Jump to content

andrys_posthuma

Members
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Goed

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Time Left: 1 month and 17 days

    • Te Koop
    • Gebruikt

    Vier stalen verchroomde wieldoppen te koop. Chroom is nog prima, hier en daar wat pitting.

    75.00 EUR

  2. Time Left: 1 month and 17 days

    • Te Koop
    • Gebruikt

    Sperdifferentieel voor jaguar. Past onder xj series 1-2-3, mk10 en e-type. Verhouding 3.54:1. Overgehouden van restauratie van E-type, nu weer tegengekomen bij het opruimen van de schuur. Lagers en kroonwiel/pinion zijn goed.

    350.00 EUR

  3. Dat een Borg Warner 8 "slecht" zou zijn: de originele heeft het inderdaad maar 50 jaar uitgehouden, wat een waardeloos ding De Borg Warner 8 is niet slecht, hooguit slecht begrepen, en door zijn volledig mechanische aansturing (kickdown-kabel mechaniek) gevoelig voor slijtage van datzelfde mechaniek. Met ombouw naar een XJ automatic bedoelt Rolf wellicht het opbouwen naar een Borg Warner 12. Dezelfde bak, maar dan met een beter kickdown systeem, want dat werkt nu op het motorvacuum. Hoe minder vacuum (gas verder open), hoe meer bakdruk. Geen vacuum = gas wijd open = downshift. IHC noemde dezelfde bak T28. De bak is verder toegepast door Studebaker (o.a. Avanti) en is vergelijkbaar met de ford-o-matic, cruis-o-matic en FMX. Waar ik die kennis vandaan heb? Uitgebreid googelen en bellen met GW Autos een paar jaar geleden, toen mijn eigen bak kuren vertoonde (schakelde niet op, met hulp zelf uitgevonden dat een klep vastzat, na vervanging van het kleppenhuis deed hij het weer). Ik heb toen veel gehad aan deze site: http://www.myds420.info/servmanE1021-1.html . Op deze pagina: http://www.myds420.info/servman/E1021-1/s1.D-19.l.html en verderop staat de "road test". Die test raad ik je van harte aan, om uit te zoeken waar het probleem nu echt zit. Het kan zo simpel zijn als het opnieuw afstellen van de front brake band. Veel lees en testplezier.
  4. Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb dit wel aan de hand gehad. Aan Haynes heb je niets (de instructies in Haynes over de kick down kabel zijn gewoonweg fout!) - bekijk liever de service manuals van deze pagina: http://www.myds420.info/, deze wagens hebben ook de BW 8 en BW12 bakken. De 6-cilinder E-types hadden allemaal de borg warner model 8, de V12's kregen de borg warner model 12 mee. Vanuit een ander topic begrijp ik dat je een zespitter hebt - dus laten we ervan uitgaan dat er een BW8 bak onder zit. In die servicemanuals staat ook een aantal tests die je kunt doen, ik raad je van harte aan die te volgen. Die BW8 heeft een kabel die niet alleen de kickdown, maar ook de regeldruk in de bak bepaalt. Regeldruk? Die bepaalt hoe ferm en bij welk toerental de bak schakelt. Bij flink doorrijden wil jij niet een zijdezacht schakelpunt bij lage toeren, bij cruisen over de boulevard wil je niet dat de bak met een luide klonk opschakelt - een variërende regeldruk is dus nodig en die wordt mede bepaald door de stand van je gaspedaal - via dat kabeltje dus. De BW12 bak doet dat niet met een kabel, maar met een vacuummembraan. Die 'kijkt' dus naar het motorvacuum om te bepalen hoe diep het gas is ingedrukt. Zomaar de kabel verstellen ga je merken in de schakelpunten, maar kan (met mate) niet zoveel kwaad om te proberen. Waar erg voor gewaarschuwd wordt is het slippen van de bak - dat gebeurt als de regeldruk te laag wordt en gaat je veel centjes kosten. Lees de service manual, en draai hem na je test weer terug in de oude stand. Mijn problemen met de throttle cable heb ik kunnen oplossen door alle spelingen uit het gasklepmechanisme te halen (dichtlassen - nieuwe gaatjes boren). Na 40+ jaar is die speling aan de ruime kant, en die speling zorgt voor ellende want dan klopt de afstelling niet meer. Succes, en laat weten hoe het gaat.
  5. Hoewel een gave auto, denk ik niet dat een echte verzamelaar zal gaan voor een series 2 FHC. Die heeft liever een flat floor of 1 van de 25 laatste V12's. Niets ten nadele... dat geeft je enkel meer vrijheid om de wagen te maken zoals jij dat wilt. Gewilde of originele kleur etc. geloof ik niet zo in. Een goed onderhouden klassieker behoudt zijn waarde toch wel en ik neem aan dat je hem niet voor de verkoop wilt bouwen, maar om zelf een gemeen aantal kilometers in te gaan maken... waarom zou je dat dan in een laf gele auto doen? Neem een originele Jaguarkleur als compromis. Zie http://rogerlos.org/e/colors/ bijvoorbeeld. En is je wagen als geregistreerd op http://www.xked.com? Doen! Gr, Andrys
×
×
  • Create New...