagavond is hij even langs gekomen. Bekeken, verschillende opties doorgesproken. Besloten om beide voorstoelen te laten behandelen maar dit keer op de bestuurdersstoel ook een aantal stukken leer te laten vervangen. Ik heb de stoelen eruit gehaald. Simpel klusje, maar je moet wel een grote maat Torx hebben! Joost heeft ze opgehaald en vanochtend weer teruggebracht. Samen hebben we ze even terug gezet. Ben er erg tevreden mee! Ziet er weer zo verzorgd uit!
  6. Dat is snel, hartstikke bedankt. Ik zie deze regelmatig in de UK op veilingen voorbij komen. Prijzen UKP 70 - 125. Dat is wel veel geld voor wat lampjes, en een paar stukken gereedschap. Ik ga in het in de gaten houden, wellicht zie ik iets goedkopers voorbij komen Jeroen
  7. Mijn 2002 XJR is geheel origineel en alles zit er nog op en aan. Behalve de toolkit. Ik ben wat aan het zoeken gegaan op de diverse Ebay’s e.d. Nou wordt daar wel een en ander aangeboden, maar ze zien er allemaal toch wat anders uit. Het betreft hier de toolkit die rechtsvoor onder de motorkap hoort te zitten. Heeft iemand toevallig een foto van een echte originele toolkit voor deze X308. (Ik weet niet of er verschil zit in de toolkit voor de verschillende XJ uitvoeringen) Als iemand er eentje te koop heeft voor een schappelijk prijsje hou ik me ook aanbevolen. alvast hartelijke dank Jeroen
  8. De kans dat het de luchtmassameter betreft is klein. De codes betekenen dat aan beide zijde van de motor het mengsel te rijk is. 99 van de 100 keer is dat een lekkage. Kan lastig te vinden zijn. als je googled op Jaguar en deze codes vind je tientallen berichtjes op vrijwel allemaal Engelstalige Jaguarforums. Heel veel tips wat je eens kan controleren. Er staan ook een aantal youtube videos online. zal in ieder geval geen goedkoop onderdeel zijn. wat nog wel eens wil lukken, motor stationair laten draaien en vervolgens voorzichtig aan alle slangetjes een voor een beetje trekken en draaien. Als je het toerental wat hoort veranderen zit je in de buurt van het lek. succes ermee Jeroen
  9. Ik ken een aantal leden van de JDCH. Kan het prima met hun vinden, Tijd doorgebracht op hun clubstand in Mastricht begin dit jaar. De club kan soms als geheel wat elitair overkomen. Ik overweeg al een tijdje om lid te worden. Het is niet die zestig euro, maar meer of het me enige waarde brengt. De enige manier om dat uit te vinden is waarschijnlijk gewoon maar een keertje lid worden. als het niks is kan ik altijd weer opzeggen Er is zo goed als geen technische kennis voorhanden in de JDCH over mijn type Jaguar. (X308). Benieuwd wat deze samenwerking gaat betekenen. Is het mogelijk om een kopie van dat artikel in de Gazette hier op het forum te delen
  10. Dank je Hans, Gaat dan helaas niet lukken. Dat weekend ga ik met mijn Alfa Spider naar Frankrijk Veel plezier allemaal
  11. Is er al een datum geprikt? Zou wel fijn zijn om wellicht maar een datum te kiezen. Jeroen
  12. Leuk! Heb wel al wat dingen gepland in mei dus het hangt een beetje van de datum af. Maar ga in principe graag mee Jeroen
  13. In het OBD II systeem zijn vier hoofdgroepen (Powertrain, Chassis, Body, user Network). Binnen die vier hoofdgroepen bestaan twee soorten van foutcodes. De eerste zijn algemene foutcodes, de tweede zijn merk en model gebonden codes. De wat eenvoudigere (lees goedkope) OBD scanners lezen altijd in ieder geval de eerste, algemene foutcode. De wat betere scanner lezen ook de tweede, merk/model specifieke code. De betekenis van de merk/model codes kan per code nog wel wat verschillen. Je komt vaak al een heel eind met een generieke code omdat daar natuurlijk heel veel zaken onder kunnen vallen. Ik heb meerdere OBD scanners. Een van de simpelere geeft zelfs aan als er een merk/model specifieke code is, alleen niet welke. Ik heb onder andere een AutoEngenuity. Dat is een softwarepakket wat op een laptop draait. Per merk/model heb je daar aparte (software) modules voor nodig Dus er zijn ook voor onze Jaguars een lange serie van codes die specifiek voor Jaguar zijn, of preciezer, voor een Jaguar een specifieke betekenis hebben. Als je ooit een scanner koopt moet je dus even opletten. Ook moet je even kijken of de scanner wel alle vier de hoofdgroepen leest. Ik heb tegenwoordig een Autel scanner. https://auteltech.nl/autolink Een OBD code bevat een letter en vier cijfers. Als het eerste cijfer een 1 is, betreft het een merk/model specifieke code. Alles wat met een 0 begint is een generieke code. Zie bijvoorbeeld Wikipedia Each of the EOBD fault codes consists of five characters: a letter, followed by four numbers. The letter refers to the system being interrogated e.g. Pxxxx would refer to the powertrain system. The next character would be a 0 if complies to the EOBD standard. So it should look like P0xxx. The first letter indicates the family of DTC. P: Powertrain, (i.e. engine and gearbox) C: Chassis B: Body U: User network The first digit indicates if the code is generic or not (green digit): 0: Generic fault 1: Manufacturer fault The next character would refer to the sub system. P00xx – Fuel and air metering and auxiliary emission controls. P01xx – Fuel and air metering. P02xx – Fuel and air metering (injector circuit). P03xx – Ignition system or misfire. P04xx – Auxiliary emissions controls. P05xx – Vehicle speed controls and idle control system. P06xx – Computer output circuit. P07xx – Transmission. P08xx – Transmission.
  14. Kunnen meerdere dingen zijn. Als je het echt wilt weten, moet je er een OBD scanner aanhangen die liefst ook overweg kan met de Jaguar specifieke codes. Dan krijg je een of meerdere foutcodes en als je die weet, kun je meestal gericht verder zoeken. Vaak zijn dit soort storing op eenvoudige zaken terug te voeren. Een stekkertje wat niet goed vast zit, corrosie op een contactje, luchtlekkage. Met de fout code kun je in ieder geval gericht gaan zoeken en wellicht is er iets specifieks stuk. Er zijn heel wat zaken die allemaal beperkt trekvermogen opleveren. Van een simple remschakelaartje tot de throttle body en de ECU aan toe. Een tweede oplossing is om de boel even te resetten. Gewoon accu even ontkoppelen en na twintig seconden weer de boel vastzetten (best is om even de massaklem los te halen. Als je geluk hebt is alles weer terug naar normaal en dikke kans dat je weer heel veel kilometers kunt maken. Het nadeel, tot op zekere hoogte, is dat je dan de fout codes niet meer kunt uitlezen. Die worden gewist met het loshalen en weer vastmaken van de accu. Onze Jaguars zijn erg gevoelig voor de juist spanning. Een oude accu kan al allerlei problemen opleveren. Dus een goede accu met allemaal schone verbinden scheelt al gauw een hoop trammelant. Dus accuklemmen goed schoon, de grote zekeringen achterin de kofferbak en ook alle massaklemmen die overal in de auto zitten af en toe schoonmaken is aan te bevelen. Succes ermee
  15. Bij deze nog wat foto’s van de technische dag Jeroen .
×
×
  • Create New...