Jump to content

h.j.thomassen

Members
  • Posts

    223
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Goed

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.myDS420.info

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Nijmegen

Wie ben ik

  • Voorstellen
    Ik ben Hendrik-Jan Thomassen. Beroepsmatig ben ik IT-consultant en programmeur, gespecialiseerd in UNIX/Linux systemen. Ik heb twee Daimler DS420 limousines, beiden uit 1971.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Je kunt zo'n bumper prima demonteren. De achterbumper van mijn auto krijg ik er trouwens alleen maar af als een van de benzinetanks verwijderd is. Misschien is dat bij jouw auto ook zo, en als je dan toch met die tanks aan de slag gaat... Let wel even op of de bouten voor de bevestiging misschien in kooimoeren ("cage nuts") in de bumper zitten. Als je de kooi kapot trekt (en dat lukt gemakkelijk) dan is het moeilijk om nieuwe te vinden. hendrik-jan
  2. Als die vlotter ongeveer hetzelfde is gemonteerd als bij mijn auto dan zit er een platte rubber ring in voor de afdichting. Datzelfde geldt voor de drainage stop. Zorg beslist dat je nieuwe ringen gebruikt als je de zaak weer in elkaar zet. Als je daarna de eerste keer weer gaat tanken zorg dan dat je eerst inschat hoeveel je ongeveer in de tank moet gooien om net boven die afdichting te komen. En neem eventueel een opvangbak en veel keukenrol mee. Als je 'm bij montage niet helemaal goed dicht hebt gekregen dan slaat de paniek beslist toe als je je realiseert dat je boven het lekkende punt nog tien of twintig liters benzine hebt ingetankt. En als je dat naar buiten ziet komen dan is dat waanzinnig veel.... Ask me how I know. hendrik-jan
  3. Onderschat het ombouwen van de handrem niet. En als je het helemaal goed wilt doen moet je zelfs de rust-stand van de ruitenwissers naar de andere kant ombouwen. hendrik-jan
  4. Want de ontwerpers wisten natuurlijk dat de wetten van de aerodynamica niet gelden in het donker.... hendrik-jan
  5. "Engelse" boutjes koop je o.a. bij Imparts in Ede: http://www.imparts.nl/ hendrik-jan
  6. Ik ben dat met hem eens. Die neerbuigende opmerking over die scooter was onnodig. Ik zie veel liever dit soort opmerkingen. We moeten iedereen in zijn waarde laten hendrik-jan
  7. Voor de echte verzamelaar komt over een week heel wat moois op de markt: http://www.bonhams.com/press_release/14485/ hendrik-jan
  8. Onder de merknaam Griffon worden veel verschillende produkten aangeboden. De pure kruipolie heet Imal (van Griffon dus). Die Imal moet je hebben. hendrik-jan
  9. Dat ziet er op de vergroting uit als een echte bout+moer. Dus als je de moer splijt en de bout beschadigt dan is het nog gemakkelijk om te repareren. Kun je gemakkelijk bij de kop van de moer? hendrik-jan
  10. Die 9/15 moet 9/16 zijn. En als je dat hele rijtje omrekent naar .../16 dan zie je dat je een compleet setje hebt op 11/16 na (die heb je niet nodig). Ik zou nog twee kleinere maatjes bijkopen. Als je een dopsleutel-set hebt moet je beslist ook een setje doppen in inch-maten erbij kopen. Die verkopen ze als "strips", vrij goedkoop omdat er geen handvat/ratel bij zit. Dat wordt in Antwerpen een hele boodschappenlijst hendrik-jan p.s Op de foto kan ik niet goed zien of de vastzittende moer op een bout zit, of op een "vast" onderstuk. Wanneer je je sleutel verlengt loop je grote kans dat de bout afbreekt. Dan is de zaak natuurlijk ook los.....
  11. Kijk, dat wist ik nou weer niet. Ik gebruik zelf inderdaad altijd Imal kruipolie. Maar ik dacht dat dat gelijkwaardig was aan WD40, en heb WD40 in mijn reactie genoemd omdat Frank dat produkt zelf had genoemd. En je hebt ook gelijk dat niet alles met kruipolie los te krijgen is. Mijn favoriete "terminator"-gereedschap is trouwens niet een slijptol, maar een Power File van B&D. Dat ding zou ik echt niet willen missen. Het werkt veel langzamer dan een slijptol, en heeft iets meer ruimte nodig, maar het geweld van een slijptol maakt me bang om uit te schieten. Bij mijn garage gebruiken ze voor de wanhopige gevallen ook wel eens een acetyleenbrander. Dat schijnt de roestverbinding tussen moer en bout op de een of andere manier te "cracken". Zulk gereedschap is voor mij wat te veel van het goede. Maar een kleine soldeerbrander zoals deze: https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-gasbrander-recht-1300w/p/B401285?q=fh_location%3d%2f%2fcatalog01%2fnl_NL%2fcategories%3C{catalog01_catgnc04}%2fcategories%3C{catalog01_catgnc04_catgnc04s001}%2fcategories%3C{catalog01_catgnc04_catgnc04s001_catp0340102}%2ffh_item_type%3d{product}%26fh_lister_pos%3d7%26fh_start_index%3d0%26fh_refview%3dlister%26fh_view_size%3d20%26fh_eds%3d%25C3%259F%26fh_secondid%3db_product_b021401285 heeft me al een paar keer goed geholpen. hendrik-jan
  12. Citaat: Zijn die moeren en bouten dan geen metrische maat??? Iemand nog tips hoe je zoiets los kan krijgen? Jouw auto is van 1986; toen was Jaguar nog "in de overgang" van UNF naar Metrisch. Dat proces heeft jaren geduurd: de ene toeleverancier gebruikte nog UNF, de andere was al overgegaan op metrisch. Kijk maar eens in dit service manual van een ander type, anno 1985 (rechtsonder op de blz. en op de blz. erna) http://www.myDS420.info/servman/AKM9135/s3.07-05.l.html Het loont zich om te investeren in een set engelse/inch maten steek/ringsleutels. Als een niet-metrische moer echt vastgeroest zit dan maakt het veel verschil of je hem te lijf gaat met een metrische sleutel of met een (goed passende kwaliteit) inch-maat sleutel. Voor wat betreft WD40 enz. enz. moet je je realiseren dat dat spul soms lang nodig heeft om in te kruipen. Ik heb meerdere situaties gehad waar een moer pas na 14 dagen inwerken los kwam. Toen ik dat eenmaal door had heb ik meteen een paar spuitbussen van dat spul gekocht en fors gespoten op elke moer en bout die onder de auto te zien was. Na twee weken dat recept herhaald. En volgens mij heeft het verschil gemaakt: ik heb relatief weinig last meer van echt vastzittende moeren (maar zeg nooit nooit). Dus zo'n moeren-splitter als op bovenstaande foto is ook nooit weg. Maar er schijnt een natuurwet te zijn die zegt dat bij echt vastzittende moeren je ook geen ruimte hebt om zo'n splitter op te zetten. hendrik-jan
  13. Wellicht ten overvloede: lassen aan een benzinetank moet je overlaten aan specialisten. Zelfs als je denkt dat hij leeg is, na lang spoelen en luchten enz., zitten er vaak nog zoveel benzine-moleculen in de bovenste laag van het metaal dat er ongelukken van kunnen komen. Op moleculair niveau is geen enkel materiaal 100% glad. Metaal is een kristalrooster en tussen dat rooster is ruimte waarin zich nog wat benzinemoleculen kunnen bevinden. Even googelen op 'benzinetank lassen' kan je een verbrand gezicht, of erger, besparen. hendrik-jan
  14. Als je met dat "origineel houden" te ver doorschiet dan kom je terecht bij de manier waarop de JCNA (Jaguar Club of North America) de originaliteit beoordeelt bij hun concours-wedstrijden. Dat gaat tot op het niveau van clipje hier en schroefje daar, en zelfs over de vraag of de kop van zo'n schroefje wel of niet geverfd was af-fabriek. Lees en huiver bij hun "Concours score book"; kijk maar eens naar hoofdstuk E (bladzijde VI-6): http://www.jcna.com/library/concours/Rule%20Book/Chapter%20VI%20-%20Judges%27%20Guide%20for%20Scoring%20Non-Authenticity.pdf hendrik-jan
  15. Jaguar Heritage: ongeveer 10 jaar geleden bezochten we met de Daimler&Lanchester Owners' Club het Heritage Museum aan Browns Lane. Op een of andere manier had Anders Clausager (de archivaris) te horen gekregen dat ik nogal fanatiek ben met het Daimler DS420 model, en hij sprak me aan. Hij vertelde over zijn project om de handgeschreven sales-boeken over te zetten naar computerbestanden. Dat project heeft hem decennia lang bezig gehouden. Maar je praat over vele vele tientallen manjaren werk, dus hij is afhankelijk van vrijwilligers. Enkele leden van de DLOC hadden als vrijwilligers de boeken van de Daimler SP250 (Dart sportwagen) gedaan, en hij vroeg of ik misschien het boek van de DS420 wilde doen (overtypen....). Een ruwe schatting kwam uit op een week of acht aan werk. Het werk moet in het archief gebeuren; de boeken mogen het archief niet uit. Er is ook geen onkostenvergoeding, dus je moet al goed gek zijn....Sinds die tijd ben ik elke September een week bij Jaguar Heritage geweest. Het typewerk zelf is saai, maar de staf bestaat uit heel aardige mensen en als je eenmaal in het clubje bent opgenomen dan zijn ze niet te beroerd om je allerlei leuke dingen te laten zien. Toen ik bijvoorbeeld vroeg "wat hebben jullie zo aan foto's van de DS420" kwam een stapel dozen op tafel, kreeg ik speciale archief-handschoenen aan, en mocht ik lekker grasduinen... Ook die "geheime" opslag/stalling die in een eerder bericht hier op het forum genoemd is hebben ze me laten zien. Met het boek van de DS420 ben ik al een tijdje klaar, maar ik ga nog steeds elke September en werk nu aan de boeken van eerdere Daimler-modellen. Inmiddels niet meer aan Browns Lane, maar in Gaydon. Ook Heiner Stertkamp, de schrijver van het grote boek over Jaguars dat elders op dit forum uitgebreid is besproken, komt elke September voor hetzelfde soort werk; Heiner en ik hebben heel wat weekjes gezellig naast elkaar zitten typen. Ik ga altijd de week voor de grote autojumble in Beaulieu; op vrijdagavond rijd ik van Coventry naar Beaulieu/Southampton, daar struin ik twee dagen over de jumble rond, en dan rijd ik weer naar huis. Mijn jaarlijkse "Jaguar-pelgrimage".... hendrik-jan
×
×
  • Create New...