Jump to content

Poelie

Members
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Poelie last won the day on July 2

Poelie had the most liked content!

Community Reputation

17 Goed

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Time Left: 1 month and 26 days

    • Gezocht
    • Gebruikt

    Voor mijn vriendin zoek ik een X308. Dit mag een 3.2, 4.0 of Supercharged zijn. Ons budget is ruim maar we zoeken bewust een goedkoop exemplaar. De reden hiervoor is dat al deze oude auto's verborgen roest kennen. Ook exemplaren met geen zichtbare roest en wielkasten die vrij zijn van roest gaan onderhuids en in de kokerbalken al roest hebben. Wij kopen liever een exemplaar met c.a. 2 tot 2.5 ton aan kilometers en wat lakproblemen dan een exemplaar van 9.000 die ogenschijnlijk perfect is. Achtergrond: - we gaan voor complete restauratie, de auto wordt dus sowieso gestript en compleet gerestaureerd; - een 5HP24 gaat vroeg of laat op de vooruitkoppeling kapot. Bij iedere 3.2 of 4.0 nemen we aan dat revisie z.s.m. nodig is dus tenzij er een factuur bij zit van gereviseerde bak met gereviseerde schakelunit en heavy duty ingaande as, beschouwen we de automaat als verloren ook al lijkt hij het perfect te doen; - alle X308 hebben roest. Niet zichtbaar? Dan zal het al wel in de kokerbalken en in het chassis zitten; Wat we zoeken: - blauw of british racing green; - bij voorkeur creme interieur, zwart mag ook. Het interieur moet in goede staat verkeren; - van buiten in redelijke staat. Lak moet er goed uit zien maar hier en daar wat beschadigingen maakt niet uit. Reden hiervoor is dat we eerst een paar maanden rijden en de techniek / motor / olieverbruik bekijken voordat we all-in gaan en de auto strippen; - geen grote deuken behoudens enkele kleine parkeerdeukjes; - geen enorme roestplekken. Hier en daar wat beginnende roest kan acceptabel zijn; - de motor moet goed lopen; - de automaat moet in ieder geval goed genoeg zijn om te kunnen rijden; Bovengenoemde X308 3.2 / 4.0 komen we op marktplaats tegen van 2000 tot 3500. Alleen is de kleur dan niet goed :).

    3,000.00 EUR

  2. Poelie

    x300 bakstoring

    In de automaat onder op de aandrijflijn. Bij het verwijderen van de carterpan zie je hem al zitten. Een groot aluminium blok aan de automaat geschroefd. Dit is het schakelapparaat.
  3. Met een pijpbuiger de buis voorzichtig buigen. Iets minder kromming op de hoek (hij past dan niet) en bij de route omhoog juist wat extra kromming een andere richting op. De buis komt er dan wat schuiner in te liggen maar op deze wijze moet het wel netjes passen en functioneren.
  4. Kijk ik zat spot on 😄. Dat is goed voor mijn zelfbeeld. Ik zou die peilstok laten zitten. Dit is misleidend en daar is de automaat niet mee geleverd. Gewoon het volgende: - garage of specialist laten bevestigen dat het olieniveau nu goed is; - controleren keerring ingaande as en uitgaande as op zweet of lekkage; - controleren pakking carter en ontluchtingsplug op lekkage; - controleren aansluitingen koelleidingen op automaat op lekkage; - controleren aansluitingen op bakkoeler en bakkoeler zelf op lekkage; Lekt er niks en staat hij goed op niveau, ga je de komende JAREN gewoon geen olie kwijtraken. Klaar. Hier kun je echt op vertrouwen.
  5. Wat zit er precies voor werk aan? Kilometerstand, loop motor / bak en vraagprijs?
  6. Poelie

    x300 bakstoring

    Deze automaat is al computergestuurd en kan worden uitgelezen. Dit geeft vaak al inzicht. Als je de automaat zelf kunt vervangen kun je hem misschien meteen gewoon preventief reviseren. Dit is een hele makkelijke 4 versnellingen automaat. Reviseren is goed te doen met normaal gereedschap. Je reviseert dan alle afdichtingen en koppelingen. Kosten qua onderdelen zou c.a. 400 euro zijn. Als je ook de omvormer laat reviseren ga je richting 700 euro. Mocht je het probleem willen zoeken, moet je eerst uitlezen. Daarna zou het aflaten van een klein beetje olie een goed begin zijn. Ruik je verbrandde olie, zijn er koppelingen verbrand en moet je sowieso reviseren. Als de automaat in de 1e versnelling tot en met de 40km/u rijdt en ook in de "R" wil rijden, vermoed ik een probleem in het schakelapparaat. Als de automaat helemaal niet meer vooruit wil, is revisie nodig i.v.m. een ontwerpfout in deze automaat.
  7. Dit is een automaat van mercedes, de niet-chargers hadden een ZF bak. Dit is in de regel een zeer robuuste bak die tot ver na de eeuwwisseling nog gebruikt is omdat hij leverbaar is in varianten voor 1000Nm. Bij ZF bakken is het zo dat een te laag oliepeil en scherp sturen ertoe leidt dat de pomp heel even geen olie krijgt waardoor de koppelingen hun druk verliezen. Dan ga je slippen. Ik zou dus even het oliepeil laten checken door een checkplug uit te draaien of gewoon meteen preventief nieuwe olie er in.
×
×
  • Create New...