Jump to content

Poelie

Members
  • Posts

    130
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Poelie last won the day on August 12

Poelie had the most liked content!

Reputation

167 Toppertje

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lijkt op een stuurpomp. Heb je nog genoeg stuurolie en stuurt de auto nog goed?
  2. Als de compressie goed is, lijkt me dit wel oplosbaar na een goede all-round check.
  3. Ik ken deze diesel niet maar direct ingespoten motoren hebben vaak een 3.5 bar pomp in de tank en op de nokkenas of nog een hogedrukpomp met plunjers om 110+ bar te leveren aan de drukregelaar op de rail.
  4. Niet om de persoon volledig te verdedigen maar ik snap het wel. Een moderne diesel is een hele complexe motor. Het hele spel van variabele turbo(s), 4 of 6 verstuivers, raildruksensoren, raildrukregelaar, lagedrukpomp, hogedrukpomp, motorvariabelen, verstelbare nokkenassen, EGR, uitlaatsensoren, regeneratie en de viezigheid van diesel zelf als brandstof maakt diagnose gewoon moeilijk. Het is begrijpelijk dat de topicstarter ervan baalt dat de diagnose lastig te stellen was maar andersom kan niet iedere specialist alle diesels uit zijn hoofd kennen. Er zit ook niet zoveel liefhebberwaarde aan een diesel tenzij het een unieke diesel is. Een willekeurige jaren 90 jaren 00 benzine met multipoint injectie, geen turbo en wellicht verstelbare nokkenassen is een veel eenvoudigere motor.
  5. Ik weet niet of ik voor een handbak zou gaan. Ik zou de XJ40 TWR willen vanwege zijn uiterlijk. Technisch is het niet zo'n bijzondere auto. Het is het tunen van een atmosferische motor door de persoon Tom Wilkinson en die zal daar toen ook echt leuke en schaalbare (het moet wel op schaal te produceren zijn) mods op hebben uitgevoerd maar een paar jaar later stond de supercharged 4.0 zes in lijn al klaar. Of er nu een ander nokprofiel, grotere intake, uitlaat spruitstukken of een combinatie van alles is toegepast voor wat meer PK, op het moment dat je een standaard 4.0 6 in lijn pakt en deze op de tekentafel ontwerpt om 600Nm structureel aan te kunnen, een supercharger er op zet en rond de 500-550 blijft zitten, maken al die trucjes voor een atmosferische motor niet uit. De supercharger blaast dat alles gewoon weg. Qua handbaktechniek blijf je zitten met 5 versnellingen en dat is ook het minimale dat je nodig hebt voor het circuit maar voor dagelijks verkeer wil je er 6. Ik zou een 8 traps ZF automaat kiezen en een adapter laten maken om deze aan de X300 4.0 te monteren. Een pools bedrijf maakt een aftermarket controller die deze automaat kan bedienen o.b.v. gaskleppositie en toerental. Je hebt hiermee een ongelooflijk snel schakelende automaat met ook nog eens 8 versnellingen en een 100% variabele lockup. Ik weet zeker dat jullie goede coureurs zijn maar ik denk niet dat jullie de schakeltijd enerzijds en het aantal kiesbare vertragingen anderzijds kunnen verslaan met een "oude" 5 bak. Nog los van het lekkere rijden van een automaat dagelijks en met 7 bruikbare (8 als overdrive) versnellingen die 4.0 supercharged ALTIJD rond zijn max. koppelpunt kunnen houden. Anders gezegd: De reden dat die golfjes en dat kleinere leasespul met 1.4 t/m 2.0 motoren heel goed meekomen tegenover onze oude maar grote motoren is dat er relatief veel PK uitkomt maar ook voornamelijk omdat er 7 of 8 automatische versnellingen inzitten. Wij bouwen met onze 4 / 5 bakken langzaam steeds per versnelling dat toerental op terwijl die opgeschoten autotjes sneller door die kromme heengaan. Ik overweeg volgend jaar op mijn BMW 740i (1994) 4.0 een 8 traps automaat te zetten. Ik denk echt een hele andere auto terug te krijgen op alle fronten. Stel je nu eens een XJ40 of X300 voor met 4.0, niet geblazen dus 200-250 pk en daar dan 8 versnellingen op. Dit maakt de auto al enorm vlot omdat hij door meer versnellingen te hebben veel langer en sneller bij dat max. koppelpunt of vermogenspunt blijft zitten.
  6. Ik vind het X300 interieur prachtig. Modern maar toch ook klassiek qua stijl. Een XJ40 in TWR uitvoering zou ik wel willen qua uiterlijk. Ik zou dan wel een modernere 6 in lijn pakken met supercharger (1995) en een 8 traps automaat. Zou een flink projectje zijn maar dit uiterlijk schreeuwt jaren 80 en macho.
  7. De agenda liep vol gisteren dus daar gaat hij: Vooraf: Alles wat gebeurt moet je vastleggen en opslaan. Als iets mondeling of per telefoon gebeurt moet je namailen en daarin aangeven "vandaag hebben wij gesproken over X en daarbij hebben wij o.a. Y Z en A afgesproken. Deze mail is een bevestiging van deze gebeurtenis." Het KAN zijn dat men je auto niet eens hoeft te schouwen en het o.b.v. offerte schadeherstel uitkeert. Je bent dan waarschijnlijk snel klaar voor een acceptabele prijs. Zo niet, gaat "het proces" lopen. Het probleem wat hier kan ontstaan is dat een expert van de ANDERE verzekeraar (die jou moet gaan betalen) de DAGWAARDE/VERVANGINGSWAARDE van je auto te laag gaat inschatten zodat de reparatiekosten van de schade al snel hoger uitvallen. De andere verzekeraar biedt je dan meteen dat te lage bedrag om de zaak af te wikkelen. De reparatiekosten gaan via een gestandaardiseerd systeem door schadebedrijven. Die geven snel standaardprijzen voor bepaalde delen van een auto af dus de schadetaxatie zal snel zijn gemaakt. Het kan ook GOED gaan. De expert schat je auto reëel in en van de uitkering kun je eerlijk de schade vakkundig laten repareren of je neemt genoegen met de verkoop van het "wrak" + het uitgekeerde bedrag voor de schade. Laten we uitgaan van het foute. Het probleem is dat de verzekeraar op een berg geld zit en jij juist snel dat geld moet hebben en met een kapotte auto zit. Verzekeraars weten dit en proberen net zo lang te rekken totdat jij zegt "ok betaal dan maar want dan kan ik verder". Dit wordt in het recht niet op prijs gesteld. Verzekeringsnemers moeten netjes op tijd betalen en geen fraude plegen maar verzekeraars moeten spoedig een passende uitkering uitkeren. Toch probeert men het in de praktijk. Het eerste wat je moet doen: - in kaart brengen wat je precies voor auto en uitvoering hebt; - in kaart brengen welke opties je hebt; - in kaart brengen en aantoonbaar maken hoe goed het onderhoud is bijgehouden; - zelf de markt afstruinen (marktplaats, gaspedaal en autoscout) en EERLIJK naar jezelf toe de dagwaarde/vervangingswaarde bepalen; Het bovenstaande deel je niet met de expert maar hou je voor jezelf. Dan moet je even wachten op het proces en de bureaucratische molen. De auto wordt geschouwd en de expert trekt conclusies over de dagwaarde/vervangingswaarde en het schadebedrag. Gaat het eerlijk, is het nu afgehandeld. Gaat het niet eerlijk, kun je eerst de expert ZELF benaderen met jouw zienswijze die je al in kaart hebt gebracht. Dit kan ook tijdens het schouwen als het een expert is die hier voor open staat maar er zitten klootzakken tussen. Voor dit voorbeeld nemen we even aan: - schadereparatie 2750; - dagwaarde volgens 1e expert 2500; Stel je presenteert netjes jouw zienswijze maar men doet hier niets mee. Dan moet je een contra expertise aanvragen (dit mag altijd) en dat kan bijvoorbeeld via DEKRA. DEKRA rekent 550 euro maar is wel een integere partij. De meeste experts doen niet graag contra expertises omdat dit wereldje elkaar kent en als ik jou vandaag af ga branden in een zaak dan brand jij mij volgend jaar af. De experts van DEKRA hebben dit probleem niet. De contra expert zegt bijvoorbeeld dat de dagwaarde niet 2500 maar 6000 is en hij kost je 550 euro. Nu heb je: - een offerte voor reparatie van 2750 (deze kloppen vaak wel); - een dagwaarde volgens expert 1 van de verzekeraar tegenpartij van 2500; - een dagwaarde volgens expert 2 namens jou van 6000; - gemaakte kosten door jou voorgeschoten van 550 euro; Die 2500 en 6000 dat is een flinke mismatch. Je gaat nu communiceren met die verzekeraar en die gaan de boot afhouden om nog meer tijd te rekken. Uiteindelijk krijg je dan: - toch een deal tussen jullie 2 ergens in het midden; - arbitrage (heb ik niet hoeven doen) en een 3e geeft een bindend oordeel; Gedurende het bovengenoemde proces heb je heel wat zitten bellen en mailen. Het is belangrijk vanaf dag 1 alles te documenteren en dit aan de verzekeraar te laten weten. Ze hebben geprobeerd mij 1 jaar aan het lijntje te houden maar ze hadden door dat het niet ging lukken. Ik belde dan naar de klantenservice om persoon A te spreken over schadegeval 123. Ik kreeg natuurlijk iedere keer te horen "de persoon is in gesprek ik zal een terugbelnotitie achterlaten". Dit is natuurlijk bullshit. Die persoon was niet 20x in gesprek, ze waren me aan het afpoeieren om tijd te rekken en dachten "als meneer ons belt zal meneer wel echt zitten te wachten op zijn geld." Dus IEDERE KEER als ik dat hoorde mailde ik daarna naar klantenservice@verzekeraar.nl "Beste verzekeraar, zojuist 10-01-2021 14.00 heb ik gesproken met Priscilla over het spreken van persoon A over schadegeval 123. Zij gaf aan dat persoon A in gesprek is en mij zal terugbellen. Dit bericht dient als bevestiging dat bovengenoemd gesprek en de toezegging zijn gedaan, mvg." En 2 dagen later: "Beste verzekeraar, zojuist 12-01-2021 14.00 heb ik gesproken met Priscilla over het spreken van persoon A over schadegeval 123 omdat hij mij na de toezegging van 10-01-2021 nog niet heeft teruggebeld. Zij gaf aan dat persoon A in gesprek is en mij zal terugbellen. Dit bericht dient als bevestiging dat bovengenoemd gesprek en de toezegging zijn gedaan, mvg." En 2 dagen later: "Beste verzekeraar, zojuist 14-01-2021 14.00 heb ik gesproken met Priscilla over het spreken van persoon A over schadegeval 123 omdat hij mij na de toezeggingen van 10-01-2021 en 12-01-2021 nog niet heeft teruggebeld. Zij gaf aan dat persoon A in gesprek is en mij zal terugbellen. Dit bericht dient als bevestiging dat bovengenoemd gesprek en de toezegging zijn gedaan, mvg." Op een gegeven moment zag die klantenservice van 10 meiden steeds die (blocked) Poelie in de mailbox verschijnen met zijn "blablablabla". Dit zal daar intern zijn doorgecommuniceerd of zijn opgevallen want op een bepaald moment werd ik gebeld (na 1 jaar) met de boodschap: "Ja meneer Poelie, dit loopt sinds maart 2021...... we willen er van af". Toen hadden we binnen 5 minuten een deal. De kern van dit lange verhaal is: - in kaart brengen wat je hebt en daar ook eerlijk in zijn naar jezelf toe; - wachten op de 1e expert; - wachten op de 2e expert indien nodig; - daarna NOG MEER WACHTEN; - daarna een deal met de verzekeraar of arbitrage; En voor al deze stappen geldt, vastleggen, vastleggen, vastleggen, vastleggen. De verzekeraar moet zien dat jij niet loslaat tot je hebt wat je wil zodat het tijd spelletje tegen zich gaat werken. Het onnodig rekken en keer op keer NIET voortvarend handelen keert zich op korte termijn tegen jou omdat je geld nodig hebt maar op de lange termijn tegen hun.
  8. Ik stap zo de auto in naar kantoor maar zal vandaag uitgebreid reageren. Vorig jaar probeerde een verzekeraar me af te poeieren met 2750 maar dat werd 12.000. In een worst case scenario moet je wel een lange adem hebben. Dit is een kwestie van dossieropbouw en documenteren.
  9. Ik heb het zelf andersom gehad. Te koude motor en een thermostaat vast open.
  10. Een kapotte thermostaat staat meestal juist open. Ik zou de waterpomp checken.
  11. Handig dat het ter plekke kon. Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak. Ook was ik in de veronderstelling dat een S tot 2003 de ford had. Blijkbaar inderdaad hadden de 2.5s al een 6 bak. Ik ben benieuwd waarom Jaguar/Ford daar voor 2003 een onderscheid in heeft gemaakt.
  12. Dit ziet er goed uit. Mag ik vragen hoe je de hemel er uit krijgt? Ik overweeg de hemel preventief te doen.
  13. Met dat afremmen zal de computer denken dat je flink wil vertragen en dan vanzelfsprekend weer een keer wil optrekken, de versnelling staat dan alvast klaar. Bij de heuvel op/af gebruikt de computer een hellingshoeksensor/gyro of de injectoropeningstijd wordt gelezen. Als je in een te hoge versnelling (dus laag RPM) de heuvel op gaat, staan de injectoren lang open omdat de motor veel brandstof zal vragen. De gegevensvergelijking van "relatief weinig RPM t.o.v. een lange openingstijd" is dan het signaal voor de automaat dat hij terug moet schakelen.
  14. Time Left: 15 days and 9 hours

    • FOR SALE
    • Gebruikt

    Betreft X308 3.2 of 4.0 standaard remmen. 4 klauwen gereviseerd. De klauwen zijn gedemonteerd, gestraald, meerdere keren gelakt met hittebestendige lak en afgelakt met blanke lak. De voorklauwen zijn preventief voorzien van nieuwe zuigers. De 2 klauwen achter hadden goede zuigers. De afdichtringen in de cilinder en de stofhoezen zijn vernieuwd. De zuigers, rubbers en bussen van de drager zijn ruim voorzien van ATE remcilindervet.

    290.00 EUR

×
×
  • Create New...