Ga naar inhoud

Fasett

Club Donateur
  • Aantal items

    958
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    19

Fasett won de laatste dag op 11 december

Fasett had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

108 Toppertje

Contact Methods

  • Website URL
    www.peilon.nl en www.plusvalu.nl

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Gelderland
  • Hobbies
    Daimler en Jaguar, audio, wandelen

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Jaguar staat voor mij voor uniek, onderscheidend, authentiek, sportief, kwaliteit en Daimler voor design, stijl en ultiem.
    In mijn zoektocht proefritten gemaakt in S-type, X-350, X-308, X-300, Serie III en XK8. Zowel 6 in line, V8 Super V8 en V12. Sinds 2013 een Daimler double six X-300. Sinds 2018 een Jaguar Sovereign SWB V8.
    JF en veel tips en adviezen van leden hebben mij daar erg in geholpen. Ik deel mijn ervaring weer graag met anderen. Inmiddels goed thuis in het detailen (lakbehandeling en interieurverzorging). Dus stuur gerust een PB als jouw zoektocht nog gaande is en wie weet kan ik je vanuit mijn ervaring helpen.

Recente bezoekers van dit profiel

1,264 profielweergaven
  1. Fasett

    Daimler double six in top conditie brengen

    Als gezegd, zorg dat je taxatie ook op orde is. Als er waarde vermeerderend is geïnvesteerd stem dan af met je taxateur of dit ook de taxatiewaarde verhoogd. Dat geldt niet voor alles maar kostbare modificaties als spanners, kettingen, cardan as etc. zijn wel van betekenis.
  2. Fasett

    Daimler double six in top conditie brengen

    Nee, herstellen wordt het niet. Te ingrijpend en te duur. 'Zij heeft haar body ter beschikking gesteld aan de wetenschap'. Ze zit bomvol vervangen onderdelen, ze blijft dus 'opgebaard' bij mij en zal een waardig opvolger doneren waar nodig.
  3. Fasett

    X300 vs X308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ

    Keuze b) is 'ingevuld', de tweede is binnen:
  4. Fasett

    X300 vs X308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ

    Dank je wel. Zes jaar geleden heb ik achter elkaar een proefrit gemaakt met een X-300 6 in line 4.0 en een X-308 V8 4.0. Mij staat bij dat ik toen het verschil gering vond. In beide een goed vermogen en goed koppel. Ik heb de proefrit gemaakt met de X-308 4.0. T.o.v de X-300 V12 en de X-308 Super V8 merk je het verschil vooral bij optrekken en inhaal manoeuvres duidelijk. Maar voor niet snelheidsduivels blijft dit een comfortabele motor. Wil je het verschil tussen 3.2 en 4.0 ervaren houd dan de JF meetings in de gaten. Er zijn vast leden die je daar een rit in willen laten beleven.
  5. Fasett

    Daimler double six in top conditie brengen

    Gelukkig hebben we de foto's nog
  6. In 2013 bracht ik mijn DD6 in topconditie, beloond met zilver op het JDCH concours 2014. In bijna zes jaar genoot ik van 90.000 probleemloze kilometers.
  7. Fasett

    X300 vs X308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ

    Of allebei 🧐
  8. Fasett

    Water onder achterbank 1998 XJR

    Dat je kiest voor een hoes is te begrijpen, echter ze zijn eigenlijk voor binnen. Zie andere topics op dit forum, gebruik de zoekmachine. Dus oppassen met lakbeschadigingen als je het onder alle weersomstandigheden buiten toepast!
  9. Ook ik heb voor mijn Saab 9-5 twee/drie jaar geleden de toen laatste versie gekocht. Daarbij had ik de audio/navi van mijn voorgaande 9-3 overgezet op de plek van de originele radio zonder navi. De update kostte meer dan 100,-, ik weet het niet meer precies. Ik zou het niet weer doen. Ik zou de kosten van apparatuur en software update me besparen. De navi zit erin maar ik gebruik het eigenlijk niet. Vanaf het begin liep de update al weer achter op de snel veranderende infrastructuur in Nederland. Niet alleen de nieuwbouw wijken of industrie terreinen. Denk ook aan de diverse wijzigingen van snelweg aansluitingen bijvoorbeeld nabij Amsterdam en Eindhoven. Over het aanleggen van rondwegen in de buitengebieden om kleine steden en dorpen verkeersluw te maken. Als je dan twee navi's hebt is de grap om ze beiden aan te zetten. Ik ben meer tevreden over google maps dan de Navtech. Zowel in de reisadviezen als de snelheid waarmee alternatieve routes wegens knelpunten worden voorgelegd. Dat maakt dat bij mij eigenlijk altijd google-maps aanstaat. Gelijktijdig met Flitsmeister. Laatste niet omdat ik een snelheidsduivel ben. Eerder omdat ik anticipeer op mede weggebruikers en mezelf betrap 'mee te gaan' op wegen die ogenschijnlijk sneller bereden kunnen worden dan de max snelheid aangeeft. Maps en flitsmeister bijten elkaar niet, en wisselen elkaar automatisch af als er iets te melden is.
  10. Fasett

    X300 vs X308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ

    Voor b) een daily Jag kies ik voor een V8 4.0. Fijne auto waarin afstanden mee kunnen worden afgelegd. Het brandstof verbruik is daarbij gunstiger dan bij de V12 en bespaart milieu en de portemonnee.
  11. Fasett

    X300 vs X308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ

    S-type Als vervangend vervoer ook en rit in een S type 3.0 gereden. Los van smaak en de bekende Ford discussies, rijdt ze comfortabel. Hoewel afgeleid van de klassieke S een moderne auto. Prijstechnisch interessant. Voor relatief weinig geld worden ze aangeboden en verkrijg je heeel veeel auto. Ik zou eerder aan de slag gaan met een klassieke S of voorlopende MK. Dat past even niet bij mij prior van een daily rider. Het maakt mij duidelijk dat ik 'klassieker' wil blijven rijden. Dat is het leuke van de XJ, vanaf S1 t/m X-350 is er relatief weinig veranderd aan de basis van het model. Wel in design en zeker in techniek. De laatste modellen lijken 'oud', maar bevatten betrouwbare techniek en luxe accessoires. Daimler X-308 LWB Super V8 Model en inrichting doen sterk denken aan mijn DD6. Ook hier de heerlijk zittende stoelen achterin met middenconsole en extra beenruimte. De stuurbediening is functioneel. Daar moet jezelf de afweging maken tussen wel of juist niet. Voor mij doet het wat afbreuk aan 'klassieke beleving' als je zelf de bestuurder bent. En dan 'het blok'. Dat is echt anders dan een V12. Begroet mijn V12 bij de het aanslaan altijd even met een licht 'axiale beweging', dit blok laat de auto bij de start niet 'bewegen'. Totdat je het gaspedaal iets indrukt. Ze wil er meteen vandoor. Heb ik in mijn V12 vooral het 'Limo gevoel', hier gaat het om accelereren, sportief voorwaarts. Ook op de cruise control is doet het geluid iets van 'ik wil veel sneller, ik kan het!' En dat is ook zo. Zeker in de S-stand heeft ze er zin in. Pk's en koppel heb ik niet paraat, maar met 8 kabouters doet ze niet onder aan die 12 die ik ken. Ik mis het glijden. Ook op de gebruikelijke 80-100-120-130 km standen blijft het geluid van, ik denk de turbo, iets vragen van 'dit kan toch sneller'. Het maakt mij 'gehaast' t.o.v. mijn V12 beleving. Ik kan me goed voorstellen dat voor een sportief rijder mijn V12 te 'gezapig' is, dit blok is m.i. voor de sportieve rijder. Jaguar Sovereign X-308 SWB V8 Voorin is de uitstraling niet veel anders, achterin natuurlijk wel. Geen stoelen en middenconsole maar de bank en minder beenruimte. Bij de start meldt zij zich zonder de hogere toon van de turbo. Het optrekken gaat 'gemoedelijk' en doet de rust ervaren als in de V12. De wegligging is anders dan in de LWB's, zowel de S-V8 als mijn DD6. Lekker wendbaar, mogelijk door de 'kortere uitvoering'. Je bemerkt het ook met inparkeren, het gaat allemaal vlot en gemakkelijk(er)? Met accelereren een duidelijk verschil met de S-V8 en de V12. Zowel in de N als S stand. Je maakt een proefrit, dus bent extra voorzichtig. Maar dan nog blijkt bij een inhaal manoeuvre het verschil wel overduidelijk. Nu heb ik zelf iets van 'dat mag wat sneller'. Bij de cruise instellingen geeft de V8, als bij de start, het gevoel van rust. Jaguar maakt natuurlijk niet voor niks verschillende motor-uitvoeringen. Overduidelijk is voor mij de Super V8 te koppelen aan sportief rijden, ook in de N stand. Voor glijders adviseer ik de V8. En met dat ik het laatste ben is me dat met deze proefritten (weer) duidelijk.
  12. Fasett

    X300 vs X308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ

    Ik wil mijn keuze tussen concours, daily rijden of allebei bepalen: a) mijn dame in concours staat is een 'hobby'-auto? Behoud van waarde is belangrijk voor mij. Ik maak relatief weinig kilometers per jaar (max 5-7 duizend) b) mijn dame is voor dagelijks gebruik. Elke dag geniet ik in mijn auto in een prima staat, maar dat behoeft geen concours staat te zijn. c) mijn dame in concours staat gebruik ik dagelijks. Dat is nu net de uitdaging, alles is top onderhouden en ik geniet daar dagelijks van. Waarde vermindering door een hogere kilometer stand accepteer ik. Ik geniet zelf van mijn auto, het is geen 'belegging'. John37 schreef: Ook als je voor b) gaat zijn er vele dingen waarover je een besluit moet nemen. Alleen XJ of iets anders ook mogelijk? "Echte" Jaguar, Ford of Tata Jaguar? 6 in lijn , V6, 2x6 of ...... ? Dan rolt er vanzelf X300, XJ81, XJ40, XJ series , ...... uit of het gaat moderner (X308, X350, .... zelfs ander model worden Misschien zelfs wel een XF diesel. Ik kies voor b). Voorlopig althans, ik stel een keuze a) of c) uit en neem de tijd. Alleen XJ of iets anders? Een goede vraag. Want er staat al een Saab 9-5 estate. Ik overweeg een X-type estate. Maar met de Saab ben ik dit jaar eerder voor de keuze gesteld: wegdoen of herinvesteren. Ik heb het laatste gedaan, dus dat zou een desinvestering zijn nu de 9-5 onder meer van een nieuwe versnellingsbak is voorzien. Die kan dus nog wel een tijdje mee. Daar zet ik niet ook nog een X-type estate naast. De moderne XF Diesel is als km maker ook een optie. Echter daarmee zou ik breken met mijn passie 'vintage' te rijden. Niet dat 1:7 of 1:10 benzine rijden nu milieu vriendelijk is, diesel is het ook niet bepaald. Als ik dan voor modern zou gaan, dan ook duurzaam. Een 'Echte XJ Jaguar' is voor mij tot en met het model 308. De 350 is net zo'n kantelpunt. De Tata modellen ga ik wel steeds meer waarderen, maar ik heb toch meer met het klassieke model. En dan de motorblokken, 6 in lijn, V6, V8 SuperV8 en de V12. Mijn Jaguar specialist is een sportief rijder en attendeert mij op een Daimler XJ 308 LWB SuperV8. Ik organiseer vlot achter elkaar een Jaguar Sovereign X-308 V8 en een Daimler X-308 SuperV8 te kunnen rijden. Mijn referentie is natuurlijk de Daimler X-300 V12.
  13. Fasett

    X300 vs X308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ

    Voordat we verder gaan herhaal ik even de opsomming die je eerder aantreft in dit topic. Dan hoef je dat niet terug te zoeken en m.i. is het na zes jaar nog steeds relevant: brandstofkosten, verschil tussen modellen, echter hangt sterk af van je rijstijl af tijdige en preventieve maatregelen maken van elk model en motorblok betrouwbare km-eters Revisie kosten op basis van de gangbaar aan te brengen verbeteringen van het model en motorblok 300 oer betrouwbaar (en uitontwikkeld), 308 geluid en kracht passend bij de 8 cilinders 308 wat nieuwer model, dus wat meer ontwikkeling in techniek, luxe en afwerking click-factor, wat vind je (ik) mooi (om te zien EN te horen) Op bovenstaande kies ik begin 2013 voor: de X-300, DE combinatie van klassieker en betrouwbare techniek de D6 voor het geluid, de rust, het 'glijden' de LWB, lekker ruim achterin de afzonderlijk verstelbare stoelen achter met verhoogd middenconsole voor persoonlijke voorkeur en comfort, zoals het zonnedak de full options van een Daimler, liefst alle toeters en bellen Britisch racing green en creme voor de traditie en real Britisch een perfecte basis waarvan je ze nog maar weinig ziet, om weer helemaal in top conditie te kunnen brengen. Die basis is mogelijk de laatste import auto in Nederland van de Daimler X-300 D6 waarvan de productie in april 1997 stopte en dit mobiel 'pas' in augustus 1998 voor het eerst op kenteken kwam. De keuze is: weer een Daimler X-300 DD6 of toch iets anders?
  14. Fasett

    X300 vs X308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ

    Voor we op de modellen ingaan wil ik benoemen dat een Jag of Daimler rijden (ook) bij mij gaat om de beleving, de emotie bij het rijden. Voor mij is dat de 'rust'. Goed zittend, goede muziek, resonantie van de motor, zwevend over de weg, etc.: heerlijk relaxed! Voor anderen is de gewenste beleving heel anders. Bijvoorbeeld de wegligging, het contact met het wegdek, het geluid van de turbo, acceleratie, robuust, een tikje rauw, etc.: heerlijk sportief. Een supercharter maakt mij zelf 'onrustig', maar ik snap dat het voor een ander een heerlijk sportief geluid kan zijn. In Jaguars en Daimlers onderscheid ik 'de glijders' van de 'sportieve rijders'. Laten we dat een hoofdlijn noemen, glijden of sportief rijden. Zo zijn er nog twee hoofdlijnen voor mij om op te kiezen: Klassieker of Moderner Elke auto is 'modern' in zijn eigen tijdsbeeld. Maar naarmate jonger zijn ze voorzien van de laatste ontwikkelingen. Als gebruiker (ik ben niet technisch onderlegd) gaat dat met name om de electronica. Hoe belang vind je het voorzien te zijn van knopjes op je stuur, van Navi, audio, bluetooth etc.? En zeker niet onbelangrijk, tot waar zie jij in een model een Jaguar? Bestaat dat ook na de X-350 (2003) of is een XJ Mark IV (2006) dat ook. Dat is pas echt kiezen tussen klassiek en modern. Milieu en brandstofverbruik Hierover voldoende discussie, meningen, ook op dit forum en ik beperk me hier uitsluitend tot twee keuze-elementen van het brandstofverbruik: 1. Is milieu / uitstoot geen enkel punt van overweging of medebepalend? 2. wat zijn de variabele kosten van het model dat je kiest. Immers is brandstof daarin een belangrijk onderdeel. Verder bepaalt de omvang van het aantal kilometers natuurlijk om hoeveel het gaat, zowel voor punt 1 als punt 2.
  15. Fasett

    Daimler double six in top conditie brengen

    Eens Arie, ik laat het onafhankelijk beoordelen. Alles voor de kofferbak is top. Het is echt zo zonde voor deze JDCH prijswinner 2014
×