Jump to content

wilfredfoto

Club Donateur
  • Content Count

    2083
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    36

wilfredfoto last won the day on September 22

wilfredfoto had the most liked content!

Community Reputation

191 Toppertje

About wilfredfoto

  • Birthday 03/16/1962
  • Age 58

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.infojaguar.nl
  • Age 58

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Breda
  • Hobbies
    Fotografie, sterrenkunde en natuurlijk Jaguars.
  • Age 58

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Mijn naam is Wilfred en woon in Breda samen met Brigitte en onze 2 kinderen.

    Ik werk bij Siemens in Breda op de afdeling Customer Service en reis voor mijn werk regelmatig over onze mooie aardbol. Hierbij pleeg ik calibraties en onderhoud aan meetapparatuur bij onder andere autofabrikanten.

    Mijn Jaguar XJ6 SIII uit 1979 heb ik sinds februari 2010 in mijn bezit. In de eerste jaren heb ik veel aan onderhoud en reparaties gedaan, wat zeker zijn vruchten heeft afgeworpen en er zodoende veel rijplezier aan beleef.
  • Age 58

Recent Profile Visitors

2370 profile views
  1. Ik kwam tot de ontdekking dat deze pakkingen niet meer leverbaar zijn, althans niet bij SNG. Er is een alternatief, maar die moet op maat worden gemaakt aan de binnenkant. Op EBay vind ik ze origineel nog wel met lange levertijd en hoge verzendkosten. Heeft hier iemand ervaring mee ? Alternatief:
  2. De grote moer is er uit, toch met de lucht sleutel. Een paar keer op en neer, los/vast/los/vast/los en toen kwam er beweging in. (Is een truc die ik ooit eens van een oude timmerman het geleerd als iets niet los wilt komen) Alle studs zitten er nu in, ik heb een kopmoer doorgezaagd om in combinatie met een andere de studs vast te kunnen draaien, scheelt weer een speciale tool. Nu even rust, ik ben volgende week in Duitsland bij Daimler, Ford en Porsche. Ik zal daar geen XK motor aantreffen, maar ze zijn altijd wel enthousiast als je over je hobby project praat. Dan zijn er weer onderdelen binnen en kan ik de distributie in elkaar zetten, huis en Carter pan terug en natuurlijk de kop. En kan gaat het opschieten 🙂
  3. Verstoken van alles, je vrouw, zeurende kinderen, de deurbel, woonprogramma’s en andere onzin op tv, enz.
  4. Aan deze eigenwijze meneer hebben we op het moment ook al onze handen vol.
  5. Hmmm, Ik heb al wat geprobeerd met die bout . Goed passende sleutel , lucht sleutel, rustgevende muziek met wierook, vriendelijk vragen.. Maar nog geen zin om los te komen. Heet stoken lijkt me nog wel iets ja.
  6. De eerste studs zitten er in nadat ik de schroefdraden met het tapje heb schoongemaakt. Er lag ook aardig wat bagger rondom het gat waar de studs in gaan. De vriespluggen gaan er goed uit, twee gaatjes boren en een flinke klap met de hamer op een beitel en dan komt tie wel. Ik kan de studs nu gewoon met de hand tot het einde erin draaien, dat lukte niet voor het schoonmaken. Hoe krijg ik de grote bout trouwens los op de foto ? Daar zal ook wel het nodige achter liggen. Of is dat geen water kanaal ? Morgen de rest maar doen. Wilfred
  7. Ja klopt, bedankt! Ik heb eerst de inlaat gedaan, daar kwam ik twee shims te kort en de nokkenas er weer af gehaald. Vervolgens de uitlaat. Die is nu ok, maar inderdaad oppassen als ik weer aan de inlaat ga beginnen.
  8. Ik had mijn twijfels over de schroefdraad onder in het blok waar de studs in komen. Ik heb al een filmpje gezien van iemand die deze schoonmaakte en dat bleef kriebelen 🙄 Dus om te proberen 1 vriesplug eruit gehaald en met een tap 7/16 UNF en een 7 mm dopsleutel de draad schoon gemaakt. Het was dus echt nodig, door alle bagger die er inzat kon ik de nieuwe stud niet echt ver naar binnen draaien, nu deze draad schoon is kan ik het met de hand helemaal tot het einde erin draaien. Nu de andere negen nog.. IMG_1477.MOV
  9. Besloten om eerst de kop af te monteren. Het revisie bedrijf heeft de kop gevlakt, kleppen, veren en seals vervangen. Dat laatste had ik ook wel kunnen doen, maar de kop lag toch al uit elkaar. Het is beter om de kop klaar te hebben voor deze op het blok gaat, omdat anders de nokkenassen steeds los moeten worden gemaakt. Nu kan ik zonder er bij na te denken de assen vrij roteren. Ik heb wel een verhoging gemaakt zodat de kleppen de werkbank niet kunnen raken! Nu heb ik dus de lagerschaaltjes vervangen en de nokkenassen met willekeurige shims terug geplaatst. Dit kon niet anders daar er geen enkele referentie meer was voor de speling. Het moet dus in twee stappen. Nu heb ik de speling kunnen meten en die is op vijf cilinders te ruim, eentje staat op 0.25mm en moet 0.35mm worden. Deze shim moet dus iets dunner en de rest dikker worden. Morgen de as er weer af, de shims opmeten met een micrometer en vervolgens de juiste shims erin plaatsen. Daarna de inlaatkant. Een leuk klusje dus !
  10. De motor en de kop zijn weer terug, nu eens uitzoeken hoe alles ook al weer heeft gezeten 🤔 Ik heb eerst de krukas in de uitgangspositie gezet waarbij cilinder 1 en 6 bovenin staan. Dit is wanneer de krukas op 0 graden staat, maar in mijn geval zit er nog geen krukaspoelie op en ook geen metalen aanwijs dingetje waar je normaal de stroboscoop op richt. Bovendien is dit dingetje verstelbaar zodat er al helemaal geen referentie meer is. Het blijkt simpel, je moet net zolang aan de krukas bewegen totdat de cilinders in het midden exact op dezelfde hoogte staan. 2 en 3 bv bewegen immers tegengesteld, 4 en 5 ook. Nu staat alles goed en kan alles weer in elkaar gezet worden. Als de nokkenassen straks op de kop liggen met de bekende konijnenoortjes op cilinder 6 dan zit alles zoals het hoort . Dit bronzen tandwiel is bij de demontage beschadigd geraakt en moest dus vernieuwd worden. Kost nog veel ook !
  11. Het is de kant van de versnellingsbak waar dit rubberen stripje hoort. Die twee halve maantjes zitten aan dezelfde kant, maar dan echt om de krukas heen. De rubberen is alleen om de carterpan af te dichten.
  12. Ik heb in de cloud maar weer eens een mapje aangemaakt, te weten Motorwissel 3. Ik hoop dat dit de laatste is 🥴 In ieder geval leuk om ook dit weer bij te gaan houden, temeer omdat het nu echt een volledig gereviseerde motor wordt. Eerst maar de bovenkant en onderkant schoonmaken en spuiten. De kleppendeksels en het blok worden hoogglans zwart. Op de eerste foto zie je een rubber seal die ik de vorige keer ook heb vernieuwd, maar er nu heel raar uit ziet. Hij paste toen goed en verder geen bijzonderheden. Nu lijkt het of de seal heel heet is geworden en er uit is geperst, vreemd.... Er was aan de kant van de bak inderdaad sprake van wat olie lekkage.
×
×
  • Create New...