Jump to content

jeroendorrestein

Members
  • Content Count

    186
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

jeroendorrestein last won the day on November 27 2019

jeroendorrestein had the most liked content!

Community Reputation

50 Toppertje

Profile Information

  • Geslacht
    Niet bekend

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Hallo.
    Mijn naam is Jeroen Dorrestein. De afgelopen drie jaar heb ik in Kansas City, USA gewoond/gewerkt. Ik heb daar een fantastisch mooi XJR gekocht en de afgelopen drie jaar was dat mijn dagelijkse auto. Ruim 40.000 mijl mee gereden.

    Binnenkort komen we terug naar Nederland en ik neem de XJR mee. Ik heb in Nederland nog twee klassiekers. Een Alfa Romeo Spider uit 1986 en een Mercedes W123-200 uit 1982.

    Ik doe het meeste onderhoud en andere klussen aan al mijn autoos zelf.

Recent Profile Visitors

739 profile views
  1. Over het algemeen hoef je bij iridium bougies niets af te stellen. Sterker nog, de meeste fabrikanten raden het af, je beschadigd de bougie al gauw!
  2. Die Long term fuel trim lijkt hoog. Maar je moet altijd een beetje oppassen met een meting van short en long term trim. Long term trim is een aanpassing van de trim op langere termijn. Het duurt al gauw een 4-8 minuten voordat je een stabiele long term trim krijgt. Hier een paar interessant artikelen over Short en Long term trim: http://www.jagrepair.com/images/AutoRepairPhotos/Fuel Trim Primer Rev2.pdf http://www.jagrepair.com/images/AutoRepairPhotos/Part Two--Using Fuel Trims.pdf Naast lekkages zijn er minimaal nog een paar verdachten: MAF: Check even de diverse stekkeraansluitingen, bij mij was een van de stekkers gebroken en sloot daarom niet meer goed aan. Kijk ook even in de stekker en connector of alle pinnetjes e.d. nog goed zitten. Crank case breather: Als die verstopt zit, kun je vergelijkbare problemen krijgen. Eenvoudig te controleren (er is een Jaguar TSB die het beschrijft) Engine coils Succes ermee Jeroen
  3. Bedankt, allemaal standaard stripping. m.vr.gr. Jeroen
  4. Mijn Amerikaanse 2002 XJR heeft aan beide zijde een dunne dubbele striping. Ik vermoed dat deze er indertijd door de dealer in de USA zijn opgezet. Veel Amerikaanse Jaguars kwamen zonder striping naar de USA en dan zette de dealers er stripping op. Ik ben op zoek naar die stripping. Schadetje gehad, inmiddels gerepareerd maar nu de strippen nog. Ik heb al diverse Jaguar onderdelen leveranciers gebeld, maar niemand kan helpen. Heeft iemand een adresje waar ik deze striping zou kunnen krijgen? Of iemand die het erop zou kunnen verven? Alvast bedankt jeroen
  5. Ik had ook wat rammels en die verdwenen ook als een vinger tussen het raam en bovenzijde dashboard legde. Bij mij waren het de rooster voor- bovenaan het dashboard, net onder de ruit. Zit ook de solar-sensor in. Er waren een paar vastzet-clipjes afgebroken en die trilde. Wat superglue bracht soelaas. Succes ermee Jeroen
  6. Ik weet niet of je wel eens bij HBM bent geweest? Het is mijn favourite gereedschapswinkel. Als je geïnteresseerd bent in gereedschap dan is het leuk om een keertje te gaan kijken. Ongetwijfeld kom je thuis met wat spulletjes. Op een paar dingen na is alles wat ze hebben, vermoedelijk, Chinese namaak. Maar het is dan ook erg goedkoop. Door de bank genomen is de kwaliteit meer dan voldoende voor hobby werkzaamheden. Ze hebben tientallen van dit soort voorraaddozen en ik heb er heel wat van in mijn garage op voorraad
  7. Je kan ook eens bij HBM kijken. Die hebben allerlei soorten voorraad dozen voor al dit soort spul. Hier een voorbeeldje: https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-415-delige-assortiment-bekleding-clips-voor-ford
  8. Er wordt wel eens vaker wat laatdunkend over de X308 gesproken als ware het een Ford. Niets minder is waar. In die jaren was Ford weliswaar eigenaar, maar bemoeide zich niet met het onderwerp. Dat kwam later pas. Maar de Jaguar V8 is echt een Jaguar ontwerp, weliswaar met financieel middelen van Ford, maar verder dan ook niet. http://www.ralphhosier.uk/car-industry-uncovered/the-genesis-of-the-jaguar-v8/
  9. Tot op heden alles aan mijn XJR zelf weten te doen, met regulier gereedschap. Jaguar heeft, net als de meeste merken, heel veel speciale tools. Maar in de praktijk kom je vaak toch een heel eind met gewoon spul. Zo hebben ze een speciaal tooltje om de spanrol opzij te drukken om de multiriem te vervangen. Maar als je een beetje uitgebreide dodendoos hebt, heb je alles in huis. Als je al geld gaat uitgeven aan bijzonder gereedschap, voor de X308 is het belangrijkste tooltje wat je kunt aanschaffen, is een uitgebreide OBD scanner die alle Jaguar specifieke codes (dus voor alle subsystemen en meer dan de standaard OBD P codes) aan kan. Tegenwoordig zijn de meeste scanners geschikt voor heel veel verschillende merken. Maar toen ik in 2009 in de VS woonde en mijn XJR kocht, moest ik nog specifieke software licenties kopen voor mijn Autoenguity scanner om mijn Jaguar behoorlijk uit te kunnen lezen. Zie hier mijn huidige Autel scanner in actie: https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-10.html#post4467801 en https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-11.html#post4469547 Je kunt in de UK alle speciale Jaguar-tools huren. Ik weet alleen niet of ze die ook naar Nederland opsturen. Via SNG Barrett zijn nog altijd wat speciale tools te bestellen. Of je echt nodig heb, is soms de vraag. Maar vaak wel gewoon erg handig. Dit is bijvoorbeeld een speciaal tooltje: https://www.sngbarratt.com/nl/#!/Nederlands/parts/77f7b0b5-66c2-4d9f-b72f-ef8ddc23e073 Jeroen
  10. Dat vermoedde ik al, maar dat zegt nog lang niet alles over de conditie van je koelvloeistof. Dit is eigenlijk een beetje verouderde testmethode toen koelvloeistof gewoon gedemineraliseerd water met wat alcohol/glycol om het vriespunt te verlagen was. Moderne koelvloeistoffen zijn aanzienlijk geavanceerder en hebben diverse actieve componenten om bijvoorbeeld corrosie tegen te gaan. Het testen daarvan is eigenlijk nauwelijks zinnig. Wat je gewoon moet doen is regelmatig de koelvloeistof vervangen. Het verouderd domweg en zelfs als het beschermd tegen vorst is dat zeker geen garantie dat het nog steeds beschermd tegen corrosie. Hoe frequent je moet vervangen hangt van nogal wat factoren af. Maar het begint natuurlijk met welke vloeistof je nu hebt. G12 kan wel tot 4-5 jaar meegaan, mits het systeem schoon was voordat die G12 er voor het eerst in ging. Bijgaand wat informatie over de verschillende koelvloeistoffen en hoe frequent je zou moeten verversen. https://nl.judsonconcept.com/3938435-antifreeze-how-often-to-change-in-the-car Succes ermee Jeroen
  11. Wat meet je dan precies? Moderne koelvloeistof heeft nogal wat componenten die allemaal onderhevig zijn aan een zekere veroudering. Op mijn JTIS vind ik niets terug van vacuum vervangen van de de koelvloeistof. Maar ik kan me wel voorstellen dat het beter/veiliger is. Of er is een nieuwere instructie beschikbaar die niet op mijn DVD staat. 😉 Een van de lastige punten op de X308 is dat je de kachelkranen niet handmatig kunt openen> Tenminste niet bij mijn weten. Daar blijft bijna altijd iets van lucht achter en die komt vrij als de motor op bedrijfstemperatuur komt en je de verwarming vol open zet. Heb je in een keer een koelvloeistof laag niveau alarm! Jeroen
  12. Domme pech. Zit dat weekend al in Ghent voor een workshop macro fotografie. Ach, is ook leuk! veel plezier Jeroen
  13. Fijn om te horen dat het met je gezondheid de juiste kant opgaat. Ik heb een X308, maar lijkt me toch erg interessant. Dus ik ben van de partij. Data is altijd lastig, maar een lichte voorkeur voor zaterdagen. Jeroen
  14. Met een reservesleutel had ik de kofferbak kunnen openmaken, maar die had ik niet bij me. Ik weet niet zeker of het met de Valet Key wel was gelukt, want die is er juist voor om alleen de deuren te openen en de motor te starten. Maar goed, ook die had ik niet bij me. Jeroen
  15. Ik had de reservesleutel niet bij mij. Had ik die bij me gehad, dan had ik zonder probleem in de kofferbak gekund. Maar de enige sleutel zat dus in de kofferbak. 12V draadje heeft geen zin in mijn geval. Dat is een goede truuk als de accu leeg is. In mijn geval was de accu niet leeg en hield de security module (die dus nog spanning van de accu krijgt) de kofferbak dicht.
×
×
  • Create New...